Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌اللّه که تبدیل به موضوعی حاشیه‌ساز شده بود و پس از مرمت کاشی‌های دو ترک از ۱۶ ترک این گنبد، تغییر رنگ و کمرنگ‌تر شدن این دو ترک مرمت شده موضوعی بود که توجه برخی را به خود جلب کرد و اظهار نظرهای مختلفی را به همراه داشت.

به عقیده برخی، گنبد را به جای تعمیر، تخریب کرده‌اند؛ موضوع مرمت این گنبد زمانی جنجال برانگیز شد که مهدی حجت، رئیس کمیته ملی ایکوموس در نشستی در دانشگاه هنر اصفهان نسبت به این موضوع اظهار تاسف کرده و گفت: «گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را تعمیر و به نظر من یک ترک آن را خراب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنگ این ترک با بقیه ترک‌ها نمی‌خورد و اندازه آن هم غلط است. وقتی لچکی را بالا برده‌اند نتوانسته‌اند آن را جفت کنند و گنبد خراب شده است».

این در حالی است که فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی میدان امام (ره) در پاسخ اعتقاد داشت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله تغییر رنگ پیدا نکرده بلکه گنبد تمیز شده است.

میدان امام(ره) اصفهان و آثار تاریخی آن، از شاهکارهای تاریخ ایران و اصفهان است که چشم هر بیننده‌ای را ناخودآگاه جذب معماری، کاشی‌کاری و ظرافت‌های بی‌نظیرش می‌کند؛ اما با گذشت زمان و تاثیرات جوی و زندگی شهرنشینی، اثرات مخربی بر این آثار گران‌بها گذاشته می‌شود.

بالتبع برای حفظ این آثار، سازمان میراث فرهنگی نسبت به سایر ارگان‌ها احساس مسوؤلیت بیشتری می‌کند و به مرمت آن روی می‌آورد اما مشاهده داربست‌های مرمت، سالیان بسیاری است چهره زیبای این آثار را خراب کرده است.

در این خصوص عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان، در خصوص مرمت آثار تاریخی میدان امام، اظهارکرد: گنبد مسجد شیخ لطف‌اللّه، آسیب‌های قابل توجهی دارد که باید به سرعت مرمت شود، بی‌توجهی به این گنبد که شاهکار معماری صفوی است و بیش از ۴۰۰‌ سال در فضای اصفهان خودنمایی کرده است و میلیون‌ها نفر، از آن خاطرات و عکس‌های یادگاری دارند، امروز نیازمند حمایت دولت است و هرگونه بی‌توجهی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به وجود آورد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این گنبد یک گنبد عادی و معمولی نیست، وقتی می‌گوییم اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای، گنبد مسجد شیخ لطف‌اللّه، بر تارک این شهر به عنوان یکی از گنبدهای با شهرت جهانی است که اگر هرگونه نابسامانی پیدا کند همه کشور و حتی همه مسوؤلان کشور در هر رده‌ای، در برابر آن مسوؤلیت دارند.

وی گفت: امروز معتقد هستم همه کشور باید به سرعت بسیج شوند تا اشکالات، آسیب‌ها و بیماری‌هایی که درخصوص کاشی‌کاری و برخی آجرهای میدان امام (ره)، به ویژه مسجد شیخ لطف‌اللّه، ایجاد شده است را مورد حمایت قرار دهند و هرگونه نابسامانی در این زمینه را رفع کنند.

مقتدایی در خصوص اقدامات میراث فرهنگی اصفهان، توضیح داد: آن‌چه اکنون میراث فرهنگی انجام می‌دهد اگرچه قابل قدردانی است اما توان مالی سازمان میراث فرهنگی اصفهان در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند به سرعت موانع و مشکلات این گنبد را مرتفع سازد.

گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با بارش برف و باران آسیب بیشتری می‌بیند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بازدید از گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌اللّه و این‌که اگر امکانات لازم در طی یک الی ۲ ماه آینده و به صورت عملیاتی محقق نشود، به محض هرگونه بارندگی و به خصوص بارش برف، این گنبد، آسیب‌های جدی‌تری خواهد دید که شاید جبران آن، چندین برابر هزینه مادی و معنوی، در پی داشته باشد، بیان کرد: چند روز قبل از بالاترین نقطه این گنبد که داربست فلزی روی آن نصب شده است، بازدید کردم.

 

 

وی افزود: اکنون معتقدم یکی از کارهای مهمی که باید به سرعت انجام دهم این است که کل مسوؤلان میراث فرهنگی کشور و شخص رئیس جمهور و هیات دولت را مطلع کنم، گنبد مسجد شیخ لطف‌اللّه، نیازمند رسیدگی آنی است.

مقتدایی با اشاره‌ای به اقدامی مشابه در مجلس نهم اظهار تأسف کرد: در مجلس نهم نیز که نماینده مردم اصفهان بودم، طی نامه‌ای که آن را به امضای بیش از ۸۰ مجلس رساندم، از رئیس‌جمهور و دولت خواسته بودم به آثار میراثی و ابنیه تاریخی اصفهان، رسیدگی کنند که توجه لازم نشد و امروز هشدار می‌دهم که تداوم بی‌توجهی‌ها، خسارت‌های جبران‌ناپذیری در پی دارد.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹ /ص۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: گنبدهای فیروزه ای میدان نقش جهان مرمت بافت تاریخی مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله نماینده مردم اصفهان مسجد شیخ لطف الله میراث فرهنگی میدان امام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۷۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟

ایسنا/اصفهان یک اصفهان شناس گفت: در خصوص وجه تسمیه «نائین» حمدالله مستوفی مورخ و جغرافیاشناس اسلامی در کتاب «نزهةالقلوب» می‌نویسد «نائین مشتق از نام یکی از پسران حضرت نوح(ع) به نام ناین است.»

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وجه تسمیه شهرستان نائین، اظهار کرد: شهرستان نائین یکی از شهرهای با قدمت نه تنها در استان اصفهان، بلکه در ایران محسوب می‌شود. این شهر از لحاظ برخی فنون و صنایع دستی در گذشته پیشرفت زیادی داشته است. در فرش‌بافی، عبا بافی و کوزه‌گری و در کشاورزی این شهر در برخی محصولات که مرتبط با مناطق کویری مانند گندم، جو پنبه و زعفران و انار است محصولاتی دارد.

وی افزود: مسجد جامع نائین که از قدیمی‌ترین مساجد جامع ایران است متعلق به دوران دیلمی می‌شود. در خصوص وجه تسمیه «نائین» حمدالله مستوفی مورخ و جغرافیا شناس اسلامی در کتاب نزهةالقلوب می‌نویسد نائین مشتق از نام یکی از پسران حضرت نوح(ع) به نام «ناین» است.

این اصفهان شناس تصریح کرد: همچنین برخی معتقدند نائین مأخوذ از «نِی» است که گیاهی باتلاقی است. اما «صفا السلطنه نائینی» در سفرنامه صفاء، وجه تسمیه نائین را از نوادگان نوح نبی می‌داند. برخی این مطلب را عنوان کرده‌اند. برخی مورخان نیز معتقدند که نائین در گذشته به دست ساکنان فلسطین بنا شده است و آن‌هایی که از دست «بخت‌النصر» نجات یافته و با کمک کوروش، شاه هخامنشی نجات پیدا کردند، به شرق اصفهان آمدند و نائین را از خود به یادگار گذاشتند.

ریاحی خاطرنشان کرد: نائین که در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان است دارای خاندان‌های بزرگ علمی مانند نائینی، پیرنیا، غلامحسین مصاحب، پروفسور فاطمیِ ریاضی‌دان و حسین فاطمی سیاستمدار است و از شخصیت‌های مشهور مذهبی این شهر میرزای نائینی است که در زمان مشروطه آثار خوبی از خود به جای گذاشت. همچنین مرحوم حسین نائینی که ادیب و مورخ بود و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شده است.

وی گفت: نائین را یکی از شهرهایی می‌دانم که باید بیشتر مورد بررسی باستان‌شناسانه قرار بگیرد. آثار تاریخی زیادی در دل این سرزمین ارزشمند مدفون است و طبیعتاً باید ارج بیشتری بر این آثار بگذاریم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • گشایش نمایشگاه توانمندی‌های هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) فیروزه
  • وجه تسمیه شهر «نائین» چیست؟
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • لزوم رسیدگی سریع‌تر به پرونده شرکت‌های پیش‌فروش خودرو