Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@20:13:14 GMT

۱۵ هزار تن نخاله ساختمانی در آبعلی ساماندهی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۰۴۱۹

۱۵ هزار تن نخاله ساختمانی در آبعلی ساماندهی می‌شود

به گزارش ایرنا، مجتبی یزدانی روز دوشنبه در مراسم افتتاح همزمان ۳ پروژه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه روزانه ۳۰ تا ۳۲ هزار تن نخاله و پسماند ساختمانی به محل‌های مخصوص بازیافت این نوع از پسماند برده می‌شود، توضیح داد: سازمان مدیریت پسماند باید تا پایان سال ١٥ هزار تن از ٢١ هزار تن نخاله ساختمانی که در آبعلی (جاده هراز) ریخته می‌شود را ساماندهی و از سوی دیگر نخاله‌های آسفالتی را نیز باید بازیافت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی یادآور شد: در حال حاضر این مرکز روزانه هفت هزار تن انواع پسماندهای ساختمانی و نخاله را بازیافت می‌کند که با تکمیل سومین کارخانه این ظرفیت به ۱۱ هزار تن روزانه افزایش یافته و در نهایت این مرکز بازیافت ۱۵ هزارتن نخاله و بازیافت ساختمانی را در آینده نزدیک انجام خواهد داد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به افتتاح مرکز کنترل و نظارت تصویری مدیریت پسماند اشاره کرد و افزود: روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تن پسماند تر توسط ۱۱۱ ایستگاه در سطح شهر جمع‌آوری می‌شود که تمامی این ایستگاه‌ها و همچنین ماشین‌های جمع‌آوری به صورت برخط کنترل و رصد می شود.

به گفته یزدانی، مقرر شده در پایان شهریورماه تمامی پرداخت‌ها به پیمانکاران حوزه پسماند تنها براساس عملکردی که توسط این مرکز رصد و تایید شده، پرداخت شود.

وی بهره‌برداری از پنج دستگاه خوددریافت پسماندهای خشک را یکی دیگر از پروژه‌های افتتاحی عنوان کرد و گفت:  این دستگاه‌ها در میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های شهروند و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مستقر خواهند شد و ظرف چند روز آینده تعداد این دستگاه‌ها در سطح شهر تهران به ۲۰ دستگاه می‌رسد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره جمع آوری زباله های بیمارستانی نیز گفت: رقم هر کیلو ۲۴۰۰ تومانی که برای این زباله‌ها دریافت می‌شود تنها برای محل دفن آنهاست؛ در حال حاضر خودروهای حمل این نوع از پسماند به صورت برخط کنترل می‌شود و به صورت کاملا بهداشتی، دفن آنها در حال انجام است.

وی در خصوص احتمال جابجایی مجتمع پسماند آرادکوه ادامه داد: ۲ جلسه با رییس سازمان محیط زیست برگزار کردیم و از سوی دیگر مسئولان دادگستری بازدیدی از مجموعه آرادکوه داشتند و قرار شد در یک بازه سه ماهه اقدامات محیط‌زیستی برای آرادکوه انجام دهیم.

یزدانی همچین با اشاره به اقدامات پیش بینی شده برای فصول سرد سال گفت: در این راستا ۲۶۰ ماشین برف روب تهیه شده و بین مناطق پخش می‌شود.

رویکرد مدیریت شهری پرهیز از کارهای پروپاگاندایی است

همچنین صدراعظم نوری رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم گفت: رویکرد مدیریت شهری در این دوره زیرساختی و مواجهه با چالش ها، پرهیز از کارهای شوآف گونه و پروپاگاندایی است.

وی ادامه داد: این اقدامات در موضوع فضای سبز  ومحیط زیست ویژه بود و از آنها می توان به توافق نامه بین شهرداری تهران و وزارت نیرو اشاره کرد که منابع آبی تهران را مدیریت می کند و بجای استفاده از آب خام در فضای سبز از پساب استفاده می شود.

نوری توضیح داد: ۴۰۰ حلقه چاه آب در تهران وجود دارد و هم اکنون ۹۰ درصد آبیاری فضای سبز از طریق این چاه ها انجام می شود که با اجرای این توافق نامه تا افق ۱۴۱۰ تا ۶۰ درصد فضای سبز تهران با پساب آبیاری خواهد شد.

به گفته نوری، توافقی هم با وزارت کشاورزی خواهیم داشت که ۳۰ سال حق بهره برداری و در عین حال حفاظت از منابع طبیعی پایتخت از جمله اراضی سبز مناطق ۴ و ۱۳ و ۲ پایتخت منطقه توسط شهرداری انجام می شود.

وی افزود: بحث مدیریت جامع پسماند تا آبان ماه نهایی و مراحل آن اجرایی می شود که بخشی از آن طرح کاپ(کاهش پسماند) است که تلاش می کنیم با شیوه های نوین و هوشمندسازی در این حوزه خدمات ارائه کنیم.

به گفته نوری، در موضوع تفکیک و جداسازی پسماند باید اطلاع رسانی درستی شود چراکه مشارکت اصلی در موضوع پسماند بر دوش مردم است و بدون حضور و آموزش آنها این امر میسر نمی شود.

وی یادآور شد: امروز شهروندان تهرانی به شدت از وجود زباله گردها و کودکان کار ناراحت هستند و باید تلاش کنیم که این صحنه ها حذف شود.

این عضو شورای شهر افزود: شما ببینید اگر در یک بازه یک ماهه شهرداری تهران پسماندهای درون مسیل ها و جوی ها را جمع آوری قطعا فاجعه ای رخ می دهد و در این مسیر تولید کنندگان محصولات لبنی و انواع نوشیدنی باید جواب گو باشند.

وی گفت: کارخانجات زیادی داریم که محصولات لبنی یا نوشیدنی تولید و پسماند بطری ایجاد می کنند که این تولید کنندگان باید در امر جمع آوری و بازیافت پسماند مشارکت و هزینه کنند و وظیفه شهرداری در این زمینه مطالبه گری از آنهاست.

همچنین مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به افتتاح مرکز کنترل و مانیتورینگ پسماند تهران گفت: سامانه‌های برف‌روبی و جمع آوری پسماند و پسماندهای پزشکی توسط این مرکز قابل ردیابی و کنترل هستند و  به این ترتیب همه اتفاقات در بازه جغرافیایی در مرکز کنترل تصویری مدیریت پسماند رصد خواهد شد.

صدرالدین علیپور همچنین گفت که در پیگیری بحث هوشمند سازی امروز پنج دستگاه خوددریافت پسماند خشک مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ۱۰ دستگاه دیگر نیز ظرف هفته آینده بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: این دستگاه‌ها توسط شرکتی دانش بنیان در داخل تولید می‌شود و  یک سوم قیمت مشابه خارجی است.

به گزارش ایرنا، مراسم افتتاح مرکز کنترل و نظارت تصویری مدیریت پسماند، سامانه دریافت خودکار پسماندهای خشک(RVM) و آغاز عملیات احداث سومین کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی تهران با حضور مدیران شهری برگزار شد.

برچسب‌ها شهرداری تهران مدیریت پسماند زهرا صدراعظم نوري مجتبی یزدانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری تهران مدیریت پسماند زهرا صدراعظم نوري سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران شهرداری تهران مدیریت پسماند زهرا صدراعظم نوري سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بهره برداری مرکز کنترل جمع آوری فضای سبز تن نخاله هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۰۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تبدیل پسماندهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت به سوخت جامد، به کمک رفع معضل پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت آمده است. در فرایند تبدیل این پسماندها به سوخت جامد، نه آب قابل توجهی مصرف شده و نه آلایندگی ایجاد می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، معضل همیشگی پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت هم چهره طبیعت را زشت می‌کند و هم تهدیدی برای طبیعت و حیوانات است که البته به یک معضل جهانی تبدیل شده است.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تبدیل پسماندهای پلاستیکی غیرقابل بازیافت به سوخت جامد، به کمک رفع این معضل آمده است. در فرایند تبدیل این پسماندها به سوخت جامد، نه آب قابل توجهی مصرف شده و نه آلایندگی ایجاد می‌شود.

سوخت‌های جامدی که از این محصول دانش‌بنیان خارج می‌شود قابلیت اشتعال چندبرابری سوخت‌های سنگین را دارد.

سمیه شایسته‌پور؛ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: ضایعات پلاستیکی بدون نیاز به تفکیک و سورت‌شدن، به صورت یکجا و همزمان به غیر از پلاستیک‌هایی که بازیافت می‌شوند را وارد این سیستم می‌کنیم و طی یک فرایند شیمیایی و دستگاهی، پیوندهای پلیمری تمامی پلاستیک‌های بازیافتی را شکسته و پلاستیک‌ها که به صورت یک ماده نفتی ناپایدار حرارتی است به یک ماده پایدار حرارتی تبدیل می‌کند.

بازیافت پلاستیک چگونه بر تقاضای جهانی نفت تاثیر می‌گذارد؟

شایسته پور تأکید کرد: در این سیستم، مصرف آب بسیار پایینی داریم و آب مصرفی مجدد به سمت سیستم بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در این سیستم هیچگونه آلایندگی زیست محیطی نداریم و پلاستیک‌های به صورت مستقیم به سوخت تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مصارف این سوخت جامد تصریح کرد: مصارف خانگی برای کشورهای فاقد نفت و گاز، کوره‌های حرارتی و نیروگاه از جمله مصارف این سوخت جامد است.

وی با اشاره به قابلیت اشتعال بالای این سوخت جامد گفت: ارزش حرارتی این سوخت جامد 2 تا 3 برابر ذغال سنگ و مازوت است.

شایسته‌پور گفت: ایده اولیه این فناوری 17 سال پیش کلید خورد و محصول نهایی آن تأییدیه جهانی را به همراه دارد. در سال 2019 این تکنولوژی را در آمریکا به ثبت جهانی رساندم و امتیاز علمی آن را دریافت کردم.

علی سلاجقه؛ رئیس سازمان محیط زیست درباره این محصول دانش‌بنیان ایرانی گفت: ما از جنبه محیط زیستی به این محصول نگاه می‌کنیم و این دستاورد بزرگی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک
  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است سال گذشته ایستگاه های مهمی در این دو خط راه اندازی شد
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود