Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نهادهای قرض‌الحسنه، خیریه و تعاونی در ارتباط با منابع مالی خرد، بازسازی شود.

آیت‌الله احمد مبلغی در هفتمین جلسه هیئت اندیشه‌ورز کشاورزی لرستان که ۱۷ شهریورماه برگزار شد، با بیان اینکه اعتبارات خرد رابطه تنگاتنگی با امنیت غذایی دارد، اظهار کرد: اگر بپذیریم که امنیت غذایی در جامعه ما بسیار مهم و حرف اول و اساسی را می‌زند، باید بدانیم اعتبارات خرد رابطه و پیوند تنگاتنگی با امنیت غذایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: تأمین اعتبارات خرد یک مقوله مهم و منتهی به منفعت اجتماعی و آورده‌هایی مهم برای جامعه و تأمین غذایی است، بنابراین باید از نگاه به تأمین این اعتبارات، صرفاً به عنوان یک مقوله معیشتی برای کشاورزان فراتر رویم و آن را به مثابه یک مقوله منفعت‌بخش به جامعه تلقی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه برخی نگاه‌ها به اعتبارات خرد باید اصلاح شود، افزود: گاهی در برخی نگاه‌ها و پیش‌فرض‌ها نسبت به اعتبارات خرد، دچار مشکلات اساسی هستیم و تا زمانی که این نگاه‌ها اصلاح نشود، نمی‌توانیم به اعتبارات خرد، توجه علمی، منطقی و دانشی داشته باشیم.

مبلغی خاطرنشان کرد: عده‌ای تصور می‌کنند اعتبارات خرد نقش کم‌اهمیت و غیر کارگشا دارد، در حالی که باید گفت اصطلاح خرد نباید برای ما غلط‌انداز باشد واقعیت این است که اعتبارات خرد به دلیل برخورداری از حجم و میزان آورده‌های مهم، کارکردی کلان و نقشی بسیار اساسی برای کشاورزان و جامعه در بر دارد.

وی اضافه کرد: فرایند تأمین مالی خرد باید از مکانیزم‌های ساده‌ساز و سرعت‌بخش برخوردار باشد. طبیعت مساعدت‌های مالی خرد و گروه‌ها و افراد آسیب‌پذیری که از این اعتبارات لازم است منتفع شوند به گونه‌ای است که اگر فرایند تأمین این مساعدت‌ها و تسهیلات با سرعت و به صورت ساده انجام نپذیرد، عدم تحقق آن بهتر از تحقق آن است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین ایجاد سازوکارهای نظارتی بر وضعیت‌های خرد در فرایند کشاورزی در سه مرحله پیشاتولید، تولید و پساتولید را مورد تاکید قرار داد و افزود: دولت باید از این حیث بر وضعیت کشاروزی نظارت داشته باشد و مشکلات و خلاءهای موجود در این زمینه را رصد و برای رفع آنها تدابیر و اقدامات لازم را اتخاذ کند.

مبلغی بازتعریف و بازسازی سه نهاد قرض الحسنه، خیریه و تعاونی را در زمینه تأمین مالی خرد را مهم و ضروری و فوری دانست و بیان کرد: این سه نهاد هر کدام قابلیت‌های بزرگی دارد که اگر آن را با تأمین منابع خرد گره بزنیم، و بر این اساس آنها را بازسازی و باز تعریف کنیم مشکلات زیادی برطرف خواهد شد.

وی همچنین سیاست تأمین اعتبارات خرد برای کشاورزان خرده مالک را نیز ضروری دانست و گفت: در کشور ما باید سیاست تأمین اعتبارات خرد برای کشاورزان خرده مالک برجسته و از حالت کج‌دار و مریز خارج و به عنوان یک مقوله فعال، شفاف و اعلام شده، پا به میدان گذارد و حالت تثبیت به خود بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه تأمین مالی خرد باید همراه با آموزش و فرهنگسازی های لازم باشد، عنوان کرد: فرآیند تأمین مالی خرد منهای آموزش و فرهنگ سازی، فرآیندی ناقص الخلقه خواهد بود.

مبلغی همچنین تشکیل هیئت اندیشه‌ورز کشاورزی را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: نگاه‌های برآمده از دانش، اندیشه و تجربه وقتی در کنار هم قرار گیرند می‌توانند خروجی‌ها و پیشنهادات مفید، کارساز و کاربردی را ارائه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح «کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ»، گفت: در این آیه، یک امر معنوی مربوط به پیامبر اسلام(ص) به یک امر ملموس مادی مانند زراعت تشبیه می‌شود و این حکایت می‌کند که کشاورزی بسیار امر مهم بزرگ کانونی است که یک جریان معنوی بزرگ مربوط به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن تشبیه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: در این آیه وضعیت استاندارد زارعت انعکاس پیدا کرده به گونه‌ای که در کنار زراعت به رضایتمندی و اعجاب کشاورزان است محصول کار خود توجه معطوف شده است شاید بتوان گفت که قرآن در این آیه پس از ذکر مراحل زراعت تاکیدی که بر کشاورز می‌کند رضایتمندی او به مثابه یک شاخص برای مطلوبیت کار انجام گرفته در کشاورزی تلقی می‌شود.

مبلغی تصریح کرد: سطح مطلوب طبقه کشاورزان هنگامی پدید می‌آید که آنها کشت و کشاورزی خود را مطلوب ببینند و این هنگامی است که محصول کار کشاورزی موجب شگفتی و اعجاب آنها شود.

وی با اشاره به اینکه در این آیه به مرحله اول کشاورزی (وجود بذرها در زمین ها قبل از شکوفه زدن کاشت) اشاره شده است، اضافه کرد: باید بپذیریم که مرحله کاشت هنگامی می‌تواند به مرحله سر برآوردن از زمین و شکوفا شدن بیانجامد که خاک را از حیث برخوردار شدن از قابلیت های کافی و نیز بهره‌مند شدن آن از آب کافی آماده نماییم و همچنین دانه ها و بذرهای مطلوب را در زمین قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: بسیاری از مشکلات کشاورزان بویژه در روستاها که حتی نیازمند مساعدت‌های خرد نیز هستند، به مرحله کاشت بازگشت پیدا می‌کند.

مبلغی ادامه داد: در این آیه به مرحله دوم أَخْرَجَ شَطْأَهُ اشاره شده که که نشان می‌دهد این مرحله مرحله مهم است روشن است این مرحله هنگامی می‌تواند پایدار بماند و به استحکام برسد که از آن حمایت و صیانت کافی به عمل بیاید.

وی عنوان کرد: اگر زارعت به هر دلایلی از جمله نبود زمین مرغوب، کمبود آب و یا کود مناسب، نتواند به این مرحله برسد، برای کشاورزان مشکل بزرگی است و باید ریشه مشکل شناسایی شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار کرد: توانایی آب و خاک باید به اندازه‌ای باشد که شکوفه ها را تقویت کند و بتواند مسیر خود را در جهت تقویت به پیش ببرد و آنها را به مرحله غلظت و استحکام برساند و کشت را به سمت دست دادن محصول خوب سوق دهد.

مبلغی تصریح کرد: به تعبیر قرآن کریم، دادن شکوفه و محصول خوب و مرغوب باعث خوشحالی، شگفتی (و به تعبیری مرحله برخورداری از بالاترین وضعیت انگیزشی و روحی) کشاورزان خواهد شد، و از اینجا می‌توان فهمید که رضایت مندی و خوشحالی آنها شاخص بزرگی است که که از موفقیت و مطلوبیت در امر کشاورزی خبر می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشاروز در مراحلی با مشکلات روبرو شود و کشاورزان به مرحله شگفتی و رضایت نرسند، معلوم است کشاورزی روند خود را درست طی نکرده است، و روشن است که اگر کشاورز به رضایت نرسد، جامعه نمی‌تواند از کشاورزی و محصولات آن به درستی منتفع شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: اولین گام منتفع شدن و بهره بردن جامعه از کشاورزی و رضایتمند شدن آنها از محصولات آن، رضایتمندی خود کشاورز از محصول کشاورزی است. جامعه‌ای که کشاورز آن از رضایتمندی برخوردار نباشد یا با مشکل استفاده از کشاورزی روبرو خواهد شد و یا به حالت بی برکتی در این زمینه دچار خواهد شد.

مبلغی اضافه کرد: اگر کشاروز در مراحلی با مشکلات روبرو شود و کشاورزان به مرحله شگفتی و رضایت نرسند، معلوم است کشاورزی روند خود را درست طی نکرده است، و روشن است که اگر کشاورز به رضایت نرسد، جامعه نمی‌تواند از کشاورزی و محصولات آن به درستی منتفع شود.

وی عنوان کرد: اولین گام منتفع شدن و بهره بردن جامعه از کشاورزی و رضایتمند شدن آنها از محصولات آن، رضایتمندی خود کشاورز از محصول کشاورزی است. جامعه‌ای که کشاورز آن از رضایتمندی برخوردار نباشد یا با مشکل استفاده از کشاورزی روبرو خواهد شد و یا به حالت بی برکتی در این زمینه دچار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی مجلس خبرگان رهبری مجلس شورای اسلامی کشاورز قرآن کريم دولت رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تأمین مالی خرد برای کشاورزان اعتبارات خرد محصولات آن خواهد شد یک مقوله نگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۶۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین در راستای جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت آب رهاسازی‌ شده در این کانال لایروبی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده امروز -چهارشنبه پنجم اردیبهشت- در جلسه مدیریت آب رهاسازی‌شده سد طالقان جهت مصارف کشاورزی دشت قزوین اظهار کرد: در راستای کمک به رفع مشکلات ناشی از کمبود آب شبکه و کاهش میزان مشکلات کشاورزان از سال گذشته تاکنون جهت راه‌اندازی چاه‌های تلفیقی از محل اعتبارات جاری این شرکت هزینه شده است.

وی با بیان اینکه قطعات اساسی مورد نیاز جهت بهره‌برداری این چاه خریداری و نصب شده است، افزود: ۶۰ کیلومتر لایروبی کانال آبیاری دشت قزوین نیز از دیگر اقدامات انجام شده در راستای جلوگیری از هدر رفت آب و مدیریت آب رهاسازی شده در کانال آبیاری دشت قزوین است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان قزوین خاطرنشان کرد: در سال گذشته با رایزنی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده و مساعدت‌های وزیر نیرو و معاون آب و آبفا ۹۰ میلیون مترمکعب آب از سد طالقان جهت مصارف کشاورزی دشت قزوین منتقل شد که با مدیریت مناسب و همکاری و همراهی کشاورزان به خصوص تشکل آب‌بران این میزان برای کشت‌های پاییزه، بهاره و تابستانه مصرف شد.

ستوده اضافه کرد: در سال زراعی جاری با پیگیری‌های به عمل آمده از ۱۵ فروردین‌ماه آب در کانال آبیاری دشت قزوین جاری شده و در حال حاضر نیز دبی آن ۱۰ مترمکعب در ثانیه است و امیدواریم همچون سال گذشته با همراهی و همکاری کشاورزان و تشکل آب‌بران بتوانیم این آب را به صورت مدیریت‌شده توزیع کنیم.

محمدتقی امان‌پور، رئیس کمیته احیا و پایدارسازی دشت قزوین نیز در این جلسه با اشاره به موضوع مدیریت آب رها سازی شده سد طالقان جهت مصارف کشاورزی دشت قزوین عنوان کرد: لایروبی کانال‌های شبکه آبیاری دشت قزوین و اصلاح و بازسازی شبکه آب شرب تهران با هدف جلوگیری از هدر رفت آب و افزایش میزان بهره‌وری باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تأمین منابع مالی این موضوعات می‌توان از مولدسازی دارایی‌های دولت استفاده کرد، گفت: باید برای حل مشکلات ناشی از کمبود آب به ویژه در بخش کشاورزی طرح و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشیم.

مشاور استاندار قزوین با بیان اینکه به عنوان یک اقدام کوتاه‌مدت باید خسارت ناشی از خشکسالی و کمبود آب برآورد شود، افزود: این خسارت از طریق صندوق بیمه برای کشاورزان جبران شود که پیگیری این موضوع بر عهده سازمان جهاد کشاورزی استان است.

امان‌پور ادامه داد: پیگیری جهت افزایش سهمیه آب کشاورزی دشت قزوین از سد طالقان برای سال زراعی جاری هم باید توسط شرکت آب منطقه‌ای استان پیگیری شود. در ضمن مطالعه و اجرای طرح آبخیزداری جامع حوضه آبریز دریای خزر هم به عنوان برنامه‌ای بلندمدت و مطالبه مهم استان که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزان منطقه را حل کند، باید از سطوح بالا پیگیری شود.

کد خبر 747473

دیگر خبرها

  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی خریداری شد
  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • خدمتگذاری به محرومان و یتیمان از تعالیم امام خمینی(ره) نشأت گرفته است
  • آمریکا به کمک‌های نظامی و مالی از «رژیم آپارتاید» پایان دهد
  • ۶۰ کیلومتر کانال آبیاری دشت قزوین لایروبی شد
  • رشد ۱۷ درصدی قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه شاهد در ۲ سال
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین رشد منابع را رقم زد