Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:03:09 GMT

آغاز برداشت باریجه در شهرستان سرخه

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۳۵۷۶

آغاز برداشت باریجه در شهرستان سرخه

محمد راستین در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرگزاری فارس در سرخه اظهار کرد: گیاه باریجه یکی از گیاهان مهم دارویی و صنعتی است که صمغ حاصل از آن جزو فرآورده‌های فرعی مرتعی محسوب می‌شود که جنبه صادراتی نیز دارد.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری شیره باریجه در قالب طرح ۹ در ۹۹ سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در سطح ۲۶۰ هکتار از مراتع باریجه‌خیز شهرستان سرخه آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه با بیان اینکه با بهره‌برداری از این سطح، بیش از ۲۵۰ کیلوگرم شیره باریجه استحصال می‌شود، افزود: گیاهان دارویی- صنعتی جزو منابع ارزشمند محسوب می‌شوند.

راستین خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که اکوسیستم رویشگاهی گیاه باریجه خاص و حساس است، به‌منظور بهره‌برداری پایه‌دار و همچنین حفظ، حمایت و احیای پایه‌های آن لازم است بهره‌برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی تحت نظارت و در قالب طرح‌های مطالعاتی اجرایی انجام پذیرد تا ضمن جلوگیری از انقراض این گیاه ارزشمند بتوان از رویش سالانه آن بهره‌برداری مستمر کرد.

وی بهره‌برداری از گیاه باریجه را یکی از مصادیق اجرای طرح‌های مرتع‌داری چندمنظوره (تلفیقی) در مراتع شهرستان سرخه دانست و اضافه کرد: در این طرح بعد از بهره‌برداری برابر با سطح برداشت‌شده، عملیات بذرکاری توسط بهره‌برداران انجام خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های اجرایی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری چندمنظوره که به‌عنوان بهترین راهکار در خصوص بهره‌برداری اصولی و بهینه از مراتع و استمرار و تداوم در تولید تلقی می‌شود، از سال‌های گذشته در مراتع این شهرستان در حال اجرا است.

انتهای پیام/۷۴۰۲۰/ح/

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی گیاهان دارویی سرخه مراتع شهرستان سرخه بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۳۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است

رئیس شورای شهرستان بن گفت: بخش شیدا از لحاظ زیرساختی بسیار ضعیف است و تقاضا می‌شود به این بخش در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه‌ای شود.

محمود بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه بخش شیدا از لحاظ زیرساختی بسیار ضعیف است و تقاضا می‌شود به این بخش در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه‌ای شود، اظهار کرد: اخذ مجوز ماده ۲۳ برای سالن ورزشی، ورودی و خروجی شهر یان‌چشمه جهت ایجاد میدان و بلوار ورودی و تخصیص اعتبار بهره‌برداری فاضلاب شهر بن پس از گذشت قریب به ۳۵ سال از کلنگ‌زنی پروژه، از مطالبات اولویت‌دار مردم این شهرستان است.

وی افزود: تخصیص اعتبار جهت بهره‌برداری سه‌راهی بارده به تومانک و احداث زیرگذر یا روگذر نیز از دیگر تقاضاهای مردم شهرستان است.

رئیس شورای شهرستان بن با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار جهت بهره‌برداری جاده ترانزیتی بن به سد زاینده‌رود اضافه کرد: ۲۰ میلیارد از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی به شهرستان تعلق گرفته است و تکمیل این جاده باید در اولویت قرار گیرد.

بهارلویی تاکید کرد: تدابیر لازم در خصوص آسفالت و زیرسازی معابر روستاهای حیدری، شیخ شبان، بارده، تومانک، لارک، آزادگان، پهنا، شهر وردنجان و شهر بن، همچنین احداث زیرگذر یا روگذر روستای لارک و ترمیم و روکش آسفالت جاده پهنا به آزادگان اتخاذ شود.

کد خبر 749185

دیگر خبرها

  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • افتتاح مدرسه خیرساز در خنداب
  • باند دوم پل هادی‌آباد شهرستان کارون به بهره‌برداری رسید
  • بهره برداری از باند دوم پل هادی آباد کارون
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • خط انتقال آبرسانی دیلم تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد
  • پل سوخته کلا در قائمشهر با همت راهداران به زودی به بهره برداری می رسد
  • پل سوخته کلا به زودی به بهره برداری می‌رسد
  • ۵۰۰۰ سامانه خورشیدی در فارس بهره‌برداری می‌شود
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است