Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-08@23:45:30 GMT

سد داریان و هیرویی مخزنی از اشتغال است

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۱۵۲۸

سد داریان و هیرویی مخزنی از اشتغال است

سد داریان و هیروی در حال حاضر بلااستفاده باقی مانده است و مردم اورامانات خواستار استفاده از این ظرفیت ها هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از هزار ماسوله اردیبهشت سال گذشته بود که سد تنظیمی «هیروی» به ارتفاع ۴۵ متر در ۳۵ کیلومتری شهر پاوه در شمال غرب استان کرمانشاه که آب رودخانه سیروان را به تونل ۵۰ کیلومتری نوسود منتقل می کند به دستور رییس جمهور افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سد «هیروی» که در قالب طرح سامانه گرمسیری غرب کشور تعریف شده و قرار است به کمک تونل نوسود آب را به صورت ثقلی به فاصله ۴۵۰ کیلومتری از شمال غرب کرمانشاه به دهلران و موسیان در استان ایلام برساند.

مردم منطقه اورامانات به ویژه پاوه‌ای ها خواستار بهره‌گیری از این سد برای مصارف پرورش ماهی هستند، اما ظاهرا تاکنون صدور مجوز این سدها به نتیجه نرسیده است و اعلام شده چون این آب برای مصرف آب شرب است پرورش ماهی در آن ممنوع است.

مجوز وزارت نیرو برای پرورش ماهی در قفس را در سد هیرویی برای مردم روستا داریم

پرویز ایده‌پور، فرماندار پاوه در این خصوص در گفتگو با خبرنگار هزار ماسوله اظهار داشت: طبق اعلام وزارت نیرو، آب سد «هیرویی» که در پایین تر از سد داریان واقع است به عنوان آب شرب و برای مصارف استان ایلام تعیین شده است.

وی افزود: البته باید از طریق مسئولان استان ایلام حتما پیگیر شویم تا  ببینیم آیا در برنامه تامین آب این استان به سد هیرویی اشاره شده است؟!

فرماندار پاوه گفت: سد «هیرویی» یک سد انحرافی با ۴۲ کیلومتر تونل انحرافی در ارتفاعات نهایتا به شهرستان ثلاث باباجانی و دشت ذهاب با زمین های وسیع می رسد.

این مسئول با بیان اینکه دشت ذهاب بی آب نیست، ادامه داد: دشت ذهاب به لحاظ وجود ۷ سراب و چشمه های خروشان یکی از مناطق پر آب کشور هم محسوب می شود و تونل انحرافی به این منطقه تا کنون به بهره برداری نرسیده است .

وی اضافه کرد: در این مدت مردم زیادی هم درخواست پرورش ماهی در قفس را برای سد هیرویی داشته اند که پیگیری های لازم از جانب ما انجام شده است، اما نتیجه مطلوب را تا کنون از مسئولین دریافت نکرده ایم .

فرماندار پاوه با بیان اینکه معاون اجرایی طرح تونل نوسود هم یک نامه علیه بنده به استانداری ارسال کرده است، بیان داشت: استاندار کرمانشاه با ما هم نظر است و اعلام کرده که نظر فرماندار پاوه مورد تایید است.

این مسئول ادامه داد: ما امروز به جایی رسیده ایم که مجوز وزارت نیرو را داریم که پرورش ماهی در قفس را در سد هیرویی برای مردم روستا داشته باشیم، اما  باز اعلام شد که این سد برای آب شرب است و من هم اعلام نمی کنم که حرف این دوستان اشتباه است.

فرماندار پاوه تصریح کرد: آب سد هیرویی اکنون در بستر سد هیرویی است و هیچ استفاده ای از آن نمی شود .

وی با اشاره به هزینه تمام شده سد هیرویی افزود: این سد با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبارات و پول کشور ساخته شده که امروز نمی توان با بیش از یک هزار میلیارد این سد هیرویی را به مرحله اتمام رساند، اما بلااستفاده مانده است .

ایده پور گفت: تنها دلیل ممانعت  از این پروژه این است که می گویند در اطراف قفس کلونی ها ایجاد می شوند که باعث آلودگی آب شرب سد می شود.

فرماندار پاوه گفت: این در حالی است که در کردستان قبل از سد داریان مجوز پرورش ماهی در قفس را داده اند و باز این در حالی است که سرچشمه سد داریان هم از استان کردستان است .

پرورش ماهی در قفس از برنامه های اصلی شیلات است

محسن قادری رییس اداره شیلات شهرستان پاوه نیز در گفتگو با خبرنگار هزارماسوله گفت: بحث سد داریان و هیرویی بیشتر از ۵ سال است که مورد بحث و گفتگو است که از همان موقع پرورش ماهی در قفس به عنوان برنامه های اصلی شیلات قرار گرفت.

وی افزود: اکنون مشکلی که در این سدها وجود دارد بحث آب شرب را برای آن در نظر گرفته اند که مسئولین نیز می دانند سد داریان در ابتدا سد نیروگاهی بوده است و پس از دو سال بحث آب شرب را برای آن اضافه کرده اند.

 رییس اداره شیلات شهرستان پاوه گفت: متاسفانه دلایل اصلی آنها در این خصوص مبنی بر آلوده شدن آب شرب دریاچه پس از انتقال به ایلام دلایل قانع کننده ای نیستند و فرماندار و نماینده وقت نیز بر این مسئله تاکید کرده اند که در این صورت به تصفیه آب انتقالی اقدام کنند.

این مسئول ادامه داد: سایت های پشت سد داریان از قبیل سایت پرورش ماهی در روستای دیوزناو و جولانده با ظرفیت ۳ هزار تن روستاهای پالنگان از استان سنندج و همچنین پرورش ماهی خود روستای داریان و پاوه رود در مسیر شمشیر تا روستای دشه نیز بر روی همین آب سد داریان و هیرویی است و در این خصوص نیز اگر آب دریاچه ها آلوده شود از سرچشمه آلوده شده است.

قادری ادامه داد: از سد داریان آقای لعلی مجوز آبدهی دو مترمکعب آبرسانی به سایت پرورش ماهی پایه یک هزار تن در بالای دریاچه سد هیرویی و در محدوده روستای شرکان گرفته است که اگر شورای شرکان در بحث واگذاری اقدام کنند فاز اجرایی این پرورش ماهی نیز آغاز می شود.

وی با اشاره به مزیت های پرورش ماهی در قفس اضافه کرد: در پرورش ماهی بتنی ما به ازای هر 10 نفر یک نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی داریم اما در پرورش ماهی در قفس به ازای هر ۵ تن یک نفر اشتغالزایی مستقیم داریم.

رییس اداره شیلات پاوه گفت: حداقل تولید ماهی در محدوده دریاچه سد داریان ۵۰۰ تن است که تا ۱۰۰۰ تن قابل افزایش است و با این احتساب ۲۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.

وی افزود: با احتساب مقدار تولید ماهی در پرورش ماهی بتنی در مزارع و باغات سایت روستای داریان این مقدار به بالای ۲۵۰۰ تن افزایش پیدا می کند.

این مسئول تصریح کرد: مقدار تولیدی ماهی در کل سایتهای پرورش ماهی در شهرستان حدود ۲۵۳۰ تن است که تنها در پایاب دریاچه سد داریان به تنهایی می تواند این مقدار را تولید و به ۵ هزار تن برسد که می توانیم بگوییم رتبه اکنونی شهرستان از دوم به اول در استان خواهیم رسید.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پرورش ماهی در قفس فرماندار پاوه سد داریان پاوه گفت آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۱۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این رب ممنوع است

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش بهداشت نیوز به وجود آمدن فرآیند کنسرو سازی به اواخر قرن هجدهم میلادی برمی گرد؛ جایی که ناپلئون بناپارت نگران غذای سربازان خود بود و از این رو جایزه‌ای را برای فردی که بتواند روشی موثر را جهت نگهداری مواد غذایی ابداع کند، تعیین کرد. با گسترش بیشتر و افزایش کنجکاوی‌ها در این زمینه پای این صنعت به ایالات متحده نیز رسید و نخستین کارخانه کنسروسازی برای صدف، گوشت، میوه و سبزیجات در این کشور نیز تاسیس شد.

بیش از ۵۰ سال بعد لوئیس پاستور توانست دلیل اثرگذاری کنسرویزاسیون را شرح دهد. او اثبات کرد که رشد میکروارگانیسم‌ها دلیل اصلی فساد به وجود آمده در مواد غذایی است و این روش از رشد مکیروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند.

با گسترش زندگی صنعتی روز به روز سرعت فعالیت مردم دستخوش تغییر شده و این سرعت زیاد و شتاب در گذران زندگی روز مره باعث شده تا بسیاری افراد فرصت تهیه و پخت مواد غذایی را نداشته باشند و لاجرم مجبور به استفاده از غذا‌های آماده و کنسروی شوند.

سعیده شجاعی علی‌آبادی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدیهشتی درباره مصرف کنسرو‌های آماده مصرف مثل رب‌گوجه فرنگی، عوارض نجوشاندن کنسرو تن‌ماهی و ضرب‌دیدگی قوطی کنسرو مواردی را مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه رب‌گوجه فرنگی در دسته مواد غذایی اسیدی قرار دارد افزود: پس از باز شدن درب قوطی کنسرو محیط مناسبی برای رشد کپک‌ها ایجاد می‌شود. کپک‌ها توانایی تولید توکسین‌هایی تحت عنوان مایکوتوکسین‌ها را دارند که معمولا باعث ایجاد مسمومیت‌های مزمن بر اثر مصرف طولانی مدت غذا‌های آلوده به آن‌ها می‌شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در رب گوجه‌فرنگی رشد کپک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مایکوتوکسین‌هایی مانند آلترناریول و پاتولین شود و از آنجایی که امکان نفوذ این ترکیبات به بخش‌هایی از رب گوجه که در آن‌ها کپک دیده نمی‌شود وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف رب کپک زده پرهیز شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کنسرو تن‌ماهی در دسته غذا‌های کم اسید بوده و کنسرو کردن آن در قوطی امکان رشد باکتری کلستریدیوم بوتولینوم را فراهم می‌کند اضافه کرد: کلستریدیوم بوتولینوم باکتری است که توانایی تولید نوروتوکسین بسیار سمی را دارد، البته در صنعت با انجام استریلیزاسیون تجاری در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد اسپور این باکتری و در نتیجه امکان تولید توکسین به نزدیک صفر می‌رسد، بنابراین امکان نگهداری کنسرو تن ماهی در دمای محیط بدون نیاز به نگهدارنده وجود خواهد داشت.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نگرانی اصلی را در مورد تولید بوتولیسم، تولید کنسرو‌های خانگی وغذا‌های کم اسید عنوان کرد و گفت: به‌دلیل عدم کفایت فرایند حرارتی احتمال تولید توکسین در کنسرو‌های خانگی وجود دارد.

نحوه مصرف باقی‌مانده کنسرو ماهی از دیگر مواری بود که شجاعی به آن اشاره کرد و ادامه داد: توصیه می‌شود که باقیمانده تن ماهی مصرف نشود، اما در غیر این‌صورت، در دمای یخچال (حداکثر ۳ درجه سانتیگراد) و نهایتا برای مدت سه تا چهار روز قابل نگهداری است.

شجاعی ادامه داد: کفایت فرایند حرارتی که در صنعت تولید کنسرو تن ماهی اعمال می‌شود، نگرانی وجود توکسین را در قوطی کاهش داده، اما همچنان توصیه اکید این است که قبل از مصرف کنسرو ماهی را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

 وی هشدار داد: از مصرف کنسرو‌هایی که قوطی‌های آن بادکرده، سطح چرب یا دارای نشتی دارند و یا قوطی‌هایی که ظاهر غیر نرمال و کف دار شده‌اند پرهیز کنید.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تاکید کرد: توجه داشته باشید اگر قوطی کنسرو مشکلاتی همچون بادکردگی، چربی در سطح و یا ظاهر غیرنرمال دارد، برای دور ریختن آن هم دقت کنید، این کنسرو‌ها را در بسته‌بندی پلاستیکی و در دولایه انجام دهید و توجه داشته باشید که قوطی و محتویات آن را جدا از زباله‌های قابل بازیافت امحا کنید.

دیگر خبرها

  • ماهی‌های دودخانه - بندر انزلی (عکس)
  • باید از دالان کنکور به اشتغال دست پیدا کنیم
  • توسعه آبزی‌پروری خرد معیشتی در سواحل روستایی بوشهر
  • ویدیو/ طرز تهیه ماهی دودی؛ چاشنی غذاهای محلی گیلان
  • (تصاویر) ماهی‌های دودخانه در بندر انزلی
  • مصرف این رب ممنوع است
  • ویتامین ها و مکمل ها را چطور مصرف کنیم ؟
  • بارش تگرگ به باغات و مزارع شهرستان پاوه خسارت وارد کرد
  • بارش شدید باران در پاوه و جاری شدن سیلاب
  • بارش تگرگ در شهرستان‌های پاوه، ثلاث‌باباجانی و سرپل ذهاب