Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت تلاش برای بیرون کردن نهایی بقایای تروریستها در سوریه ادامه دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وی در گفت وگوی مطبوعاتی مشترک با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه و یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه در دمشق افزود: ویژگی مرحله فعلی آن است که سوریه بر تروریسم بین المللی پیروز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لاوروف تصریح کرد که این دیدار برای بررسی افق آتی روابط سوریه و روسیه انجام شد.

وی گفت نیروهای درگیر در لیبی برای بررسی راهکارهای مشترک به منظور حل بحران این کشور در مسکو جمع شدند، همچنین میزبان جلسات گفت وگو میان گروههای افغان بودیم و آماده میزبانی تمام نیروهای موجود هستیم.

لاوروف گفت ریشه بحران لیبی ناشی از حمله ماجراجویانه پیمان ناتو است و به همین دلیل روسیه به نفع هر نوع قطعنامه شورای امنیت که واردات سلاح به لیبی را ممنوع کند، رای داد.

وی افزود: نقش مسکو به عنوان میزبان نیروهای سوری و غیرسوری مدتهاست ادامه دارد و ما همواره بر حفظ حاکمیت سوریه و یکپارچگی ارضی آن تاکید کرده ایم و میزبان تمام نیروهای سیاسی سوریه هستیم.

لاوروف خاطر نشان کرد که روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ حاکمیت سوریه مبذول خواهد نمود و در این سفر به تعهدمان به حاکمیت و یکپارچگی ارضی سوریه تاکید کردیم.

لاوروف گفت طبیعی است که تحولات مثبت در سوریه به مذاق برخی خوش نیاید، در گفت وگوهایمان با اسد اوضاع سوریه را بررسی و تاکید کردیم که سوری ها باید وحدت خود را حفظ کنند، ما اولویتهای همکاری مان در سطوح اقتصادی و بازرگانی را با سوریه در این سفر بررسی کردیم به ویژه که سوریه دارای اهدافی مانند بازسازی تاسیسات زیربنایی اش است.

وی افزود: با گذشت زمان بازیگران خارجی دریافتند راه حل نظامی برای بحران لیبی محال است، از ابتدای بحران لیبی، روسیه تنها کشوری بود که تماس خود را با تمام طرفهای درگیر حفظ کرد.

لاوروف گفت که ما از طرحهایی مانند اعلامیه قاهره و طرح رئیس پارلمان لیبی و رئیس دولت الوفاق حمایت می کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: روابط ما با ترکیه و ایران در سوریه مبتنی بر توافق و تفاهم های امضا شده میان سران سه کشور است.

لاوروف گفت تمام موازین و اسناد آستانه مبتنی بر حاکمیت سوریه و یکپارچگی ارضی آن است، ما با ترکیه درباره ادلب به توافقاتی رسیدیم که مهمترین آن جدا نمودن معارضین میانه رو و تندرو و تامین امنیت جاده ام 4 و حفظ حاکمیت سوریه است.

لاوروف گفت روند آستانه از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده و پویاتر از روندهای دیگر است و این روند پس از آن متبلور شد که سازمان ملل متحد از اتخاذ هر گونه تصمیم محسوس در پرونده سوریه خودداری کرد.

وی افزود: باید به کمیته قانون اساسی سوریه اجازه بدهیم که به فعالیتش ادامه بدهد، گفت وگو میان طرفهای سوری به خاطر شیوع ویروس کرونا حدود 10 ماه است که قطع شده است.

وی افزود: اختلاف میان طرفهای روند آستانه عادی است و اختلاف میان ایران، روسیه و ترکیه درباره راهکارهای صلح است.

لاوروف گفت که نقطه مشترک بین ترکیه، روسیه و ایران تلاش مستمر برای عدم حصول آنچیزی است که در عراق رخ داده است.

وی افزود: حضور ایران در سوریه ارتباطی به تمایل مسکو ندارد بلکه مرتبط با خواست نظام سوریه است.

بوریسوف: تهیه پیش نویس توافقنامه همکاری میان سوریه و روسیه برای بازسازی سوریه

معاون نخست وزیر روسیه نیز در این نشست مشترک گفت که امیدواریم توافقنامه مهمی در زمینه توسعه روابط بازرگانی در سفر آتی به دمشق در ماه دسامبر 2020 امضا کنیم.

وی افزود گفت و گوهایی سازنده و مفید با مقامات سوریه انجام دادیم و موضوع تقویت همکاری دو جانبه را بررسی کردیم.

بوریسوف ادامه داد: سوریه و روسیه دارای روابط دوستی و شراکت هستند و ما در چارچوب کمیته مشترک دولتی سوری روسی برای بازسازی اقتصاد و تاسیسات زیربنایی سوریه فعالیت می کنیم.

معاون نخست وزیر روسیه گفت متاسفانه اکثر حوزه های نفت و گاز سوریه خارج از سیطره دولت دمشق است.

بوریسوف افزود: پیش نویس توافقنامه همکاری میان سوریه و روسیه شامل 24 طرح جدید از جمله بازسازی بخش انرژی این کشور است. البته در گذشته سوریه از فروش نفت و حبوبات درآمد داشت اما امروز مجبور به واردات آن است.

المعلم: آمریکا هیچگونه اهتمامی برای حل مشکلات سوریه ندارد

وزیر خارجه سوریه نیز در این کنفرانس مشترک گفت که آینده روابط ما با روسیه روشن خواهد بود به ویژه که بوریسوف در دیدار با مقامات سوریه درباره روابط دو جانبه به ویژه در زمینه اقتصادی گفت وگو کرد.

وی افزود که هیات روس دیداری سازنده و مثمر ثمر با بشار اسد رئیس جمهور سوریه درباره همکاریهای دو جانبه و اوضاع منطقه انجام داد.

المعلم گفت هر توافقی که مغایر با قانون اساسی سوریه باشد مورد حمایت ما نخواهد بود.

وی تاکید کرد که نتایج نشست اعضای کمیته قانون اساسی به همه پرسی گذاشته خواهد شد.

المعلم گفت که ارتباطی میان روابط سیاسی و اقتصاد وجود ندارد و ما خوش بین هستیم که وضع اقتصادی سوریه شاهد بهبود خواهد بود.

وزیر خارجه سوریه افزود: ساده انگاری است اگر کسی گمان کند آمریکا به مردم سوریه اهتمام می ورزد، از سوی دیگر، بررسی قانون اساسی تا توافق درباره آن استمرار خواهد یافت و این موضوع ارتباطی با انتخابات ریاست جمهوری سال آتی ندارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سوریه سوریه و روسیه حاکمیت سوریه قانون اساسی لاوروف گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۶۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه تحت حمایت آمریکا و ژاپن که خواستار عدم توسعه تسلیحات هسته‌ای جهت استقرار در فضا می‌شد را وتو کرد.

به گزارش ایسنا، سیزده عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت داده و چین تنها کشوری بود که به آن رای ممتنع داده بود.

پیش از به رای گذاشته شدن این پیش‌نویس، چین و روسیه خواستار اعمال اصلاحاتی در آن شده بودند که خواستار ممنوعیت قرارگیری هرگونه سلاحی در فضا می‌شد.

این اصلاحیه با هفت رای موافق، هفت رای مخالف و یک رای ممتنع نتوانست به تصویب برسد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا از دست ترامپ خارج می‌شود پشت پرده وتوی روسیه / آمریکا: ببینید، روسیه حامی دیکتاتوری است!

دیگر خبرها

  • روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه در دیدار با وزیر دفاع ایران: آماده گسترش همکاری های نظامی هستیم
  • روسیه : آماده گسترش همکاری‌ های نظامی با ایران هستیم
  • وزیر دفاع روسیه: آماده گسترش همکاری‌های نظامی با ایران هستیم
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • اختلاف میان عمو‌های فیتیله‌ای با مجید قناد عمو قناد
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • روسیه : توافقنامه‌ های امنیتی با ایران و ۳ کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند
  • اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه + جزئیات