Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران با ترکیب فناوری نانو و مهندسی ژنتیک، ابزاری به‌منظور تنظیم مرگ‌ومیر سلول‌های سرطانی ارائه کردند. توسعه عوامل شیمی‌درمانی با فعالیت‌های ضدسرطانی به‌دلیل ایجاد مقاومت دارویی در سلو‌ل‌های سرطانی چندان جذاب نبوده و به مرور تاثیر این ترکیبات روی سلول‌های سرطانی کم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بین انواع سلول‌های سرطانی، سلول‌های بنیادی سرطان به‌طور فزاینده‌ای با پیشرفت سرطان و متاستاز همراه هستند و منعکس‌کننده خودنوسازی و تمایل این سلول‌ها برای وارد شدن به گردش خون محسوب می‌شوند.

دانشمندان در موسسه پیشرفته علوم و فناوری ژاپن با استفاده از ترکیب فناوری نانو و مهندسی ژنتیک، چیزی به نام فتوترموژنتیک ارائه کردند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به‌صورت موثری سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.

این فناوری که توسط ایجرو میاکو و همکارانش توسعه یافته است که در آن کمپلکس عامل‌دار نانوکربن استفاده شده که با نور فعال می‌شود. این کمپلکس حاوی نانوشاخ‌های کربنی بوده که روی آن‌ها با استفاده از پلی‌اتیلن گلیکول اصلاح شده است و یک آنتی‌بادی ضد‌گیرنده سلول سرطانی موسوم به TRPV ۲ روی آن قرار دارد. این ساختار پتانسیل بالایی برای هدف‌گیری سلول‌های سرطانی داشته و به‌عنوان ماده شیمی‌درمانی به کار گرفته می‌شود.

در حقیقت این نانوکمپلکس به‌طور موثری با استفاده از پرتو‌های مادون قرمز گرم می‌شود، پرتو‌هایی که قابلیت عبور از میان بافت‌های زیستی را داشته و می‌توانند خود را به این نانوکمپلکس برساند.

بعد از استفاده روی سلول‌های سرطانی و مدل‌های تومور موش، این کمپلکس باعث ایجاد جریانی از یون‌های کلسیم به داخل سلول‌های هدف شده که بیان بیش از حد پروتئین TRPV ۲ را موجب می‌شود، پروتئین غشایی که نسبت به گرما پاسخ می‌دهد. با این کار مرگ تنظیم شده سلول‌های سرطانی رقم می‌خورد و تومور از بین می‌رود. این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که با ترکیب فناوری نانو و مهندسی ژنتیک می‌توان سلول‌های سرطانی را به‌صورت تنظیم شده از بین برد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Communication به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید

سرطان سینه، خاموش اما خطرناک/ بيماری که جان زنان جوان ایرانی را تهدید می‌کند سن ابتلا به سرطان سینه در ایران کاهش یافته است بهترین روش برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان سرطان نانو ذرات سلول های سرطانی سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که وقتی گرسنه هستید و غذا می‌بینید یا بوی غذا را حس می‌کنید چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟ گروهی از محققان در موسسه تحقیقات متابولیسم ماکس پلانک متوجه شده‌اند که بدن ما در عرض چند دقیقه چگونه به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. این یافته‌ها ممکن است راه را برای درمان دیابت نوع ۲ نیز هموار کند.

به گزارش ایسنا، هنگامی که حواس ما غذا را تشخیص می‌دهد، بدن ما با تولید بزاق و اسید گوارشی برای دریافت غذا آماده می‌شود. ما از مطالعات قبلی می‌دانستیم که کبد نیز جزو ارگان‌هایی است برای دریافت غذا آماده می‌شود.

سینیکا هنشکه(Sinika Henschke)، نویسنده اول این مطالعه، توضیح می‌دهد که اکنون ما نگاهی دقیق‌تر به میتوکندری‌های سلول‌های کبدی انداخته‌ایم، زیرا آنها اندامک‌های سلولی ضروری برای متابولیسم و تولید انرژی هستند و متوجه شدیم که این سازگاری با چه سرعتی شگفت‌آور انجام می‌شود.

به نقل از اس‌اف، محققان با آزمایش روی موش‌ها نشان دادند که تنها دیدن و بوییدن غذا برای تحریک پاسخ در کبد کافی است. به طور خاص، حس کردن غذا بر میتوکندری در سلول‌های کبد تأثیر می‌گذارد.

طی فرآیندی موسوم به فسفوریلاسیون یک گروه فسفات به پروتئین اضافه می‌شود که یک مکانیسم تنظیمی مهم در بدن است. این کار یک مسیر سیگنال‌دهی جدید را نشان می‌دهد که حساسیت به انسولین را در بدن تنظیم می‌کند.

تأثیر روی کبد توسط گروهی از سلول‌های عصبی به نام نورون‌های POMC انجام می‌شود که تنها با دیدن و بوی غذا در عرض چند ثانیه فعال می‌شوند. سپس به کبد سیگنال داده می‌شود تا برای ورود مواد مغذی به سمت خود آماده شود. تحقیقات این تیم همچنین نشان می‌دهد که فعال شدن نورون‌های POMC به تنهایی برای سازگاری میتوکندری، حتی بدون غذا کافی است.

مطالعه ما نشان می‌دهد که درک حسی غذا، فرآیندهای انطباقی در میتوکندری و حساسیت به انسولین چقدر با هم مرتبط هستند. ینس برونینگ(Jens Brüning)، رئیس این مطالعه و مدیر موسسه تحقیقات متابولیسم ماکس پلانک، می‌گوید: درک این مکانیسم‌ها نیز مهم است زیرا حساسیت به انسولین در دیابت نوع ۲ مختل می‌شود.

نظر یک متخصص تغذیه

جالب است که ببینیم این یافته‌ها چگونه به انسان‌ها تعمیم داده می‌شوند و تأثیراتی که می‌توانند بر درمان دیابت نوع ۲ داشته باشد چیست. ما به خوبی می‌دانیم که فرآیند هضم قبل از خوردن لقمه اول غذا شروع می‌شود.

وقتی به غذا نگاه می‌کنید یا بوی آن را حس می‌کنید، بدن شما شروع به آماده شدن می‌کند. در سطح فیزیکی، وقتی غذا را در تخیل خود می‌بینید، بو می‌کنید یا حتی می‌چشید، شروع به ترشح بزاق می‌کنید. این بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود هر چیزی که در طول وعده غذایی اتفاق می‌افتد بسیار آسان‌تر شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که کبد نیز خود را آماده می‌کند و اکنون ممکن است ببینیم که این مکانیسم می‌تواند به عنوان یک هدف پزشکی، مورد استفاده قرار گیرد.

این یافته‌ها در مجله Science منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند