Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم خورشید جدیدترین ساخته مجید مجیدی کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی است که به مقوله کودکان کار می‌پردازد. این فیلم اجتماعی محصول سال ۱۳۹۸، جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد و حالا در هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در بخش جایزه اصلی برای کسب شیر طلایی جشنواره رقابت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید مجیدی در نشست مطبوعاتی فیلم خورشید در جشنواره ونیز عصر دیروز (یکشنبه، ۱۶ شهریور) با اشاره به این که بحران کودکان کار مختص یک کشور خاص نیست و یک معضل جهانی است، به مظلومیت مردم ایران تحت فشار تحریم‌های آمریکا پرداخت و گفت: مردم ایران چهل سال است به خاطر تحریم‌های غیرانسانی آمریکا در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

وی افزود: در شرایط بحرانی شیوع کرونا که شرایط بسیار سختی است، دارو به دلیل تحریم وارد ایران نمی‌شود.

مجیدی در ادامه جنگ افروزی‌های آمریکا در خاورمیانه را عامل تشدید معضلات اجتماعی در ایران و سایر کشورهای همسایه دانست و گفت: در یک منطقه پر از بحران هستیم که آسیب‌های آن بیش از هر چیز به کودکان و خانواده‌های بی بضاعت وارد می‌شود.

در پی این امر حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در پیامی در حساب خود در صفحه شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: هنرمند صدای مردم است.

تحصیل و آموزش راه نجات کودکان کار است

پیتر دبروژ منتقد فیلم در پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی فیلم واقع‌گرای خورشید که به ۱۵۲ میلیون کودک کار در جهان تقدیم شده را حامل این پیام می‌داند که تمام کودکان برابر بوده و مستحق تحصیل و تشویق هستند.

مجیدی در مصاحبه‌ای در ونیز در این باره گفت: ماجرای فیلم خورشید یک تمثیل است. بچه‌ها در جستجوی گنج‌اند در حالی که گنج واقعی خود این بچه‌ها هستند که در جامعه هدر می‌روند. مساله اصلی فیلم آموزش و تعلیم است، این بچه‌ها باید تعلیم داده شوند تا گنج پنهان در آنها آشکار شود.

پایگاه سینمایی ایندی‌وایر نیز در نقدی نوشت: خورشید یک فیلم مهیج است که روایت اجتماعی و واقع‌گرایانه به سبک کارهای چارلز دیکنز از روزگار کودکان فقیر در تهران را با یک فیلم پویا درباره سرقتی دور از ذهن و درامی پرمغز درباره یک معلم مهربان در هم می‌آمیزد که در فیلم های دهه ۸۰ آمریکا رابین ویلیامز نقشش را بازی می‌کرد.
به نوشته ایندی‌وایر، بچه‌های آسمان مجیدی اولین فیلم ایرانی بود که نامزد دریافت بهترین فیلم خارجی اسکار شد؛ خورشید که فوریه امسال (بهمن ۹۸) بالاترین جایزه جشنواره بین المللی فیلم فجر تهران را کسب کرد، می‌تواند سرانجام مشابهی داشته باشد.
این پایگاه سینمایی تصریح کرد: داستان‌های فرعی متعددی در ۹۹ دقیقه این فیلم گنجانده شده است. جاه‌طلبی مجیدی برای پوشش دادن این همه موضوع مرتبط قابل تحسین است؛ مجیدی این کار را با مهارتی فوق‌العاده و مردم پسندانجام می‌دهد.
در بخش دیگری از این نقد آمده است: برخی کاراکترهای فیلم زمان لازم برای خروج از کلیشه‌های خیالی را پیدا نمی‌کنند اما یقین و باور مجیدی در این باره است که کودکان بسیاری با بی‌توجهی و سواستفاده‌های بزرگسالان روبرو هستند.

این کارگردان سرشناس ایرانی در ادامه با اشاره به این که فیلم خورشید را با استفاده از تیمی از کودکان واقعی کار ساخته، افزود: سخت ترین بخش ساخت این فیلم، پیدا کردن کودکان کار بود. انتخاب بازیگران چهار ماه زمان برد و از ۴ هزار نفر تست گرفته شد تا بهترین‌ها انتخاب شوند.

مجیدی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: فیلم خورشید طی یک قصه جذاب شرایط اجتماعی غالب بر کودکان کار را نشان می‌دهد که همه ما را درگیر خواهد کرد. تلاش کردیم مردم را به مشارکت در کمک‌رسانی به این کودکان به ویژه در حوزه تحصیل و آموزش دعوت کنیم.

هفتادو هفتمین دوره این جشنواره با وجود شیوع کرونا از ۲ تا ۱۲ سپتامبر امسال (۱۲ تا ۲۲ شهریور) برگزار می‌شود و مجید مجیدی با فیلم خورشید در بخش رقابت اصلی نماینده سینمای ایران خواهد بود و برای رسیدن به شیر طلایی این دوره جشنواره ونیز با ۱۷ فیلم دیگر از جمله زن یک جاسوس به کارگردانی کیوشی کوراساوا (ژاپن)، پیرو ساخته چایتانیا تامانه (هند) و جهان پیش‌رو اثر مونا فستولد (آمریکا) رقابت می‌کند.

فیلم دشت خاموش به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی سعید بشیری نیز به عنوان نماینده دیگری از سینمای ایران در بخش رقابتی افق های نو (Orizzonti) جشنواره ونیز به نمایش در خواهد آمد. در این بخش که بر استعدادهای جوان تمرکز دارد، ۱۹ فیلم به نمایندگی از کشورهایی چون ایران، ایتالیا، هند، قزاقستان، آمریکا، فرانسه، تونس، فیلیپین، استرالیا، فلسطین، یونان، مکزیک، انگلیس و چین با یکدیگر رقابت می‌کنند.

همچنین فیلم جنایت بی‌دقت (۱۳۹۸) فیلمی به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر است دیگر نماینده ایران در بخش افق های نوی جشنواره ونیز است که مضمونی مرتبط با سینما دارد. این فیلم درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران یک فیلم در سینما درباره آن حرف می‌زنند و با شروع فیلم، داستان آنها و قصه فیلم یکی می‌شود. مکری در این جشنواره در مورد مشکلات تولید مشترک در سینمای ایران سخنرانی می‌کند.

کیت بلانشت ریاست هیئت داوران بخش رقابت اصلی این دوره از جشنواره فیلم ونیز را برعهده خواهد داشت. ورونیکا فرانتس کارگردان فیلم شب بخیر مامان، جوآنا هاگ کارگردان فیلم سوغات، نیکولا لاجویا نویسنده و رمان‌نویس ایتالیایی، کریستین پتزولد کارگردان آلمانی فیلم‌هایی چون ققنوس و ترانزیت، کریستی پویو فیلمساز رومانی‌تبار و لودوین سنیه هنرپیشه فرانسوی دیگر اعضای گروهی هستند که برنده شیر طلایی امسال را انتخاب می‌کنند.

برچسب‌ها ونیز مجید مجیدی تحریم رویدادهای حوزه سینما جشنواره ونیز ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ونیز مجید مجیدی تحریم جشنواره ونیز ایالات متحده آمریکا ونیز مجید مجیدی تحریم جشنواره ونیز ایالات متحده آمریکا جشنواره ونیز فیلم خورشید کودکان کار مجید مجیدی بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۸۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید موج اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنر ونیز

شصتمین دوسالانه هنر ونیز این روزها به محملی برای بیان اعتراضات هنرمندان تجسمی سراسر جهان علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تبدیل شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روزی می‌شود که شصتمین دوسالانه هنر ونیز آغاز شده است. رویدادی که به دلیل قدمت و وسعت به المپیک هنرهای تجسمی معروف است. این دوسالانه از اتفاقات روز جهان غافل نیست. اسفند سال گذشته بود که 8700 هنرمند، در نامه‌ای به دلیل بمباران گسترده و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، خواستار حذف این رژیم از دوسالانه هنر ونیز شدند. آنها در طومار خود گفته بودند که «هرگونه نمایندگی رسمی رژیم صهیونیستی در صحنه فرهنگی بین‌المللی، تأییدی بر سیاست‌های این رژیم و نسل‌کشی در غزه است».

اما امضای این طومار تمام ماجرا نبود. بنابر گزارش گاردین، همزمان با افتتاح دوسالانه ونیز در روزهای گذشته، راهپیمایی گسترده‌ای در اطراف محل برگزاری این بینال برپا شد که تظاهرات کنندگان در آن شعار «زنده باد فلسطین» و «جای مرگ در ونیز نیست» سر می‌دادند. به گزارش گاردین، این تظاهرات منجر به حضور پلیس ضدشورش شده است؛ اتفاقی که در کنار محل برگزاری یکی از بزرگترین رویدادهای هنری جهان، فضایی آخرالزمانی را رقم زده است.

توجه هنرمندان به موضوع فلسطین و نسل‌کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی صرفا به برگزاری تظاهرات و صدور بیانیه خلاصه نمی‌شود. این اهتمام را می‌توان از تصمیم کشورها برای نمایش مظلومیت مردم فلسطین نیز متوجه شد و ایران یکی از این کشورها است. قرار است پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران که با مشارکت حوزه هنری و موزه هنرهای معاصر تهران در بینال ونیز مستقر شده، با شعار «بنی آدم اعضای یک پیکرند» و موضوع «کودکان غزه» کار خود را پیش ببرد.

انزوای مطلق رژیم صهیونیستی در المپیک هنرهای تجسمی جهان

آثار هنرمندان ایرانی شرکت‌کننده در این دوسالانه با اشعاری از محمود درویش شاعر شناخته شده فلسطینی نامگذاری شده تا ارتباط آثار هنرمندان با مخاطبان بین‌المللی تقویت شود.

علاوه بر پاویون ایران، در محل اصلی نمایشگاه، مجسمه‌ای ابریشمی توسط دانا آوارتانی ساخته شده است که نشان دهنده آسیب بمب در غزه است. این اثر چنین عنوانی دارد: «بیا، بگذار زخم هایت را درمان کنم. بگذار استخوان‌های شکسته تو را ترمیم کنم».

در اثر دیگری که بدون عنوان (ماسک پیاز) نام دارد، عکسی بازتولیده شده از سال 1940 به نمایش در آمده که سربازان استرالیایی را در غزه نشان می‌دهد که هنگام پوست کندن پیاز، ماسک‌های ضد گاز به همراه مجسمه‌های ظریف شیشه‌ای همراهشان است.

هنوز پایون رسمی جمهوری اسلامی ایران در بینال ونیز افتتاح نشده اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که موضوع و آثار شرکت کننده از ایران در بینال ونیز بتواند موج دیگری را در راستای نمایش مظلومیت مردم مظلوم فلسطین آغاز کند.

گفتنی است مصطفی گودرزی، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، عبدالحمید قدیریان و غلامعلی طاهری، 5 هنرمند نامدار شرکت‌کننده در این دوسالانه هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • فرصتی طلایی برای درخشش در جشنواره فروش بیمه میهن
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • تشدید موج اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنر ونیز
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان