Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه تنش‌های لفظی بین مقامات آنکارا و آتن بر سر فعالیت‌های دریایی در شرق مدیترانه، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) مجدداََ گفت که یونان اهل مذاکره نیست.

به نوشته روزنامه «دیلی‌صاباح»، چاووش‌اوغلو در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه کنگو در آنکارا، توضیح داد: «اینکه ترکیه رزمایش‌های نظامی خود در شرق مدیترانه را در چارچوب قوانین تعیین شده توسط ناتو انجام می‌دهد، باعث شده یونان برتری روانی خود در آن منطقه را از دست دهد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره دیگر تنش‌های آتن با آنکارا نیز تصریح کرد: «یونان آخرین کشوری است که می‌تواند درباره [مسجد] ایاصوفیه صحبت کند، زیرا آنها تنها پایتخت اروپایی هستند که هیچ مسجدی ندارند. یونان به اشتباه گمان می‌کند جامعه بین‌المللی از سیاست‌هایش در قبال مهاجران حمایت می‌کند، چون سازمان ملل و بسیاری از کشورها اقدامات خشن آنها [علیه مهاجران] را محکوم کرده‌اند».

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «یونان با "نه" گفتن به تمام طرح‌هایی که از سوی ناتو یا اتحادیه اروپا درباره تحولات شرق مدیترانه ارائه شد، نشان داد که به دنبال گفت‌وگوی دیپلماتیک نیست. ما اما خواهان نشستن پشت میز مذاکره هستیم زیرا به خودمان اعتماد داریم».

به نوشته دیلی‌صاباح، چاووش‌اوغلو در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره رزمایش‌های نظامی ترکیه در شرق مدیترانه نیز گفت که این رزمایش‌ها بدون مهمات جنگی و قدرت آتش‌باری انجام می‌شوند و همگی در چارچوب قوانین ناتو هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره عملیات‌های نظامی ترکیه در منطقه کُردنشین عراق و سوریه نیز ادعا کرد: «ترکیه هیچ خصومتی با مردم کُرد ندارد. گروه‌های تروریستی ی‌پ‌گ و پ‌ک‌ک اما بزرگترین دشمن کُردها هستند».

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

یونان با همراهی برخی کشورهای اروپایی ادعا دارند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

چاووش‌اوغلو پیشتر نیز چند بار یونان را به جنگ تهدید کرده و گفته بود در صورت وقوع درگیری، آتن طرف بازنده خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه یونان مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه شرق مدیترانه شرق مدیترانه چاووش اوغلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۵۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: ترکیه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد

آفتاب‌‌نیوز :

پس از ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه آنکارا نیز مانع دسترسی کشور‌های ثالث به بنادر ترکیه جهت تجارت با اسراییل شده است، ترکیه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ای آگاه به امور مدعی شد که تمام صادرات و واردات ترکیه به مقصد و از مبدا اسراییل، تعلیق شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه صهیونیست‌ها به طور جداگانه مدعی شد که آنکارا همچنین اقدام به ممانعت از واردات و صادرات مرتبط با اسراییل در بنادر ترکیه کرده است. وی با متهم کردن آنکارا به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو، گفت که به «وزارت خارجه اسراییل دستور داده است تا با تمرکز بر سایر کشورها، به‌دنبال جایگزین باشند.»

وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت به عمل آورده‌اند، شفاف‌سازی نکرد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به المانیتور، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تاثیرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تایید کرده است.

ترکیه در ماه آوریل اعلام کرد این کشور تا زمان اعلام آتش‌بس در نوار غزه، صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به اسراییل محدود خواهد کرد. براساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، این محدودیت ۵۴ محصول مختلف شامل آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود شیمیایی، تجهیزات ساختمانی و همچنین سوخت موشک و هواپیما را شامل می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • چالهان اوغلو یکی از بهترین‌های جهان است
  • تحریم ترکیه طی چند روز بر مصرف‌کنندگان اسرائیلی تأثیر خواهد گذاشت؟
  • عبدالفتاح البرهان برای تشییع جنازه پسرش به آنکارا رفت
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟
  • رهبر حزب سعادت ترکیه از سمت خود کناره گیری می‌کند
  • ترکیه به توقف تجارت با اسرائیل تا زمان آتش بس دائمی غزه ادامه می‌دهد
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد
  • بلومبرگ: ترکیه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد