Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، حمیدرضا دانش صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص کشت کلزا در  استان توضیحاتی ارائه داد و گفت: طی یک برنامه ۱۵ ساله در کشور تولید کلزا به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی همچون کلزا که درصد روغن بالای ۴۰ درصد دارند به صرفه است، افزود: ۲۰ درصد سطوح کشت آبی کشت کلزاست و سال گذشته دو هزار و 500 تن کلزا برداشت شده که حداقل ۶ برابر نسبت به تولید سال گذشته‌ افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: مرز خوداتکایی تولید روغن به ۸۰ درصد رسیده است و امیدواریم با همکاری کشاورزان بتوانیم تناوب بین کشت کلزا و گندم را رعایت کنیم و استمرار تولید گندم و خوداتکایی در گندم منوط به کشت کلزا است؛ کلزا برتری بیشتری دارد و علف‌های هرز مزارع را از بین می‌برد.

دانش با بیان اینکه تاریخ کشت کلزا بسیار حساس است، افزود: از دهم شهریور‌ماه در مناطق سرد استان مانند بروجن و شهرکرد تا ۳۱ شهریور ماه اولین آب کلزا داده می‌شود که آبیاری آن بیشتر از طریق نزولات آسمانی است و اگر تاریخ کشت کلزا رعایت شود تحمل دمای ۳۰ درجه زیر صفر را هم دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در لردگان و خان‌میرزا و مناطق گرمسیر شهرستان اردل تا ۱۵ الی ۲۰ مهرماه آب اول کلزا به تعویق می‌افتد و میزان بذر کلزا در هر هکتار ۴ تا ۶ کیلوگرم است که این میزان در دنیا ۲ تا ۳ کیلوگرم است.

وی با اشاره به بسته حمایتی که برای کشاورزان در نظر گرفته شده است، گفت: میزان بذر مصرفی برای هر هکتار بین ۴ تا ۶ کیلوگرم را رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

دانش افزود: هم‌چنین تسهیلات سرمایه در گردش از منابع داخلی معاونت برنامه‌ریزی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان برای هر هکتار به کشاورزان داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: قیمت خرید تضمینی کلزا ده هزار و ۷۰۰ تومان برای سال آینده به شورای اقتصاد ارائه شده که سال گذشته قیمت چهار هزار و ۷۰۰ تومان بود.

وی گفت: سال گذشته رکورد ۸ تن در هکتار را داشتیم که شرکت‌های روغن‌کشی کلزا را با قیمتی حتی بالاتر از قیمت مصوب نیز خریداری می‌کنند و خرید کلزا در صورت کشت تضمینی است.

وی عنوان کرد: برای کشاورزانی که الگوی کشت در آبیاری قطره‌ای را رعایت کنند در صورت کشت کلزا میزان کمک‌های بلاعوض آن‌ها افزایش می‌یابد.

دانش با بیان اینکه سال گذشته بروجن بیشترین تحویل کلزا را داشت، اظهار کرد: در خصوص توزیع ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتور اولویت با الگوی کشت مناسب است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی با اشاره به قیمت گندم و جو بیان کرد: قیمت خرید گندم آبی در سال گذشته سه هزار و ۴۹۰ تومان و گندم دیم سه هزار و ۲۰۰ تومان بود هم‌چنین قیمت جو آبی سه هزار و ۲۰۰ تومان و جو دیم سه هزار تومان بود و اگر در تولید گندم خودکفا نشویم سالانه مقدار زیادی ارز باتوجه به شرایط اقتصادی از کشور خارج می‌شود.

وی در ادامه افزود: کلزای سالم کلزایی است که هشت برگ کامل آن شکل گرفته باشد و قطر طوق آن یک سانتی‌متر باشد.
انتهای پیام/۶۸۰۳۲

منبع: فارس

کلیدواژه: کشت کلزا دانه های روغنی آب سبز حمیدرضا دانش معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی سال گذشته کشت کلزا سه هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۰۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا در بهبهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر جهاد کشاورزی بهبهان گفت:امسال ۴۲۰۰ اراضی آبی و ۴۰۰ هکتار اراضی دیم شهرستان بهبهان زیر کشت کلزا رفته است.

لاله نیرومند افزود: ازشروع فصل برداشت دانه روغنی کلزا در بهبهان تاکنون افزون بر ۷ هزار تن کلزا برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود افزون بر ۹۰۰۰ تن دانه کلزا از مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان بهبهان برداشت شود.


  مدیر جهاد کشاورزی بهبهان اظهار کرد: کارخرید دانه روغنی کلزا همزمان با برداشت در چهارمرکز در بخش‌های مرکزی وزیدون آغاز  وتاکنون ۷۶۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.



دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای مهلت تسهیلات مراجعه کنند
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت