Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترقی همبستگی میان نیروهای دفاعی کشور را یکی از آثار ماندگار دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: تربیت نیروهای جهادی و انقلابی یکی از مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس است.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی _فرزانه تهجا: دفاع مقدس یکی از دوران درخشان تاریخ ایران اسلامی است که هر یک از ابعاد این دفاع پس از گذشت قریب به ۴۰ سال از پایان آن همچنان می تواند به عنوان الگویی ماندگار در جامعه امروز در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بکار گرفته شود در همین رابطه گفتگویی با «حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی از مشهد به شرح زیر ارایه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مهمترین دستاورد دفاع مقدس چه بود؟

مهمترین دستاورد دفاع مقدس تربیت نیروهای جهادی و انقلابی از نسل جوان کشور برای اداره کشور است که در طی این دوران توانست صدها جوان توانمند و با استعداد و با انگیزه انقلابی و معنوی را در بستر دفاع مقدس رشد دهد و زمینه ارتقا و تربیت آنها را برای الگوگیری در نظام اداری فراهم کند.

 

دفاع مقدس چه اثری بر روی نیروهای دفاعی کشور برجای گذاشت؟

همبستگی میان نیروی مقاومت بسیج و مردمی کشور با ارتش و سپاه به عنوان مدافعین اصلی کشور است یکی از مهمترین آثار دفاع مقدس بر روی نیروهای دفاعی کشور است که این همبستگی پس از دفاع مقدس در کشور نهادینه و به یک فرهنگ و نظام پایدار در جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است و امنیت کشور را در درازمدت تضمین می کند.

 

نقش مردم در دفاع مقدس چگونه ارزیابی می کنید؟

مشارکت ملت در سرنوشت کشور و تبلور آن در دهه اول انقلاب در هشت سال دفاع مقدس خود را نشان داد و در سال های بعد از جنگ تحمیلی به شکل های دیگری استمرار یافت و مردم احساس کردند که مشارکت آنها در سرنوشت جنگ مانند مشارکت آنها در حل مشکلات کشور، رفع محرومیت از جامعه، رشد و ارتقای توسعه کشور تاثیر قابل توجه ای بر جای می گذارد و همین امر موجب شد مشارکت مردم در تمام عرصه ها و صحنه های سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نهادینه شود و ما امروز رزمایش های بزرگی همچون احسان ، نیکوکاری و همدلی در کشور  را شبیه همان پشتیبانی و همدلی در دوران دفاع مقدس  در جامعه شاهد باشیم.

 

دفاع مقدس چه شیوه هایی از دفاع را بعنوان تجارب نظامی می تواند به جامعه امروز منتقل کند؟

فرضیه ها، تئوری ها و روش های جدید جنگ نامتقارن و مبارزه با دشمن و تجربیات رزمندگان ما در جبهه های جنگ در دفاع مقدس علیه یک ارتش کلاسیک باید به عنوان یک درس آموزنده و تجربه پایدار در دانشکده های نظامی تدریس شود و این امر به همت رزمندگان جوان ما که هیچ تجربه ای در این نوع جنگ ها نداشتند با بکارگیری خلاقیت ها کسب شد که امروز می تواند برای تمام آزادی خواهان جهان که بخواهند با ارتش های کلاسیک مبارزه کنند، درس آموز باشد.

 

آیا دفاع مقدس دستاوردی در حوزه خودکفایی در پی داشت؟

خودباوری و خوداتکایی، اعتماد به نفس و اعتماد به توانمندی های داخلی در میان ملت ما و جوانان در دفاع مقدس به وجود آمد که در دوران جنگ و بعد از جنگ آثار آن و برکات آن را در خوداتکایی در زمینه های دفاعی، نظامی و بسیاری از بخش های دیگر مشاهده می کنیم. اگر همان روحیه و شیوه مشی کار چنانچه امروز ادامه یابد، می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند و می تواند کشور را بدون اتکا به دیگران و خارجی ها در مسیر توسعه شتاب بیشتری دهد.

 

دیدگاه ایران در جنگ با رژیم بعث عراق چگونه بود؟

دفاع در کشور ما بر مبنای شرع و ارزش های انسانی و اسلامی صورت می گیرد و این امر با شیوه های ددمنشانه و جنایتکارانه و خلاف معیارهای انسانی صدام در دوران دفاع مقدس تفاوت فاحش داشت. رزمندگان ما یک جنگ و مبارزه مردانه اسلامی و ارزشی را می توانند به دنیا عرضه کنند که چگونه در جنگ به جای مردم با نیروهای نظامی که در مقابل آنها هستند، بجنگند و حتی در زدن موشک ها مراکز نظامی را فقط مورد هدف قرار دهند و به مناطق مسکونی و مردم آسیبی نرسانند در حالی که در نقطه مقابل صدام با حملات شیمیایی  و بمباران شهرها، مردمی را که در صحنه مبارزه و جنگ نبودند، قتل عام کرد و این رفتار صدام نشان داد که ما در طول مبارزه جنگ و دفاع پایبند به ارزش های دینی و انسانی هستیم و این نوع نگرش در جهان بی نظیر بوده و هیچ کشوری تاکنون از این نوع روش ها و پایبندی به ارزش های انسانی در جنگ های خود استفاده نکرده است.

 

ابعاد معنوی دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد معنوی و عشق و علاقه رزمندگان ما به کربلا و الگوگیری از مبارزات حق طلبانه امام حسین (ع) و تکیه حماسی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تا جایی بود که رمز عملیات ها با استفاده از اسامی اهل بیت عصمت و طهارت (ع)بود و با الهام از معنویت خاندان نبوی (ع) انگیزه دفاع و مبارزه آنها را کاملا دینی نشان می داد که تبعیت از ولایت و رهبری اسلامی را در پی داشت . در طی دفاع مقدس معجزات و حماسه های بسیاری توسط اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جنگ و مبارزات دفاعی ملت ایران شکل گرفت که در تاریخ ماندنی شد و بخشی از آن به صورت مکتوب نقل شده که نشان می دهد دفاع مقدس ما دفاعی کاملا متکی بر ارزش های معنوی و الهی است که مورد عنایت این خاندان پاک قرار گرفته است و کمک های خاندان نبوی(ع) با مددهای الهی نشان می دهد که انقلاب ما الهی است و در امتداد حکومت جهانی حضرت ولیعصر (عج) قرار دارد.

 

دفاع مقدس نشان داد که قدرت های بین المللی و تمامی قدرت هایی که برای بر زمین زدن ما بسیج شده بودند، نتوانستند از پس رزمندگان اسلامی و مبارزه با ملت ما برآیند و به انقلاب اسلامی آسیبی بزنند و یا مانع حرکت انقلاب اسلامی شوند. دفاع مقدس نشان داد که انقلاب اسلامی، انقلابی نیست که با وحدت تمام کشورهای دنیا متوقف شود و یا از مسیر خود و زمینه سازی برای حکومت جهانی امام عصر (عج) باز بایستد.

 

جایگاه ایران در پذیرش قطعنامه 598 را توضیح دهید؟

مجامع بین المللی این موضوع را ثابت کردند که جنگ بر ملت ما تحمیل شد و هدف از تحمیل آن براندازی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از سوی ابرقدرت ها بود که به وسیله عامل آنها یعنی صدام در منطقه به ملت ایران تحمیل شد و شروع کننده این جنگ رژیم بعث عراق بود و ما اثبات کردیم که هیچ گاه به دنبال جنگ نبودیم و این موضوع برخواسته از مبانی دینی و اسلامی است و در طی جنگ توانستیم شیوه جنگ اسلامی را به عنوان یک الگو به جهانیان نشان دهیم و در نهایت بدون آنکه یک وجب از خاک کشور را به بیگانگان واگذار کنیم، سربلند از این جنگ با پذیرش قطعنامه بیرون آمدیم. ما نشان دادیم که ملت ایران و مسئولان آن تا آخرین نفس و توان خود از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی که به برکت خون شهدا پایدار شده است، دفاع می کنند و نمی گذارد انقلاب در برابر تهاجم استکبار جهانی شکست بخورد. پذیرش قطعنامه توسط امام (ره) در موقعیت بسیار حساس صورت گرفت و نشان داد که ولایت در جنگ و صلح طبق آنچه که در قانون اساسی آمده است، نقش اصلی در تشخیص مصالح نظام، انقلاب و مردم دارد و وقتی مصلحت مردم و منافع آن در میان باشد، حتی از خود نیز می گذرد و این گذشت امام (ره) در پذیرش قطعنامه الگوی یک مدیریت فقاهتی و اسلامی بود که در تاریخ ماندگار و خیانت منافقین و عوامل بیگانه و کسانی که به ملت ایران از پشت خنجر زدند نیز در پایان جنگ و بعد از قطعنامه با اشتباه استراتژیک آنها موجب شد جریان نفاق نیز برای ملت ما و کسانی که آزادانه می خواهند دفاع مقدس را ارزیابی کنند، کاملا مشخص و روشن شد و منافقین به مجازات خود در خیانتی که به ملت ایران کردند، رسیدند./

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیروهای جهادی تربیت دفاع مقدس انقلاب اسلامی پذیرش قطعنامه ملت ایران دفاع مقدس ملت ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری را روز معلم نامیده اند چرا که ترسیم طرحی از اراده، ایمان، اخلاص برای تلاش و تکاپو در تربیت انسان و هدایت دلسوزانه اوست که سرمشق معلمان مخلص میهن اسلامی ما است.

وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری یکی از سرمایه های عظیم و از طلایه داران مبانی فکری انقلاب اسلامی به شمار می رود که برای ایجاد تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مجاهدت ها کرد و هنوز نیز خیر و برکت آثار ایشان در جامعه اسلامی ساری و جاری و در تربیت نفوس و هدایت نسل ها مؤثر و ماندگار است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود گفت: روز معلم روز بزرگداشت علم و عالم و تجدید میثاق با دین و دانش و بصیرت و تقواست.

دستگزار ادامه داد: البته این شرافت و فضیلت برای معلم، زمانی ارزشمند است که بتواند این موهبت الهی را در وجود خود محقق سازد و با تمام وجود در جهت کمال جامعه به تعلیم و تربیت بپردازد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: معلم، استاد و مربی باید خود را وقف سیر تکاملی انسان ها بکند و در این راه روز و شب نشناسد و همواره دغدغه هموارتر نمودن راه سعادت و پیشرفت نسل‌ها را داشته باشد

دستگزار افزود: علامه بزرگوار شهید مرتضی مطهری الگویی به تمام معنا در این راه بود که در ادای امانتش از هیچ کوششی دریغ نورزید و جان پاکش را در ادای رسالت معلمی تقدیم کرد.

وی بیان کرد: فلسفه و رمز نامگذاری این روز به عنوان روز عقیدتی و سیاسی در سپاه و بسیج بیانگر ضرورت تجلّی و تبلور دائمی همین تفکر در این نهاد مقدس است زیرا رسالت مربیان و معلمان به ویژه در شرایطی که شبهات زیادی از سوی افراد چه با انگیزه یافتن پاسخ قانع‌کننده برای پرسش های خود و چه با انگیزه های شیطانی برای سست نمودن باورهای جامعه اسلامی طرح می‌گردد، رسالتی بسیار خطیر و مهم است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: مبنا و بنیان دین اسلام تعلیم و تربیت است و معلمی یکی از شئون الهی است که در وجود انبیاء و پیامبران نهاده شده است تا رسالت تعلیم و تربیت را برعهده گرفته و معلم بشریت باشند، به همین دلیل است که معلمی را شغل انبیاء نامیده‌اند و در تمام جوامع بشری معلم دارای ارزش، شأنیت و جایگاهی ویژه است.

کد خبر 6093317

دیگر خبرها

  • مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • (ویدیو) رئیسی: ما پای کار ایرانیم؛ کارگران ایران با روحیه جهادی پای کار ایران هستند
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • هرجا میدان به نیروهای متعهد و انقلابی داده شد، سربلند بوده‌ایم
  • ضرورت اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است