Web Analytics Made Easy - Statcounter

هوش مصنوعی اگرچه بیشتر به‌عنوان راه‌حل‌هایی پیشرفته برای صنایع استفاده می‌شود، اما در عین حال کاربردهای دیگری نیز دارد که غیرمتداول اما واقعی هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری پیشرفته شناخته می‌شود که ما را به سمت تحول دیجیتال سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از کمک به توسعه روبات‌های پیشرفته گرفته تا پیش‌بینی‌های هواشناسی، سقوط بازار سهام، کشف دارو، فهم اطلاعات مشتری، سیستم‌های فایل‌بندی و موارد دیگر، هوش مصنوعی در پیشرفت‌های فناورانه‌ای که امروزه می‌بینیم بسیار مهم است. با پیشرفت علم و تکنولوژی روزبه‌روز هوش مصنوعی توسعه می‌یابد و دستگاه‌ها، ماشین‌ها و نرم‌افزارها در حوزه‌های مختلفی چون پزشکی، نظامی، امنیتی، اینترنت و غیره وارد شده و این حوزه‌ها را دست‌خوش تغییر و تحولات مثبتی کرده است.

درحالی‌که این یک تصور رایج است که هوش مصنوعی فرصت‌های شغلی و جایگاه شغلی ما را از بین می‌برد، اما در مقابل، مشاهده شده است که هوش مصنوعی با تقویت توانایی‌های انسان به او در فعالیت‌های بی‌شماری ازجمله امور بی‌اهمیت کمک کرده است.

در ادامه با برخی از کاربردهای غیرمعمول هوش مصنوعی آشنا می‌شویم.

فال‌بینی

الكساندر ربن، یك هنرمند و متخصص روباتیک دانشگاه MIT، سیستمی ایجاد كرده كه با آموزش یك شبكه عصبی روی پیام‌های یافت شده از اینترنت که شامل هزاران طالع و هزاران عبارت الهام‌بخش است، پیش‌بینی‌های یک‌خطی را ایجاد می‌کند. درحالی‌که او انتظار داشت این سیستم توصیه‌های جالب و به‌ظاهر مبهمی ارائه کند که پس از خواندن فال لبخند را به لب مردم بیاورد، اما سیستم او تقریباً 75 درصد پیام‌های بسیار منفی تولید کرد و بقیه نیز کاملاً عجیب بودند. وی سپس با ایجاد تغییراتی، نتایج را بهبود بخشید و آنها را «فلسفه مصنوعی» نامید.

هوش مصنوعی و ترانه‌نویسی

در سال 2017 از هوش مصنوعی برای نوشتن متن یک آهنگ خارجی استفاده شد که در لیست آهنگ‌های برتر iTunes، به رتبه چهارم رسید. هوش مصنوعی میلیون‌ها مکالمه، عنوان روزنامه و سخنرانی را غربال کرد و آنها را بر اساس مضمون اصلی این آهنگ یعنی «دل‌شکستگی» تنظیم کرد. پس از تعریف مضمون اصلی آهنگ، سپس از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای ایجاد موسیقی استفاده شد تا به آنها در مورد چگونگی تنظیم صدا روی این قطعه ایده بدهد.

سرآشپز

رستوران Creator واقع در سان‌فرانسیسکو از ترکیب هوش مصنوعی و روباتیک برای هر مرحله از تولید برگرها استفاده می‌کند؛ ازجمله خرد کردن گوشت گاو، طبخ گوشت، تست کردن نان، افزودن چاشنی‌ها، افزودن گوجه‌فرنگی، پیاز، ترشی و حتی آماده‌کردن همبرگر.

در همین حال، دانشجویان و محققان MIT یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته‌اند که دستورالعمل پیتزاهای جدید تولید می‌کند. آنها برای این‌کار یک شبکه عصبی متناوب را با صدها دستور‌العمل آشپزی سرآشپزهای بزرگ، آموزش دادند.

یک شرکت انگلیسی به نام Moley Robotics نیز از اولین روبات سرآشپز خود رونمایی کرد. این روبات با کمک الگوریتم‌هایی که توسط محققان دانشگاه استنفورد نوشته شده، حرکت می‌کند و قادر است علاوه بر درست کردن غذاهای مختلف همانند یک سرآشپز حرفه‌ای، میز آشپزخانه را تمیز کرده و ظرف‌ها را نیز بشوید.

مربی بسکتبال

محققان دانشگاه کارنگی ملون و شرکت DeepMotion از یادگیری عمیق استفاده کردند تا مهارت بازیکنان حرفه‌ایِ بسکتبال را تقلید کنند و به یک مدل هوش مصنوعی نحوه دریبل زدن را بیاموزند. سپس هوش مصنوعی از طریق آزمون‌وخطا به یک بازیکن بسکتبال شبیه‌سازی‌شده می‌آموزد که چگونه توپ را در حالت ایستاده و یا دویدن، به‌خوبی اداره کند.

پهپاد زنبورعسل

درحالی‌که به دلیل گرم شدن کره زمین و از بین رفتن جنگل‌ها، تعداد زنبورهای عسل به‌سرعت در حال کاهش است، همچنین تهدیدی برای از بین رفتن محصولات و پوشش سبز باقی‌مانده روی زمین است، زیرا زنبورها گرده‌افشان طبیعت هستند.

اکنون، محققان یک روبات «پهپاد زنبورعسل» تولید کرده‌اند که مجهز به هوش مصنوعی، GPS و یک دوربین با وضوح‌بالا برای گرده‌افشانی مانند زنبورهای عسل است.

علاوه بر این، دانش آموزان مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس یک عامل شناسایی تصویر به نام ApiZoom ایجاد کرده‌اند. این ابزار هوش مصنوعی، مایت‌ها (موجوداتی که تهدیدی برای زنبورهای عسل است) را جستجو می‌کند و زنبورداران را از آلودگی به آنها آگاه می‌کند.

مددکار اجتماعی

U-Reportchatbot نام سامانه‌ای است که توسط یونیسف ساخته شده و در مدارس لیبریا برای گزارش موارد سوءاستفاده جنسی و بی‌عدالتی از طریق پیام کوتاه استفاده شد. از کاربران U-Report نظرسنجی‌های مختلفی انجام شد و آنها با احساس امنیت به سوءاستفاده‌ها و بی‌عدالتی‌ها پاسخ دادند. سپس نتایج به مقامات محلی اعلام شد و آنها به رفع مسائل پرداختند.

علاوه بر این، U-Report برای دریافت بینش در مورد سلامت، آموزش، آب، ضدعفونی و بهداشت، بیکاری جوانان، ایدز و شیوع بیماری استفاده می‌شود. در حال حاضر، U-Report در 68 کشور فعال است و بیش از 11 میلیون کاربر در سراسر جهان از آن بهره می‌برند.

مسواک

در سال 2014، شرکت کولیبری که در ساخت مسواک هوشمند فعال است ادعا کرد که اولین مسواک مجهز به هوش مصنوعی را اختراع کرده و از دستگاه خود موسوم به Ara در سال 2017 رونمایی کرد.

سال گذشته، شرکت اورال-بی مسواک برقی Genius X و 220دلاری خود را رونمایی کرد، که به گفته این شرکت، برای مسواک زدن بهتر کاربران، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. اورال-بی ادعا می‌کند که این مسواک مجهز به هوش مصنوعی بسیار پیشرفته است که از طریق هزاران داوطلب آموزش داده شده است تا سبک‌های مختلف مسواک زدن را ارزیابی کند و نحوه استفاده از آن را در دهان تشخیص دهد.

در همین حال، مسواک کولیبری نیز از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای یادگیری عادات استفاده می‌کند و هرچه بیشتر مورداستفاده قرار بگیرد، عملکرد آن بهبود می‌یابد.

ساخت عطر

شرکت تحقیقاتی IBM Research و شرکت آلمانی Symrise برای ایجاد روشی جدید در تولید عطرها با تجزیه‌وتحلیل فرمول‌های رایحه موجود در کنار داده‌های فروش تاریخی همکاری کردند، تا بفهمند مردم کدام نوع عطر را بیشتر می‌پسندند و خریداری می‌کنند.
این الگوریتم که در مرکز تحقیقات واتسون IBM ایجاد شده است، هم‌اکنون می‌تواند عطرهای جدیدی را برای بخش‌های خاصی از بازار تهیه کند.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: بسکتبال هوش مصنوعی صنایع آشپزی عطر هوش مصنوعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظم جهانی در آستانه فروپاشی است

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، عفو بین‌الملل روز چهارشنبه طی گزارشی اعلام کرد که «نظم جهانی پسا جنگ جهانی دوم در آستانه فروپاشی است» و درگیری‌های تلخ در جبهه‌های چندگانه و همچنین رشد لجام گسیخته هوش مصنوعی این نظم جهانی را تهدید می‌کنند.

انیِس کالامار، دبیر کل عفو بین‌الملل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه در مورد گزارش سالانه این نهاد که با عنوان «وضعیت حقوق بشر جهان» منتشر شده است، گفت: «تمامی شواهد و قرائن ۱۲ ماه گذشته حاکی از آن است که نظم جهانی بین‌المللی در آستانه فروپاشی است. به ویژه که در شش ماه گذشته آمریکا از مقامات اسرائیلی در برابر تعرض‌های متعددی که در غزه زیر نظر آن‌ها اتفاق می‌افتد، محافظت کرده و بر آن‌ها سرپوش گذاشته است. ایالات متحده با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش‌بس در غزه، این شورا را از معنای وجودی و وظیفه اصلی اش تهی ساخته است.»

بنابر آمار رسمی اسرائیل حملات هفتم اکتبر حماس به سرزمین های اشغالی هزار و ۱۷۰ کشته، اکثرا از میان غیر نظامیان برجای گذاشت. بنابر اعلام وزارت بهداشت حماس در نوار غزه، حملات انتقام جویانه اسرائیل به این منطقه تاکنون 34 هزار و 262 کشته برجای گذاشته است.

خانم کالامار در دیباچه این گزارش نوشت: «این کارزار شامل بمباران عمدی و بی‌رویه غیرنظامیان و تاسیسات غیرنظامی و همچنین محرومیت آن‌ها از کمک‌های بشردوستانه و ایجاد قحطی مهندسی شده است.»

او گفت: «برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، غزه اکنون به نماد شکست مطلق اخلاقیات از سوی بسیاری از معماران نظم جهانی پسا جنگ جهانی دوم تبدیل شده است.»

دبیر کل عفو بین‌الملل افزود که متحدان اسرائیل از جمله آن‌هایی که این رژیم را تسلیح می‌کنند، شریک جرم هستند.

او همچنین ضمن انتقاد انفعال نهاد‌های بین‌المللی در قبال مساله غزه، این سوال را مطرح کرد که آیا آرمان‌های «دوباره هرگز» پسا جنگ اکنون نابود شده‌اند یا خیر؟

تهدید چین و روسیه و نیاز به تجدید ساختار شورای امنیت

انیس کالامار هشدار داد که دیگر «بازیگران قدرتمند» از جمله روسیه و چین هم «تمایل خود را در به خطر‌ انداختن کلیت نظام مبتنی بر قوانین ۱۹۴۸ نشان داده‌اند.»

این گزارش «قانون شکنی آشکار نیروهای روس طی تهاجم نظامی همه‌جانبه طولانی‌مدت آن‌ها به اوکراین و به‌کارگیری شکنجه و سوء رفتار علیه زندانیان جنگ» را مستند کرده است.

بنابر این گزارش چین نیز «با حمایت از ارتش میانمار» به رغم حمله این ارتش به غیرنظامیان این کشور، برخلاف حقوق بین‌الملل عمل کرده است.

به گفته خانم کالامار، «برای احیا و تجدید نهاد‌های بین‌المللی که وظیفه حفاظت از بشریت را برعهده دارند» به «اقدامات فوری» نیاز است.

او گفت: «ما خواهان بازسازی عاجل شورای امنیت سازمان ملل متحد و به ویژه اصلاح حق وتو هستیم به گونه‌ای که نتوان آن را در موقعیت‌های نقض شدید حقوق بشر به کار برد.»

هوش مصنوعی به مثابه تهدید بشریت

بنابر این گزارش ظهور و رشد هوش مصنوعی بر نگرانی‌هایی چون «امکان فرسایش فراگیر حقوق و به تبع آن تداوم سیاست‌های نژادپرستانه» و «امکان انتشار اطلاعات نادرست و ضد اطلاعات» دامن می‌زند.

عفو بین‌الملل شرکت‌های بزرگ فناوری را به نادیده گرفتن این تهدید‌ها حتی در «درگیری‌های مسلحانه» متهم می‌کند.

در این گزارش آمده است که «شرکت‌های یاغی فناوری و فناوری‌های سرکش آن‌ها» به حال خود رها شده‌اند و در «غرب وحشی دیجیتال آزادانه پرسه می‌زنند.» بنابر این گزارش این امر احتمالا به تسریع نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۴ خواهد انجامید، سالی که مملو از انتخابات کلیدی از جمله انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا است.

کالامار گفت: «در دنیایی که درگیر بی‌ثباتی فزاینده است، گسترش و به‌کارگیری بی‌قاعده از فناوری‌هایی چون هوش‌ مصنوعی مولد، تشخیص چهره و بدافزارهای جاسوسی از طریق تعمیم و گسترش نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر به سطحی خاق‌العاده، به دشمنی خطرناک تبدیل می‌شوند.»

او افزود: «در این سال به خصوص انتخابات و در سایه لابی‌های قدرتمند مخالف با مقیدسازی که توسط غول‌های فناوری تامین مالی می‌شوند، این پیشرفت سرکش و بی‌قاعده فناوری برای همه ما تهدیدی عظیم به شمار می‌رود.»

خانم کالامار از دولت‌ها خواسته است تا «اقدامات قانون و نظارتی خود را برای مقابله با خطرات و آسیب‌های ناشی از هوش مصنوعی قوت بخشند.»

 

دیگر خبرها

  • فناوری در خدمت جنایت
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • پیش بینی نگران کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می پیوندد
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • پیش‌بینی های ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی
  • پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی
  • دهقانی فیروزآبادی: «مرکز ملی هوش مصنوعی» به زودی تأسیس می‌شود
  • روند تکامل هوش مصنوعی... از اصول اولیه تا نوآوری‌های مختلف
  • قد هوش مصنوعی کی به قامت دانایی انسان می‌رسد؟
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!