Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم کارشناس مهدویت بیان کرد: قیام عاشورا الگویی برای ظلم ستیزی و عدالت محوری است. امام حسین علیه‌السلام الگو بسیار خوبی برای راهیابی به سعادت است.

عدالت واژه آشنایی ست که همه جا و از همه کس می‌شنویم. عدالت بحثی است که تمام مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... را شامل می شود. یک جامعه عدالت محور رویای همه انسان‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدالت آرزوی گمشده همه است.
دنیای امروز تشنه عدالت است. عدالتی که پس از حضرت علی(ع) و حکومت ایشان در هیچ جای تاریخ تکرار نشد. همیشه در تمام طول تاریخ انسان مورد ظلم و ستم قرار گرفته. هر زمان شکل و رنگ ظلم در جوامع مختلف متفاوت می‌شده و هیچ زمانی ظالمان کوتاه نیامدند. جوامع همیشه به دنبال برقراری عدالت بوده‌اند و در راه رسیدن به عدالت روش‌های گوناگون را طی کردند.
امام حسین علیه‌السلام نیز به دنبال برپایی عدالت و سرنگونی ظلم به قیام برخاستند. عدالت خواهی، ظلم ستیزی و مبارزه مستمر با طاغوت یکی از پیام‌های عاشوراست.
حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان در رابطه با قیام امام حسین علیه‌السلام گفت: علت قیام امام حسین علیه‌السلام تعطیلی سنت پیغمبر بود. کسی که اهل ظلم و ستم بود، خودش را حاکم و جانشین پیامبر می‌دانست. امام حسین علیه‌السلام برای احیای دین اسلام قیام کردند. امام صادق در رابطه با شرایط زمان امام حسین می‌فرماید بنی‌امیه راه فهم دین را باز گذاشته بودند اما تعلیم شرک را بسته بودند. این اتفاق به این دلیل بود که اگر شرک را معرفی می‌کردند، مردم متوجه شرک بنی‌امیه می‌شدند و در نتیجه برای نابودی آنان تلاش می‌کردند.
وی ادامه داد: تاثیری که حرکت امام حسین در همان زمان گذاشت نشان دادن شرک بنی‌امیه به مردم بود. امام علی در نهج البلاغه می‌فرمایند: «رستگار نمی‌شوید مگر این که کسانی که راه رشد را ترک کردند؛ بشناسیم». امام حسین علیه‌السلام در قیامشان دو جبهه حق و باطل را معرفی کردند. شهید مطهری در رابطه با عاشورا گفتند: «کتاب عاشورا دو صفحه دارد. یک صفحه نورانی و یک صفحه ظلمانی».
فوادیان بیان کرد: مردم بعد از قیام امام حسین علیه‌السلام فهمیدند یزید نمی‌تواند جانشین پیامبر خدا باشد و قطعاً حق همراه او نیست. نتیجه این قیام زدودن جهل مردم بود. مسیر حق و باطل پس از قیام امام حسین کاملا از هم جدا شدند.
وی تصریح کرد: امام حسین چراغ هدایت هستند و هر کسی در هر زمانی که بخواهد راه هدایت پیدا کند؛ از ایشان کمک می‌گیرد. اگر قیام عاشورا را بفهمیم باطل را نیز به خوبی می شناسیم. به همین دلیل است که می‌گویند: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا.
وی عنوان کرد: بنا بر روایات یکی از عالی که افراد حرف حق را نمی‌شنوند این است که شکم‌هایشان از حرام پرشده است. این یکی از نکاتی در واقعه عاشورا باید به آن توجه داشته باشیم.
استاد حوزه افزود: اگر درس‌های عاشورا را بفهمیم و در مسیر سیدالشهدا قرار بگیریم تاثیر زیادی در تمام جنبه‌های زندگی‌مان دریافت خواهیم کرد. امام حسین با طاغوت زمان خود بیعت نکردند و زیر عهد و پیمان با طاغوت زمان نرفتند. امام حسین علیه‌السلام همه زیبایی‌های اخلاقی مثل ایثار، صداقت، گذشت و... یک صبح تا بعد از ظهر نشان دادند. مرحله بعد به ما مربوط است که باید از ایشان الگو بگیریم.
وی بیان کرد: امام حسین علیه‌السلام به ما آموختند که برای برپایی عدالت و مقابله با ظلم باید تا پای جان ایستادگی کرد. هر چیزی که خداوند به ما بخشیده جان، مال، زن و فرزند و خانواده را باید به پای حق و عدالت بریزیم. با تمام وجود در مقابل ظلم بایستیم و با ظلم بیعت نکنیم.
فوادیان تصریح کرد: حالا که نسیم محرم وزیده و مجالس عزای حضرت سیدالشهدا برپاست؛ باید از این فرصت‌ها به نحو احسن بهره ببریم.
وی ادامه داد: افراد را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. افراد یا فرصت طلب‌اند یا فرصت یاب یا فرصت سوز. در زمان امام حسین علیه‌السلام مصداق‌هایی را به این ترتیب می‌توان بیان کرد. فرصت طلب مثل عبیدالله بن حر جعفی و طرماح شاعر، فرصت یاب  مانند حر بن یزید ریاحی که فرصت حضور امام حسین علیه‌السلام را دریافت و به ایشان ملحق شد و در رکاب ایشان به شهادت رسید. فرصت سوز مانند عمر بن سعد که در مقابل امام حسین علیه‌السلام ایستاد.
کارشناس مهدویت اظهار داشت: ما باید از این فرصت استفاده کنیم و حالا که خیمه عزاداری حضرت برپاست درس‌های عاشورا را با گوش جان بپذیریم تا بتوانیم از این طریق به خیمه امام زمان برسیم. از خیمه عزای امام حسین تا خیمه امام زمان الگوی ما باید یاران حضرت سیدالشهدا باشند.
انسان هیچ زمانی نباید از مبارزه علیه ظلم دست بردارد. برپایی جامعه‌ای عادلانه رویای شیرینی است که دستیابی به آن نیازمند رعایت اصول خاصی و نیازمند همکاری مردم و مسئولان جامعه است. راه رسیدن به عدالت تنها پیروی از اصول انسانی و آموزه‌های دین اسلام و عاشوراست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری محرم 99 عزاداري امام زمان عج امام حسین علیه السلام قیام امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۸۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرهونی پنج شنبه شب در مراسم یادواره شهید حسن محمد زاده در شهر خورموج اظهار داشت: اگر می‌خواهید نزد خدا محبوب شوید در مسیر شهدا حرکت کنید و اگر در این مسیر حرکت کردید خدا شما را نزد مردم عزیز می‌کند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام شهرستان دشتی با بیان اینکه شهدا فردای قیامت می‌توانند آبرو داری و شفاعت کنند، افزود: یاد شهید کردن تنها لازم نیست باید راه آنها نیز ادامه دهیم.

حجت الاسلام مرهونی بیان کرد: شهدا زنده هستند و زندگی ما را می‌بینند هر گاه حال دلمان خراب است چون از شهدا فاصله گرفتیم.

وی ادامه داد: الگوی دختران ما باید مادران شهدا و حضرت فاطمه زهرا (س) باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام شهرستان دشتی تصریح کرد: شهدا مایه عزت و افتخار ما هستند شهدا اعمال ما را می‌بینند و کاری نکنیم شرمنده شهدا باشیم.

کد خبر 6088808

دیگر خبرها

  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳