میرلوحی: اصلاحطلبان تنها نماینده آرای خاکستری جامعه هستند
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۸۴۲۴
سید محمود میرلوحی روز سه شنبه در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار کرد: بخشی از اصلاحطلبان مثل اصولگراها میاندیشند ولی بخشی از آنها هم اصل را بر نظر مردم میگذارند و سرمایه اجتماعی را به عنوان مهمترین رکن جمهوریت و مشارکت میدانند.
عضو شورای شهر تهران افزود: در گذشته به این شکل بود که اگر ۲۰ درصد مردم به اصلاحطلبان و ۲۰ به اصولگرایان رای میدادند، بقیه رای دهندگان با توجه به شرایط به شخصی رای میدادند که وعدههایش به خواستههای آنها نزدیکتر بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
میرلوحی ادامه داد: قشر سرگردان و خاکستری، در حال حاضر تمایلی به رای دادن ندارد. مگر اینکه شرایطی حاکم شود و همه بتوانند بهطور برابر در انتخابات شرکت کرده و برنامه خود را در معرض قضاوت عامه قرار دهند به طوری که مردم قانع شوند ارادهای برای پیگیری مطالبات آنها وجود دارد. در این صورت است که خاکستریها جهت گیری خود را مشخص میکنند.
مشارکت حداکثری نیاز امروز کشور است
میرلوحی گفت: انتخابات اسفند ۹۸، شیوع ویروس کرونا، شرایط عمومی کشور و اتفاقاتی که در منطقه و سطح جهان در حال رخ دادن است؛ نشان میدهد ما شرایط خاص، ویژه و حساسی را در پیش رو داریم و این سوال مطرح میشود که ارادهای برای بالا بردن نرخ مشارکت وجود دارد یا قرار است مدل انتخابات اسفند ۹۸ تکرار شود و اقلیتی بر مشارکت حداکثری ترجیح داده شوند؟
این فعال اصلاح طلب افزود: اخبار و نشانهها مختلفی وجود دارد. گاهی از برخی مواضع، تکرار اتفاق دوم اسفند ۹۸ استنباط و بعضی مواقع هم نشانههایی از تجدید نظر و گشایش دیده میشود.
میرلوحی، مشارکت حداکثری را نیاز امروز کشور ارزیابی کرد و با بیان اینکه گرهها و مشکلات کشور با حضور یک جریان گشوده نمیشود، گفت: اصولگرایان تمایل دارند انتخابات بعدی به شیوه اسفند ۹۸ برگزار شود. آنها مشارکت، شور و هیجان مردم در سالهای ۹۲، ۹۴ و ۹۶ را فراموش نکرده اند به همین دلیل بقای خود ر ا در مشارکت ۲۰ تا ۲۵ درصدی میبینند.
میرلوحی گلایه مردم از اصلاح طلبان را یکی از عوامل کاهش نرخ مشارکت در انتخابات گذشته دانست و با طرح این پرسش که این گلایه از کجا نشأت میگیرد، یادآور شد: این سوالی است که باید به آن پاسخ داد. مردم میگویند شما به وعدهها عمل نکردید. به همین دلیل از صندوق رای ناامید شدهاند و تمایلی به مشارکت ندارند.
این فعال سیاسی بیان کرد: بعد از انتخابات سال ۹۶ و انتخاب اعضای شورای شهر تهران، جوانان زیادی با انگیزه آماده کمک به شورای شهر بودند، پیشنهاد میدادند و نهاد شورا را از آن خود میدانستند اما اکنون دیگر ناامید شدند. این در حالی است که اصلاحطلبان شورای شهر تهران برای محور قرار دادن شهر و اصلاح نواقص گذشته نهایت تلاش خود را کردند. لذا ناراحتی مردم و بدنه حامی اصلاحطلبان از مشکلات بزرگتری ناشی می شود که در کشور به وجود آمده است.
وی، ریشه مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را بی برنامگی در سطح کلان توصیف کرد و افزود: گروهی عملاً اصلاحطلبان را از بدنه رای و حامیان خود جدا کردند و به مطالبه گرانی تبدیل شدهاند که با هیچ جریانی ارتباط برقرار نمیکنند و در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهند کرد. بنابراین اگر مشکلات حل نشود با چنین وضعیتی کشور با چالشهای جدی مواجه می شود.
این فعال اصلاحطلب گفت: در یک انتخابات آزاد و رقابتی که هر کس حق داشته باشد به گزینه خود رای دهد حتی اگر رادیکالترین نامزد جناح رقیب هم رای بیاورد باید به آن احترام گذاشت و به آنها کمک کرد. همه باید بتوانند داوطلب شوند و همه باید میان نامزدها گزینه مطلوب خود را داشته باشند.
بیشتر اصلاح طلبان در پی نامزد اجاره ای برای ۱۴۰۰ نیستند
میرلوحی درباره استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات، گفت: دو دیدگاه در اصلاحطلبان وجود دارد، یکی دیدگاه آنهایی است که در انتخابات اسفند ۹۸ لیست دادند و شرکت کردند، آنها معتقدند با همان فرمان و رویکرد در انتخابات ۱۴۰۰ هم شرکت کنند. مشاهده کردیم در اسفند ۹۸ آنها نتوانستند مردم را پای صندوقهای رای بیاورند.
عضوشورای مرکزی مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی ادامه داد: آنها از بقیه اصلاحطلبان گلایه دارند که اگر همه در تهیه لیست مشارکت میکردند، مردم میآمدند. با وجودی که چند حزب با تابلوی اصلاحطلبی اقدام به تهیه لیست کردند ولی چون تفکر اقناعی و نظرات مردم در آن رویکرد انتخاباتی غایب بود، نتیجهای به همراه نداشت. رییس دولت اصلاحات در این به صراحت اعلام کرد که اگر من هم از مردم بخواهم در انتخابات شرکت نمیکنند.
میرلوحی درباره سرخوردگی رای دهندگان خاطرنشان کرد: دیدگاه دوم مربوط به شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان است. آنها به این جمعبندی رسیدند که با این شیوه لیست ندهند و تاکنون دیدگاه آنها تغییری نکرده است. لذا جز افراد و احزابی که در اسفند ۹۸ لیست دادند، دیگر اصلاحطلبان طرفدار حمایت از نامزد غیراصلاحطلب و به اصطلاح اجارهای در ۱۴۰۰ نیستند.
عضو شورای شهر تهران گفت: خرد جمعی اصلاحطلبان میگوید در آزمونی که شکست آن از پیش معلوم است شرکت نکنند. در انتخابات اخیر مجلس بخشی از اصلاحطلبان مدلی بینتیجه را استفاده کردند و نتیجه نگرفتند پس این شیوه نباید تکرار شود.
وی، مشارکت قابل قبول مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را در گرو اطمینان خاطر آنها از اصلاح اوضاع کنونی دانست و عنوان کرد: در این باره هر چه بخواهیم استدلال کنیم، افکار عمومی از ما نمیپذیرد.
لازم باشد تا بهبود شرایط صبر میکنیم
میرلوحی گفت: اسفند ۹۸ در کنار مردم قرار گرفتیم. همین بهتر که نیامدیم و اگر لازم باشد تا بهبود شرایط انتخابات صبر میکنیم، اینطور نیست که تصور کنیم اگر ۱۴۰۰ را از دست دهیم فرصتی دیگری نخواهیم داشت بنابراین باید شاهد آثار عملکرد مجلس یازدهم بود.
برچسبها انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر اصولگرایان مجلس یازدهم اختصاصی ایرنا محمود ميرلوحی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰منبع: ایرنا
کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر اصولگرایان مجلس یازدهم اختصاصی ایرنا محمود ميرلوحی انتخابات ۱۴۰۰ شورای شهر اصولگرایان مجلس یازدهم اختصاصی ایرنا محمود ميرلوحی شورای شهر تهران انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح طلبان اسفند ۹۸
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۸۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جوان: مهدی نصیری «باطن» اصلاحطلبان است که «ظاهر» شده
چگونه است که روزنامه شرق در ۱۵ دی ۱۴۰۲ «گفتوگویی تاریخی با مهدی نصیری روزنامهنگار، نویسنده و فعال سیاسی» انجام میدهد و او را تبلیغ و مانند یک قهرمان معرفی میکند، اما حالا شده است افراطی نامتعادل؟! - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، مهدی نصیری «باطن» اصلاحطلبان است که «ظاهر» شده است و حالا اصلاحطلبان که سالهاست با باطنی غیر از شخصیت متظاهرشده خود با مردم و نظام روبهرو شدهاند، از اینکه یک تازهوارد قواعد بازی را رعایت نکرده (یا هنوز نیاموخته) و باطن آنان را آشکار کرده است، بهشدت دلخور و هراسان شدهاند و در اقدامی سیستمیک هر روز یکی از آنان، تکذیب و رد و تکفیر نصیری را برعهده میگیرد. غافل از آنکه وقتی چندین سال است تریبونی برای اظهارات او شدهاند، حالا که یکباره نصیری به صحرای سلطنت و براندازی و ضدانقلابیگری محض زده است، دیگر کسی از اصلاحطلبان نمیپذیرد که نصیری را از خود ندانند.
دیروز غلامحسین کرباسچی گفته: «من اصلاً ایشان [نصیری]را آدم متعادلی نمیدانم که بخواهد طرح و رویکردی بدهد. ایشان یک زمانی شاگرد آقای شریعتمداری در کیهان بود، آنقدر فحاشی و ناسزا به همه اصلاحطلبان و شخصیتهای محترم از جمله مرحوم آقای هاشمی، آقای خاتمی و همین آقای تاجزاده و امثال آقای تاجزاده کرد و حالا آدم باید چه روحیه و رویی داشته باشد که حالا با این حد از افراط یکمرتبه این طرف صفحه بیاید. آقای نصیری یک آدم افراطی است که نه آن طرف حرفهایش درست بود و نه این طرف حرف صحیحی زده که بخواهد نمایندگی کسی از اصلاحطلبان را برعهده داشته باشد. در آن طرف هم، اگر مخالفان نظام سوابق ایشان را بررسی کنند، میفهمند که ایشان آدم متعادلی نیست.»
صرفنظر از اشتباهی که کرباسچی درباره نسبت نصیری با مدیرمسئول فعلی کیهان داشته است، و نشان از عادت توسل به مزخرفات در مواقع لزوم است، این همه واهمه از ثبت نصیری در جایگاه یک اصلاحطلب جای تأمل دارد. محمدعلی ابطحی، رئیسدفتر وقت خاتمی نیز دو روز قبل عین همین عبارات را برای نصیری بهکار برده و نوشته بود: «آقای مهدی نصیری سوپر افراطی حزباللهی دیروز حق دارد نظراتش تغییر کند و سوپر اپوزوسیون امروز شود. اما هم برای دیروزش و هم برای امروزش توهم مضر است. نه بولتننویسی و اظهارنظرهای تند حزباللهیاش در گذشته توانست ریشه اصلاحطلبی را برکند و نه مواضع فعلی اپوزیسیونیاش مورد قبول اپوزیسیونی قرار میگیرد که چهل سال است در تلاش براندازی هستند و نیازی به تازه وارد از راه دور آمده ندارند. گفتهاند شکاف تاجزاده و شاهزاده باید برداشته شود. خودش میداند نه شاهزاده میتواند به تاجزاده نزدیک شود و نه تاجزاده علاقهمند به همکاری با شاهزاده است.»
اکنون پرسشهای مهمی پیش روی ماست. چطور 29 شهریور 1401 یعنی درست در ابتدای ماجرای مهسا، روزنامه اعتماد با «مهدی نصیری، روزنامهنگار، نواندیش دینی و فعال سیاسی» درباره حجاب مصاحبه میکند و او را شخصیت و فرصت مناسبی برای ریختن بنزین روی آتش آن ماجرا تشخیص میدهد، اما الان اصلاحطلبان تجمیع شدهاند که بگویند «نصیری خلوچل است و افراطی و نامتعادل»؟!
چگونه است که روزنامه شرق در 15 دی 1402 «گفتوگویی تاریخی با مهدی نصیری روزنامهنگار، نویسنده و فعال سیاسی» انجام میدهد و او را تبلیغ و مانند یک قهرمان معرفی میکند، اما حالا شده است افراطی نامتعادل؟!
چرا شبکه رسانهای «هممیهن» متعلق به همین آقای کرباسچی تریبون سخنان نصیری با رسانههای مختلف شده بود و حتی هرچیزی را که نصیری در کانال تلگرامی خودش منتشر میکرد، بازتاب میداد، آنهم در مذمت اصولگرایان (مهدی نصیری: آقایان اصولگرا تحویل بگیرید! زلنسکی، قهرمان بود نه «دلقک» / تیترهای آمادهتان برای پیروزی پوتین، خاک میخورد/ دیپلماسی ما هم به دام افتاد)، اما حالا شده نامتعادل ناسزاگو به خاتمی و هاشمی؟!
مگر عباس عبدی سرمقالهنویس و مشاور هممیهن و اعتماد از مواضع مثبت و حمایتی این دو روزنامه از نصیری بیخبر بوده است که حالا تقصیر نصیری را به گردن اصولگرایان میاندازد و میگوید: «مشکل نصیری این است که احتمال کمی وجود دارد که افکار عمومی با گزارههای اعلامشده ایشان همدلی کنند.»! یعنی تا پیش از این که شما تریبون او بودید، با ایشان همدلی وجود داشت؟!
اینکه روزنامه سازندگی از قول محمد عطریانفر در مهر 99 بنویسد: «مطالبی که اخیراً از زبان استاد مهدی نصیری چهره سنتگرای نواندیش مطرح شده این است که...» ولی روز گذشته بعد از سخنان کانادا تیتر و عکس تمامصفحه خود را به نصیری اختصاص و «توهم اتحاد» را به او نسبت بدهد، عجیب و غیرمعمول نیست؟!
اگر نصیری اکنون از کانادا شعار اتحاد «تاجزاده با شاهزاده» را میدهد آیا به این علت نیست که تاجزاده در مرخصی به اصلاحطلبان گفته بود «باید مواضع نصیری و امثال او را به شکل وسیع بازتاب بدهیم»؟! و اگر ندای براندازی میدهد آیا مانند بهزاد نبوی که چندی پیش در گفتوگویی با اشاره به آشوب پاییزی گفته بود «استنباط من این است که برخی اصلاحطلبان در یک سال گذشته نتیجه گرفتند که کار نظام تمام است و میخواستند سرشان بیکلاه نماند»، براندازی را از باطن اصلاحطلبان نیاموخته است؟! اشتباه نصیری آنجاست که نبوی در گفتگو با «آگاهینو» «برخی مجموعههای اصلاحطلب» را متهم به داشتن «مرضبچگانه» و «لوچبودن» کرد تا ضمیر براندازانه اصلاحطلبان را نشان دهد، اما نصیری بهجای درسگرفتن از این سخن، همان لوچی و مرض بچگانه را سرلوحه قرار داده است!
این همه ریاکاری و فریب البته از اردوگاه اصلاحطلبان عجیب نیست، اما ظاهرسازی جواب نمیدهد. نصیری عین اصلاحطلبان است، بلکه خود اصلاحطلبان است. باطن ظهوریافته شماست. همان حرفهای پشتصحنه را که از او میپسندیدید، به تریبون کانادا آورده است. تنها درسی را که از شما نیاموخته همین است که نباید این قدر صریح بود. این را هم آرام آرام میآموزد و نیازی نبود که یک مهره سفارششده تاجزاده را به این زودی بسوزانید! شما اکنون ترسیدهاید و یک بهیک به صحنه میآیید و نصیری را تکفیر میکنید. اما مگر میشود سابقه خود را در «استاد نواندیش و متفکر دینی و روزنامهنگار برجسته» خواندن او به این آسانی پاک کنید؟! پس اگر تکفیر میکنید خودتان را تکفیر میکنید که نصیری باطن ظهوریافته شماست.
سرنوشت نصیری عبرتی است برای کسانی که به امیدی و طمعی از سابقه خود میبرند و به اردوگاه اصلاحطلبی میزنند. نمیدانند که آنجا اگر خبری از عهد و وفا بود، سرنوشتی چنین مغموم پیدا نمیکردند که از آن دولت و حمایتها به جایی برسند که اکنون حرف مشترکشان نداشتن پایگاه اجتماعی باشد! و یک نصیری بهتعبیر آنان نامتعادل و متوهم چنین آبی در خوابگه مورچگان اصلاحات بریزد!
منبع: جوان
انتهای پیام/