Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@11:39:28 GMT

چرا خانه‌های مرکز تهران محل تجمع معتادان شد؟

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۵۳۸۱

به گزارش خبرآنلاین، «علی‌محمد سعادتی» در پی درخواست معاون دادستان تهران مبنی بر اقدام شهرداری تهران برای تخریب منازل مسکونی فاقد استحکام در محدوده‌های شوش، مولوی و هرندی، گفت: حتماً وظیفه خود می‌دانیم با دادستانی و دستگاه قضایی همکاری داشته باشیم و بهبود شرایط اجتماعی در محلات جنوب منطقه ۱۲ تهران از جمله مولوی، شوش و هرندی جزو دغدغه‌های مدیریت شهری است، از این پس هم جدی‌تر در خدمت دستگاه قضایی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهردار منطقه ۱۲ تهران افزود: رفع خطر از ساختمان‌های ناایمن از جمله ساختمان‌های ناایمنی که در مجاورت معابر عمومی پرتردد هستند، دچار شکستگی شده یا دیوار در حال ریزش داشته باشند، بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها جزو وظایف ذاتی شهرداری است.  

به گفته وی، مدیریت شهری هم تاکنون عملیات رفع خطر را درباره این ساختمان‌ها انجام داده و از این پس هم انجام می‌دهد.

سعادتی عنوان کرد: این رفع خطر الزاماً منجر به تخریب ساختمان ناایمن نمی‌شود، بلکه بر اساس نظر کارشناسان فنی ممکن است با ایجاد حائل هم بتوان خطر احتمالی زودهنگام را رفع کرد؛ هرچند برخی ساختمان‌ها هم هستند که اساساً برای رفع خطر آنها راهی جز تخریب بنا وجود ندارد.

هزینه بی خطرسازی به عهده مالک است

وی درباره مراحل رفع خطر از این ساختمان‌ها توضیح داد: درباره این ساختمان‌ها به مالکانش اخطار داده می‌شود، در صورتی که مالک بعد از دو مرحله اخطار نسبت به رفع خطر اقدام نکند، شهرداری اقدام لازم را انجام می‌دهد و هزینه‌های مربوطه در حساب مالک یا پرونده ساختمانی منظور می‌شود.  

وی گفت: درباره آن ساختمان‌هایی که مالک در آنها حضور ندارد یا ملک رها شده و یا مجهول‌المالک است نیز شهرداری نسبت به استحکام‌بخشی دیواره یا تخریب ساختمان اقدام می‌کند.

شهردار منطقه ۱۲ تهران درباره رویه تخریب ساختمان‌هایی که در زمره ساختمان‌های موضوع بند ۱۴ ماده ۵۵ قرار نگیرند و محل بزه و تجمع معتادان متجاهر شده باشند، گفت: در صورتی که مجوز قضایی تخریب صادر شود، شهرداری نسبت به تخریب این نوع ساختمان‌ها اقدام می‌کند.

وی افزود: ساختمان‌هایی در محدوده جنوب منطقه ۱۲ تهران بوده‌اند که پیش از این تخریب شده‌اند، اما چون صاحبان آنها پس از تخریب اقدام به ساخت نکردند یا بلاصاحب بوده‌اند، آن ساختمان‌های تخریب‌شده، با توجه به اینکه از منظر مردمی و عمومی دور می‌افتند، محل بزهکاری و آسیب جدید، خفت‌گیری یا تجمع زباله شده و خود به یک محل بی‌دفاع تبدیل می‌شوند.

سعادتی یادآور شد: از این رو تأکید مدیریت شهری بر این است تا برای ساختمان‌هایی که برایشان دستور قضایی تخریب صادر می‌شود، سازوکاری برای وضعیت آنها پس از تخریب دیده شود تا این محل‌ها به یک موقعیت خطرناک و محل بزه تبدیل نشوند و در این باره کار دقیق کارشناسی و فنی قبل از تخریب صورت گیرد.  

زمین محل تخریب خانه ها، تبدیل به عارضه جدید شده است

وی افزود: مواردی در محله هرندی و عودلاجان داریم که ساختمان‌های متعددی از سال ۸۲ تخریب شده و زمین خالی مانده و چون برنامه‌ای برای ساخت‌وساز در آنها وجود ندارد، آن محل به موقعیتی برای ایجاد یک عارضه جدید تبدیل شده است.

شهردار منطقه ۱۲ تهران گفت: یکسال گذشته قرار بود در وهله اول و قبل از اینکه تخریب ساختمانی انجام شود، در کارگروهی با هماهنگی دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، فرمانداری تهران و اداره ثبت، مالکین ساختمان مشخص و تعیین شود که کدام ساختمان باید تخریب شود و همچنین این موضوع که آن محدوده پس از تخریب قرار است توسط چه کسی ساخته شود هم تعیین تکلیف شود. اما متأسفانه با گذشت یکسال از تشکیل این کارگروه، خروجی آن به شهرداری اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه در مورد ساختمان‌هایی که محل بزهکاری یا جمع‌شدن معتادان متجاهر شده‌اند، مقدماتی لازم است؛ تصریح کرد: لازم است در ابتدا مشخص شود ساختمان متعلق به کیست، سپس اخطارهای لازم داده شود و در اقدام بعدی، نیروی انتظامی برای دستگیری و خارج کردن افراد بزهکار از این ساختمان‌ها اقدام کند؛ بعد هم دستگاه قضایی نسبت به صدور دستور تخریب اقدام و در نهایت شهرداری تخریب کند.

وی افزود: با این حال رویکرد مدیریت شهری بر این است که قبل از تخریب، برای آینده و سرنوشت ملک پیش‌بینی صورت گیرد تا با زمین‌های خالی لابلای کوچه پس‌کوچه‌ها که محل بزه جدید خواهند شد، مواجه نباشیم.

منطقه ۱۲ یکی از مناطق قدیمی شهر تهران محسوب می‌شود که در مرکز این شهر واقع شده، این منطقه شامل ۶ ناحیه و ۱۴ محله است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه قرار گرفتن بازار تهران و بسیاری از مراکز و نهادهای دولتی، وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در این منطقه است.

منبع: الف

کلیدواژه: ساختمان هایی ساختمان ها منطقه ۱۲ تهران تخریب ساختمان دستگاه قضایی مدیریت شهری رفع خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۵۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده مرگ بلاگر زن معروف در سوپر ساختمان شهر مشهد | صورت او ترکید!

دقیقا مشخص نیست این بلاگر معروف در فضای مجازی که هر روز یک برند جدید لوازم‌آرایشی را برای پنجاه هزار طرف‌دارش در اینستاگرام تبلیغ می‌کرد، مشکلات زناشویی‌اش از کی شروع شده بود. اما آنچه مسلم است موضوع مرگ اوست که شامگاه چهارشنبه از طبقه هفتم برج لوکسی در بولوار صارمی مشهد خودش را به پایین انداخت و مقابل چشم همسرش به‌طرزی دل‌خراش جان سپرد.

به گزارش شهرآرانیوز، «طلا. ش» یکی از بلاگر‌های معروف فضای مجازی است که مرگش بازتاب گسترده‌ای داشته و گمانه‌زنی‌هایی نیز درباره مرگ این زن جوان به همراه داشته است. بررسی‌های خبرنگار شهرآرا نشان می‌دهد که این زن بر اثر سقوط از ارتفاع در حالی جان سپرده که واکاوی‌های قضایی، موضوع قتل را منتفی کرده است.

سقوط به کف خیابان

ماجرای این پرونده به چند روز قبل بازمی‌گردد که طلا با خودرو پژو ۲۰۷ خود وارد پارکینگ یک ساختمان هفت‌طبقه فوق لوکس در خیابان صارمی ۲۳ می‌شود. اما دقایقی بعد بر اثر سقوط از روف گاردن (بام سبز) این ساختمان درست کف خیابان کشته می‌شود.

اولین گروهی که برای بررسی موضوع وارد عمل می‌شوند و صد‌ها فرد کنجکاو گوشی به دست را کنار می‌زنند، مأموران کلانتری هفت تیر مشهد هستند. مأموران با حضور در محل و مشاهده جسد غرق در خون این زن که اورژانس پزشکی نیز مرگ او را تأیید کرده بود، بلافاصله موضوع سقوط از ارتفاع را در حالی به بازپرس جنایی دادسرای مشهد اعلام می‌کنند که جمله «پرونده یک شاکی دارد» مقام قضایی را به محل وقوع حادثه می‌کشاند.

بلاگری که شناخته نمی‌شد

با حضور قاضی صادق صفری در محل و بررسی‌های اولیه موضوع سقوط او از ارتفاع تأیید می‌شود و با حضور روی پشت‌بام مشخص می‌شود که این زن در واقع خودش را از یکی از زیباترین پشت‌بام‌های ساختمان‌های شهر که دارای یک فضای سبز لاکچری بوده، به پایین انداخته و جان سپرده است.

از آنجا که این فرد بر اثر ضربه شدید به زمین چهره‌اش قابل شناسایی نبود، بررسی‌ها درباره هویتش آغاز و خیلی زود مشخص شد که او یک بلاگر شناخته شده در حوزه لوازم آرایشی بوده است. در همین میان با همکاری عوامل انتظامی همسر او نیز برای پرسش و پاسخ به مقام قضایی معرفی شد.

تعقیب و گریز زن و شوهری

مرد جوان که بر اثر این واقعه بی‌حال شده و در شوک بود، بعد از بهبود وضعیتش در برابر قاضی صفری اعلام کرد که مشکلاتی با همسرم داشتم و آن روز با توجه به ردیابی که از قبل روی خودرو پژو ۲۰۷ نصب کرده بودم، به تعقیب همسرم پرداختم تا اینکه وارد پارکینگ این ساختمان شد. بعد با او تماس گرفتم و موضوع را گفتم که دقایقی بعد این حادثه اتفاق افتاد.

بررسی محل حضور این زن در این ساختمان تیم جنایی را به طبقه دوم کشاند، خانه‌ای لوکس با سه اتاق خواب که هر اتاق یک تخت‌خواب دو نفره داشت. مأموران در حالی وارد این محل شدند که مردی خودش را در آنجا مخفی کرده بود. بررسی‌های بعدی نشان داد که او از آشنایان خانوادگی فرد جان‌باخته بوده و ارتباط خانوادگی با هم داشته‌اند. در ادامه این فرد تلاش کرد تا ارتباطش با طلا را یک ارتباط معمولی قلمداد کند و مدعی شد که این خانه متعلق به یکی از دوستانش است که در کانادا زندگی می‌کند و به او سپرده تا گاهی به خانه سر بزند.

وقتی طلا به من زنگ زد و گفت با شوهرش به مشکل خورده و با هم دعوا کرده‌اند، من در این خانه بودم و از او خواستم تا اینجا بیاید و صحبت کنیم. وقتی رسید هنوز چند دقیقه نگذشته بود که شوهرش زنگ زد و گفت او را تعقیب کرده و الان جلو ساختمان است. طلا از پنجره بیرون را نگاه کرد و مطمئن شد که همسرش آنجاست و بلافاصله از خانه بیرون رفت که فکر کردم به پارکینگ رفته تا با خودرو از ساختمان خارج شود. اما چند لحظه بعد صدای سقوطش را شنیدم و فهمیدم خودش را از روف‌گاردن به پایین انداخته است.

حادثه، جنایت نبوده است

تحقیقات تیم جنایی با حضور کارشناسان پزشکی قانونی در محل نشان داد که هیچ آثاری از درگیری روی جسد وجود ندارد و نبود هیچ مدرکی که نشان دهد کسی او را از پشت‌بام به پایین پرت کرده، تیم جنایی را مطمئن کرد که با یک پرونده خودکشی روبه‌رو هستند.

البته با توجه به شکایت شوهر متوفی و موضوع منافی عفت، مرد طبقه دوم دستگیر و به همراه پرونده‌اش به دادگاه کیفری یک تحویل شد تا به پرونده رسیدگی شود، اما هیچ اثری که نشان دهد این واقعه یک جنایت بوده پیدا نشد و قاضی صفری دستور انتقال پیکر متوفی به پزشکی قانونی را صادر کرد تا آزمایش‌های مربوط به سم‌شناسی آن آماده شود و مشخص شود این بلاگر معروف در لحظه خودکشی تحت تأثیر داروی خاصی بوده است یا خیر.

دیگر خبرها

  • مرکز نگهداری معتادان متجاهر از نیازهای اساسی استان ایلام است
  • پرونده مرگ بلاگر زن معروف در سوپر ساختمان شهر مشهد | صورت او ترکید!
  • ساختمان بستنی پاک، انبار خانه کارگر و بیمارستان بوعلی؛ پلاسکوهای آتی شهر تهران
  • بوستان رازی، بوستانی ویژه نوجوانان می‌شود
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • تخریب کامل ۱۲۰ ساختمان در حادثه آتش سوزی شفت
  • مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • چرا ژاپن سیاست تخریب و ساخت مجدد دارد؟
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟