Web Analytics Made Easy - Statcounter

زاهدی گفت:از نگهداری مجموعه ای از اسناد خانواده شاهوردی‌ خان که اهمیت تاریخی زیادی دارد در این مرکز خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ صفحه از اسناد این مجموعه به همت کارشناسان بخش آماده‌سازی مرکز اسناد، ارزشیابی، طبقه‌ بندی و فهرست‌نویسی شده است.

«محمد هادی زاهدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد از نگهداری مجموعۀ بی‌مانندی از اسناد خانوادۀ شاهوردی‌ خان که اهمیت تاریخی زیادی دارد، در این مرکز خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ صفحه از اسناد این مجموعه، به همت کارشناسان بخش آماده‌سازی مرکز اسناد، ارزشیابی، طبقه‌بندی و فهرست‌نویسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی دربارۀ این خاندان توضیح داد: بزرگ این خاندان، شاهوردی‌خان از رجال عصر شاه سلیمان صفوی است که در سال ۱۰۹۱ هجری قمری، املاک و مستغلاتی شامل کاروان‌سرا، چند باب دکان و یک باب حمام واقع در خیابان سفلی مشهد وقف کرد که شرح آن در طومار عضدالملک و آثار الرضویه آمده است، محتوای اطلاعاتی اسناد این مجموعه، مربوط به اجارۀ موقوفات و دریافت وجوه اجاره و مناسبات مالی موقوفات مربوطه است.

 

وی به قدیمی‌ترین اسناد این مجموعه اشاره کرد و گفت: تمسک‌نامۀ ملااحمد داورزنی مبنی بر پرداخت بدهی خود در موعد مقرر به سال۱۲۰۶ قمری، وصیت‌نامۀ میرزا باقر مستوفی در سال ۱۲۲۲ قمری ، ارجاع براتی از بابت وجه اجارۀ مزرعۀ دهشک ملکی میرزا محمدباقر مستوفی۱۲۲۷ قمری و اجارۀ مزرعه رجب‌آباد تبادکان توسط محمد شریف‌خان از محمدباقر مستوفی ۱۲۳۳ قمری از قدیمی‌ترین اسناد این مجموعه است.

 

زاهدی اضافه کرد: از دیگر انواع اسناد این مجموعه می‌توان به قبوض رسید، حواله، برات، مبایعه‌نامه، اجاره‌نامه، مصالحه‌نامه، التزام‌نامه، قیمت‌نامه، استفتا، وکالت‌نامه، شهادت‌نامه، اقرارنامه، قیم‌نامه و نامه‌های شخصی و اداری اشاره کرد.

 

مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی از متولیان این اسناد در دورۀ قاجار نام برد و تصریح کرد: یکی از متولیان موقوفات شاهوردی در دورۀ قاجاریه، میرزا محمدباقر مستوفی است که مدتی تولیت موقوفات را عهده‌دار بود. پسران وی نیز به نام‌های میرزا ابوالقاسم و میرزا علیرضا از مستوفیان برجستۀ آستان قدس رضوی بودند و فرزندان آنان نیز در حرم مطهر رضوی مشاغل مهمی را بر عهده داشتند.

 

وی ادامه داد: میرزا علی شاهوردی، مشهور به تحویل‌دار و بانکی، از دیگرمتولیان در این دوره است که سال‌ها تحویل‌دار بانک شاهی در مشهد بوده است و املاک زیادی در مشهد، محلۀ نوغان، کوچۀ سیاه‌آب و اطراف مشهد در تملیک یا اجاره داشته است همچنین میرزا محمد نجات از مؤسسین حزب دموکرات، ناشر روزنامۀ نجات و نمایندۀ مجلس شورای ملی، نیز از دیگر متولیان آن موقوفات بوده است

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرکز اسناد آستان قدس رضوی اسناد تاریخی آستان قدس رضوی مرکز اسناد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۳۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، دادستان فسا گفت:جشن گلریزان در حمایت از معلولان مرکز نگهداری امیرالمومنین فسا برگزار  و به همت خیران فسایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان به این مرکز اهدا شد.

هوشمندی افزود: یک خیر فسایی، قطعه زمینی به این مرکز اهدا کرده است که به زودی با همکاری خیران و شهرداری این شهرستان ساخت آن آغاز می‌شود.

در این مرکز شبانه روزی، ۴۰ معلول ذهنی پسر بالای ۱۴ سال نگهدای می‌شوند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • بازسازی ورزشگاه آزادی به کجا رسید؟
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • اعزام ۱۴ هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد