Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@12:49:49 GMT

متفکر بار آوردن طلاب؛ رسالت حوزه‌های علمیه است

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۲۷۴۶

متفکر بار آوردن طلاب؛ رسالت حوزه‌های علمیه است

عبدالکریم عابدینی گفت: زمانی طلبه‌ها به حوزه می‌آیند و همت می‌کنیم مطالب در حافظه طلبه‌ها جا بگیرد و صرفا به حافظه توجه می‌شود؛ اگرچه حافظه اهمیت دارد اما این اصل نیست بلکه اصل پرورش فکری و متفکر بار آوردن طلاب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امروز(سه شنبه) در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه استان قزوین که در مدرسه سردارین برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایام محرم هستیم با نگاهی به کلام اباعبدالله الحسین علیه السلام درمی‌یابیم که یکی از پایگاه‌های حرکت حضرت، حوزه‌های علمیه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: خداوند راه را به ما نشان داد و انبیاء را فرستاد و مدرسه انسانی خود را با جلوه کرامت ایجاد کرد و انبیاء و قرآن را به همین منظور فرستاد و پیامبر(ص) را رسول اکرم(ص) معرفی کرد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: معلوم می‌شود نقشه خدا این است که انسان را با کرامت بپرورد. راه ما می‌باید این باشد که همه چیز ما به قرآن ختم شود چرا که طبق بیان منابع دینی هر کسی قرآن را امام خود بگیرد، قرآن او را به بهشت سوق می‌دهد و اینها مسیری است که امام‌حسین(ع) ترسیم کرده‌اند.

وی با اشاره به یکی از احادیث امام حسین (ع)، اظهار کرد: امام حسین(ع) فرمود: خدایا تو به ما سمع، بصر و فواد عنایت کرده‌ای؛ یعنی چشم انسانی، گوش انسانی و دل انسانی داده‌ای و این معانی با گوش و چشمِ حیوانی متفاوت است و از خدا بخواهیم چشم، گوش و دلِ انسانی و با بصیرت به ما عنایت کند.

عابدینی بیان کرد: زمانی طلبه‌ها به حوزه می‌آیند و همت می‌کنیم مطالب در حافظه طلبه‌ها جا بگیرد و صرفا به حافظه توجه می‌شود؛ اگرچه حافظه اهمیت دارد اما این اصل نیست بلکه اصل پرورش فکری و متفکر بار آوردن طلاب است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: آن چیزی که شیخ انصاری را به این جایگاه رساند، شیوه متفکرانه آن بزرگوار بود و ما نیز باید روح تفکر و اندیشیدن را تقویت کنیم تا به شیوه و مسیر بزرگان حوزه برسیم.

امام جمعه قزوین گفت: در حوزه آبادانی مدارس، رسالت جدی داریم تا حال و هوای حوزه را از نظر ظاهر، بنا و محتوا مورد توجه ویژه‌ای قرار دهیم و الحمدالله کارهای خوبی شده و ان‌شاءالله این مسیر ادامه ‌یابد.

وی بیان کرد: امام علی(ع) در خصوص عمران و آبادانی فرموده عمران و آبادانی به ذکر است و هرچه با نگاه عمیق‌تری به ذکر و معنویت توجه کنیم، عمران و آبادانیِ حقیقیِ بیشتری خواهیم داشت.

عابدینی افزود: اگر بخواهیم حوزه تاثیرگذاری داشته باشیم، باید اخوت دینی را تقویت کنیم و لازم است همه هوای یکدیگر را داشته باشیم و با عمق جان برادری را جدی بگیریم و خیر و برکت برای یکدیگر بخواهیم.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: اخوت دینی، صداقت، زهد، ذکر، انس با قرآن و روایات باید در حوزه‌ها در اوج باشد و همه به این معانی احتیاج داریم.

وی پیرامون هتک حرمت به قرآن کریم تصریح کرد: وقتی به قرآن اهانت می‌شود، لازم است در ابتدا حوزه‌های علمیه به صورت منطقی پاسخگو باشند و این رسالت روحانیون و علماست که همواره پاسخگوی شبهات دینی باشند و از تهدیدها فرصت بسازند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان گفت: اینکه کشور امارات خیانت کرده و به رژیم صهیونیستی تکیه کرده است، برای آنها جز افول آورده‌ای ندارد و ما باید این خیانت را نشان دهیم و ضمن محکوم کردن، این اقدام را تحقیر کنیم تا دیگران اجازه خیانت به خود ندهند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: استان قزوین حوزه ها طلبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ نماینده ولی فقیه در استان همدان در این مراسم گفت: انسان‌ها به میزان درک و فهم خود از زندگی، از معرفت الهی سیراب می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی افزود: قرآن کریم نسبت به علم نگاه ویژه‌ای دارد و دین اسلام توجه به علم را بالاتر از همه ارزش‌ها می‌داند، زیرا با علم به فهم و عبودیت بهتری می‌رسیم.

او همچنین گفت: آگاهی، تلاش، تحقیق و مطالعه و به روز بودن اساتید لازمه تاثیرگذاری آنها بر دانشجویان، طلاب و مردم است.

در پایان این مراسم از اساتید برتر حوزه علمیه‌های استان همدان قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • ورود جمعی از طلاب مدرسه دارالسلام تهران به قزوین
  • رسالت بسیج، تسهیل خدمت‌رسانی به مردم است
  • آیت الله مطهری مسایل مربوط به حجاب را عالمانه بیان می کرد
  • افشای کینه شاه از قم
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد