Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@03:01:13 GMT

تشریح اهداف مهم سفر «هنیه» به لبنان

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۷۸۲۹

تشریح اهداف مهم سفر «هنیه» به لبنان

به گزارش افکارنیوز،

 «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس از هفته گذشته وارد لبنان شده و با مقامات و شخصیت‌های مختلف در این کشور از جمله «سید حسن نصرالله» دیدار کرده است.

اخبار بین الملل- این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در میان فشارهای رو به افزایش آمریکا برای نابودی مسأله فلسطین از جمله فشار «معامله قرن» تا عادی‌سازی روابط کشورهای عربی مانند امارات با رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 لبنان مرکز ثقل اردوگاه‌های فلسطینی در خارج به شمار می‌رود و تعدادی زیادی از آوارگان فلسطینی در این کشور زندگی می‌کنند.

وبگاه «النشره» به نقل از منابع فلسطینی چهار مأموریت اصلی برای سفر هنیه به لبنان ذکر کرد:

اول؛ مشارکت در نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی که مابین سفارت فلسطین در بیروت و رام‌الله به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان» از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد و هدف از آن پایان اختلافات برای مقابله با توطئه‌‌های کنونی علیه مسأله فلسطین بود.

کارشناسان بر اساس شاخص‌هایی خبر از موفقیت این نشست می‌دهند؛ اهمیت این نشست فقط در گردآوردن تمام طیف‌های فلسطینی نبود بلکه برای اولین بار صرفا به خواست خود فلسطینی‌ها و بدون میانجیگری یا نظارت برگزار شد و این نشان می‌دهد آنها حساسیت مرحله فعلی را درک کرده‌اند.

مسأله دیگر تأکید گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی بر مرجعیت «ساف» به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین بود؛ موضعی که باعث خشنودی عباس شد. در مقابل عباس از لغو توافق‌های تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و آمریکا خبر داد، موضوعی که منجر به خشنودی حماس و دیگر گروه‌ها شد. همچنین مسأله بعدی، توافق بر تشکیل کمیته‌های پیگیری بر اساس جدول زمانی مشخص از جمله کمیته پایان اختلافات فتح و حماس بود.

دوم؛ برگزاری سلسله دیدارهایی با مقامات رسمی، سیاسی و امنیتی لبنان و در مقدمه آن «میشل عون» رئیس‌جمهور، «نبیه بری» رئیس پارلمان، «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور؛ «عباس ابراهیم» رئیس امنیت عمومی لبنان و تعدادی از سران احزاب و غیره مانند سید حسن نصرالله ، «عبداللطیف دریان» مفتی اهل سنت و «ولید جنبلاط» رئیس حزب التقدمی الاشتراکی بود تا مواضع فلسطینی-لبنانی برای مقابله با فشارهای سیاسی و پیامدهای معامله قرن و عادی سازی روابط هماهنگ شود.

سوم؛ بازدید از اردوگاه‌های فلسطینی در  لبنان  و اعلام مواضع و پیام‌های مهم از جمله مقاومت مسلحانه و موشک‌های مقاومت و تأکید بر عدم عادی‌سازی روابط، آوارگی اجباری و سرزمین جایگزین.

 چهارم؛ برگزاری نشست‌های داخلی با کادر و مقامات حماس در لبنان و خارج برای برآورد مرحله پیشین و برنامه‌ریزی برای مرحله آینده.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حماس رژیم صهیونیستی فلسطین حماس سید حسن نصرالله لبنان حماس رژیم صهیونیستی فلسطین لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۷۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس

یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مدعی شده که یک توافق روی میز وجود دارد و تقریبا تمام خواسته‌های حماس را برآورده می‌کند؛ در نتیجه آمریکا به همراه ۱۷ کشور دیگر در بیانیه مشترکی از جنبش حماس درخواست کرده تا با توافق مذکور موافقت کند. 

به گزارش العربیه، در متن این بیانیه مشترک آمده است: «ما قویاً از تلاش‌های میانجی‌گری برای بازگرداندن اسرا به خانه خود حمایت می‌کنیم. مجدداً از حماس درخواست می‌کنیم که گروگان‌ها را آزاد کند و اجازه دهد به این بحران پایان دهیم تا بتوانیم تلاش‌های خود را روی ایجاد صلح و ثبات در منطقه متمرکز کنیم». 

این مقام دولت بایدن گفت که پیش از این تلاش‌ها برای انتشار یک بیانیه مشترک ناموفق بوده و اکنون این بیانیه «نمایش فوق‌العاده‌ای از اتفاق آرا از سوی بسیاری از رهبران در سراسر جهان» است. 

کشور‌هایی که این بیانیه را امضا کردند عبارتند از: آرژانتین، اتریش، برزیل، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، مجارستان، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، اسپانیا، تایلند، انگلیس و آمریکا.

این مقام دولت بایدن مدعی شد: «یک توافق روی میز وجود دارد که تقریباً تمام خواسته‌های حماس را برآورده می‌کند... و کاری که آنها باید انجام دهند این است که این دسته آسیب‌پذیر از گروگان‌ها را آزاد کنند تا پیشرفت حاصل شود». 

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که «برخی نشانه‌ها» وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالا راهی برای توافق هست، اما تاکید کرد که همچنان از این امر مطمئن نیست. در مورد پیشنهاد کنونی که روز میز است، این مقام آمریکایی مدعی شد که آتش بس فوری و طولانی مدت در غزه و همچنین امکان بازگشت نامحدود فلسطینی‌ها به شمال غزه را فراهم می‌کند.

پیش از این، خلیل الحیه، یک مقام ارشد شاخه سیاسی حماس گفته بود که این جنبش در ازای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی و آتش‌بس ۵ ساله یا بیشتر، حاضر به توافق خواهد بود.

در طول بیش از ۲۰۰ روز جنگ، آتش‌بس فقط به مدت یک هفته برقرار شده است. طی این آتش‌بس که در ماه نوامبر اعلام شد، حماس بیش از ۱۰۰ اسیر صهیونیست را با حدود سه برابر اسرای فلسطینی مبادله کرد.  حماس از پایان ژانویه چارچوب جدیدی برای توافق مطرح کرده که شامل بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و دائمی بودن آتش‌بس است. حماس همچنین به ارتش صهیونیست هشدار داده تمامی نیرو‌های خود را از نوار غزه خارج کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر
  • درخواست مشترک ۱۸ کشور از حماس برای توافق آتش‌بس
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه تهران
  • رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند تا ابد بجنگد
  • رژیم صهیونیستی تحمل تا ابد جنگیدن را ندارد
  • اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی
  • احمدیان اهداف سفرش به روسیه را تشریح کرد
  • برنامه های حفظ تخصصی، عمومی و موضوعی قرآن تشریح می شود
  • نشست خبری بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)