Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:44:35 GMT

علت نابسمانی بازار گوشت قرمز در یزد چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۸۳۸۴

علت نابسمانی بازار گوشت قرمز در یزد چیست؟

ایسنا/یزد در حالی شاهد نوعی نابسامانی در بازار عرضه و تقاضای گوشت قرمز در استان یزد هستیم که مسئول این اتحادیه در استان معتقد است تفویض قیمت‌گذاری این کالا و نظارت بیشتر بخش‌های دولت بر این حوزه می‌تواند منجر به تناسب بیشتر قیمت‌ها با توان مردم شود.

چند ماهی است که یزدی‌ها هم مانند دیگر مردم کشورمان به واسطه شیوع ویروس نوظهور کرونا درگیر دغدغه‌های مضاعف اقتصادی و فرهنگی شده‌اند و متاسفانه این دغدغه‌ها گاهاً به دلیل قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسی و نبود نظارت کافی بر بازار که منجر به چندگانگی قیمت برخی اقلام غذایی مانند گوشت قرمز می‌شود، دوچندان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته تغییرات و نوسانات قیمت برخی اقلام مانند گوشت قرمز در استان یزد با توجه به این که این استان عملاً به دلیل شرایط اقلیمی و کمبود منابع آبی وضعیت مناسبی در تولید دام گوشتی ندارد و واردکننده دام از خارج استان است، تأثیرپذیری زیادی از نحوه عرضه دام در بازار رقابتی کشور دارد.

با این وجود برخی از متولیان و فعالان این حوزه در استان بر این ادعا هستند که نبود نظارت کافی و به تاخیر افتادن تایید قیمت این کالا از دیگر دلایل  چندگانگی قیمت گوشت و نابسمانی بازار این ماده غذایی در استان است.

لازم به ذکر است که نبود تناسب بین افزایش قیمت گوشت قرمز با شرایط اقتصادی مردم علاوه بر گلایه فعالان این بخش و مردم، به ویژه در سال جاری موجب خارج شدن گوشت قرمز به عنوان یک ماده غذایی مهم از سبد غذایی بسیاری از خانوارها شده است.

نرخ کنونی گوشت به ضرر فروشنده و خریدار

«مهدی ناصر بافقی» یکی از قصابان یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن گلایه به تداوم نابسامانی‌ وضعیت اقتصادی کشورمان، اظهار می‌کند: متأسفانه قیمت گوشت نسبت به سال گذشته افزایش غیرمنصفانه‌ای داشته تا جایی که این روزها، بسیاری از شهروندان توان خرید این مواد غذایی حیاتی را ندارند.

وی با بیان این‌ که کرونا و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها از جمله عوامل جدی کاهش قدرت خرید مردم است، اضافه می‌کند: تا زمانی که قدرت خرید مردم افزایش نیابد، شرایط بازار نیز متعادل نخواهد شد.

ناصر بافقی با اشاره به این‌ که نوسان قیمت گوشت از سال گذشته تاکنون خیلی بیشتر از توان مالی مردم بوده است،‌ می‌گوید: قیمت سال گذشته هر کیلو گوشت گوسفند در استان ۸۰ هزار تومان بوده و امسال به ۹۹ هزار تومان افزایش یافته است و این افزایش قیمت با توجه به هزینه‌های فرآیند کشتار، انتقال و نگهداری لاشه گوشت، فروش با قیمت مصوب کنونی را نه تنها برای مردم غیراقتصادی بلکه برای قصابان ضررآور کرده است.

وی با اشاره به تعیین نرخ مصوب 95 تا 100 هزار تومانی برای عرضه هر کیلوگرم گوشت گوسفند و ۸۵ تا ۱۰۰ هزار تومان برای گوشت گوساله، تصریح می‌کند: کشتارگاه‌ها برای ذبح هر رأس گوسفند یا گوساله ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند که این نرخ با احتساب هزینه‌های انتقال و نگهداری هر لاشه، ماهانه پرداخت حدود یک میلیون تومان را به همراه خواهد داشت.

این قصاب‌ یزدی با اعلام این که سود خود و همکارانش برای هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله حدود هشت درصد است، بیان می‌کند: نرخ کنونی به هیچ عنوان با فرآیند هزینه‌های این شغل و همچنین میزان درآمد مردم متناسب نیست و هم برای فروشنده و هم خریدار فاقد صرفه اقتصادی است.

ناصر بافقی در پایان نیز عنوان می‌کند: مردم از این وضعیت رضایت ندارند لذا مسئولان باید هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح قیمت‌ها و ساماندهی شرایط اقتصادی اقدام کنند.

سبد غذایی خالی از گوشت خانواده‌ها

«بهار زارعی» یکی از شهروندان یزدی نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اغلب مردم نمی‌توانند در این شرایط اقتصادی، گوشت را با قیمت کنونی خریداری کنند و نرخ صعودی گوشت، روز به روز مردم را نگران‌تر می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که این کالا جزو اقلام غذایی اساسی هر خانواده‌ای محسوب می‌شود، باید قیمت‌ها به‌ گونه‌ای تعیین شود که مردم بتوانند این محصول را تهیه و در شرایط کرونایی، حداقل سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

«مهدی جهان‌دیده» دیگر شهروند یزدی نیز خاطرنشان می‌کند: قیمت کنونی گوشت قابل تحمل برای مردم نیست و بسیاری از خانواده‌ها برای تامین آن دچار مشکل هستند.

وی با بیان این‌که قدرت خرید بسیاری از مردم آن‌گونه‌ای نیست که بتوانند گوشت را در سبد غذایی خود حفظ کنند، عنوان می‌کند: قیمت‌گذاری‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد و باید به نوعی این مهم برنامه‌ریزی شود که خانواده‌های با درآمد متوسط یا ضعیف هم بتوانند، مواد غذایی و کالاهای مورد نیاز زندگی خود را تامین کنند.

تفویض واگذاری تعیین قیمت گوشت به اتحادیه

«علی ملک‌ثابت» رئیس اتحادیه صنف قصاب‌های یزد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به قیمت مصوب 99 هزار تومانی هر کیلو گوشت گوسفند، اظهار می‌کند: علت افزایش قیمت گوشت در یزد دلایلی همچون کویری بودن استان و ناتوانی یزد در تولید خوراک دام و وارد کردن آن از خارج از کشور است.

وی افزایش قیمت دلار را از دیگر دلایل گران شدن قیمت گوشت در استان یزد ذکر می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌ که استان یزد در تولید دام ضعیف است و به اجبار دام مورد نیاز استان از استان‌هایی مانند فارس، کردستان و خراسان جنوبی تامین می‌شود، نمی‌توانیم در تعیین قیمت تمام شده گوشت تأثیرگذاری چندانی داشته باشیم.

ملک‌ثابت در مورد فرآیند تعیین قیمت گوشت نیز تصریح می‌کند: قیمت پیشنهادی اتحادیه جهت تایید به دولت ارائه می‌شود اما این تایید قیمت غالباً با تاخیر زیادی به دست اتحادیه می‌رسد و همین تاخیر باعث اختلاف قیمت و چندگانی قیمت در بازار و در نهایت نارضایتی می‌شود.

وی با بیان این‌ که درخواست‌های زیادی برای تفویض واگذاری تعیین قیمت گوشت از دولت به اتحادیه مطرح شده است، می‌گوید: متأسفانه تاکنون هیچ پاسخی از سوی مسئولان در این باره داده نشده و همچنان شاهد نابسامانی قیمت خرید و فروش گوشت در استان هستیم.

ملک‌ثابت در پایان خاطرنشان می‌کند: اگر قیمت‌گذاری از حالت دولتی به اتحادیه واگذار شود و نظارت بر کشتارگاه‌ها افزایش یابد، می‌توان در قیمت‌‎ها تناسب بیشتری ایجاد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی يزد قیمت گوشت اتحادیه گوشت گوسفندی گراني افزایش قیمت گوشت گوسفند تعیین قیمت هزار تومان قیمت گذاری قیمت گوشت استان یزد گوشت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۸۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود

منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار جمعیت دام سبک نسبت به سال های پیش گسترده بوده که این امر نیازمند بازار مناسب است.

به گفته او، بنابر اعلام مرکز آمار جمعیت دام سبک ۷۲ میلیون راس و دام سنگین ۷.۵ میلیون راس است که براین اساس کمبودی در عرضه گوشت نداریم.

پوریان از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز خبر داد و گفت: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته واردات گوشت گرم در سایر استان ها توزیع می شود به طوریکه واردات به ۶۰۰ تن در روز می رسد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ادامه داد: واردات و توزیع مناسب گوشت منجر به اشباع شدن بازار می شود که در نتیجه این امر موجب شده تا دام زیادی روی دست تولیدکننده بماند که صادرات دام سیاست مناسبی در راستای تنظیم بازار و تعدیل قیمت محسوب می شود.

او با بیان اینکه واردات کماکان ادامه دارد، افزود: با توجه به حجم بالای واردات و افزایش جمعیت دامی تولید داخل، روند کاهشی به خود می گیرد و قیمت ها متعادل می‌شود.

پوریان گفت: عرضه گسترده دام زنده داخلی در نهایت منجر به دستیابی به قیمت واقعی گوشت قرمز تولید داخل می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • قیمت گوشت دوباره نجومی می‌شود؟
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • قیمت گوشت قرمز، امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • توزیع ۱۰۰۰ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول