Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از افزایش وام‌های دانشجویی (شهریه، تحصیلی و مسکن) خبر داد و گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان برای ارتقای خوابگاه‌ها در نظر گرفته شده است که اواسط مهرماه اغلب این طرح‌ها به نتیجه می‌رسند.

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبدگزاری آنا، ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم صبح امروز در نشست خبری خود، اظهار کرد: ببشتر مراجع در دنیا را در حوزه تصمیم سازی با مشکلاتی مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای دقیق و موثر پرتکل‌های بهداشتی بسیارب از کسب  و کارهای معیشتی مردم را با محدودیت‌های جدی مواجه می کند. 

وی افزود: توجه به رعایت پرتکل‌های بهداشتی می‌تواند آثار مثبتی در کنترل ویروس کرونا داشته باشد؛ اما آثار منفی بر اقتصاد و معیشت مردم نیز ایجاد می‌کند؛ از همین رو حفظ مرز مقابله با کرونا و ادامه فعالیت‌های جامعه به خصوص آموزش دشوار است‌.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: تجمع دانش آموزان، معلمان و دانشجویان شرایط را دشوارتر می‌کند اما باید فعالیت‌های آمورشی را ادامه دهیم و متوقف نکنیم‌. 

مطیعی عنوان کرد: با تعطیلی رستوران‌ها و خوابگاه‌ها پیمانکارها متضرر می‌شوند‌ و معیشت آن‌ها دچار مشکل می‌شود. به هم پیوستگی اعضای جامعه منجر به ادامه فعالیت‌ها می‌شود. 

وی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر دارد که ادامه فعالیت‌های آموزشی به صورت حضوری و غیرحضوری ادامه پیدا کند و تاکید شده است که دانشگاه‌ها دروس نظری را به صورت مجازی ارائه کنند و نظارت‌های لازم برای افزایش کیفیت این کلاس‌ها انجام شود. همچنین دروس عملی و کلاس‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت حضوری برنامه‌ریزی شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: این صندوق در نظر دارد هم دانشجویانی که به صورت حضوری و یا به صورت غیرحضوری در ترم جاری حضور دارند را مورد حمایت قرار دهند.

مطیعی تشریح کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری طرح‌های ارتقا زیرساخت‌های رفاهی دانشجویان را به تفکیک در حوزه خوابگاه‌ها، آشپزخانه‌ها و رستوران‌های دانشجویی در دستور کار قرار دادیم و بخشنامه‌های در همین راستا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است و پیشنهاد دانشگاه‌ها برای ارتقا  این زیرساخت‌ها را دریافت کردیم.

وی گفت: به دلیل کاهش منابع مالی رفاه دانشجویان پس از ۴۵ سال از خیرین را به حمایت از دانشجویان دعوت کردیم. 

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: با درنظر گرفتن ۱۰۰ میلیارد تومان برای ارتقای خوابگاه ها در نظر گرفته شده است که  ۳۰ درصد خیرین، ۳۰ دانشگاه ها و ۴۰ درصد صنروق رفاه دانشجویان را متقبل شده‌اند. اواسط مهرماه اغلب این طرح‌ها به نتیجه می‌رسند.

به گفته وی در این طرح ۱۲۵ خوابگاه سطح ۴ و ۵ با ظرفیت ۳۰ هزار نفر تحت پوشش ارتقا پیدا کرده است‌.

استفاده از ۳۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت خوابگاه ها در سال تحصیلی جدید

مطیعی گفت: در سال جاری دانشگاه از ۳۰ الی ۵۰ درصد خوابگاه‌ها استفاده کنند که به این معنا که در اتاق که چهار نفر ظرفیت دارد تنها دو دانشجو اسکان خواهند یافت.

وی با اشاره به وضعیت آشپزخانه‌های دانشگاه‌ها گفت: ممکن است در سال جاری آشپزخانه دانشگاه‌ها همچون سال گذشته فعال نباشد.

به گفته مطیعی زیرا برخی از دانشگاه‌ها برای بر این باورند که با حضور تعداد کمی از دانشجویان قرارداد با پیمانکارهای دانشگاه‌ها آنها به صرفه نیست. 

رئیس صندوی رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: ۴۱ آشپزخانه سطح دو به سطح یک ارتقا پیدا خواهند کرد. همچنین ۴۵ آشپزخانه دانشکده‌های دفنی و حرفه ای ارتقا پیدا می کنند. 

اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌های دانشجویی

وی در خصوص وام‌ها دانشجویی توضیح داد: بعد از آن به صورت مجازی ادامه تحصیل می‌دهند اما این دانشجویان پیش از گذشته مستلزم حمایت هستند زیرا در همین راستا ۶۰۰ میلیارد تومان مجموعه منابع صندوق برای پرداخت وام‌های دانشجویی پیش‌بینی کرده‌ایم در حالی که سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌های دانشجویی پیش بینی شده بود.

دولت تنها ۵۲ درصد اعتبار صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۸ پرداخت کرد!

مطیعی بیان کرد: از همکاران محترم در سازمان برنامه و بودجه در خصوص تخصیص بودجه همکاری داریم‌ در گذشته تنها ۵۲ درصد از اعتبارات ما پرداخت شده اگر امسال نیز همین رویه ادامه داشته باشد که امسال نیز در خصوص پرداخت این ۶۰۰ میلیارد تومانی که برای وام‌های دانشجویی پیش‌بینی کرده‌ایم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وارت علوم اظهار کرد: با پیگیری انجام شده و همکاری سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در سال جاری ۳۵ درصد افزایش بودجه مصوب را داشتیم.  در گذشته بودجه ما ۲۶۱ میلیارد تومان بوده است. 

هیچ وام دانشجویی حذف نخواهد شد

وی در بیان خبر خوبی دیگر صندوق رفاه دانشجویان اذعان کرد: نظام پرداخت و بازپرداخت دچار تحول قابل ملاحظه‌ای شد. حالا در سری جدید این طرح اجرا می‌شود در این طرح ۲۹ رویدادی که به صورت مجزا برای هر کدام با تعریف شده بود. پنج گروه با ۵ عنوان (تحصیلی، شهریه، وام ویژه دکتری، ضروری و مسکن.) تعریف شد که هر عنوان وام تعدادی از رویدادهای سیستم قبلی را در ذیل خود قرار می‌دهد. این وام ها و ضمانت‌نامه های آن پیش بینی‌های تسهیل کننده خوبی انجام شد.

مطیعی با تاکید بر اینکه  هیچ وامی حذف نشده است، تصریح کرد: تلاش کردیم زوایایی که در نظام قبلی حفظ کنیم. در بازنگری جدید،  سهمیه ی اعتباری  که صندوق رفاه دانشجویان به  دانشگاه‌ها اهدا می‌کردیم برخی این اعتبارها اجازه جابجایی نداشت اما اکنون دانشگاه می‌تواند این اعتبارات را مدیریت و جابجا کند. به طور مثال از اعتباری که بلااستفاده مانده است برای بخش با خوابگاه‌ها استفاده کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد:  رویکرد اصلی صندوی رفاه دانشجویان در سال تحصیلی جدید  تقویت وام‌های دانشجویی است. وام تحصیلی در گذشته ۵۰۰ الی ۳۰۰  هزار تومان بود که در بازنگری این عدد یک و نیم الی  دو میلیون تومان افزایش پیدا کرد. همچنین وام ضروری از دو میلیون تا موارد خواست همانند افراد تحت پوشش کمیته امداد تا ۵ میلیون تومان هم افزایش پیدا کرده است که در سیستم گذشته تنها یک میلیون تومان بود.

وی افزود: وام تغذیه از یک میلیون تا ۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین وام مسکن دانشجویان متاهل در تهران ۲۵ میلیون تومان،  در ۱۰ کلانشهر ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

مطیعی عنوان کرد: در سال جاری ۱۹۱ میلیارد تومان برای وام شهریه در نظر گرفته شده است‌ که سال گذشته ۱۲۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است‌. هم چنین ۲۲۶ میلیارد تومان برای وام تحصیلی اختصاص یافته است. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: در نظام بازپرداخت جدید سعی کردیم به انتظارات دانشجویان بیش از گذشته توجه شود. سقف ۱۵ میلیون تومان تنها با معرفی یک ضامن بیش از ۱۵ میلیون تومان را به معرفی دو ضامن وام پرداخت می‌شود. هم چنین از آنها می‌توانند از افراد قراردادی سازمان‌ها، شرکت های بیمه ای، اعضای مراکز مشاوره حقوقی، کارشناسان قوه قضائیه، پزشکان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و... نیز باشند. 

وی گفت: خوشبختانه سازمان بهزیستی کمیته امداد برای حمایت بیشتر از دانشجویان مددجو اعلام آمادگی خود را اعلام کردند کمیته امداد و سازمان بهزیستی اعلام آمادگی کردند که با یک ارائه دادم که ضامن وام دانشجویان تحت پوشش خود می‌شوند.

مطیعی تاکید کرد: در خصوص قیمت غذا در سال تحصیلی جدید گفت: در سال جدید برای غذایی که هزینه ۱۵۰۰ تومان در غذاهای متوسط ۲۱۰۰ تومان و برای غذاهای پر هزینه ۲۵۰۰ تومان اخذ خواهد شد.  به طور مثال در غذاهای کم هزینه تنها ۹ درصد از هزینه قضیه را دانشجو می‌پردازد در هزینه‌های پر از اینکه متوسط هزینه ۱۱ درصد از هزینه غذا دانش می‌پردازد و مابقی را باید دانشگاه متقبل شود.

افزایش ۲۵ درصدی هزینه اسکان دانشجویان در خوابگاه ها

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: نرخ اجاره بهای خوابگاهها در سال  تحصیلی جدید ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت. دانشجو بر مبنای تعرفه مصوب شده است تنها هزینه یک نفر تا پرداخت می‌کند؛ حتی اگر در یک اتاق ۵ نفره دو نفر اسکان پیدا کنند.

وی عنوان کرد: خوابگاه ها در شرایط عادی با تراکم جمعیت مواجه بودند اما امسال با توجه شیوع ویروس کرونا طرح هتلینگ و یا اسکان نوبت بندی دانشجویان انجام خواهد شد. معاون آموزشی دانشگاه ها موظف اند با ظرفیت اعلام شده دانشجویان اولویت دار که درس عملی دارند... را به خوابگاه معرفی کنند. دانشجویان به صورت گروهی در خوابگاه با حفظ رعایت فاصله اجتماعی و بهداشتی حاضر می شوند. از دانشجویان  تنها  هزینه روزهایی که در خوابگاه حضور دارند، اخذ می شود. 

مطیعی خبرداد: یک بنیاد خیریه اعلام آمادگی کرده است که در کنار خوابگاه در کارگاه کارآفرینی احداث کند و چنانچه با تولیدات دانشجویان را از دانشجو خریداری کند. اما با توجه به اینکه چشم‌انداز بازگشایی و بازگشایی خوابگاه مشخص نیست اجرای زمان این طرح در آینده مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی و استقرار سامانه خیرین دانشجویان کشور راه‌اندازی شده است که این سامانه از کمترین تا بیشترین مبلغ را اخد خواهد کرد. ظرفیت کمک کوچک خرد و کلان پیش بینی شده است. خیرین با رمز و گذرواژه ای که اخد می‌کنند می‌توانند کمک‌های خود را ره‌گیری کنند که منجر به شفافیت مالی می‌شود‌. یکی از شرویط خیرین، شفاف سازی است.

انتهای پیام/۴۰۸۴/

منبع: آنا

کلیدواژه: صندوق رفاه دانشجویان وام دانشجویی ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نظر گرفته شده سال تحصیلی جدید وام های دانشجویی افزایش پیدا ۵ میلیون تومان خوابگاه ها پیدا کرده سال جاری دانشگاه ها فعالیت ها پیش بینی وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در راستای اجرای طرح هفته فرهنگی دانشگاه و آشنایی دانشجویان با وظایف و فعالیت‌های مختلف اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی و همفکری و تعامل بیشتر با نهاد‌های فرهنگی سطح شهر نشستی برخی از دبیران فعال کانون‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با حجت‌الاسلام جواد فراهانی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی برگزار شد.

در این نشست، طرفین بر ضرورت همکاری و تعامل بیشتر بین فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی دانشگاه و تبلیغات اسلامی در زمینه‌های مختلف، از جمله حمایت و ارتقا فعالیت‌های فرهنگی در حوزه رسانه، زنان، امید بخشی و ایجاد نشاط به جامعه  تأکید کردند.

در حاشیه این جلسه که به همت حوزه معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، دبیران کانون‌های دانشجویی دانشگاه، توضیحات مبسوطی درباره کانون‌های دانشجویی و حوزه فعالیت‌های خود ارائه کردند و حجت‌الاسلام جواد فراهانی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با پاسخ به پرسش برخی دانشجویان توضیحاتی درباره فعالیت‌های سازمان بیان و با اعلام خرسندی از این جلسه بر استمرار این نشست‌ها تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی
  • ۵ هزار خوابگاه متأهلی تا پایان دولت سیزدهم احداث می‌شود
  • ۳۰۰۰خوابگاه متاهلی در کشور در حال ساخت است
  • اختصاص وام تحصیلی به بیش از ۴ هزار دانشجوی متاهل
  • زلفی گل: افزایش ۳ برابری مبلغ قرارداد‌های استادان با صنایع/ میزان اختصاص گرنت به رساله‌های دکتری و طرح‌های تحقیقاتی اعلام شد 
  • بیش از ۴ هزار نفر از دانشجویان متاهل علوم پزشکی وام تحصیلی دریافت کردند
  • ساخت ۵ هزار خوابگاه متاهلی تا پایان دولت
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه