Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@04:58:47 GMT

حمایت از حقوق مصرف کننده بستر ساز توسعه پایدار

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۷۳۳۶

حمایت از حقوق مصرف کننده بستر ساز توسعه پایدار

حمایت کارآمد و توجه تولیدکنندگان به حقوق مصرف‌کنندگان زمینه‌ای فراهم می کند که بخش مهمی از توان و استعداد تولیدکنندگان صرف یافتن شیوه‌های بهبود کیفیت کالا و خدمات شود و شرایطی ایجاد می شود که منابع مالی محدود خانوارها به خرید کالاها و خدمات با کیفیت اختصاص یابد واز طریق افزایش رفاه دهک‌های پایین درآمدی به تداوم توسعه‌ پایدار کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، حمایت کارآمد از حقوق مصرف‌کنندگان شرایطی ایجاد می‌کند که منابع محدود مالی خانوارها به خرید کالاها و خدمات با کیفیت اختصاص یابد و در نبود این حمایت کارآمد، این منابع محدود با خرید کالاهای فاقد کیفیت به دلیل استهلاک بالا و عدم کارکرد مناسب هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری را به خانوار تحمیل می‌کرد و حتی با به خطر انداختن سلامت مصرف‌کنندگان، باعث افزایش هزینه‌های درمان خانوار می‌شد.

همچنین عدم حمایت کارآمد از حقوق مصرف‌کنندگان باعث می شود از طریق کاهش رفاه دهک‌های پایین درآمدی به تداوم توسعه‌نیافتگی و شکست برنامه‌های توسعه کمک می‌کند.

در این راستا محمد علی صالحی، کارشناس و پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان باعث رقابتی جدی بین تولیدکنندگان کالا و خدمات ایجاد می‌کند، گفت: حمایت کارآمد و توجه تولیدکنندگان به حقوق مصرف‌کنندگان این زمینه را فراهم می کند که بخش مهمی از توان و استعداد تولیدکنندگان به‌جای این‌که صرف یافتن راه‌های تقلب در کیفیت کالاها شود، صرف یافتن شیوه‌های بهبود کیفیت خواهدشد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان تلاش می‌کنند با تولید و عرضه کالاها و خدمات با کیفیت بهتر از سایر رقیبان، مشتریان بیشتری را به سوی خود جذب کنند. نتیجه این مسابقه بین تولیدکنندگان، بهبود تدریجی کیفیت کالاها و خدمات تولیدی جامعه خواهدبود. درنتیجه هم مصرف‌کنندگان به کالاها و خدمات با کیفیت مطلوب دسترسی پیدا می‌کنند، و هم تولیدکنندگان با افزایش درجه مرغوبیت محصولاتشان سود بیشتری به دست خواهندآورد.

این پژوهشگر اقتصادی با تاکید بر اینکه رقابت بین تولیدکنندگان که با هدف تأمین بیشترین میزان رضایت برای مصرف‌کنندگان شکل می‌گیرد، موجبات پیشرفت فنآوری را فراهم می‌سازد، گفت: تولیدکنندگان مجبورند با راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه، دنبال بهینه‌ترین روش‌ها برای تولید بهترین محصولات باشند.تشدید رقابت بین تولیدکنندگان، آن‌ها را وادار می‌سازد با بازبینی دقیق شیوه‌های تولید، ازیک‌سو میزان ضایعات را به حداقل برسانند و از سوی دیگر عوامل تولید در اختیار خود را بهتر مدیریت کنند.

وی ادامه داد: این بدان‌معنی است که واحدهای تولیدی درگیر این رقابت تنگاتنگ، حرکتی مستمر در مسیر افزایش بهره‌وری خواهند داشت و از سوی دیگر افزایش عمر مفید محصولات و کاهش هزینه تعمیر و نگهداری از هدر رفتن منابع جامعه جلوگیری می‌کند.

این پژوهشگر اقتصادی افزود: بین حقوق شهروندی و حقوق مصرف‌کنندگان رابطه‌ای دوطرفه برقرار است و در جامعه‌ای که شهروندان با حقوق خودشان آشنایی ندارند، نمی‌توان انتظار داشت که بر اثر خواست و اراده مردم، نظامی جامع و کامل برای دفاع از حقوق مصرف‌کنندگان طراحی شود. با این‌حال طرح مباحث مرتبط با حقوق مصرف‌کنندگان و تلاش برای کارآمدی نظام حقوق مصرف‌کنندگان آثار ارزشمندی در مسیر توسعه جامعه برجای می‌گذارد و از طریق افزایش رفاه دهک‌های پایین درآمدی به تداوم توسعه‌ پایدار کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: با وجود تأثیر مثبت و پررنگی که حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در جریان توسعه کشور دارد، در کشور ما توجه کافی به این مبحث نشده‌است و در این مسیر راه دور و درازی در پیش داریم. بازنگری و توجه بایسته به قانون حمایت از مصرف‌کنندگان برای فعالیت در این میدان، گام نخست در این مسیر طولانی است. 3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: توسعه حقوق مصرف کننده حقوق مصرف کنندگان بین تولیدکنندگان حمایت کارآمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، در این تجمع که شامگاه  پنجشنبه در چهارراه شریعتی دزفول برگزار شد، شرکت کنندگان از طرح نور نیروی انتظامی که با هدف حفاظت از حریم حجاب و عفاف و مقابله با هنجارشکنی در حال اجراست، حمایت کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع نیز خواستار ترویج هر چه بیشتر فرهنگ و حجاب و تلاش دستگاه‌های مربوطه برای گسترش موضوع عفاف و حجاب در بین نسل جوان و جامعه شدند. 

همچنین در این تجمع شهروندان شرکت کننده خواستار تداوم اجرای طرح نور از سوی فراجا شدند.

دیگر خبرها

  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • تامین مولد سالم تولید ایمن و پایدار را به‌دنبال دارد
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • افزایش کیفیت خدمات به مردم با رویه‌ای واحد در دادسرا‌های گلستان 
  • تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی
  • ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است