Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

 نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده منافع مسکن مهر نصیب پیمانکاران شد، گفت: باید از تجربه مسکن مهر در ارائه طرح‌ها برای حل مشکل مسکن استفاده شود و دولت و مجلس با مشاوره کارشناسان سازوکاری را طراحی کنند که معایب گذشته را نداشته باشد و به بهبود وضعیت مسکن در کشور کمک کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جلال میرزایی با اشاره به طرح پیش فروش مسکن که هفته‌های گذشته به صورت عادی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، گفت: بر اساس این طرح ‌چنانچه فروشنده بدون رعایت مقررات قانون و تنظیم سند رسمی، اقدام به پیش فروش ساختمان کند و یا به عنوان پیش فروش هرگونه وجهی دریافت کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال محکوم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرزایی با بیان اینکه ارائه طرح پیش فروش ساختمان با همکاری انبوه‌سازان اجرایی می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد سودکنندگان این طرح بیشتر انبوه‌سازان هستند نه مردم، ما تجربه اجرایی مسکن مهر را داشتیم. باید بازخورد آن آسیب شناسی شود و نکات مثبت و منفی آن را مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که هزینه صرف شده در تحقق اهداف مورد نظر برای تامین مسکن تا چه اندازه تاثیر گذار بوده است.

عمده منافع مسکن مهر نصیب پیمانکاران شد

وی گفت: عمده منافع مسکن مهر در کشور نصیب پیمانکاران شد که به سودهای کلانی دست یافتند. این یک آسیب جدی در بخش مسکن محسوب می شود. بنابراین اگر دوباره بخواهند این مسیر را طی کنند اشتباه است.

نماینده پیشین مجلس افزود: برای جلوگیری از فساد و سوء استفاده در این بخش، شرکت‌های خصوصی با هزینه‌های خودشان ورود کنند و دولت و مجلس با مشاوره کارشناسان سازوکاری را طراحی کنند که معایب گذشته را نداشته باشد و به بهبود وضعیت مسکن در کشور کمک کند.

میرزایی یادآورشد: نمایندگان به دنبال ایجاد تعادل در بازار مسکن هستند اما اینکه تا چه اندازه موفق شوند باید صبر کنیم تا نتیجه و بازخورد طرح‌های ارائه شده مشخص شود.

وی اظهار داشت: نمایندگان این دوره با کارشناسان شورای نگهبان از نزدیک در تعامل هستند و باید طرح‌ها را به گونه‌ای تصویب کنند که با ایراد مواجه نشود، زیرا این مساله هم وقت مجلس و نمایندگان را هدر می‌دهد وهم فرصت تصویب طرح‌ها و لوایحی که بتواند مشکل معیشت مردم را حل کند، از نمایندگان می گیرد.

میرزایی گفت: در بحث قیمت مسکن نباید دولت و مجلس دستوری عمل کنند بلکه باید اجازه دهند عرضه و تقاضا روال عادی خود را طی کند و دولت ناظر باشد.

نماینده سابق مجلس دهم با بیان اینکه تعامل بین دولت و مجلس برای حل مشکل مسکن به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: نمایندگان فعلی از طرح مردمی کردن اقتصاد سخن می‌گویند و معتقدند برای حل مشکلات مردم باید از این نقدینگی موجود در جامعه استفاده کنند و آن را به سمت تولید مسکن سوق دهند.

 راه حل مشکل مسکن پناه بردن به طرح‌های غیرکارشناسی نیست

وی گفت: نمایندگان باید قانونی را تصویب کنند که نقدینگی را به سمت ساخت مسکن ببرند همان چیزی که تحت عنوان مردمی کردن اقتصاد از آن یاد می‌کنند.

میرزایی گفت: بخشی از مستاجران تحت فشار سنگین  پرداخت اجاره بها هستند، اما حل این مشکل از سوی مجلس پناه آوردن به طرح‌های غیرکارشناسی نیست. نمی‌توان به نظر چند کارشناس یا داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اکتفا کرد. بلکه باید از کارشناسان و متخصصین این حوزه دعوت کرد و کمیسیون عمران مجلس به عنوان کمیسیون تخصصی در حوزه مسکن با حضور مدیران و صاحبنظران یک طرح جامع برای حل مشکل مسکن ارائه دهد.

 وی با بیان اینکه تمرکز نمایندگان باید سوق دادن نقدینگی به سمت مسکن باشد، گفت: نکته مهم اینکه نمایندگان انتظارات مردم را بالا نبرند و به آنها بگویند که اثرات طرح تا چند سال آینده مشخص خواهد شد. با سرو صدا هیچ دستاوردی متوجه مردم نمی‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: مسکن مهر پیش فروش مسکن حل مشکل مسکن برای حل مشکل دولت و مجلس پیش فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش

نماینده تهران با اشاره به مصوبات مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: براساس این مصوبات، سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای ۳۰ درصد تعیین می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، علی خضریان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه مجلس در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، گفت: گرانی و نابسامانی بازار مسکن و اجاره‌بها ما را بر آن داشت که با تدوین طرحی از آشفتگی بازار جلوگیری کنیم.

تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست وی افزود: در همین راستا طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کردیم که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شد و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در تشریح محورهای مصوبه ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی، بیان کرد: تکمیل سامانه ملی اسکان از طریق اخذ اطلاعات از دستگاه‌ها و همچنین خوداظهاری خانواده‌ها و مالکین با استفاده از طریق منوط کردن ارائه خدمات دستگاه‌ها به ثبت اطلاعات توسط مردم در این سامانه یکی از محورهای این مصوبه است.

خضریان در همین راستا ادامه داد: طرح شناسایی خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها و تأیید آن توسط سامانه ملی املاک و اسکان و ارائه مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی به موجرینی که قرارداد بلندمدت منعقد می‌کنند یا واحدهای خود را به خانواده کم درآمد دارای سه فرزند و بیشتر اجاره می‌دهند یا واحد را قیمت مناسب اجاره می‌دهند و پیش‌بینی ضمانت‌های اجرایی برای ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش توسط متعاملین و مشاورین املاک در سامانه ثبت معاملات املاک از دیگر موضوعاتی است که در این طرح پیگیری می‌شود.

نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: براساس این طرح سقف افزایش اجاره‌بها توسط شورای عالی مسکن در شرایط وجود تورم بالای 30 درصد تعیین می‌شود. ساماندهی سکوهای ثبت آگهی از طریق تایید اصالت ملک با سامانه ملی املاک و اسکان و تأیید مالک یکی دیگر از اقداماتی است که براساس این طرح باید اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: طبق این مصوبه برای ارائه دامنه قیمت منصفانه با استفاده مشخصات مکانی و فنی هر واحد سامانه‌ای ایجاد می‌شود؛ همچنین ایجاد سکوی ثبت رسمی معاملات، اخذ عوارض از اراضی بایر و بلااستفاده و ممنوعیت خرید و فروش واحدهای طرح‌های حمایتی قبل از تکمیل واحدها از دیگر محورهای مصوبات مجلس است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟
  • بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از طرح «نور» را امضا نکردند
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند +اسامی
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • نماینده مجلس : موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش