Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ از سه‌شنبه هفته پیش تاکنون که ناگهان وزیر آموزش و پرورش همه برنامه‌ریزی‌های قبلی برای شیوه بازگشایی مدارس در استان‌های در وضعیت قرمز، زرد و سفید کرونا را دور ریخت و ناگهان اعلام کرد در ۱۵ شهریور ۹۹ همه مدارس در تمام استان‌های ایران بی‌توجه به شدت شیوع کرونا، بازگشایی می‌شوند، همیشه این سوال مطرح بوده است، بالاخره چه کسی وزارت آموزش و پرورش را به بازگشایی مدارس ترغیب کرد؟

در روایت‌های اول، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به نوعی توپ را در زمین وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا انداخت: : دو دغدغه مهم سلامت دانش آموزان و ارائه آموزش با کیفیت را داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید راهی را می یافتیم که این دو حق بزرگ اساسی تامین شود. به مجموعه توانمند و با صلاحیت وزارت بهداشت اعتماد کردیم؛ آنان بازگشایی را با رعایت پروتکل ها مجاز دانسته اند و هرزمان تدبیر دیگری کنند خود را برای عمل به آن آماده کرده ایم.

بیشتر بخوانید؛

حاجی‌میرزایی: در بازگشایی حضوری مدارس به وزارت بهداشت اعتماد کردیم | نگرانی خانواده‌ها را درک می‌کنیم اما ...

البته حاجی‌میرزایی پیش از آن گفته بود: ۶۲ درصد مدارس ما جمعیت دانش آموزی زیر ۱۰۰ نفر دارند پس می توانند فاصله را رعایت کنند و کلاس ها به صورت عادی تشکیل شود و حتی نیاز به زوج و فرد کردن نیست. ۳۸ درصد مدارس ما بالای ۱۰۰ نفر دانش آموز دارند که متناسب با مساحت کلاس و مدرسه بنا به تصمیم شورای مدرسه گروه بندی صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید؛

واکنش وزیر آموزش و پرورش به منتقدان بازگشایی مدارس و نگرانی خانواده‌ها | جزئیات جدید درباره حضور دانش آموزان | پروتکل‌های سختگیرانه چیست؟

نکته اینجاست که در همه این پاسکاری‌هایی که وزیر آموزش و پرورش و برخی معاونان و مدیران ارشد آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس داشتند، وزارت بهداشت و همه اعضای ستاد ملی کرونا که درباره هر چیزی اظهار نظر می‌کردند و حتی در بلوای کنکور، کار را چندبار به تعویق انداختند، در همین یک هفته سکوت کرده بودند، غیر از یک نهاد که ظاهرا صنفی است و فعالیت‌های حرفه‌ای خود را انجام می‌دهد؛ نظام پزشکی!

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در نامه‌ای هشدارآمیز به وزیر آموزش و پرورش نوشت: اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت (کمون) است و لذا عدم حضور دانش آموزان در ایام علامتدار حلال مشکل انتقال بیماری نیست. امیدوارم علت بازگشایی مدارس خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد

بیشتر بخوانید؛ 

هشدار جدی رئیس نظام پزشکی به وزیر آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس | علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره چه بود؟

و همچنین معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی گفت: باید درباره برگزاری کلاس‌های حضوری در مدارس تجدیدنظر شود، چون سلامت و جان فرزندان ما و همین‌طور کنترل این اپیدمی در کشور در اولویت قرار دارد.

بیشتر بخوانید؛

مخالفت دوباره نظام پزشکی با بازگشایی مدارس | شناسایی کودک مبتلا به کرونا در مدرسه ممکن نیست | امکان اجرای پروتکل‌ها در مدارس وجود ندارد

تا اینکه دیروز وزیر آموزش و پرورش تصمیم قبلی خود را تغییر داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده تصمیم بر این شد که حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نباشد.

بیشتر بخوانید؛

وزیر آموزش و پرورش باز هم تصمیمش را تغییر داد | حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست

و همین موجی از استقبال را به‌همراه داشت. از جمله مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی که در توییتی نوشت: ‏«به نظرم عقب‌نشینی ⁧‫وزیر آموزش و پرورش‬⁩ و دادن اختیار به دانش‌آموز، در نوع خود قابل تقدیر و مبارک است و جای تشکر دارد. از سوی دیگر به ما نشان می‌دهد بر سر ⁧‫سلامتی‬⁩ مردم که سلامتی خود ما هم هست نظرمان را بدون واهمه و با اقتدار بدهیم.»

تا همین امروز صبح هم هنوز هشدارها به بازگشایی مدارس ادامه داشت. از جمله رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مسیح دانشوری که گفت: اپیدمی بیماری‌های ویروسی مثل آنفلوآنزا از مدارس آغاز می‌شود و در مورد کرونا و سایر بیماری‌های ویروسی دیگر هم غیر از این نیست، نباید تجمعی در مدارس شکل بگیرد تا بچه‌ها این ویروس را به سایر افراد انتقال دهند.

هشدار؛ بازگشایی مدارس میزان ابتلا به کرونا را بیشتر خواهد کرد | تخت برای کودکان بیمار کرونا نداریم

و همچنین  دکتر محمدرضا هاشمیان فوق تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری و استاد دانشگاه بهشتی در مورد بازگشایی مدارس دریک لایو اینستاگرامی گفت: اگر گرفتار کرونای کودکان شویم کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم. این تصور که بچه‌ها مبتلا به کرونا نمی‌شوند غلط است. بیمارستان‌ها و آی سی یوهای ما امکانات و متخصصان کافی برای کودکان ندارند.

هشدار دکتر هاشمیان درباره بازگشایی مدارس | کرونا در کودکان شایع شود فاجعه می‌شود | توان مقاومت نخواهیم داشت

اما یک اظهارنظر رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا، برای همه خانواده‌ها سنگین آمده بود: در امسال سال انضباط دقیق دانش‌آموزان است؛ چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح.

اظهار نظر رییس جمهور را ببینید؛

روحانی: امسال مدارس باید مثل پادگان‌های نظامی باشند

امروز ولی علی ربیعی در این باره توضیحاتی داد. سخنگوی دولت با اشاره به استفاده از واژه پادگان در سخنان رییس جمهوری درباره مدارس و مفهوم آن گفت: پادگان دو مفهوم دارد، یکی اداره جامعه به صورت پادگانی که مشخص است ما با آن مخالف هستیم و دیدگاه ما این نیست و نظام جمهوری اسلامی هم بر این مبنا قرار نگرفته است پس جامعه را اینطور اداره نمی‌کنیم چه برسد به مدرسه. اما مفهوم دوم در این زمینه وجود آن نظمی است که در پادگان‌ها دیده می‌شود و تاکید رییس جمهوری هم بر همان بخش بود. این به معنای شرایطی است که در آن پروتکل‌ها در مدارس با نظمی دقیق رعایت شود. پس در این زمینه هم ما شاهد یک بازنمایی جهت‌دار هستیم که اخیراً هم باب شده و در سخنان مقامات دولتی و به ویژه رییس‌ جمهوری یک بخش برجسته می‌شود و مدام بر آن تأکید صورت می‌گیرد، درحالی که می‌دانیم گاهی این برجسته‌سازی‌ها مغرضانه است. 

واکنش سخنگوی دولت به استفاده رئیس جمهور از واژه پادگان برای مدارس

علی ربیعی، سخنگوی دولت اما امروز به یک ابهام در بازگشایی مدارس هم پاسخ داد: «چه کسی تشخیص داد مدارس باز شوند؟» ربیعی دراین‌باره گفت: «تمام کارشناسان پرورشی و آموزشی حساسیت نشان می‌دادند که مدارس باید باز شود و تصمیم درستی درباره بازگشایی مدارس اتخاذ شد؛ در عین حال در این باره نگرانی‌هایی وجود داشت به این صورت که عده‌ای از فضای مجازی نمی‌توانند استفاده کنند یا اینکه عدالت آموزشی لطمه می‌خورد و امکانات آن وجود ندارد. بسیاری نگران بودند که ماندن درازمدت کودکان در خانه باعث چاقی آنها می شود. بنابر گزارش آقای نمکی، کودکان کم سن و سالی که بر اثر کرونا آسیب دیدند، بیشتر در طبقه کودکان دچار چاقی مفرط بودند؛ همچنین آثار روانی ماندن بیشتر در خانه، موضوع نگران کننده دیگری بود؛ با توجه به این دلایل تصمیم بر بازگشایی مدارس تصمیم درستی بود.»

از سوی دیگر امروز معاون اول رئیس جمهور درباره بازگشایی مدارس ضمن قدردانی از آموزش و پرورش برای مدیریت برنامه‌های آموزشی در کنار شیوه‌نامه‌های بهداشتی گفت: براساس آنچه که وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده است، خانواده‌ها هیچ اجباری برای نحوه آموزش فرزندان خود ندارند و روش‌های مختلف و متنوعی پیش روی جامعه قرار گرفته و خانواده‌ها می‌توانند هر روشی که مناسب می‌دانند را انتخاب کنند.

اسحاق جهانگیری گفت: بر اساس اعتمادی که مردم به آموزش و پرورش و معلمین دارند، اطمینان دارم آموزش و پرورش قادر خواهد بود بهتر از سایر دستگاه‌ها، برنامه‌های مراقبتی و کنترلی را اجرا کند تا خانواده‌ها دغدغه‌ای نسبت به سلامت فرزندان خود نداشته باشند. آموزش و پرورش و مدیران مدارس باید به مردم این اطمینان را بدهند که با نظارت‌های مداوم در کنار استمرار برنامه‌های آموزشی، مراقبت‌های بهداشتی و حفظ سلامت دانش آموزان را نیز به طور جدی در دستورکار خود دارند.

بیشتر بخوانید؛

جهانگیری: اجباری برای نحوه آموزش دانش‌آموزان نیست | آموزش و پرورش به مردم اطمینان بدهد

با این حال آخرین اظهارنظر وزیر آموزش و پرورش همچنان خانواده‌ها را سردرگم می‌کند. محسن حاجی‌میرزایی عصر امروز گفته است:  در شرایط بحران با عدم قطعیت کامل مواجه هستیم و ممکن است هر لحظه تصمیم دیگری گرفته شود، باید بپذیریم که کرونا شرایط عادی زندگی را دچار تغییر و تحول و تصمیم گیری را سخت کرده است.

هرچند که اضافه هم کرده: اجباری برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نداریم، اضافه کرد: ما موظف به ارائه خدمات آموزشی هستیم و به علت کارکردهای آموزش حضوری این نوع آموزش را به آموزش غیر حضوری ترجیح می دهیم. اگر خانواده ها در مورد آموزش حضوری فرزندانشان نگرانی دارند می توانند از طریق آموزش غیرحضوری (شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی ایران و ...) برای آموزش و یادگیری فرزندان خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید؛

وزیر آموزش‌وپرورش: ممکن است هر لحظه تصمیم دیگری درباره مدارس گرفته شود | عده‌ای همیشه سعی دارند مشکل ایجاد کنند

کد خبر 547555 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش كروناويروس ستاد ملی مقابله با کرونا كرونا در ايران مدرسه و مدارس علی ربیعی دانش آموز اسحاق جهانگیری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش كروناويروس ستاد ملی مقابله با کرونا كرونا در ايران مدرسه و مدارس علی ربیعی دانش آموز اسحاق جهانگیری درباره بازگشایی مدارس حضور دانش آموزان وزیر آموزش و پرورش بیشتر بخوانید حاجی میرزایی وزارت بهداشت نظام پزشکی خانواده ها پروتکل ها ستاد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۷۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت جایگاه مدارس مستلزم رفع محدودیت‌ها و تفویض برخی اختیارات است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، مدارس را جایگاه تحقق عدالت آموزشی دانست و بر افزایش سهم دانش آموزان مناطق محروم برای ورود به مدارس خاص، تأکید کرد.  
رضا مراد صحرایی نگاه رئیس جمهور مبنی بر لزوم ارتقاء کیفیت و تقویت مدارس دولتی را یادآوری کرد و گفت: باید تلاش کنیم کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس دولتی را ارتقا دهیم و این امر با همکاری و همراهی معلمان میسر می‌شود.
وی برای تقویت مدارس دولتی، تأمین نیروی مورد نیاز این مدارس، تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای تحقق این امر، ارزیابی مستمر عملکرد مدارس دولتی، طراحی استاندارد‌های تقویت این مدارس و تدریس معلمان خاص در آنها را از جمله مواردی دانست که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه تأکید کرد: برای تقویت و ارتقاء جایگاه مدرسه که هدف اصلی آموزش و پرورش است، باید برخی محدودیت‌ها رفع و اختیاراتی به مدارس تفویض شود.

دیگر خبرها

  • معاون وزیر آموزش و پرورش: ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجرا ست
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • تقویت جایگاه مدارس مستلزم رفع محدودیت‌ها و تفویض برخی اختیارات است
  • زجر خلاقیت زیر زنجیر کتاب‌های درسی
  • امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟