مادران «تَردینک»: گفتیم بچههای دیگران را هم تربیت کنیم!
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۱۷۳۸
گروه خانواده؛ عطیه همتی: بعضیها خیرشان فقط به خودشان و خانوادهشان نمیرسد. آنها دوست دارند اثر خیر و کار خوبی که انجام میدهند به بقیه هم برسد. برای همین در هر موقعیتی که قرار میگیرند به جای آنکه فقط به چهاردیواری خانهشان نگاه کنند به فکر همه آدمهایی میافتند که در موقعیت مشابه با آن هستند. حتی اگر توی سختی هم بیفتند باز برایشان لذت بخش است که شادی و خوشیشان را با بقیه تقسیم کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوست داشتم کنار مادری یک کار مفید دیگر انجام دهم
«تَردینک» خلاصه شده عبارت «تربیت دینی کودک» است که حالا یک گروه مادرانه است از کسانی که در این حوزه حسابی دغدغه دارند. فاطمه شجاعی مدیر گروه هم یک مادر متولد 71 است که دو فرزند کوچک دارد و یکباره تصمیم میگیرد ایدهای که به سرش زده را با دوستانش مطرح کند و کار سریع آغاز میشود:«ما چند مادر بودیم که دغدغه کار فرهنگی داشتیم. یک روز به ذهنم رسید که من و امثال من که به خاطر داشتن فرزند در خانه هستند چه کار مفیدی باید در جهت ترغیب بچهها به امور دینی انجام دهند؟ چون موضوع تربیت دینی کودکان همواره برایم مهم بود. با توجه به آگاهیها و تجربههایی که داشتم ایده برگزاری کارگاه مادر و کودک به ذهنم رسید. این ایده را با دوستانم مطرح کردم و پرسیدم که آیا در این راه به من کمک میکنید؟ خوشبختانه دوستانم هم استقبال کردند و به کمکم آمدند و ما توانستیم در ابتدا یک کارگاه مادر و کودک 80 نفره با هزینه شخصی خودمان برگزار کردیم.»
بعد از اولین کارگاه همه گفتند حیف است منحل شویم
بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی به فکر بچههای تردینک میرسد که اولین کارگاه را در این باره برگزار کنند تا بچهها را با سردار و مفاهیم قدردانی از فهرمانان ملی آشنا کنند:«ما دقیقا یک هفته بعد از شهادتشان تصمیم به برگزاری این کارگاه گرفتیم. کارگاه با محوریت قدردانی از قهرمان ملی برای بچهها بود که میخواستیم این قدردانی را به بچهها در قالب کاردستی، شعر و سرود، قصه و هدیه آموزش بدهیم. از این کارگاه دو ساعته استقبال خیلی خوبی شد و خوشبختانه بازخوردهای خیلی خوبی گرفتیم. بعد از این ماجرا کار برای همه ما خیلی جدی شد و دوستانم گفتند که حیف است گروه را منحل کنیم و خیلی خوب میشود ادامه بدهیم. اما شرایط بد کرونا پیش آمد و دیگر احتمال برگزاری کارگاههای حضوری نبود و باید فکر میکردیم که چطور میشود فعالیت و یا کارگاهی داشته باشیم که غیر حضوری انجام شود.
خادمهای کوچک مراسم مولودی خانگی
بعد از کرونا تردینکیها به این نتیجه میرسند که بستههای فرهنگی برای بچهها تولید کنند و وارد فاز تازهای میشوند. بستههای فرهنگی که تداعی کننده همان کارگاه ولی به شکل غیر حضوری است و در خانه خودشان برگزار میشود:« به فکرمان رسید محصولات فرهنگی غیرتکراری تولید کنیم که خلاء چیزهایی که وجود ندارد را پر کنیم. برای همین در قدم اول برای میلاد امام رضا و حضرت معصومه یعنی دهه کرامت تصمیم گرفتیم یک بسته جشن خانگی تهیه کنیم. دلیل این انتخاب هم این بود که چون ایام کرونا پیش آمده کسی نمیتواند جشن برود و در مراسمی شرکت کند. محصول ما هم اینطوری طراحی شده بود که کودک باید نشان خادمی که در بسته وجود داشت را به سینهاش وصل میکرد و به عنوان یک خادم کوچک بساط جشن را به عنوان خادم با وسیلههای دیگری که در بسته وجود داشت برپا میکرد. وسیلهها هم شامل ریسههای تزئینی، بازی که کودک میتوانست با پدر و مادرش بازی کند، یک سری کارت محتوایی که با آهنربا به یخچال برای خودش و پدر و مادرش نصب کند. شبیه یک جور مولودی خانگی با اعضای خانواده. خوشبختانه با استقبال خیلی خوبی همراه شد و حتی از سوی ارگانهای مختلف دعوت به همکاری شدیم.»
بسته دوم «تردینک» به علت استقبال دوبار تولید شد
طراحی و شکل و شمایل بسته ساده تردینک انقدر مورد استقبال قرار میگیرد که از جامعه المصطفی از آنها دعوت میشود که کار بعدیشان را زیر مجموعه آنها انجام دهند و کار بستههای غدیر با همکاری این نهاد علمی بینالمللی تولید میشود:« جامعه المصطفی که یک ارگان بینالمللیست از ما دعوت به همکاری کرد و همین شد که ما عید غدیر فعالیتمان را زیر مجموعه این نهاد بینالمللی ادامه دادیم. برای عید غدیر ما یک بازی چوبی به اسم «کوبو ساز غدیر» طراحی کردیم. کوبوساز یعنی بکوب و بساز. این بازی شامل یک صفحه چوب پنبهای بود که کاراکترهایش به شکل ورقههای چوبی سه میل طراحی شده بود که بچهها باید با میخ خیلی کوچکی آن را به صفحه غدیر میچسباندند و داستان را غدیر را میساختند. کنار این بازی یک کتاب قصه هم به نام «قصه شاپول» داشتیم که خانم منصوره مصطفیزاده نوشتند و ما در بازی از کاراکتر شتری که در این قصه وجود داشت استفاده کردیم. انقدر از این بسته و بازی استقبال شد که ما محصولمان تمام شد و مجبور شدیم دوباره تولید کنیم و کار را شارژ کردیم.»
قیمت فروش بستهها از قیمت تولیدشان کمتر است!
بچههای تردینکی میگویند چون تازه وارد گود شدهاند و اعضای گروهشان مادران بچهدار هستند هنوز نمیتوانند همه مناسبتها را پوشش بدهند و تلاش میکنند در عوض این موضوع کیفیت کارشان را در سطح بالا نگهدارند و جور دیگری تولید محتوا کنند:«انجام کارهای تردینک برای اعضا واقعا سخت است. همه ما مادر هستیم و بچه کوچک داریم و هماهنگیها و برنامهریزیها خیلی سخت است ولی ما همه تلاشمان را میکنیم. همین الان هم در فکر محصولات اربعینی هستیم و یک بازی در قالب پیادهروی اربعین طراحی کردهایم که اهدافی مثل نمادسازی برای کودکان و تربیت دینی مستقیم در آن وجود دارد.
البته چون گروهمان تازه است و در ابتدای راهیم و همچنین قصد داریم محصول با کیفیتی داشته باشیم. هنوز نمیتوانیم همه مناسبتها را پوشش بدهیم و برای همین ایام محرم متاسفانه نتوانستیم محصولی داشته باشیم. اما تلاش میکنیم در زمانهایی که نمیتوانیم محصول داشته باشیم از طریق فضای مجازی محتواهایی را برای بچهها تولید کنیم و از طریق آن ارتباط داشته باشیم. اما باید این را هم در نظر بگیرید که گروه تردینک کاملا جهادی کار میکند و اعضا هیچگونه حقوق و بهره مادی ندارند و خیلی خودجوش و به قول خودشان آتش به اختیار وارد گود شدهاند و گاهی محبور شدهاند از جیبشان مایه بگذارند و نکته جالب این است که قیمت فروش بستههایمان ممکن است حتی از قیمت تمام شده خودشان کمتر شود.»
بسیاری از محتوای بستههای بازی فروشگاهها برای کودکان نامناسب است
تردینکیها میگویند هدفشان این بوده که در مباحث تربیت دینی فقط به فکر فرزند خودشان نباشند و از توان و استعدادی که دارند به فکر همه بچهها باشند. خانم شجاعی در این باره میگوید:«در حوزه تربیت دینی کودک واقعا خلاءهای بسیاری وجود دارد. به عنوان یک مادر وقتی میخواهم برای کودکم یک بازی بخرم میبینم که چقدر کاراکترهای غربی وجود دارد و چقدر تهاجمهای فرهنگی در آن تزریق شدهاست. به طوریکه وقتی خانواده مذهبی هم میخواهد برای کودکش بازی تهیه کند مجبور است این محصولات را با هزینه بالایی خریداری کند و این مفاهیم نامناسب را به خورد فرزندش بدهد. تلاش تردینک این است که مفاهیم دینی را همراه با یک شادی نهفته در آن به کودکان ارائه دهد تا مثمر ثمر واقع شود.»
دوست داریم تردینک به مراکز اسلامی کشورهای مختلف برود
تردینکیها برای تولید هر محصول با اساتید، کارشناسان و حتی روانشناسهای مختلف مشورت میکنند تا محصول نهایی طوری نباشد که بچهها را زده کند. یا آنقدر تند و تیز و حقنه شده بخواده یک پیام دینی را به آنها برساند. آنها در ادامه مسیرشان قرار است برای خانوادههای خارجی مسلمان ساکن ایران که مبلغ اسلام در کشور خودشان میشوند هم تولید محتوا کنند:« یکی از کارهای متفاوت و جالب تردینکی ارائه محصول به خانوادههای خارجی و حتی تازه مسلمانی است که داخل ایران زندگی میکنند.خیلی دوست داریم مبلغین غیر ایرانی که اینجا زندگی میکنند محصولات ما را به کشور خودشان ببرند و انقدر روزی کارها قوی و پرتیراژ شود که بتوانند محصولات تردینک را به مراکز اسلامی کشورهای مختلف و خانوادههای مسلمانی که به آنجا مراجعه میکنند برسانند.»
کودکی بابت هدیه تردینک از امام علی تشکر میکرد
تردینکیها هم مثل همه گروههای فرهنگی که بدون چشمداشت مالی کار میکنند دوست دارند که مورد حمایت معنوی رسانهها و ارگانها برای تحقق اهدافشان قرار بگیرند. خانم شجاعی هم تاکید میکند که در گروهشان پکیج کاملی از مادران دارند که بینشان مترجم، تصویرگر، گرافیست و حتی قصهگو پیدا میشود و در این مدت کوتاه توانستهاند خاطرات خوبی برای بچهها بسازند:« یکی از مخاطبان تردینک برای ما فیلمی از فرزندش در حال ساختن کوبوساز فرستاد که واقعا لذت بخش بود. فرزند این مادر با لذت خاصی داشت با چکش سازه را میساخت و از ما تشکر میکرد و یک جمله بسیار زیبا گفت:«امام علی ازت بابت این هدیه ممنونم» واقعا این جمله برای ما یک دنیا ارزش داشت که یک کودک خاطره خوبی از روز عید غدیر حضرت علی (ع) داشت.»
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: کودک تربیت دینی خانواده شادی تربیت دینی کودک داشته باشیم برای بچه ها برای همین بسته ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان سردار موقوفه ئی و سرهنگ سید علی میراحمدی فرماندهی و جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان سمنان یادداشت هایی را درباره حجاب و عفاف را ارسال کردند که به شرح زیر می باشد
***فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
طرح نور یا طرح مقابله با ساختارشکنی و هنجار شکنی حوزه حجاب و عفاف چند وقتی است در سطح کشور آغاز شده و فراجا با حضور تیم های مجرب و متخصص در این حوزه عمل می کند.
واکنش ها به اجرای طرح نور در دو دسته قرار دارد؛ بخشی از جامعه موافق و حامی فراجا هستند و برخی نیز به تشریح آسیب های این طرح می پردازند.
پلیس در این طرح از تمام ظرفیت های انسانی و تجهیزاتی خود برای اجرای دقیق و کامل آن بهره می برد و ضمن رعایت کرامت و احترام انسانی با هنجار شکنی در حوزه حجاب مقابله می کند.
فراجا با اجرای طرح نور مرزبانی حوزه حجاب را عهده دار است و مقتدرانه اجازه نمی دهد دشمنان خطوط قرمز فرهنگی را در نوردند و به حریم خانواده اصیل ایرانی هجمه وارد سازند.
ولی متولیان فرهنگی حجاب و عفاف نیز بیدار باشند که اکتفا به طرح نور و حضور مجاهدانه پلیس در این عرصه تضمینی برای ارتقاء فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و نسل های آتی نخواهد بود.
«عفاف و حجاب» اصالتی فرهنگی دارد و این عرصه عناصری آگاه، اصیل و شجاع را می طلبد. این جبهه میدان تاکتیکهای عمیق و تکنیکهای دقیق و نظم و استمرار در عمل است که امیداوریم سازمان ها و نهادها به ویژه خانواده های اصیل ایرانی، اهمیت آن را درک و خود محوریت این عرصه را عهده دار شوند.
نگارنده:فرمانده انتظامی استان سمنان-سرتیپ دوم ستاد جلیل موقوفه ئ
***برهنگی یکی از مصادیق خشونت اجتماعی است
خشونت روانی در عرصه بدحجابی و برهنگی آثاری عمیق گسترده و گاها نسلی در جامعه می گذارد که تبعات آن بر فرد ،روان، روابط، خانواده و اجتماع متعلق به وی به جای خواهد
ماند.
خشونت مفهوم و پدیده ای چند بعدی و گسترده است که در حوزه های مختلف از جمله فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی است.
خشونت امری ضد هنجار و عاملی مخرب در فرآیند توسعه زندگی فردی و جمعی است و می تواند به بسیاری از روابط در حوزه های خرد و کلان آسیب وارد سازد.
ولی آنچه از خشونت در افکار عمومی و ادبیات اجتماعی مطرح می شود غالبا خشونت فیزیکی و کلامی است که در عناوینی مثل ضرب و جرح فحاشی مزاحمت و .... تعریف و پیگیری می شود و بیشتر معطوف و محدود به دو گروه زنان و کودکان در بستر خانواده و جامعه شده است.
ضمنا به وجوه دیگر این پدیده مانند خشونت جنسی، خشونت مجازی، عاطفی و... که اخیرا به آن پرداخته شده است و کارشناسان و عموم جامعه این ابعاد را زیر ذره بین خود برده اند.
ولی ابعاد و وجوه دیگری از خشونت نیز وجود دارد که علیرغم گستره عظیم و قدرت اثر بخشی عمیق آنها بر فرد و جامعه کمتر بدان ها پرداخته می شود.
از جمله خشونت روانی و جنسی گسترده که با رواج بی حجابی و برهنگی در بستر جامعه و تشویش ذهن و روان جوانان ایجاد می شود و معمولا در پوشش آزادی فرهنگی قرار گرفته و به تبعات مخرب آن بر فرد خانواده و روابط عاطفی و خانوادگی هیچ گونه اهمیتی داده نمی شود.
این بعد از خشونت به مراتب مخرب تر از خشونت های آشکاری است که روزانه و مستمر توسط قوای قانونی و قضایی کشور کنترل می گردد، چرا که خشونت آشکار غالبا به درگیری مستقیم و غالبا فیزیکی دو یا چند تن معدود و محدود می شود ولی خشونت روانی جاری در عرصه بدحجابی و برهنگی آثاری عمیق گسترده و گاها نسلی در جامعه می گذارد که تبعات آن بر فرد،روان، روابط، خانواده و اجتماع متعلق به وی به جای خواهد ماند.
از همین منظر ساختار مدیریتی جامعه همانگونه که با خشونت آشکار با جدیت مقابله می کند، از منظر حراست از امنیت روانی عاطفی و جنسی در جامعه موظف است با خشونت ناشی از رواج برهنگی و بی حجابی در جامعه نیز مقابله نماید.
بدیهی است پایه های چنین رفتار خشونت باری در فرهنگ عمومی جامعه نهادینه است و نهادهای مسئول در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.
نگارنده:فرمانده انتظامی استان سمنان-سرتیپ دوم ستاد جلیل موقوفه ئی
***"حجاب"نتیجه عزت نفس در آدمی است
انسان زندگی می کند برای خویش و برای شکوفایی خویشتن! نه برای دیگران و نگاه توجه و تایید دیگران!و اینگونه است که این جمله ی آشنا معنا می یابد:((حجاب یعنی بی نیاز به هر نگاهی ام، جز نگاه خداوند))
آنچه به انسان معنا و قیمت می دهد، رضایت عمیق و درونی نسبت به خویشتن است و این خشنودی تنها در مسیر حرکت انسان به سمت اهداف و ارزش ها و نیل به قله شکوفایی محقق می شود.
چنانچه هر فردی به هر دلیلی در طول زندگی در مسیر درخشان شکوفایی قرار نگیرد به دامن لذت پناه می برد. لذت های کوتاه و انگیزش های موقت که تسکینی است موقتی بر دردهای عمیق ناکامی!
انسان آگاهانه حال ناخوش زیستن در مسیر نادرست را احساس می کند، ولی درک شجاعت و تحمل لازم برای پذیرش آن را ندارد و لذا در مواجه با آن مکانیسم های غلط رفتاری را بر می گزیند.
مصرف مواد مخدر از جمله مکانیسم های غلطی است که هرچند تسکینی چند ساعته به دردهای وجودی و درونی انسان می دهد ولی آنچه می ماند نهایتا دردی انباشته تر و ترسی بسیار عمیق تر است.
از دیگر مکانیسم ها تمرکز بیش از حد بر ثروت اندوزی تکیه بر وجوه مختلف زندگی مادی از جمله ظاهر، اندام، زیبایی و.... برای جلب نگاه و توجه دیگران، افراط در روابط عاطفی و جنسی و هر آنچه انسان را دچار فراموشی و غفلت از خویشتن نماید.
همانگونه که اشاره شد برهنگی نیز از مکانیسمهای دفاعی در برابر احساسات دردناک ناشی از وجود بی ارزش انسانی در نگاه خود انسان است.
آنجا که ارزشمندی انسان به توجه و تایید دیگران گره می خورد و بهای انسان می شود تعداد چشم هایی که او را می شناسند می نگرند و دنبال می کنند.
ترس مواجه با درون تهی از ارزش و معنای انسان وی را ناچار می سازد برای ایجاد حس ارزشمندی و به تبع آن جذب افراد و نگاه آنان خود را بیاراید، برهنه سازد، جراحی کند و ..... و این مسیر را تا انتها پیش رود.
و انتها! پایانی است که دیگر هیچ نگاهی، هیچ لایک و تحسینی و هیچ دنبال کننده و تماشاگری و حتی هیچ اندازه ثروت و شهرت و قدرتی توان ارضای نیاز شدید ما به ارزشمندی و معنا را نمی دهد.
و این پایان قطعی است!
باید نگاه، تمرکز و توجه ما به درون هدایت گردد. آنگاه که خویشتن خویش مهم ارزشمند و گرانبها شد و این ارزشمندی در نگاه خویشتن نهادینه شد دیگران و نگاهشان کم اهمیت می شود.
آنگاه انسان زندگی می کند برای خویش و برای شکوفایی خویشتن! نه برای دیگران و نگاه دیگران و رضایت دیگران!
و اینگونه است که این جمله ی آشنا معنا می یابد: ((حجاب یعنی بی نیاز به هر نگاهی ام جز نگاه خداوند))
پس ساده زیستی و ابعاد آن، از جمله حجاب، نتیجه احساس ارزشمندی است که خاصیت انسان با معناست و نماد عزت نفس در آدمی است.
نگارنده: سرهنگ سید علی میراحمدی - جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901030