Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - شهر: هزینه ساخت خط 10 مترو تهران با 35 ایستگاه در هفت ماه گذشته برابر با 19 هزار میلیارد تومان بود اما امروز این رقم به بیش از 30 هزار میلیارد تومان رسیده است و وضعیت افزایش قیمت دوباره آن در آینده نیز قابل پیش‌بینی نیست.
به گزارش شهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت خط 10 و توسعه شمالی خط 7 مترو تهران با بیان اینکه خط 10 یکی از طولانی‌ترین و اصلی‌ترین خطوط متروی تهران است، افزود: این خط از نظر بار مالی نیز بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که به صورت عمده با امکانات داخلی ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خط هفت نقطه تبادل دارد و می‌تواند سفرهای مترو را افزایش دهد.
او در ادامه افزود: وعده داده شده تا پایان امسال 12 ایستگاه افتتاح شود و امکان دارد که حتی به 14 ایستگاه مترو نیز برسد. امید است که با تأمین مالی از منابع اوراق مشارکت و TOD و مجتمع‌های ایستگاهی و همچنین کمک‌های نقدی و غیرنقدی شهرداران مناطق، تا پایان امسال 14 ایستگاه افتتاح شود.
هاشمی با بیان اینکه تعدادی از این ایستگاه‌ها بین 400 تا 600 میلیارد تومان هزینه دارد، یادآور شد: هزینه برآورد شده برای ساخت خط 10 در هفت ماه گذشته برابر با حدود 19 هزار میلیارد تومان بود. اما این رقم امروز به 30 هزارمیلیارد تومان رسیده و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده این هزینه چه میزان خواهد شد.
او درباره تأمین منابع مالی ساخت این خط گفت: حدود سه هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق اوراق مشارکت برای سال 1397 و 1398 تأمین شد، اما به زودی نامه شهردار تهران درباره اجازه انتشار چهار هزار میلیارد تومان برای اورهال کردن 44 قطار متروی فرسوده به دست شما می‌رسد.
معاون شهردار تهران با اشاره به فرسودگی قطارهای مترو گفت: قطارهای مترو به جهت فرسودگی مشکلاتی را برای شبکه ایجاد می‌کند. امید است که برای نوسازی قطارها از سازمان برنامه و بودجه کمک مالی گرفته شود.
دولت به موضوع 630 دستگاه واگن ورود پیدا کند
او خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره سرانجام 630 دستگاه گفت: بانک مرکزی به تازگی نماینده خود را برای قرارداد 630 دستگاه واگن به چین اعزام کرده و نیاز است شما و دولت به این مسأله ورود کنید چرا که براساس وظایف قانونی شهرداری‌ها بیشتر از این نمی‌توان برای این قسمت تلاش کرد.
هاشمی به وضعیت اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز اشاره کرد و یادآور شد: مترو تهران هزار و 500 دستگاه واگن کسری دارد که در صورت تأمین، به جای دو میلیون سفر، حداکثر هفت میلیون سفر در روز می‌تواند انجام شود.اتوبوسرانی نیز 4هزار دستگاه اتوبوس کسری دارد. سن اتوبوس‌های شهر بیش از 12 سال است و باید در این زمینه نیز از دولت کمک مالی گرفته شود و مشکل آن را از محل اوراق مشارکت حل کرد. اکنون 100 درصد هزینه اتوبوس‌ها را شهرداری تهران می‌پردازد که خارج از توان مدیریت شهری است.
معاون شهردار تهران درباره واگن سازی تهران، گفت: واگن سازی تهران که در حال تعطیلی است و شهرداری و دولت باید برای حل این مشکل دست به دست یکدیگر دهند.
او درباره وضعیت مترو پرند نیز توضیح داد: تفاهمی با وزارت راه انجام و عددی در بودجه در نظر گرفته شده که دستور تخصیص آن به زودی داده خواهد شد. شهرداری باید قراردادی منعقد کند. هر قرارداد یک میلیون دلار هزینه دارد و اگر کمک دولت نباشد شهرداری نمی‌تواند در این حد هزینه کند.
هاشمی با اشاره به کاهش درآمدهای حمل و نقلی تهران با شیوع ویروس کرونا، گفت: در شرایط کرونا درآمدهای ناچیز اتوبوسرانی و مترو نیز کاهش یافته است و دولت نیز تاکنون کمک هزینه‌ای نپرداخته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره وضعیت تاکسی‌ها، بیان کرد: 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد. اگر ایران خودرو همکاری کند و دولت نیم نگاهی به موضوع نوسازی داشته باشد، امسال نوسازی 15 هزار دستگاه تاکسی انجام خواهد شد.
خبرنگار: ریحانه جاویدی

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هزار میلیارد تومان ساخت خط 10

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۶۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود تلاش‌های مدیریت شهری در دوره فعلی در راستای صیانت از درختان و فضای سبز تهران، هجمه‌هایی درخصوص قطع درختان به شهرداری تهران وارد شد. مرور کارنامه فضای سبز مدیریت شهری ششم نشان می‌دهد که نه‌تنها عزمی برای قطع درختان و نابودی فضای سبز تهران وجود ندارد، بلکه اقدامات خوبی هم در حوزه فضای سبز صورت گرفته است. همچنین شهرداری تهران برخوردهای جدی با متخلفان حقیقی و حتی حقوقی داشته است که در ادامه به اهم اقدامات این حوزه اشاره می‌کنیم.

مقابله با تخریب بوستان اقاقیا

بهمن سال گذشته بود که قطع درختان بوستان اقاقیا جنجال به پا کرد. ماجرا این بود که مدیران یکی از مجموعه‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، بخشی از بوستان اقاقیا را در محله داوودیه فنس‌کشی و ۶۰ درخت را قطع کردند. شهرداری بلافاصله وارد عمل شد و فنس‌ها را نصب کردند و درختان دوباره کاشته شدند.

جوان‌سازی‌ خیابان ولیعصر

درختان خیابان ولیعصر(عج) همواره در معرض تخریب برج‌سازها و متخلفان ساختمانی قرار داشته و دارند. قطع درختان این خیابان به بهانه‌های مختلف همواره از موضوعات رسانه‌ها بوده و هست. اواسط سال ۱۴۰۱قطع ۱۰ اصله درخت مقابل یک ملک خبرساز شد و باز هم شهرداری تهران را به اهمال‌کاری متهم کردند. درحالی‌که شهرداری پس از پیگیری موضوع از مالک به مراجع قضایی شکایت کرد و مقرر شد مالک ۱۱۷میلیارد تومان جریمه بپردازد و بیش از ۱۰۰اصله درخت هم در این خیابان غرس کند. همچنین در این دوره به جای درختان خشک‌شده و آفت‌زده خیابان ولیعصر(عج) چند هزار اصله درخت جوان کاشته شد.

حفظ درختان مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران

موضوع قطع ۵۰درخت و جابه‌جایی ۲۰۰نهال مؤسسه ژئوفیزیک‌ دانشگاه تهران فروردین ۱۴۰۱مطرح شد که درنهایت با پیگیری‌ و پافشاری شهرداری تهران، مسئولان دانشگاه تهران از اقدامات خود عقب‌نشینی و ادعا کردند، اقدام این مؤسسه در جابه‌جایی درختان با مجوز قانونی و در راستای توسعه فعالیت‌های علمی و آموزشی دانشگاه بوده است اما با تلاش شهرداری این کار متوقف شد.

شکایت از کاخ سعدآباد به‌ خاطر قطع درخت

آخرین روزهای آبان ۱۴۰۲تصاویری از درختان قطع‌شده کاخ سعدآباد منتشر شد. گرچه روابط‌عمومی مجموعه سعدآباد در واکنش به این موضوع اعلام کرد تنها ۳اصله درخت خشکیده و آفت‌زده قطع شده‌اند اما شهرداری تهران بازهم پیگیر ماجرا شد و از مجموعه کاخ سعدآباد بابت این کار شکایت کرد.

تابلوی درخت در متروی بهارشیراز

حفاظت از درختان شهر تنها به نظارت و پیگیری قانونی محدود نمی‌شود؛ گاهی با یک ابتکار کوچک نیز می‌توان در مسیر حفظ محیط‌زیست شهر قدم برداشت؛ اقدامی که در زمان افتتاح متروی بهار شیراز از سوی شهرداری تهران مورد توجه قرار گرفت. در این ایستگاه ۲اصله درخت قدیمی وجود دارد که اطراف آنها با محفظه شیشه‌ای پوشانده‌ و به یک تابلوی زیبا و خیره‌کننده تبدیل شده است.

ممانعت از خشک‌شدن درختان مجموعه انقلاب

تعدادی از درختان مجموعه انقلاب در ادوار گذشته خشکانده و قطع شدند و گویا مدیریت شهری هم این موضوع را پیگیری نکرده است. در این دوره اعضای شورای شهر تهران از شهرداری تهران خواستند تا این موضوع را پیگیری کند و مانع از تکرار این اقدام در مجموعه انقلاب شود. شهرداری تهران هم موضوع را به‌صورت حقوقی و قانونی پیگیری کرد و شکایت از این مجموعه همچنان در چرخه پیگیری است.

کد خبر 847214 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها فضای سبز شهردارى تهران گیاهان و درختان

دیگر خبرها

  • زاکانی: تمام مجورهای قطار ملی مترو از مراجع بین المللی اخذ شده است
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | دیه قطع درختان شهر کجا هزینه شد؟
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • مسافران ایستگاه مترو میرزای شیرازی در پیچ و خم خروج از مترو + تصاویر
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران چه کسانی هستند
  • سوغاتی چینی کی به تهران میرسه؟