Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@03:01:56 GMT

رسانه ها و منتقدان به خورشید خیره شدند

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۷۰۲۶

رسانه ها و منتقدان به خورشید خیره شدند

در حالی که جشنواره معتبر فیلم «ونیز2020» به میانه راه خود رسیده و شنبه شب آینده با اهدای جوایز برترین‌ها پایان می‌گیرد، فرش قرمز خوبی را برای «خورشید» تک نماینده ایران در قسمت مسابقه این جشنواره پهن کرده و هم‌اینک درصدد برآورد آن توسط هیأت داوران این بخش است که ریاست آن با کیت بلنشت استرالیایی است. همسو با آن بازتاب نشست خبری سازندگان این فیلم که یکشنبه برپاشد همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که ایران دو نماینده هم در قسمت «افق‌ها»ی هفتادوهفتمین دوره «ونیز» دارد (یکی «جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری و دیگری «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی) اما این فیلم مجیدی است که یک بار دیگر بیشترین توجه را به سینمای بالنده ایران معطوف کرده و رسانه‌های جهان را به تحسین خود واداشته است. خصلت مهم «خورشید» که بهمن ماه سال پیش در جشنواره فیلم فجر در تهران هم برنده سه جایزه منجمله جایزه بهترین فیلم شد، بازگشت مجید مجیدی به سوژه دلخواه و عرصه‌های تخصصی‌اش یعنی فیلم‌ها و داستان‌هایی است که حول سوژه کودکان حرکت می‌کند و زندگی‌های پر محنت آنها را به تصویر می‌کشد. مجیدی با ساخت فیلم «محمد رسول‌الله» در سال 1394 که کاری پرهزینه و از رده فیلم‌های موسوم به Big Production است، از عادات و رویکردهای همیشگی‌اش در سینما فاصله گرفته و با فیلم بعد از آن (‌«آن‌سوی ابرها» محصول 1395) هم که بواقع یک محصول هندی- ایرانی تلقی می‌شود، به موفقیت اضافه و خاصی دست نیافته بود اما «خورشید» چیزی در مایه‌های «بچه‌های آسمان»، «رنگ خدا» و «آواز گنجشک‌ها» است که یا محور اصلی اتفاقات کودکان هستند یا بزرگسالانی را می‌بینیم که از زندگی کودکان درس می‌گیرند و با آنها هم آوا می‌شوند.
بعد از برگزاری نشست خبری و نمایش فیلم، رسانه‌های خارجی به فیلم مجیدی مجیدی پرداختند.
هالیوود ریپورتر: این یک فیلم تکان‌دهنده است
 حتی اگر از نظر دقیق داوران قسمت مسابقه «ونیز 2020» به «خورشید» مطلع نباشیم، شکی نیست که برخی نشریات معروف کشور میزبان جشنواره و سایر کشورهای جهان نسبت به «خورشید» نظر مساعدی یافته و آن را ستایش کرده‌اند. یکی از این نشریات روزنامه معتبر و قدیمی‌هالیوود ریپورتر امریکاست که هر ساله یک تیم خبری 30‌نفره را به ونیز می‌فرستد و امسال هم چنین کرده و در شماره روز گذشته‌اش به قلم دبورا یانگ یکی از منتقدان ارشد خود نوشت: «خورشید یکی از خیره‌کننده‌ترین و تکان‌دهنده‌ترین فیلم‌هایی است که تاکنون درباره کودکان کار و نوجوانان کم بضاعت ساخته شده و رنج آنها را به وسیع‌ترین شکل به تصویر کشیده است.  فیلم ،قصه تلاش کودکانی بینوا برای یافتن گنجی که وجود خارجی ندارد چنان توسط مجید مجیدی هنرمندانه تشریح شده است که باید پذیرفت «خورشید» اینک یکی از شانس‌داران اصلی تصاحب شیر طلایی ونیز است.»
یانگ افزوده است: «خورشید» اگرچه طراوت بصری و شاعرانگی اغواکننده فیلم «بچه‌های آسمان» را ندارد اما به خوبی توانسته است فقدان حمایت‌های لازم از کودکان کار را که یک مشکل مبتلابه جهانی است، بیان کند. باید متذکر شد که سینمای ایران توانسته است در سال‌های پس از انقلاب به شکلی شایسته به مشکلات جاری برای نوجوانان و کودکان بپردازد و نقدهای اجتماعی و تأثیرگذاری در این خصوص داشته باشد.»
ورایتی: آنها شبیه بچه‌های لوییس بونوئل هستند
دیروز ورایتی دیگر نشریه شاخص و قدیمی سینمایی امریکا هم با قلم پیتر دبروگ منتقد معروف خود به تمجید از «خورشید» و خالق آن پرداخت و نوشت: «مجید مجیدی همانی است که قبل از فیلم فعلی‌اش، «بچه‌های آسمان» را هم ساخت که از بهترین فیلم‌های قرن بیستم درباره کودکان است.خورشید داستان پیچید‌ه‌تری را در قیاس با «بچه‌های آسمان» مطرح می‌کند اما همچون آن فیلم دغدغه نوجوانان و کودکان مستمند را دارد. این فیلم به گونه‌ای به بیش از 150 میلیون کودک کار در سطح جهان تعلق دارد که از صبح تا شب می‌کوشند اما باز هم به حق خود که یک زندگی راحت همراه با حداقل امکانات رفاهی و تحصیلی است، نمی‌رسند. کاراکتر اصلی داستان که پسرکی به‌نام علی است ماهیت سرسختی دارد و شبیه به نوجوانان کج‌کرداری است که سال‌ها پیش در فیلم «فراموش شدگان» ساخته لوییس بونوئل معروف به تصویر کشیده شده‌‌اند. خورشید کاری حرفه‌ای است که بخش عظیمی از آن در لوکیشن تصویربرداری شده و این در حالی است که بازیگران خردسال آن برای اولین بار است که مقابل دوربین ایستاده‌اند.»
دبروگ در پایان نوشته است: «اگر یکی از اهداف خورشید تذکر این نکته بوده باشد که همه خردسالان باید در شرایطی برابر و معقول زندگی و رشد کنند و این حق غیرقابل ستاندن است، این فیلم به بهترین شکل به مقصود خود رسیده است.»
ایندی وایر: این فیلم نئورئالیستی شانه به شانه بزرگان می‌ساید
نشریه ایندی وایر امریکا هم روز دوشنبه کار اخیر مجیدی را ستود و نوشت که این فیلم با خط و ربط نئورئالیستی خود شانه به شانه برخی فیلم‌های اجتماعی معروف امریکا و اروپا در دهه 1980 می‌ساید و افزود: «اگر این فیلم در امریکا و با انگاره‌های آنجا ساخته می‌شد و رابین ویلیامز هنوز زنده بود، نقش معاون دلسوز مدرسه را لابد به این بازیگر مشهور می‌دادند اما در فیلم مجیدی این معاون با بازی جواد عزتی جوان خوش‌نیتی است که پس از دیدن شوق فراوان بچه‌ها به آنها فرصتی مجدد می‌دهد تا برای زندگی خود مبانی تازه‌ای را ترسیم و محقق کنند. با این حال و به‌رغم بازی قوی و ترسناک علی نصیریان در قالب سمسار فریبکار بهترین بازی در این فیلم را شمیلا شیرزاد ارائه کرده که در قالب خواهر باهوش و یک‌دنده به نظر می‌رسد که صحنه را قبضه کرده است.»
توپ در زمین رقبا
در حالی که وبسایت ایتالیایی سینماتوگرافو نیز به‌رغم دادن نمره 2 از حداکثر 5 به فیلم مجیدی، تلاش این هنرمند ایرانی را برای کمک به کودکان کار امری باارزش شمرده است، خورشید روز دوشنبه دومین مرتبه نمایش‌اش را هم در ونیز تجربه کرد و حالا نگاه حاضران به رقبای این فیلم در بخش مسابقه هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز است و به قولی توپ در زمین آنها است تا مضمونی فراتر و قوی‌تر از خورشید را رو کنند که البته این کار آسانی نخواهد بود.

برش

از پارازیت تا خورشید

تشخیص نوع برخورد هیأت ژوری موسترا (نام دیگری برای ونیز) با فیلم اخیر مجیدی کار دشواری است اما به‌هر حال مجیدی اولین سینماگری بود که یک کارش (بچه‌های آسمان) سال‌ها پیش کاندیدای جایزه اسکار شد و از طرف دیگر ونیز بارها به سینماگران و بازیگران کشورهای در حال رشد ادای احترام و جوایز خود را به آنها اهدا کرده و شیر نقره‌ای بهترین سناریوی سال 2015 به فیلم «قصه»‌های رخشان بنی اعتماد نشانه روشنی از همین موضوع بوده است. ونیز سال پیش هم جایزه نخست خود (شیر طلایی) را به «پارازیت» محصولی از سینمای کره‌ جنوبی داد و اسباب حیرت شد اما این فیلم به‌قدری خوب بود که بعداً چهار جایزه اسکار شامل مجسمه طلایی بهترین فیلم سال را هم به‌دست آورد و بر پیروزی ونیزی‌اش مهر تأیید زد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بچه های آسمان فیلم مجیدی فیلم ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۷۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل رد سرمربی‌گری تراکتور از سوی فرهاد مجیدی

تیم تراکتور بعد از جدایی خمس برای انتخاب سرمربی این بار به سراغ گزینه‌های داخلی رفت و در نهایت با گل‌محمدی به توافق رسید که البته هنوز حضور یحیی در تیم تراکتور قطعی نشده است.

این مربی در تلاش برای رفع مشکلات شخصی خود است تا با حضور در تبریز بار دیگر سرمربیگری در لیگ برتر را از سر بگیرد. در حال حاضر هدایت تراکتور به صورت موقت به حمید مطهری سپرده شده است.

باشگاه تراکتور در تلاش برای انتخاب سرمربی مذاکراتی هم با فرهاد مجیدی داشت، اما با پاسخ منفی این مربی مواجه شد.

چرا فرهاد مجیدی به پاسخ باشگاه تراکتور برای سرمربیگری نه گفت؟

پرس و جوی ما منجر به این نتیجه شد که فرهاد علاقه‌مند است مربیگری‌اش را در فوتبال امارات دنبال کند. او به دنبال حضور در یک تیم لیگ برتری دیگر از فوتبال امارات است و گفته می‌شود همه چیز اگر خوب پیش رود او در آینده‌ای نزدیک سرمربی شارجه خواهد شد.

زمزمه‌هایی نیز مبنی بر حضور فرهاد مجیدی در تیم ملی امید امارات وجود داشت که این امر هنوز محقق نشده است.

tags # فرهاد مجیدی ، تراکتورسازی تبریز سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • پاسخ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به منتقدان/ اتوبوس‌های برقی قادرند چه مسافتی را طی کنند+ فیلم
  • واکنش تماشایی و خیره‌کننده یک دروازه‌بان در لیگ لبنان (فیلم)
  • لیگ NBA| پیروزی لیکرز با آمار خیره‌کننده دیویس
  • (تصاویر) عکس‌های خیره کننده و جذاب کیت وینسلت
  • تشدید موج اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی در دوسالانه هنر ونیز
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • ببینید | درخشش خیره کننده مهدی قائدی در امارات؛ بی‌توجهی آقای فوتبالیست به مهریه میلیاردی
  • دلیل رد سرمربی‌گری تراکتور از سوی فرهاد مجیدی