Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@12:34:12 GMT

چگونه خانواده صادق داشته باشیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۶۷۴۹

یک روانشناس، در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توانیم صادق باشیم؟»، اضافه کرد: برای صادق بودن اول باید خودمان را بشناسیم و هدف‌های زندگی خودمان را مشخص کنیم، زیرا این خودشناسی به پذیرش واقعیت‌ها کمک می‌کند. ناطقان: دکتر مرسده رفیعی، صداقت را یک امر مهم در زندگی خانوادگی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: از دیدگاه روانشناسی نیز صداقت اصلی‌ترین بخش در روابط سالم است و اگر می‌خواهیم رابطه سالمی بین افراد خانواده وجود داشته باشد، پایه آن صداقت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه صداقت از عهدشکنی‌های مخرب جلوگیری می‌کند، افزود: صداقت موجب می‌شود در وهم و خیالات زندگی نکنیم و واقعیت‌ها را بپذیریم و براساس واقعیت‌های موجود با دیگران برخورد کنیم.

این روانشناس و مشاور، دروغ را ناشی از توهماتی دانست که افراد علاقمند به انجام آن‌ها هستند و تصریح کرد: وقتی دروغ را مبنای حرف هایمان قرار می‌دهیم، یعنی از واقعیت دور می‌شویم، زیرا واقعیت مطابق میل ما نیست و لذا آن را کتمان می‌کنیم و به رویا‌ها و توهماتی که درون ذهن خودمان می‌تراشیم روی می‌آوریم.

رفیعی، دروغ را زاییده ذهن خلاق غیر واقعی انسان دانست و گفت: کسی که صداقت دارد، یعنی با واقعیت‌های زندگی خودش رو به رو شده؛ نه توهمات و خیال پردازی‌هایی که درون ذهنش انجام می‌دهد لذا پذیرش واقعیت‌های زندگی مهم است.

بیشتر بخوانید

    شخصیت شما چه رنگی است؟

وی با تاکید بر اینکه هرچقدر واقعیت‌های زندگی را بپذیریم به صداقت نزدیک‌تر هستیم، خاطرنشان کرد: براساس پژوهش‌های صورت گرفته، افراد معمولا پنج بار در تعاملات روزانه خود به غریبه‌ها و آشنایان دروغ می‌گویند و این دروغ‌ها چاشنی حدود یک سوم حرف‌هایی است که زوج‌های جوان در آستانه تعامل و ارتباط اولیه رد و بدل می‌کنند. در واقع این عدم صداقت‌ها نشات گرفته از ناتوانی در رو به رو شدن با واقعیت‌های زندگی است.

این روانشناس و مشاور، دروغ گویی را نوعی پنهان شدن دانست و عنوان کرد: افراد برای اینکه ظاهر زیباتری به خودشان و شخصیت خودشان و روابط خودشان بدهند، دروغ می‌گویند، زیرا ترس از دست دادن طرف مقابل را دارند لذا اگر می‌خواهیم روابط سالمی بین اعضای خانواده برقرار شود باید مبنا را صداقت قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌توانیم صادق باشیم؟»، اضافه کرد: برای صادق بودن اول باید خودمان را بشناسیم و هدف‌های زندگی خودمان را مشخص کنیم، زیرا این خودشناسی به پذیرش واقعیت‌ها کمک می‌کند و می‌توانیم مسائل گذشته را حل کنیم و برای رسیدن به آینده برنامه ریزی داشته باشیم، اما اگر خودمان را نشناسیم، پذیرش برای ما اتفاق نمی‌افتد و برنامه ریزی برای آینده مبنای ناشناخته خواهد داشت.

رفیعی، برنامه ریزی بر مبنای دروغ و توهمات ذهنی را غیر قابل دسترسی دانست و یادآور شد: اگر می‌خواهیم خانواده‌ای به دور از عهدشکنی داشته باشیم، باید به فرزندان پذیرش آنچه که هست را یاد دهیم و خودشناسی و هدف شناسی را دنبال کنیم و با مسائل ناخوشایند گذشته کنار بیاییم. همچنین باید درباره مهارت‌ها و توانایی‌های خودمان صادق باشیم و توانایی‌های نداشته خودمان را به غلط به دیگران نشان ندهیم، زیرا نوعی دروغ گویی است و در آینده ما را دچار آسیب روانی و اجتماعی می‌کند.

وی کنار آمدن با واقعیت‌ها را نشان دهنده صداقت دانست و تاکید کرد: در خانواده‌ای که صداقت وجود دارد، همواره نتیجه خوب و منطقی و معقول است و زمانی که یکی از اعضای خانواده به دروغ متوسل می‌شود، دو علت دارد.

این روانشناس، نخستین علت دروغ گویی را ویژگی شخصیتی ناشی از ناتوانی در رو به رو شدن با واقعیت‌ها دانست و ادامه داد: در برخی از موارد نیز فشاری که از طرف دیگران وارد می‌شود، افراد را وادار به دروغ گویی می‌کند. اگر والدین تاوان صداقت فرزندان را در صورت ناخوشایند بودن به بدترین طریق انجام دهند و یا حاضر به شنیدن گفتار صادقانه فرزندان نباشند، فرزندان به سمت دروغ گویی می‌روند.

رفیعی، از والدین خواست پذیرای تفاوت‌های بین فردی اعضای خانواده باشند و گفت: همه ما اعضای یک خانواده هستیم، اما با هم تفاوت داریم و والدین باید بپذیرند که فرزندان لزوما شبیه والدین خود نیستند. در صورت پذیرش تفاوت‌ها شاهد گفتار صادقانه فرزندان خواهیم بود. همچنین والدین باید در گفتار و رفتار خودشان صداقت داشته باشند و به قول‌هایی که می‌دهند عمل کنند تا الگوی صداقت باشند. اگر کاری برای آنان قابل انجام نیست، سعی کنند به فرزندان و سایر اعضای خانواده قول ندهند.

وی انتقادپذیری را یکی دیگر از شروط صداقت دانست و خاطرنشان کرد: انتقادپذیری یعنی شنونده بودن و شنونده بودن افراد را مستعد به برقراری ارتباط سالم با دیگران می‌کند لذا برای پایه گذاری صداقت در خانواده لازم است انتقادپذیر باشیم. در چنین شرایطی همسر و فرزندان به سمت دروغ گویی نمی‌روند، زیرا می‌دانند پذیرای تفاوت‌ها هستیم. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: خانواده ، صادق ، خودشناسی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: خانواده صادق خودشناسی واقعیت های زندگی اعضای خانواده واقعیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۶۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه نماز اول وقت شاه کلید همه مشکلات است، گفت: ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مهدی حسن‌آبادی در ویژه برنامه شب شهادت امام جعفر صادق علیه السلام هیئت غریب مدینه امیرکلا که شب گذشته‌ در حسنیه اعظم امام حسن مجتبی(ع‌)برگزار شد، اظهار داشت: خداوند را شاکریم یک بار دیگر فرصتی دست داده تا زیر بیرق عزای رئیس مذهب تشیع، امام جعفر صادق (ع) جمع شده‌ایم و عرض ادب می‌کنیم.

وی ابراز کرد: در خانه‌ای که بی‌نماز باشد برکت از بین می‌رود و امام جعفر صادق (ع) در این خصوص می‌فرمایند‌ شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی‌رسد؛ هیچ گناهی بالاتر از بی‌نمازی نیست و فاصله بین ایمان و کفر ترک نماز است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسین‌‌ (ع) ظهر عاشورا و در شرایط سخت آن روز با وجود اینکه یک یک اصحاب و یاران خود را از دست می‌دهد اما  نماز را به جماعت می‌خواند، تاکید کرد: همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت حل می‌شود، ‌نماز به زندگی انسان برکت می‌دهد و برکت از خانه کسی که بی‌نماز است از بین می‌رود، در واقع نماز روح زندگی است.

وی افزود: در روایات آمده است، در روز قیامت نماز انسان تجلی پیدا می‌کند  در حقیقت خداوند روزی سه بار پای صحبت‌های ما می‌نشیند و می‌گوید ای بنده حرف دلت را به من بگو‌؛ ائمه اطهار (ع‌)کورترین گره‌های زندگی را باز می‌کنند از همین رو باید در همه امور به آنان توسل کنیم.

مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت توسط ذاکران اهل بیت (ع‌)، سید‌رضا تحویلدار و محمد رضا ناصری از دیگر برنامه های هیئت غریب مدینه مازندران بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتراک سازمانی ایمینو؛ هدیه نوآورانه به خانواده کارکنان
  • دومین رویداد جایزه جوانی جمعیت در کرمانشاه برگزار می‌شود
  • رئیسی: آنچه دولت را در دل مردم جای می‌دهد، صداقت است
  • تسلیت استاندار خوزستان به مناسبت درگذشت مادر شهیدان دزفولی
  • تاثیر مخرب دروغگویی بر سلامت مغز
  • ‌همه گرفتاری‌ها با نماز اول وقت برطرف می‌شود
  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • خانواده‌ها فرزندان خود را با معارف الهی آشنا کنند
  • دشمن با ترویج بی حجابی قصد ضربه زدن به اسلام را دارد
  • مراقب باشیم آمار نامتوازن کنکور روح خانواده را زخم نکند