Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: با توجه به شناخت عمیقی که من از مدارس ایران دارم، ‌می‌دانم که خیلی از مدارس این امکان برایشان وجود ندارد که بتوانند بهداشت را رعایت کنند.

قدس آنلاین: «علی اصغر فانی» وزیر اسبق آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از بازگشایی مدارس در شرایط کرونایی کشور گفت: نکته‌ای که در ابتدا باید به آن توجه کرد؛ دیر اعلام شدن آموزش حضوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از چهارشنبه هفته گذشته قرار بود، آموزش بر پایه فضای مجازی، پیام‌رسان شاد و آموزش تلویزیونی در دستور کار باشد و مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش از اسفند گذشته تا ۱۳ شهریور روی این موضوع کار کردند، اما به یک باره اعلام شد که کلاس‌ها حضوری است و طبیعتا مدارس نمی‌توانند، آمادگی لازم را ظرف یکی و دو روز به دست آورند.

آمادگی لازم برای بازگشایی مدارس وجود نداشت

وی ادامه داد: به طور کلی ما زمان لازم را برای بازگشایی به صورت حضوری نداشتیم و عملا مشاهده شد که درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان به مدرسه نیامده بودند. آموزش و پرورش یک نهاد فرهنگی- اجتماعی است و در هر تصمیم باید این را در نظر بگیرد که با احتساب ۱۴ میلیون دانش‌آموز و اولیا آنها و یک میلیون معلم،‌ نزدیک به ۴۰ میلیون مخاطب مستقیم دارد،‌ لذا باید خیلی پخته‌تر، با برنامه‌ریزی بیشتر و زمانبندی مناسب‌تری این کار انجام می‌شد.

امکان رعایت بهداشت در خیلی از مدارس وجود ندارد

فانی اضافه کرد: با توجه به شناخت عمیقی که من از مدارس ایران دارم، ‌می‌دانم که خیلی از مدارس این امکان برایشان وجود ندارد که بتوانند بهداشت را رعایت کنند. به خصوص توجیه کردن دانش‌آموزان ابتدایی برای اینکه چه کاری کنند یا نکنند، بسیار سخت است. از این رو باید با احتیاط بیشتری تصمیم‌گیری می‌شد. پس از این هم باید با واقع‌بینی و توجه به وضعیت واقعی مدارس تصمیم‌گیری شود.

واکنش به اجباری شدن حضور دانش آموزان در مدارس/ تعامل با مردم دستوری نمی‌شود

وی در پاسخ به این سوال که چرا بحث حضور دانش آموزان به شکل اجباری شده و این را به عهده والدین و دانش‌آموزان نگذاشته‌اند که خودشان تصمیم بگیرند؟ گفت: تعامل با مردم دستوری نمی‌شود. شرایط هر خانواده‌ای با سایر خانواده‌ها متفاوت است و برخی نمی‌توانند امکانات بهداشتی را تهیه کنند، برخی هم شاغل هستند و نمی‌توانند فرزندشان را در خانه نگهدارند و این ما هستیم که باید مردم را نسبت به شرایط روشن کنیم.

پیشنهاد فانی برای بازگشایی مدارس

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه تصمیم اصلی را مردم باید بگیرند، گفت: من اعتقاد دارم که ما باید مردم را روشن کنیم و این مردم باشند که تصمیم می‌گیرند و سپس دولت تسهیلات لازم برای تحقق تصمیمات مردم را ایجاد کند نه اینکه دستور بدهد. اصولا این مساله دستورپذیر نیست. من در رابطه با سال تحصیلی جاری پیشنهادم این بود که دو هفته شهریور را به طور مجازی در مناطق قرمز مانند تهران برگزار کنیم و تا اول مهر استقبال خانواده‌ها و دانش آموزان را بررسی و سپس برای آن زمینه‌سازی کنیم و در اول مهر اگر وضعیت همینطور ادامه داشت، باید به شکل آموزش مجازی کلاس را اداره کنیم.

وی ادامه داد: چون معلم در مدرسه حضور دارد و حال تدریس آنلاین است، می‌توانست به اولیا اعلام کند، هر کسی که "مایل" است فرزندش به مدرسه بیاید و بعد ‌با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی بچه‌ها به کلاس درس بیایند و اگر تعداد دانش‌آموزان داوطلب بیش از حد رعایت پروتکل باشد، آن وقت خود مدرسه دانش آموزان را گروه‌بندی کند.

شرایط کرونایی امروز مشابه زمان جنگ است

او با اشاره به اینکه ما در زمان جنگ نیز شرایط مشابهی با این وضعیت فعلی داشتیم، گفت: من در زمان جنگ معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش بودم. در آن زمان شهرها توسط دشمن بمباران می‌شد، تا جایی که حتی یک مدرسه راهنمایی در میانه بمباران شد و ۲۴۳ دانش‌آموز آن مدرسه شهید شدند. آن زمان هم ما به این فکر بودیم که مدارس را برگزار کنیم یا تعطیل باشند؟

فانی ادامه داد: هر کدام از این تصمیمات بالاخره مشکلات خاص خودش را داشت، اما ما پس از بحث‌های زیاد در نهایت در سال ۶۵، ۶۶ به این جمع بندی را رسیدیم، مردم هر کجا که هستند؛ ما همه همانجا باشیم. به عنوان مثال برخی از مردم می‌خواستند در خانه باشند،‌ از این رو ما آموزش تلویزیونی داشتیم و هر کسی هم که خواست به مدرسه برود، معلمان برای تدریس و رفع اشکال در مدرسه بودند.

در زمان جنگ در رابطه با آموزش دانش‌آموزان، تابع تصمیم مردم بودیم

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: عده زیادی در زمان جنگ به روستاها و شهرستان‌هایشان بازگشتند، ‌من نیز در آن دوران یک بخشنامه به کل کشور فرستادم و گفتم هر دانش‌آموزی به هر مدرسه‌ای که مراجعه کرد، بدون درخواست کارنامه و گواهی، هر کلاسی که خواست، ثبت‌نامش کنند. در واقع ما تابع تصمیم مردم بودیم و اتفاقا این تصمیم خیلی خوب جواب داد، الان هم باید همین کار را کرد و بگذاریم مردم تصمیم بگیرند.

مسئولان قدم‌هایشان را دقیق‌تر بردارند

وی در پاسخ به این سوال که اگر در این بازه زمانی که کلاس‌ها حضوری هستند، دانش آموزی به کرونا مبتلا شود چه عواقب سیاسی و اجتماعی می‌تواند برای کشور در پی داشته باشد؟ گفت: این مساله هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. اگر اتفاقی بیافتد اولیا متعرض به مدیر مدرسه، مدیر منطقه، مدیر کل استان، وزیر آموزش و پرورش و در نهایت دولت خواهند شد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: لذا باید دقت کرد و تصمیم‌گیری برای این کار را کوچک ندید، زیرا این اقدام بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است. امیدوارم مسئولان توجه کنند و حرکت‌هایشان حساب شده باشد و قدم‌هایشان را دقیق‌تر بردارند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش بازگشایی مدارس کرونا وزیر اسبق آموزش و پرورش بازگشایی مدارس دانش آموزان زمان جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۰۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی، با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵ قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید گفت: بعد از ۱۸ سال که از این قانون می‌گذرد هنوز هم می‌گوییم معاونت پرورشی آن‌چنان که باید باشد نیست.

کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 

وی با بیان اینکه در هجده سالی که بعد از قانون احیا می‌گذرد تقریبا یک بار جذب مربی پرورشی داشتیم ادامه داد: سایر جذب‌هایی که در حوزه مربی پرورشی و مشاور صورت گرفته، در حد سالی ۷۰۰ ـ۸۰۰ نفر بوده، امروز تقریبا ۴۵ هزار نیروی پرورشی و مشاور داریم و حدود ۷۰ هزار کمبود نیرو داریم.

مربیان پرورشی از ابزار لازم برای تربیت دانش‌آموزان بهره‌مند نیستند

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکثر فضا‌های پرورشی متروکه شده بودند گفت: تقریبا ۳۴۶ اردوگاه دانش‌آموزی داریم. در بحث محتوا نیز حوزه پرورشی نه به صورت صد درصد، اما در بسیاری مواقع به حوزه‌ای کناردستی و کیفیت‌بخشی تبدیل شده است، مربیان پرورشی در مدارس از ابزار لازم برای تربیت دانش‌آموزان بهره‌مند نیستند بنابراین در عنصر محتوا، نیروی انسانی و فضا که سه ضلع اصلی کار تربیتی هستند مشکل و کمبود داریم و تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم.

پورثانی با بیان اینکه ۱۱۲ هزار مدرسه و ۶۰۰ هزار کلاس درس و حدود یک میلیون فرهنگی داریم افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده بودند دستگاه آموزش و پرورش با بقیه دستگاه‌ها قابل مقایسه نیست، بقیه دستگاه‌ها نیرو را استفاده می‌کنند ولی وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی را تربیت می‌کند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همچنین فرموده بودند مصالح کشور و نکات دیگر را معاونت پرورشی با رویکرد عقلانی برای دانش‌آموزان جا بیاندازد ادامه داد: ما نه فقط گروه‌های مردمی بلکه از نهاد‌های انقلابی و گروه‌هایی که دغدغه تربیت دارند، استقبال می‌کنیم. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: طبق دستورالعمل اوقات فراغت، برای اولین بار در سال گذشته فضای مدرسه در زمان اوقات فراغت در اختیار گروه‌های مردمی قرار گرفت.

پورثانی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار گروه دانش‌آموزی جهاد تبیین در کشور وجود دارد گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گوید که کل جریان آموزش و پرورش برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است. کسانی که سند را نوشته بودند پیشنهاد داده بودند که وزارت آموزش و پرورش به وزارت تربیت رسمی جمهوری اسلامی تغییر نام یابد. در تمامی صفحات مبانی سند تحول یک کلمه به نام آموزش و پرورش پیدا نمی‌کنید و فقط یک کلمه به نام تربیت وجود دارد.

سطح شبهات دانش‌آموزان زیاد، اما عمق کمی دارد

وی با بیان اینکه در هر استان و هر منطقه‌ای که گروه جهادی و مردمی وجود داشته باشد پیگیری لازم برای فعالیتش انجام می‌شود افزود: در ۷۲۰ منطقه کشور، هر منطقه یک معاون پرورشی داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در اعتکاف دانش‌آموزی شرکت کردند، اظهار کرد: سطح شبهات دانش‌آموزان زیاد، اما عمق کمی دارد، باید اقتضائات دانش‌آموزان درک و برای آن برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس
  • مربی‌های پرورشی ابزار مناسب برای تحقق اهداف تربیتی را ندارند
  • واکنش حاجی‌میرزایی به اظهارات صحرایی درباره سند 2030: از خدا پروا کنید!
  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • جزئیات برنامه‌های آموزش و پرورش برای ارتقای کیفیت نمرات امتحانی از زبان وزیر
  • تعیین تکلیف اردوگاه«سی پی» سوادکوه بعد از ۳۰ سال در دولت سیزدهم انجام شد
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به آموزش‌وپرورش بردسکن