آمارهای فروش سینما قبل از سمفا یک سوتفاهم بود!
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۳۱۱۲
اواسط دهه هشتاد برای اینکه گزارشی از میزان استقبال مخاطبان از یک فیلم تهیه شود، سریعترین راه دسترسی به آمار و ارقام سامانه بنیاد سینمایی فارابی بود که ماهانه گزارشی از فروش فیلمها در وبسایتش منتشر میکرد، بدون تفکیک سینماها، شهرها، استانها و سانسهای فیلم که در بیشتر مواقع هم همین آمار فروش با تاخیر اعلام و منتشر شده یا اینکه چند هفته طول میکشید تا آن بخش از وبسایت مورد نظر بهروز رسانی شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید به همین دلیل هم بعد از گذشت چهل سال هنوز با قطعیت نمیتوان از پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای پس از انقلاب نام برد! آمار فروش فیلمهای سینمایی فقط از اواسط دهه ۶۰ به بعد موجود است و پیش از آن رقم مشخصی و قابل استنادی وجود ندارد. در میان اسامی فیلمهایی که منتشر میشود یکبار اخراجیها دیده میشود و یکبار مطرب. در واقع به همین دلیل بسیاری از پخشکنندگان سینمایی و تهیهکنندگان و حتی کارگردانان آمارهای فروش را معتبر نمیدانند و همیشه هم نسبت به آن اعتراض دارند.
اما آنچه با سمفا میتواند استقبال از یک فیلم را با ارقامی دقیق و آماری محاسبه شده بیان کند؛
۱. تعداد صندلیهاییست که در اختیار تماشاگر قرار گرفته که هر کدام به منزله و بیانگر یک بیننده است یعنی میزان و تعداد مخاطبی که یک فیلم به سینما میکشاند، نه میزان فروش بلیت. بلیتها فروش میروند، اما اینکه بیننده در ساعت مقرر وارد سالن سینما میشود تا فیلم مذکور را ببیند هم مهم است، اینکه صندلی خریداری شده با تماشاگر پر میشود یا نه. سامانهای مثل سمفا در آینده میتواند با همکاری و برنامهنویسی سادهای که در اختیار سینماها قرار میدهد از میزان حضور تماشاگران در سالنهای سینما هم مطلع شود. یک جور حضور و غیاب سینمایی. مثل همان اتفاقی که در جشنواره فجر برای کارتهای خبرنگاران و اهالی رسانه میافتد. این اتفاق باعث میشود تا تعداد دقیقی از تماشاگران یک فیلم، ساعتها و روزهای پر بازدید بدست بیاید که آمار قابل تفکیکی نسبت به گذشته در اختیار طالبان چنین آمار و ارقامی میگذارد.
۲. نکته دیگری که سمفا میتواند داشته باشد جداسازی آمار فروش از تورم سالیانه بلیتهاست، اگر تورم را از فروش جدا کنیم آنچه باقی میماند میزان فروش بر طبق یک عدد و معیار شاخص است که یک محاسبه ساده ریاضی و تعداد مخاطب بدست میآید. با این محاسبه دیگر آمار اعلام شده از دفاتر سینمایی، پخش کنندگان، سینماها، بنیاد فارابی و حتی سازمان سینمایی ملاک نیست این خروجی یک برنامه از سامانه آنلاین سینماهاست که میتواند اطلاعات فروش یک فیلم و میزان استقبال از آن را در اختیار متقاضیان قرار دهد.
۳. این سامانه میتواند با دادن دسترسی و نام کاربری به خبرنگاران، اهالی رسانه و حتی پخشکنندگان یا هر فرد متقاضی اطلاعات فروش را در اختیارشان بگذارد تا شفافسازی به مرحله عمل برسد و از قالب حرفهای نوشته و زده شده رها شود!
۴. این سامانه از انحصار یک بلیتفروشی آنلاین در آمده و به چند شرکت دیگر هم این فرصت داده شده تا برای داشتن مخاطب با هم رقابت کنند، ضمن اینکه سازمان سینمایی اعلام کرد که برای سینماگران و افرادی که تمایل دارند در این رقابت شرکت کنند راه را باز گذاشته و حتی تسهیلاتی نیز در اختیار آنان قرار میدهد. از زاویهای دیگر اگر بر طبق صحبتهای رئیس سازمان سینمایی فروش آنی سمفا میان سینمادار و پخشکننده تقسیط شود، آن مجادلههای تاریخی و همیشگی پایان میگیرد. این یعنی قدمی رو به پیشرفت و پشت کردن به فسادهای مالی یا پولشوییهایی که سالهاست بحث بیپایانش گریبانگیر سینما شده.
در مجموع شاید به عقیده بسیاری از منتقدین عملکردهای دولتی، راهاندازی این سامانه در دنیای امروز اتفاق عجیب و غریب و ویژهای نباشد اما از سمت سازمان سینمایی گام بلندی است برای شفافیت و روشنی میزان فروش. سمفا را میتواند یک اتفاق خوشایند دانست چون هم در تفکیک مالی کمک کننده خواهد بود، هم در جداسازی رقم فروش از تعداد مخاطب و هم در انتشار تحلیلهای آماری و نمودارهایی از استقبال مخاطب.
زمانی که حسین انتظامی به سازمان سینمایی آمد، موافقان و امیدواران حضورش، مشتاقانه منتظر شفافسازیها و پایان دادن به پولشوییهای سینما بودند و اگرچه دیر یا کندتر از توقع اهالی سینما این راه طی شد اما میتواند نقطه روشن کارنامه یک مدیر سینمایی باشد اگر از دست شیطنتهای مافیای سینما در امان بماند.
برچسبها حسین انتظامی فروش فیلم ها سالن سینمامنبع: ایرنا
کلیدواژه: حسین انتظامی فروش فیلم ها سالن سینما حسین انتظامی فروش فیلم ها سالن سینما سازمان سینمایی فروش فیلم ها یک فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۳۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
چهارمین جلسه شورای صنفی نمایش، روز یکشنبه ۹ اردیبهشتماه در خانه سینما برگزار شد.
شورا بعد از بررسی درخواستها و موارد مطرح شده، قرارداد سه فیلم سینمایی «تاوان» (لایههای دروغ) به کارگردانی رامین سهرابزاده و تهیهکنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز، «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلیزاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیهکنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت را ثبت کرد.
همچنین مقرر شد اکران فیلمهای سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر