Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@09:23:25 GMT

جهاد در ایستگاه آخر

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۲۶۵۸

جهاد در ایستگاه آخر

این روزها با شیوع کرونا و فوت بیماران کرونایی، کار تدفین و تغسیل اموات که یک واجب شرعی است با فتوای رهبری رنگ دیگری به خود گرفت. طلاب و مسجدی‌ها بدون هیچ چشم‌داشتی به خط شدند و با رعایت مسائل شرعی و بهداشتی به تجهیز این دسته از اموات پرداختند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ درحالی‌که ویروس مرگبار کرونا همچنان جان می‌گیرد مردم ما نگران سلامتی خود و اعضای خانواده، دوستان و آشنایان هستند، خوشبختانه امروز فرهنگ‌سازی درزمینهٔ رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه در بحث کرونا صورت گرفته است تا جایی که شاهد رعایت توسط ۹۰ درصد مردم هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گفتنی است، این روزها به‌صورت داشتن ماسک و استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده تبدیل به یک اصل در زندگی روزمره ما شده است، کمبود لوازم پیشگیرانه هم با کمک جهادگران به‌خوبی رفع شده است، می‌توان گفت مردم ما در آماده‌باش کامل بسر می‌برند.

 

ناگفته نماند یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه بیماری کرونا بحث تغسیل و خاک‌سپاری اموات کرونایی است، چراکه در روزهای اولیه شیوع کووید ۱۹ با سرایت بالا، متأسفانه برخی از اموات مؤمن و مسلمان بدون تغسیل در اعماق زمین تدفین شدند.

 

جالب است بدانیم که، در همین بحبوحه پس از صدور فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر انجام تغسیل اموات مؤمنین و مؤمنات گروهی از نیروهای جهادی به‌صورت خودجوش اقدام به تغسیل اموات کرونایی کردند که البته فعالیت برخی‌ها محدود به زمان و مکان بود، ولی ما به سراغ گروهی رفتیم که بدون وقفه از اولین روز از سال جدید تاکنون مشغول تغسیل اموات کرونایی بوده و هستند و با آن‌ها به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید؛

 

حجت‌الاسلام «میثم بابایی» جوان  ۳۶ ساله، امام جماعت مسجد علی بن الحسین (ع) و کانون فرهنگی هنری سجادیه و عضو قرارگاه امام سجاد (ع) در شهرستان آمل، یکی از افراد فعال در این حوزه است، وی از علاقه‌اش به انجام این کار می‌گوید و بیان می‌کند؛ قبل از شیوع کرونا تجربه تغسیل تعدادی از آشنایان در محله خودمان را داشتم، پس از شیوع کرونا و مشاهده التزام تغسیل اموات کرونایی بر خودم لازم دانستم که در این بحث کارم را آغاز کنم.

*تغسیل اموات برایم خسته‌کننده نیست

وی که کارمند اداره، امام جماعت مسجد و از اعضای گروه قرارگاه سجادیه است، ادامه می‌دهد؛ تغسیل اموات کرونایی در کنار مشغله‌های دیگرم اصلاً خسته‌کننده نیست بلکه آرامش‌بخش است، اموات کرونایی غریب هستند تا جایی که حتی نزدیک‌ترین افرادشان در دوران حیات حاضر نیستند نزدیک اموات شوند...

 

 تغسیل، تکفین، اقامه نماز، همراهی تا قبور، اقداماتی است که توسط گروه ما که شامل خواهران و برادران ابتدا در یک غسال‌خانه قدیمی و سپس در یک غسال‌خانه دیگر صورت گرفت، نمی‌توانم بگویم تاکنون چند میت را تغسیل دادیم ولی در یک روز حدود ۱۶ نفر غسل داده شدند که روز سخت و دلگیری بود.

*کاری سخت ولی دلی توسط اعضای گروه!

حجت‌الاسلام بابایی اضافه می‌کند؛ در حال حاضر کار با حضور ۱۱ برادر و ۶ خواهر در حال انجام است، اعضای ما به‌صورت جهادی و دلی فعالیت می‌کنند، از زمان آغاز فعالیت تاکنون وقفه‌ای در انجام کار نداشتیم، جوان‌ترین میت حدود ۲۳ ساله بود که تغسیلش برای گروه کاری سخت و ناراحت‌کننده بود، اینکه می‌گویند آدم‌ها بعد از مرگ تنها هستند را ما در غسال‌خانه با چشم خود دیدیم.

 

*کسی از بچه‌ها به‌واسطه کار در غسالخانه مبتلا نشد

این فعال جهادی ابراز می‌کند؛ در طول این مسیر مشکلاتی اعم از مخالفت مردم با انجام تغسیل در ابتدای کار، مشکل خروجی آب غسال‌خانه که آلان حل‌شده، کمبود تجهیزات که برطرف شده و ترس و دلهره خانواده‌های بچه‌های گروه را داشتیم،  جالب است بدانید که اعضای خانواده متوفی با ۱۵ متر فاصله از عزیزشان، بازهم می‌ترسیدند نماز بخوانند!

 برخی از خانواده‌ها متوفی را به امان خدا رها کرده و رفتند، بعضی‌ها هم از ما به خاطر تغسیل عزیزشان که یک‌عمر عبادت کرده بود تقدیر و تشکر می‌کنند که روحیه می‌دهد، در این میان ما استرس داشتیم ولی خوشبختانه کسی از بین ما به‌واسطه این کار به کرونا مبتلا نشد.

 

* در دل ماجرای کرونا به داد کسانی می‌رسیم که ما را نمی‌بینند

وی متذکر می‌شود؛ بهترین خاطره از این دوران انسجام و همدلی بی‌بدیل بین اعضای گروه است که تا قبل از این دوران هیچ جا ندیده بودم، ما در دل اصل ماجرای کرونا هستیم، انتهای ابتلا به کرونا شاید مرگ باشد که جان را از تن به درمی‌کند، جسم بی‌روح تک‌وتنها می‌ماند نباید رهایشان کنیم، خوشحالم که در این مسیر خدمت‌گزاری می‌کنم به داد کسانی می‌رسم که مرا نمی‌بینند.

 حجت‌الاسلام بابایی می‌گوید؛ اعضای جهادی ما در این مدت جابه‌جا تعویض زیاد و کم شدند ولی کار متوقف نشد، ما تا آخر در این مسیر هستیم، علاوه بر زنده‌ها باید کسی به داد اموات برسد،در غسال‌خانه قلب‌هایمان به خدا نزدیک‌تر است.

 

به گزارش شبستان، اموات کرونایی که به دلایل مختلف چشم از این جهان می‌بندند همچون اموات دیگر نیازمند تغسیل و تدفین هستند که خوشبختانه توسط بچه‌های جهادی این کار نیز روی زمین نماند، در این مسیر نه‌تنها بی‌توجهی صورت نگرفت بلکه نگاه ویژه‌ی جهادگران بی جیره و مواجب را در پی داشت.

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: تغسیل اموات کرونایی غسالخانه کرونایی ها فتوای رهبری گروه های جهادی تغسیل اموات کرونایی غسال خانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۲۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای ۲ شهر خوزستان ناسالم برای گروه های حساس

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، براساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۴ صبح براساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه‌های نیوساید و پست برق شماره سه اهواز به ترتیب با شاخص ۱۱۲ و ۱۱۴ و ماهشهر ۱۱۰ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

در این ساعت، وضعیت هوای شهر‌های آبادان، اندیمشک، ایستگاه استانداری و حفاری اهواز، حمیدیه، خرمشهر، رامهرمز، شوش، کارون و هندیجان به علت نبود آلودگی، قابل قبول اعلام شده است.

همچنین وضعیت هوای ایذه، بهبهان، رامشیر، شادگان و شوشتر با شاخص زیر ۵۰ در وضعیت سالم و پاک قرار دارند.

براساس طبقه‌بندی پنجگانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

استان خوزستان ۲۵ ایستگاه پایش کیفی هوا دارد.

دیگر خبرها

  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • هوای خرمشهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • هوای ناسالم دو شهر خوزستان برای گروه‌های حساس
  • بهسازی ایستگاه پمپاژ نخل تقی عسلویه
  • طرح‌های مقابله با تنش آبی در نقاط مختلف استان بوشهر اجرا می‌شود
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور ناسالم است
  • هوای ۲ شهر خوزستان ناسالم برای گروه های حساس
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید