Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@20:54:14 GMT

تصاویر | غار خفاش دهلران

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۹۷۲۶

تصاویر | غار خفاش دهلران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما، غار خفاش دهلران با ۲۵۵ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۵۰ متر ارتفاع، تنها غار خفاش ایران است. غار خفاش در ۳ کیلومتری شمال شرقی دهلران در دامنه‌ رشته‌کوه دینارکوه، مشرف به دره و چشمه‌های آب‌گرم دهلران قرار دارد.

غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی است که امروزه زیستگاه خفاش‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غار به عنوان تنها غار خفاش ایران یکی از پدیده‌های نادر طبیعی است که تاکنون برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی ناشناخته مانده است. درون این غار استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوان و همچنین دهلیزهای متعدد وجود دارد که عمق برخی از آن‌ها به ۴۰۰ متر می‌رسد.

در دنیا بیش از هزار نوع خفاش وجود دارد. در این غار بیش از ۳۰ هزار خفاش از ۷ گونه مانند خفاش دمدار، خفاش بال‌پهن و دم‌موشی زندگی می‌کنند. فراوانی خفاش‌های این غار باعث می‌شود در زمان غروب آفتاب، همزمان با خروج این خفاش‌ها از غار که اغلب به صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالب و عجیبی ایجاد شود که البته برای بعضی بسیار ترسناک هم هست. این خفاش‌ها مسیر ۳ کیلومتری تا شهر را طی می‌کنند و پس از مدتی، به محل زندگی خود یعنی غار باز می‌گردند.

موضوع جالب در این غار وجود توده عظیم و ضخیم فضله خفاش در کف  است که طی هزاران سال پدید آمده و کشاورزان از آن برای تقویت زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند. مناسب‌ترین زمان برای بازدید این پدیده نادر و طبیعی فصل تابستان است که امکان مشاهده پرواز خفاش‌ها وجود دارد. غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبت شده است و از آن حفاظت می‌شود.

استان ایلام دارای غارهای متعدد کوچک و بزرگی است. غاره بره زرد، غار آبی زینگان، غار طلسم و غار بیشه‌دراز از جمله این غارها هستند.

غار خفاش دهلران غار خفاش دهلران غار خفاش دهلران غار خفاش دهلران غار خفاش دهلران غار خفاش دهلران کد خبر 547331 برچسب‌ها سفر - طبیعت‌گردی غار استان ایلام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سفر طبیعت گردی غار استان ایلام غار خفاش دهلران خفاش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۹۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران

ایسنا/ایلام مدیر جهاد کشاورزی دهلران ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا در شهرستان دهلران گفت: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع کلزا تولید شده که این میزان در طول تاریخ کشاورزی شهرستان دهلران بی سابقه است.

«جلال یوسفی» در گفت‌وگو با ایسنا از آغاز برداشت محصول استراتژیک گندم از مزارع آبی و دیم شهرستان دهلران خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری  ۶۷ هزار هکتار از اراضی زراعی  شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران عنوان کرد: تا امروز بیش از ۲۵ هزار تن  از این مزارع استحصال گردیده که پیش‌بینی می‌شود  این میزان به ۲۳۰ هزار تن برسد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ مرکز خرید فعال در این شهرستان آماده خرید گندم از کشاورزان منطقه است و همچنین هماهنگی‌های لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها و انجام معاینه فنی انجام گرفته است.
یوسفی افزود: در حال حاضر ۲۵۰ کمباین در مزارع شهرستان جهت برداشت محصول مشغول فعالیت هستند و هماهنگی‌های لازم برای ورود کمباین‌های  بیشتر به منطقه صورت گرفته  که بزودی در شهرستان مستقر خواهند شد و با توجه به اینکه نرخ برداشت غلات توسط کمباین از همان روزهای ابتدایی برداشت به طرق  مختلف به سمع کشاورزان و کمباین داران رسیده است، کشاورزان عزیز می توانند در صورت مشاهده  هرگونه تخلف به جهاد کشاورزی مراجعه  تا از طریق مراجع قانونی و تعزیرات حکومتی  برخورد گردد.
مدیر جهاد کشاورزی دهلران  ضمن اشاره به رکورد تاریخی تولید کلزا  در این شهرستان بیان کرد: امسال بیش از ۱۹ هزارتن دانه روغنی از مزارع  کلزا تولید شده است که این میزان در طول تاریخ  کشاورزی شهرستان دهلران بی‌سابقه است.
یوسفی در پایان با تاکید بر صدمات جبران ناپذیر آتش زدن بقایا از کشاورزان تاکید کرد و گفت: با توجه به تاثیرات مخرب این عمل بر کاهش جذب عناصر غذایی توسط ریشه، کاهش ظرفیت نگهداری آب، کاهش میکروارگانیسم‌های مفید خاک و همچنین افزایش فشردگی و سله بندی خاک(سفت شدن بافت خاک) از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جداً خودداری نمایند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف پیکر مطهر پنج شهید دیگر در دهلران
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران