Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@14:43:50 GMT

سایه کرونا بر زندگی حیوانات خیابانی

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۱۲۴۳

سایه کرونا بر زندگی حیوانات خیابانی

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  از این‌رو حضور سگ‌های بدون صاحب در این منطقه به‌ویژه در محله‌های لویزان و حکیمیه که درست در همسایگی تپه‌های لویزان و کوهستان تلو قراردارند، زیاد است. به اعتقاد ساکنان این محله‌ها، حضور حیوانات در ماه‌های اخیر و با شیوع کرونا پررنگ‌تر شده است. آنها می‌گویند سگ‌ها نیمه‌شب به‌صورت تکی یا گله‌ای به دنبال غذا به داخل محله می‌آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد آنها در ماه‌های اخیر بیشتر شده و سروصدایشان هم آزاردهنده است. از این‌رو لازم است مسئولان شهری و گروه‌های حامیان حیوانات به این موضوع رسیدگی کنند. در این گزارش پس از شنیدن صحبت‌های چند تن از شهروندان و حامیان حیوانات، با «کمالی تاری» رئیس اداره ساماندهی منطقه ۴ درباره اقدامات انجام شده و طرح‌های پیش رو برای ساماندهی سگ‌های بدون‌صاحب در این محله‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم.  

حضور سگ‌ها در محله‌های حاشیه‌ای موضوع جدیدی نیست. آنها سالیان سال است به‌صورت مسالمت‌آمیز در همسایگی ما زندگی می‌کنند و اغلب دردسر چندانی نداشته‌اند. اما به گفته اهالی در ماه‌های اخیر تعداد سگ‌هایی که نیمه‌شب در محله‌ها و اطراف مخازن زباله پرسه می‌زنند و سروصدا می‌کنند، بیشتر از گذشته شده است. «لیلا مختاری» از ساکنان قدیمی محله لویزان در این‌باره می‌گوید: «مدتی است که جمعیت زیادی از سگ‌ها در نیمه‌شب به‌صورت تکی یا گله‌ای به داخل محله می‌آیند و سروصدای این حیوانات که گاهی تا صبح ادامه دارد ناراحت‌کننده است.» این شهروند با بیان اینکه کرونا زندگی‌ حیوانات شهری را هم سخت کرده و آنها برای پیدا کردن غذا و اعلام گرسنگی‌شان به انسان‌ها ناچارند به داخل محله بیایند، می‌گوید: «آنها گرسنه‌اند چون در ماه‌های گذشته رستوران‌ها، ساندویچی‌ها و غذاخوری‌ها باز و پر از مشتری بودند و با ته مانده غذاهایشان شکم این حیوانات سیر می‌شد، اما مدتی است که به دلیل شیوع کرونا این مغازه‌ها مشتری چندانی ندارند پس طبیعی است که غذای دورریزشان کم شود.» 

لزوم ایجاد دهکده مهربانی حامد حجازی/ عضو شورایاری محله

به گفته یکی از اهالی، تعطیلی بوستان‌های جنگلی به دلیل شیوع کرونا یکی دیگر از دلایل گرسنگی حیوانات و حضورشان در محله است. «فرخی» از ساکنان خیابان فرشادی محله لویزان با اشاره به اینکه سگ‌ها در کوچه‌های منتهی به جنگل، تجمع می‌کنند، می‌گوید: «قبلاً که بوستان جنگلی لویزان تعطیل نبود، سگ‌ها با پس مانده غذای گردشگران بوستان، شکمشان را تا حدودی سیرمی کردند، اما با تعطیلی این بوستان، این زبان‌بسته‌ها گرسنه مانده‌اند.» او در ادامه می‌گوید: «حالا هم ما دلمان می‌خواهد به این حیوانات غذا بدهیم اما اگر این غذا که تکه‌ای استخوان یا پس مانده غذای سفره است را در گوشه و کنار محله بریزیم همه جا آلوده می‌شود.» این شهروند راهکاری برای حل این مشکل پیشنهاد می‌دهد: «اگر شهرداری منطقه ۴ هم مانند منطقه ۲۲ یک جایی مثل دهکده مهربانی ایجاد کند که این سگ‌ها در آنجا با کمک حامیان حیوانات و مردم نگهداری شوند، این مشکلات حل می‌شود.» او می‌افزاید: «البته تا آن زمان هم باید جایگاه‌های موقت برای غذارسانی به سگ‌ها در بیرون محله درست کنند، تا آنها به دنبال غذا به داخل محله نیایند.» علاوه بر ساکنان لویزان، اهالی محله حکیمیه هم از حضور پرتعداد سگ‌ها در روز و سروصدای شبانه آنها گلایه دارند.

«نیما وزیری» یکی از ساکنان خیابان بهشت می‌گوید: «معمولاً سگ‌ها در گله‌های چند تایی یا تکی در کوچه و خیابان پرسه می‌زنند و با وجودی که اغلب بی‌آزارند، اما حضورشان موجب ترس و اضطراب به‌خصوص برای خانم‌ها و بچه‌ها می‌شود.» او می‌افزاید: «شب‌ها تعداد سگ‌ها بیشتر می‌شود، مثلاً در همین خیابان بهشت از حدود ساعت ۱۱ تا ۲ نیمه‌شب یک دسته سگ دقیقاً زیر پنجره خانه ما سروصدا و دعوا می‌کنند.» اما چه دلیلی موجب افزایش تعداد سگ‌ها در حکیمیه شده است؟ «حامد حجازی» عضو شورایاری محله، انتقال سگ‌ها توسط حامیان و غذارسانی نادرست را عامل افزایش تعداد آنها می‌داند و می‌گوید: «افرادی که به اصطلاح حامی حیوانات هستند، در هر جا که سگی پیدا می‌کنند که مشکلی دارد، به حکیمیه می‌آورند، رسیدگی می‌کنند اما سگ‌ را همین‌جا رها می‌کنند، طبیعی است که سگ هم ماندگار شده و زاد و ولد می‌کند. همچنین گاهی اهالی از روی دلسوزی برای این حیوانات در داخل محله غذا می‌ریزند و آنها هم به تصور اینکه در محله همیشه برایشان غذا فراهم است به اینجا می‌آیند.» عضو شورایاری حکیمیه راه‌حل این موضوع را جمع‌آوری سگ‌ها و انتقال‌شان به مراکز نگهداری حیوانات می‌داند و می‌گوید: «پیمانکارانی که موظف به جمع‌آوری سگ‌ها هستند، ضعیف عمل ‌کنند. اگر آنها سگ‌ها را جمع و منتقل کنند، این مشکل حل می‌شود.» 

قلمرو سگ‌ها را عوض نکنید!  

برخلاف عده‌ای از اهالی که خواستار جمع‌آوری و انتقال سگ‌ها از محله‌اند، حامیان حیوانات با این موضوع مخالفند. آنها معتقدند جمع‌آوری و جابه‌جایی سگ‌ها فقط پاک کردن صورت مسئله است و مسئولان شهری باید با عقیم‌سازی، جمعیت این حیوانات خیابانی را کنترل کند. «حامد بلوری» از ساکنان حکیمیه که سال‌هاست با ایجاد پناهگاهی ایمن برای حیوانات خیابانی، سگ‌های آسیب دیده را نگهداری و درمان می‌کند، در این‌باره می‌گوید: «به لحاظ علمی و کارشناسی سگ‌ها موجوداتی هستند که برای خودشان قلمرو تعریف شده دارند و انتقال آنها به بیابان‌های تلو، کهریزک و... مشکلات زیادی را برایشان به وجود می‌آورد که کمترین آن درگیری بین آنها بر سر قلمرو است.» او با تأکید بر اینکه سگ‌هایی که در داخل حکیمیه دیده می‌شوند از کهریزک و غرب تهران به اینجا آورده شده‌اند، می‌گوید: «۴ سال پیش در محدوده حکیمیه و تلو فقط ۱۳۰ سگ بود که ما با کمک حامیان حیوانات بیشتر آنها را عقیم کردیم. اما الان بالغ بر ۲ هزار سگ در این محدوده هستند. علتش هم این است که برخی پیمانکاران شهرداری به دلیل اینکه تلو یک محدوده وسیع و حاشیه‌ای است سگ‌ها را با کامیون از کهریزک و سایر نقاط به اینجا می‌آورند و رها می‌کنند. طبیعی است که این حیوانات در بیابان غذا پیدا نمی‌کنند و برای پیدا کردن غذا به داخل محله می‌آیند.» این حامی حیوانات با تأکید بر اینکه عقیم کردن و کنترل جمعیت سگ‌ها بهترین راه‌حل برای وضعیت کنونی است، می‌گوید: «گروه‌های حامی حیوانات برای عقیم کردن سگ‌ها و نگهداری درست و اصولی از آنها حاضرند با مسئولان شهری همکاری کنند.» 

برپایی دهکده مهربانی شرق تهران حسن کمالی تاری /رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه 4

ایجاد مکانی برای نگهداری سگ‌های شمال شرق پایتخت از چند سال پیش در دستور کار شهرداری منطقه ۴ بوده، اما این موضوع به دلایلی مثل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و نبود زمین مناسب هنوز محقق نشده است. ‌ «حسن کمالی‌تاری» رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۴ در این‌باره می‌گوید: «موضوع اصلی و مهم پیدا کردن زمین مناسب برای نگهداری این حیوانات است. این زمین باید به لحاظ ترافیکی دسترسی مناسبی داشته باشد، همچنین آب و برق داشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه معارض نداشته باشد.» او  می‌افزاید: «زمین مناسبی که این ویژگی‌ها را داشته باشد پیدا و اعتبار مالی‌اش هم تأمین شده است، از این‌رو به‌زودی کار محصورسازی و ساخت تجهیزات مورد نیاز را به‌زودی آغاز می‌کنیم.» کمالی با بیان اینکه نگهداری اصولی و درست سگ‌ها دغدغه مدیریت شهری است که با حمایت شهروندان و حامیان حیوانات محقق می‌شود، می‌گوید: «مدیریت و نظارت بر این مکان که به نوعی دهکده مهربانی شرق تهران است، به گروه‌های فعال حامیان حیوانات واگذار شود.» 

کد خبر 547066 برچسب‌ها منطقه ۴ كروناويروس همشهری محله پایتخت بوستان حیوانات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۴ كروناويروس همشهری محله پایتخت بوستان حیوانات حامیان حیوانات دهکده مهربانی شهرداری منطقه داخل محله تعداد سگ ها جمع آوری نیمه شب محله ها منطقه ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!

   عصر ایران؛ مهدی مالمیر-  چند سالی است که دیدن قربان صدقه رفتن گربه های خیابانی مردان و زنان حیوان دوست به صحنه ای رایج و هر روزه تبدیل شده است. 

   شاید اگر در اوایل دهه شصت به ما کودکان آن روزگاران می گفتند روزی خواهد رسید که شمار نه چندان کمی از همشهری ها و هموطنان در همین کوچه ها و خیابان های خودمان، زنبیل خرید و کیف و کلاه را به کناری می نهند و دوزانو در برابر گربه ای ژولیده می نشینند و قربان صدقه چشمان و پنجه های او می روند، با خنده  بی عنان ما رو در رو می شد و شاید در حالی که به قوه تخیل او درود می فرستادیم در دل به عقل او شک می کردیم.

 ر  وزگار اما طُرفه ها در آستین دارد. حالا امروز گربه های خیابانی گهگاه حال و روز بهتری از بی خان و مان ها و کوچه خواب های شهرهای مان پیدا کرده اند.  شاهد اینکه: نگارنده این خطوط یکی از همین روزهای پس از تعطیلات عید نوروز به پارکی در مرکز تهران رفته بود. در هنگام قدم زدن و به مشام کشیدن هوای شهداگینِ مالامال از عطر یاس، صحنه ای بوالعجب دید!

   زوج جوانی که بسیار محترم به نظر می رسیدند، با کیسه ای بزرگ در دست هر دو،در حال سرک کشیدن به کنج و کنار پارک بودند. 

  کنج‌کاوی نگارنده بیدار شد. کمی در احوالات‌شان دقیق‌تر شدم. زوج از کنار مرد میان سالی که ازوجنات اش کاملا مشهود بود که از شمار کارتون خواب های شهر است گذشتند اما وقتی گربه ای نزدیک آنها شد، دست یکی از زوج ها آرام درون کیسه خزید و چندین قطعه از گوشت مرغ برای گربه پرتاب کرد. گربه محتاطانه نزدیک آمد و با ولع مشغول بلعیدن قطعه های گوشت مرغ شد!

 زن و مرد محترم زانو زدند و دستی بر سر و گوش گربه کشیدند و رضایت مندانه به سمت دیگر پارک رفتند احتمالا به امید یافتن گربه ای دیگر و مهمان کردن او به بُرش های لذیذی از گوشت مرغ!

   تا اینجای کار می شُد از این صحنه گذشت اما نگاه مرد بی خان و مان به سکنات و رفتار زوج جوان خاطره ای از یاد نرفتنی برای نگارنده این خطوط رقم زد! نگاهی عجیب: آمیزه ای از نفرت و خشم و رنجیدگی از بی اعتنایی همنوع به شرایط رقت بارش!

   انسان گرسنه بر خلاف حیواناتی مثل سگ و گربه، بسیار خطرناک است. بسیار بعید است سگ و گربه ای از گرسنگی در شهرهای بزرگ که دورریزغذا بالا است، تلف شود.

   دست کم می شود بر این نکته توافق داشت که گربه گرسنه به هیچ رو برای انسان خطر جدی به حساب نمی آید. در دوران قحطی های بزرگ سگ ها و گربه ها از توان تاب آوری بیشتری نسبت به انسان ها برخوردارند و انسان ها در مراحل آخر دوران قحطی به ذبح و خوردن گربه ها و سگ ها روی آورده اند. 

 طرفه اینکه این انسان ها بودند که در بادی امر و در دوران نوباوگی تاریخ از حیوانات کمک گرفتند برای زنده ماندن. به عبارت بهتر؛ این انسان ها بودند که دریافتند می توانند از مو و پشم حیوانات تن پوشی برای خود بیافرینند و خود را از سرما محفوظ بدارند. حیوانات غیر خانگی سالیان سال چه در جنگل ها وچه در شهرهای بزرگ نه تنها از خود مراقبت کرده اند که در بسیاری از موارد  الگوی انسان ها برای مدیریت و کنترل زندگی اش بوده اند. 

  تبعات غذا دادن به حیوانات غیر خانگی بسیار جدی است. دخالت در گردش طبیعی زیستی حیوانات و کمک به زاد و ولد بی رویه گربه ها و سگ های خیابانی پیامدهای بسیار قابل ملاحظه برای شهرها در پی دارد.

  ازدیاد بی رویه این حیوانات برای شهرهای ما که از نظر معماری و خیابان کشی جایی برای حیوانات خیابانی در نظر نگرفته است می تواند مشکلات چندی به بار آورد. 

    تصادف این حیوانات با خودرو ها می تواند صحنه های دلخراشی به ویژه برای کودکان پدید آورد. آلودگی صوتی تولید شده از سوی این حیوانات در برخی از فصل های سال نیز بسیار جدی است به خصوص در شهرهای ما که از نظر الودگی صوتی هیچ چیزی کم ندارد!

    در کشورهای ثروتمند که از تاریخ طولانی از هم زیستی با حیوانات برخوردارند قوانین چندی برای کنترل حیوانات  گذرانده شده است. مثلا در کشور آلمان پرورش دهندگان سگ تنها می توانند سالی یک بار و در مجموع در طول عمر حیوان سه بار از حیوان توله کشی کنند.

   در کشور ما قانون ویژه ای برای کنترل تولید مثل و مدیریت حیوانات خانگی وجود ندارد وشوربختانه به نظر می رسد اگر اوضاع به همین منوال پیش رود، در اینده معضل حیوانات ولگرد به مشکلی بسیار جدی بدل خواهد شد.

    چنان که گفته آمد، در کشورهای ثروت‌مند که تاریخ درازی از هم زیستی با حیوانات دارند، سال ها بده بستان بین انسان و حیوانات سبب ساز فرهنگی شده از افراط و تفریط در این زمینه جلوگیری می کند.

 افزون بر اینکه کشورهای ثروت‌مند که بر پایه انسان‌گرایی رشد و توسعه یافته اند؛ انسان را مدار همه چیر می دانند. به عبارت دیگر، در شهرهایی که مردمان اش به حیوان نوازی مشهورند، به نظر نمی رسد، این حیوان نوازی به زیان فقرا و نادیده گرفتن فقر مشهود همسایه و همشهری در شهر ها صورت پذیرد. انسان آن زمان به «حیوان نوازی» روی آورد که به درجه ای از برخورداری رسید.به تعبیر زیبای این مثل فارسی: اول لب بود که دندان آمد!

نگارنده این سطور نمی داند نگاه آکنده از نفرت آن مردم میان سال بی خان و مان در پارک، کِی و چگونه گریبان مرد و زنی در کوچه ای تاریک را با هدف زور رُبایی می گیرد!  کدام مغازه یا خانه با نگاه نفرت آلود آن مرد گرسنه غارت خواهد شد و... اما می شود با اولویت بخشیدن به انسان هایی که حالا به هر دلیلی از چرخه سالم زندگی به دور افتاده اند، کمی از حجم حوادث غمبار و وحشتناک صفحه حوادث روزنامه ها و سایت های خبری کاست. 

هیچ حیوان ولگردی توانایی زور رُبایی از سر گرسنگی را ندارد اما چنان که دیده و تجربه کرده ایم، از انسان گرسنه و سرخورده و تحقیر شده هیچ چیز بعید و دور نیست!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وطن من| سایه خوش
  • لاشخورهای مست را ببینید
  • گوزن سفید
  • چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟
  • (ویدئو) حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • خودرو شخصی جواد خیابانی چیست؟
  • اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • اول لب بود که دندان آمد/ آدم گرسنه اولویت دارد یا گربه محل؟!