Web Analytics Made Easy - Statcounter

خوب به یاد دارم که در ماه‌های آغاز مسئولیتم در وزارت راه ‌و شهرسازی، آقای میرسلیم به دیدن من آمد و از شهرفروشی در تهران فغان داشت و گفت من درصددم دراین‌باره گزارشی تهیه کرده و برای مقام معظم رهبری ارسال کنم. ایشان همین موضع را در سال ۱۳۹۵ داشت و از تخلف‌های شهرداری تهران شکایت داشت. به ایشان گفتم عزیز! در آن زمان اصل بر رعایت قانون و مقررات بود و تخلف استثنا بود؛ بنابراین می‌شد تخلف‌ها را شمرد، ولی اکنون اصل بر شهرفروشی است و عمل به مقررات استثناست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما چه گزارشی می‌خواهی تهیه کنی؟ آیا آنچه در این ۱۴ سال (۱۳۸۲-۱۳۹۶) در شهرداری تهران بر شهر تهران گذشته، هیچ تناسبی با رعایت و اعمال قانون داشته که شما در پی شمارش موارد خلاف هستی؟ فاجعه‌ای را که در منطقه یک تهران رخ داده و سه برابر ظرفیت پیش‌بینی‌شده در طرح جامع شهر تهران با فروش شهر اجازه ساخت‌وساز داده‌ شده ‌است، تو می‌خواهی ساختمان به ساختمان گزارش تهیه کنی؟

آیا آنچه را در منطقه ۲۲ تهران که دالان عبور هوا در تهران است و در طرح جامع شهر تهران، تراکم حداقلی برای آن پیش‌بینی ‌شده و در عمل اجازه ساخت بیشترین برج‌ها و بزرگ‌ترین مال تجاری ایران در آن صادر شده، می‌خواهی دانه‌دانه اندازه‌گیری کنی؟ همین فاجعه را در منطقه‌های۲ و ۴ تهران می‌توانی ببینی. در تهران حدود هزار برج ساخته شده که تنها ۵۰۰ برج آن از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ ساخته شده ‌است. حدودا ۵۰ درصد پروانه‌های صادرشده در تهران در مناطق اعیان‌نشین است که قابلیت سوداگری دارند. شهر تهران جولانگاه سوداگران بوده و آنچه در آن به مبادله گذاشته می‌شده، قابلیت زیست انسانی و حرکت مردم در شهر بوده ‌است.‌برای آنکه بتوان عمق فاجعه‌ای ‌را که در تهران رخ داده‌ و اینکه شهر و حق حیات طبیعی مردم فروخته ‌شده و مسکن و امکان زندگی مردم به کالایی برای سوداگری تغییر داده ‌شده، شناخت، کافی است نمودار تهیه شده در این خصوص مورد توجه قرار گیرد. 

این نمودار به‌خوبی نشان می‌دهد که ذی‌نفعان سوداگرایی شهری چگونه با طرح اخذ چند میلیون تومان مالیات، بحث را از مجرای درست خود خارج کرده و تظاهر به دلسوزی برای مردم می‌کنند. آمار واحدهای مسکونی در پروانه‌های ساختمانی در شهر تهران (اعداد هزار واحد) و نرخ رشد آنها ظرفیت ساخت‌وساز در شهر تهران در دوره ۲۲‌ساله، سالانه ۹۰ هزار واحد مسکونی است. به هر روی، تنها در هفت سال ۱۳۸۶ تا ۹۲ برای احداث یک‌میلیون‌و ۱۴۲هزار واحد مسکونی، یعنی ۸۰ درصد بالاتر از میانگین، پروانه صادر ‌شده ‌است. آمار سال‌های نزدیک‌تر به سال ۱۳۹۲ که سال انتخابات است، ۲.۵ برابر میانگین است. عمده این پروانه‌ها در منطقه‌های یک تا ۵ و ۲۲ صادر شده‌اند. تنها در این ۲۲ سال برای ساخت دومیلیون‌و ۳۹۵ هزار واحد مسکونی معادل ۸۸.۷ درصد تعداد کل خانوارهای ساکن تهران پروانه صادر شده ‌است. با توجه به رواج تراکم‌فروشی در شهرداری، می‌توان از این رقم حجم توافق‌های خارج از طرح جامع، مقررات قانونی و فساد احتمالی متضمن آن را حدس زد؛ البته این محدود به ساخت‌وساز شهری نیست. مگر پل صدر که هزینه ساخت آن میلیارددلاری بوده و هنوز هیچ گزارش رسمی‌ای از قیمت تمام‌شده آن انتشار نیافته و کمترین تأثیر را در روانی ترافیک مناطق شرق-غرب تهران داشته، بر مبنای نقشه جامع شهر تهران اجرا شده‌ است؟ بحث من به بیراهه نرود. روی سخن من با دوست عزیزم آقای مهندس میرسلیم بود. شما کم‌وبیش همه اینها را می‌دانستی و می‌دانی که در پی‌ تخلف از مقررات، فساد است.

شما به چه مصلحتی در انتخابات ۹۶ و ۹۸ چشم بر ناحقی‌ای به این آشکاری که به آن آگاهی نیز داشتی، بستی و با آن همراهی کردی؟ حضرات به اشتباه تصور می‌کنند که سیاست صحنه زیروروکشی است. درست است که سیاست بالا و پایین فراوان دارد، ولی در نهایت آنچه به سود مردم است، در جهان باقی می‌ماند. سیاست‌مدار واقعی نه شعبه‌باز و نه مأمور و معذور است؛ سیاست‌مدار وطن‌دوست، نگهبان منافع ملت است، برای مردم نفع عمومی می‌آفریند، بر اصالت مواضع و هویت ملی خود اصرار و بر سر سخن خود می‌ایستد؛ هرچند او را آماج حمله‌ها و اتهام‌ها قرار دهند. آنچه من از قرآن و سیره حضرت رسول و منش بزرگان فهمیدم، این است که مصلحت، هیچ ناحقی را به حق تبدیل نکرده و هیچ‌گاه هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.

۲۳۳۰۲

کد خبر 1429691

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مصطفی میرسلیم محمد باقر قالیباف عباس آخوندی شهرداری تهران هزار واحد شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۶۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به ساخت ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان تهران از عملیاتی شدن ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ظهر امروز در نشست شوراهای اسلامی با محوریت مشارکت مردم در بازآفرینی شهری به میزبانی شهرداری گلستان، با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن اظهار داشت: با حضور و مشارکت حداکثری مردم شاهد شکوفایی مسکن در استان تهران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه زمین برای ساخت مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن توسط راه و شهرسازی استان تأمین‌شده است، افزود: شوراهای اسلامی شهرها نقش بسزایی در احیای بافت فرسوده و تولید انبوه مسکن دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به ساخت 59 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده استان گفت: بسته‌های تشویقی بسیار متنوعی از سوی دولت برای احیای بافت فرسوده برای مردم در نظر گرفته است.

جنتی با بیان اینکه استان تهران در بازآفرینی شهری رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: اقدامات در بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده استان تهران باید افزایش داشته باشد و سرعت آن بیشتر شود.

وی به ساخت 500 هزار واحد مسکونی در برنامه چهارساله استان تهران اشاره کرد و افزود: تا کنون ساخت 400 هزار واحد مسکونی در استان تهران عملیاتی شده است.

یک هزار هکتار بافت فرسوده در بهارستان وجود دارد

در ادامه عبدالله نوحی فرماندار بهارستان در نشست شوراهای اسلامی غرب استان تهران به مناسبت روز شوراها با تأکید بر تولید مسکن در شهرستان بهارستان اظهار داشت: در بهارستان عرصه دولتی و منابع طبیعی وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود یک هزار هکتار بافت فرسوده در شهرستان بهارستان گفت: شهرداران شهرهای بهارستان می‌توانند در حوزه بازآفرینی شهری به وعده دولت در ساخت مسکن کمک شایانی کنند.

فرماندار بهارستان با استفاده از ظرفیت قانونی بر احیای بافت‌های فرسوده افزود: مردم باید از مشوقات نوسازی و احیای بافت فرسوده مطلع و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نوحی با بیان اینکه عملکرد شهرداران شهرهای بهارستان در بازآفرینی شهری موردقبول بود گفت: این مهم منجر به اخذ رتبه خوب بهارستان در حوزه بازآفرینی شهری استان تهران شد.

شناسایی 13000مسکن مهرخالی در پرند/تامین زمین 37درصد نهضت ملی

تولید بافت نامتعارف و فرسوده در شهر گلستان متوقف شد

در ادامه سیدمحمد میرزمانی شهردار گلستان با بیان اینکه در بازآفرینی شهری با مشارکت مردم امکان‌پذیر است گفت: برای نخستین بار ضوابط شهرسازی و بازآفرینی شهر را با نظر مردم بومی‌سازی کردیم.

وی به احداث آرامستان شهر گلستان در کمترین زمان اشاره کرد و افزود: 105 هزار مترمربع ابنیه در حوزه‌های مختلف سرانه در شهر گلستان در دست ساخت است.

شهردار گلستان با بیان اینکه در این شهر تولید ثروت نسبت به جمعیت پایین است، تصریح کرد: یک هزار متر طول هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب برای برون‌رفت از آب‌گرفتگی در طول 3 سال گذشته انجام گرفته است.

میرزمانی با اشاره به تولید بافت فرسوده در سنوات گذشته گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه بافت فرسوده‌ای در شهر گلستان تولید نمی‌شود و نوسازی واحدهای مسکونی با سرعت و مشوق‌های مختلف تداوم دارد.

شهردار گلستان در پایان با بیان اینکه 22 هکتار از اراضی شهر گلستان که در طرح تفصیلی قرار دارد به شهرک صنعتی الحاق شده است خاطرنشان کرد: این امر باعث اعتراض مردم شده است که از مسئولین درخواست می‌شود این مشکل را مرتفع کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زاکانی: برخی علاقه دارند یک عده خاصی در کشور سود کنند و عموم مردم ضرر
  • زاکانی: عده‌ای علاقه دارند یک عده خاصی در کشور سود کنند و عموم مردم ضرر کنند
  • ساخت پارکینگ‌های محلی منطقه‌ای و ارتقاء ایمنی شهروندان در دستور کار شهرداری منطقه۱۶ باشد
  • آغاز ساخت ایستگاه مترو بازارک رباط کریم
  • ساخت ۹۵۰۰ واحد مسکونی در ۳ منطقه پایتخت
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • آخوندی: نزاع از درون ما را پوک و از بیرون ما را بی آبرو می کند | نادعلی: به عنوان شورا پشت کارمندان هستیم
  • شهرداری سنندج برابر قانون با تخلفات ساختمانی برخورد کند
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • تداوم ساخت پارکینگ در محلات کم برخوردار و دارای معابر باریک و فشرده