Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست مشترک هیات های عالیرتبه ایران و ترکیه در ششمین جلسه شورای عالی همکاری های راهبردی دو کشور، اظهار داشت: توافقات ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری در حوزه انرژی و پتروشیمی، حمل و نقل و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری و نفت و گاز می‌بایست توسط کمیسیون مشترک دو کشور سرعت و وسعت بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روحانی با بیان اینکه ایران و ترکیه همواره در حوزه‌های منطقه‌ای نیز همکاری‌های نزدیکی داشته‌اند، گفت:همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم این کشورهای منطقه و همسایگان هستند که می‌توانند امنیت و  ثبات و صلح را تأمین کنند و مداخلات خارجی می‌تواند مانع این مهم باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از جمله همکاری‌های مهم منطقه‌ای آنکارا و تهران، همکاری در روند آستانه برای ایجاد ثبات و صلح در سوریه است که توانسته‌ایم با همکاری کشور دوست روسیه به توافقات خوبی در مبارزه با تروریسم  برسیم که امیدواریم این توافقات به شکل بهتری عملیاتی شود.

روحانی موضوع فلسطین را از جمله مسایل مهم منطقه‌ای که دو کشور نسبت به آن دغدغه دارند عنوان کرد و افزود: توافق خیانت‌بار کشور امارات با رژیم صهیونستی تهدیدی برای امنیت منطقه و لطمه به جهان اسلام و آرمان فلسطین است و از آنجا که ایران و ترکیه در بسیاری از مسایل جهان اسلام هم نظر و هم رأی هستند می‌بایست در این خصوص تصمیم واحدی را اتخاذ کرده و نسبت به مسایل امت اسلام همکاری نزدیکی داشته باشند.

رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست گفت: اراده  ترکیه بر توسعه روابط همه جانبه با ایران بوده و آنکارا اصرار دارد که حجم روابط اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کند.

"رجب طیب اردوغان" با محکوم کردن تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکا و اظهار تاسف از اینکه این تحریم ها به روابط تجاری و اقتصادی دو کشور لطمه و ضربه زده است، گفت: امیدواریم با تشکیل مداوم و مرتب کمیسیون مشترک همکاری‌ دو کشور و تماس‌ها و رفت و آمد میان مقامات دو کشور این موضوع سرعت و وسعت پیدا کند.

اردوغان با بیان اینکه می‌بایست نسبت به اجرای تصمیمات کمیسیون مشترک با جدیت بیشتری عمل کنیم، گفت: ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاب می‌کند حجم روابط از این سطح بسیار بهتر شود و در همین راستا ترکیه همواره آمادگی سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل و گردشگری است  و همکاری‌های نزدیک گمرکی نیز از جمله اهداف روابط ایران و ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه با اشاره به توافق برخی کشورهای منطقه با رژیم اشغالگر قدس، گفت: این توافقات یک خیانت آشکار به جهان اسلام است و قطعا خلاف مصالح ملت های مسلمان است و همه باید به آرمان فلسطین وفادار بمانیم.

اردوغان همچنین با تاکید بر همکاری های سه جانبه تهران – مسکو – آنکارا در قالب روند آستانه و همکاری برای مقابله با تروریسم در منطقه و ایجاد صلح و ثبات در سوریه، گفت: ترکیه آمادگی دارد با تسریع در توافقات، همکاری های خود با ایران را در مبارزه با تروریسم و همکاری های منطقه ای بویژه درخصوص کشور سوریه، گسترش دهد.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: ایران و ترکیه منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۷۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را ۹.۵ میلیارد دلار اعلام کرد

اردوغان درباره قطع روابط تجاری کشورش با رژیم صهیونیستی گفت: آنکارا به پایان دادن به تجارت ۹.۵ میلیارد دلاری خود با اسرائیل متوسل شد، زیرا دولت یهود در حال حاضر از حمایت کل غرب، به ویژه ایالات متحده، برخوردار است تا به اقدامات نظامی خود علیه فلسطینیان در غزه ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، وزارت بازرگانی ترکیه روز پنجشنبه تایید کرد که این کشور تجارت با رژیم صهیونیستی را به طور کامل به حالت تعلیق درآورده است و این تصمیم تا زمانی که از ارسال بی وقفه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه اطمینان حاصل نشود، لازم الاجرا خواهد بود.

اوایل روز جمعه، عمر بولات، وزیر بازرگانی ترکیه گفت که اقدامات محدودکننده تنها پس از آتش بس در غزه لغو خواهد شد.

رجب طیب اردوعان، رئیس جمهوری ترکیه درباره این تصمیم گفت: ما می‌خواستیم بدون عجله روند را ارزیابی کنیم و این گام را برداشتیم... کل غرب برای اسرائیل کار می‌کند. آنها برای اسرائیل کار می‌کنند، به ویژه ایالات متحده. همانطور که آنها سرمایه‌های خود را بسیج کردند، مردم فقیر و بدبخت فلسطین محکوم به این شدند که در برابر بمب‌های اسرائیلی بمیرند. ما نتوانستیم در مقابل این امر کاری نکنیم، بنابراین گام‌هایی برداشتیم و این در را بستیم.

بر اساس آمار تجارت خارجی ترکیه که توسط اسپوتنیک تحلیل شده است، این کشور در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۵.۴ میلیارد دلار کالا به اسرائیل صادر و ۱.۶ میلیارد دلار کالاهای اسرائیلی وارد کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • تجلیل از تصمیم ترکیه در قطع روابط اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • اسرائیل: در پاسخ به تصمیم ترکیه اقدامات «مهم و عملی» اتخاذ کرده‌ایم
  • ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری
  • اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را ۹.۵ میلیارد دلار اعلام کرد
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • این کشور همه فعالیت‌های تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد
  • تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی