Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@17:12:19 GMT

کارشناسی‌های دادگستری، تا پایان سال نظام‌مند می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۲۴۷۸

کارشناسی‌های دادگستری، تا پایان سال نظام‌مند می‌شود

رامین شیرزادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد نظام ارجاع در استان حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد و امید می‌رود تا پایان سال ۹۹ راه اندازی شود.

شیرزادی گفت: این سیستم با ادغام و جمع بندی تعداد پرونده های ارجاعی و ارزش ریالی آن ها مشخص می کند که هر کارشناس چند پرونده و به چه مبالغی کارشناسی می کند که این موضوع به توزیع متوازن پرونده‌ها منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارجاعات بیش از حد و غیرمتعارف به تعدادی از کارشناسان و ارجاع نشدن کارشناسی‌ها به سایر کارشناس ها، می‌تواند فسادزا و منشا ایجاد تبعیض درآمدی در بین کارشناسان باشد.

در این باره رییس قوه قضاییه مرداد ۱۳۹۸ در دیدار کارشناسان رسمی دادگستری با بیان اینکه «نظام ارجاع و نظارت» باید تقویت و اصلاح شود، گفته بود: گاهی مشاهده می‌کنیم ۹۰ درصد کارشناسی به ۱۰ درصد کارشناسان ارجاع می‌شود و ۹۰ درصد کارشناسان در این میان بیکار می‌مانند یا کار کمی دارند لذا  باید این امر ساماندهی شود و من از قضات می‌خواهم این اصل را رعایت کنند.

انتقاد از اختلاف فاحش قیمت گذاری‌ها

یکی از نقدهای جدی به کارشناسان رسمی دادگستری هم، برآوردهای قیمتی متفاوت آنان از کارشناسی های یکسان است موضوعی که حتی با انتقاد رییس دستگاه قضا هم مواجه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی با انتقاد از اختلاف فاحش برخی کارشناسی ها گفته است: این اختلاف فاحش جایگاه کارشناسی را در ذهن نخبگان و مردم زیر علامت سئوال می برد؛ چطور یک ملکی در یک منطقه قیمت های مختلفی دارد. به عنوان مثال هم کارشناس محلی در این رابطه اظهارنظر می کند و هم کارشناسان بعدی اما گاهی حتی پنج قیمت کاملا متفاوت در رابطه با یک ملک اعلام می‌شود. به همین منظور تقارن و تقارب نظارت کارشناسان باید انجام شود.

رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمانشاه در این باره عنوان کرد: کمیسیون آموزش این مرکز برای ایجاد وحدت رویه و کاهش اختلاف در کارشناسی ها اقدام به برگزاری دوره های تخصصی و به روز کردن اطلاعات کارشناسان درباره قیمت گذاری ها و قوانین فنی کرده است.

همچنین کمبود کارشناس دادگستری در برخی رشته‌ها و یا عدم دسترسی به موقع به برخی کارشناسان از جمله مشکلاتی است که هم کیفیت و دقت دادرسی را پایین می‌آورد و هم ممکن است باعث طولانی شدن روند رسیدگی و اتلاف وقت طرفین دعوا شود.

مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمانشاه هم اکنون در ۳۴ رشته ۳۳۰ کارشناس دارد اما بنا دارد در آزمون ورودی روز پنج شنبه ۲۰ شهریور ۹۹ هم در ۹ رشته جدید کارشناس بگیرد که این می تواند به کاهش اطاله دادرسی در محاکم قضایی و سرعت در رسیدگی به پرونده ها کمک کند.

هم اکنون علاوه بر «مرکز کارشناسان رسمی دادگستری»، «کانون کارشناسان رسمی دادگستری» هم در حال فعالیت است و هر دو خدمات یکسانی به شهروندان ارایه می کنند.

برچسب‌ها دادگستری کرمانشاه دادگستری کل استان کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری کرمانشاه دادگستری کل استان کرمانشاه دادگستری کرمانشاه دادگستری کل استان کرمانشاه کارشناسان رسمی دادگستری کارشناسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۲۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری

معاون آموزشی دانشگاه اصفهان با اشاره به حذف  حدود ۲۷ رشته در سال ۱۴۰۳  گفت: در مقطع  دکتری ۱۰ درصد رشته‌ها و ۲۸ درصد رشته در  مقطع کارشناسی ارشد و ۳۰۰ کد رشته در کارشناسی دانشجو ندارد.

محمد فرامرزی با اشاره به شعار‌های جدید وزیر علوم مبنی بر اشتغال‌پذیری است، افزود: در حال حاضر دانشگاه‌ها نمی‌توانند رشته‌ای را راه اندازی کنند مگر اینکه پیوست اشتغال پذیری داشته باشند.

وی ادامه داد:  هیچ رشته‌ای بدون تضمین شغلی نباید دایر شود و دانشگاه‌ها موظف هستند که پیوست اشتغالپذیری دریافت کنند و دانشگاه اصفهان هم این موضوع را پیگیری می‌کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری به تازگی وزارت علوم بسته مهارت‌آموزی و اشتغال را به دانشگاه‌ها معرفی کرده  که شامل ۱۵ واحد درسی، کاربینی، کارآموزی، کارورزی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی که دانشگاه موظف است در برنامه درسی با هدف بالا بردن مهارت‌ها قرار دهد.

او  افزود: در آذرماه سال گذشته در استان اصفهان کارگروهی به نام «پیاده سازی آمایش و طرح تحول آموزش عالی» شکل گرفت که متشکل از روؤسای دانشگاه‌ها بود و در دور اول راه‌اندازی سامانه‌ای رشته‌های تحصیلی، رشته‌هایی که سه سال پذیرش آنها کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت اعلام شده در تحصیلات تکمیلی داشته باشند و رشته‌های کارشناسی که کمتر از ۴۰ درصد پذیرش داشته باشند توسط وزارتخانه تغییر پذیرش دادند.

فرامرزی با بیان اینکه در استان اصفهان نزدیک ۲۸ درصد رشته‌های کارشناسی ارشد موجودیت دارند، گفت: حدود ۲۷ رشته در سال ۱۴۰۳ حذف شده و در مقطع دکتری ۱۰ درصد رشته‌ها تحقق پذیرش خوردند و ۲۸ درصد رشته در  مقطع کارشناسی ارشد و ۳۰۰ کد رشته در مقطع  کارشناسی دانشجو ندارد و استقبالی از سمت جامعه نمی‌شود و این توقف پذیرش یا کاهش ظرفیت از همه گروه‌ها بوده و گروه علوم انسانی بیشتر است.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • باشگاه استقلال به طور رسمی پایان همکاری با خطیر را اعلام کرد
  • رگبار باران و وزش باد، پدیده غالب پایان هفته قم
  • پیش بینی بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی
  • باران بهاری میهمان استان قزوین می‌شود
  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن
  • مراحل پایانی طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول در مجمع تشخیص
  • استقرار سامانه بارشی در استان ایلام تا پایان هفته
  • رسمی؛ لسترسیتی قهرمان چمپیونشیپ در فصل 2023/24