Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

تعلل دو ماهه‌ی وزارت کار در برگزاری جلسه سه‌جانبه‌ی شورایعالی کار، انتقاد فعالان کارگری را برانگیخت. براساس الزامات قانون کار، جلسات شورایعالی کار باید حداقل ماهی یک بار برگزار شود اما در دو ماه گذشته یعنی دقیقاً بعد از هفدهم خردادماه، هیچ جلسه‌ی سه‌جانبه‌ای برگزار نشده است. در نهایت بعد از دو ماه غفلت، امروز عصر قرار است جلسه شورایعالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار شود؛ هرچند دستور کار رسمی این جلسه ربطی به ترمیم دستمزد یا راهکارهای احیای قدرت خرید از دست رفته‌ی کارگران ندارد، اما گروه کارگری مدعی‌ست که بحثِ «ترمیم مزد» را در جلسه امروز طرح خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها می‌گویند روی حق قانونیِ کارگران یعنی ترمیم مزد ۹۹ براساس تورم موجود که بیش از ۴۵ درصد است، پافشاری خواهیم کرد.

آمارهای تورمی مردادماه

به گزارش ایلنا در عین حال، آنچه مسلم است گرانی خارق‌العاده و سرسام‌آور هزینه‌های زندگی در ماه‌های سپری شده از سال ۹۹ است؛ اخیراً گزارش رسمی وزارت مسکن و شهرسازی نشان داد که نرخ مسکن در ایران، از ابتدای ۹۷ تا امروز رشد ۵ برابری داشته است؛ در همین ماه‌های گذشته، قیمت مسکن در شهرهای ایران بیش از صد درصد افزایش داشته است. حتی اگر تورم مسکن را درنظر نگیریم و فقط به خوراکی‌ها اکتفا کنیم، کارگران در ماه‌های اخیر در سبد ماهانه خانوار، تورم ۴۰ یا ۴۰ درصدی را احساس کرده‌اند.

داده‌های رسمی تورم مردادماه که البته بسیار تقلیل‌گرایانه محاسبه می‌شود و با واقعیات عینی زندگی مردم از زمین تا آسمان تفاوت دارد، افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.  براساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) در مرداد به ۳۰.۴ درصد رسیده که نسبت به ۲۶.۹درصد ماه قبل تا ۳.۵ درصد افزایش دارد. بر این اساس خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین ٣٠.٤ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. از سوی دیگر نرخ تورم ماهانه مرداد ۳.۵  درصد رسیده است.

محاسبات سبد معاش در مردادماه

محاسبات کمیته دستمزد کانون عالی شوراها که به عنوان مبنای کار گروه کارگری در مذاکرات امروز شورایعالی کار مبنا قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده تورم سنگین سبد معیشت خانوار در ماه‌های سپری شده از سال جاری است. در عین حال باید گفت این سبد بسیار حداقلی و کمینه محاسبه شده است و بازهم با سبد واقعی خانوارها، تفاوت‌ و فاصله‌ی معناداری دارد.

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) در ارتباط با این سبد که براساس داده‌های تورمی مردادماه محاسبه شده، می‌گوید: در مصوبات کمیته دستمزد سال قبل، به دلیل فاصله بسیار زیاد تورمی مولفه‌هائی چون مسکن، درمان و حمل و نقل مقرر شده بود جلساتی برای تعیین درصد مولفه‌ها و راه‌های احصای این اعداد برگزار شود که تاکنون هیچ جلسه‌ای برگزار نشده است. لذا بدون دخالت افزایش‌های چندین برابری این مولفه‌ها (از قبیل افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ مسکن) سبد خانوار با این فرمول فعلی، بسیار پائین‌تر از سبد واقعی است و فقط به دلیل رسیدن به توافق در جلسات سه‌جانبه با همین فرمول حداقلی محاسبه شده است.

سبد معاش حداقلی مردادماه بدون در نظر گرفتن سهم اقلام بهداشتی، ۶ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان است که با درنظر گرفتن سهم بهداشت به ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان می‌رسد؛ همین سبد با در نظر گرفتن سهم مسکن در کلانشهرها به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد.

سبد معیشت حداقلی مردادماه با مبنا قرار گرفتن سبد خوراکی‌ها و براساس داده‌های رسمی مرکز آمار و انستیتو پاستور ایران محاسبه شده است؛ مبنای کار برای محاسبه سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که در فرمول حداقلی محاسبه‌ی سبد، زیرساخت اصلی سبد معاش است و سبد معاش کلی با اعمال یک ضریب روی آن حاصل می‌شود، جدول زیر است.

 

توفیقی در ارتباط با محاسبه سبد خوراکی‌ها می‌گوید: از آنجا که اندازه استاندارد یک خانواده متوسط هنوز ۳.۳ نفر است، هزینه خوراکی‌های روزانه خانوار به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۶۴۴,۷۳۴‬   =  ۳.۳  ×۱۹۵۳۷۴ ریال

بنابراین هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانوار در یک ماه می‌شود:

۱۹,۳۴۲,۰۲۶‬=۳۰× ۶۴۴,۷۳۴ریال

او در ارتباط با اعمال ضریب روی سبد خوراکی‌ها و محاسبه سبد معاش کلی می‌گوید: با توجه به جدول  U۹۷Os۹۹T۵_۰۷ مرکز ملی آمار در خصوص متوسط هزینه خوراکی‌ها بر اساس جداول درآمدی مطابق با استانداردCOICOP، داریم:

۶۲,۴۹۴,۴۲۹=   ۳۰.۹۵ /  ۱۰۰ × ۱۹,۳۴۲,۰۲۶ریال در ماه   

با این حساب، سبد حداقلی که در جلسات سه‌جانبه‌ی کمیته دستمزد ذیل شورایعالی کار در اسفندماه، ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده بود، در مردادماه ۹۹ به ۶ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان رسیده است.

توفیقی با توجه به هزینه‌های سربار کرونا در ماه‌های اخیر که سهم بهداشتی سبد را افزایش می‌دهد؛ می‌گوید: در همان اسفندماه، سبد معاش با در نظر گرفتن سهم بهداشتی، ۵ میلیون و ۲۶۴ هزار تومان بود. به طریق مشابه، سبد مردادماه نیز که ۶ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان محاسبه شده، با در نظر گرفتن سهم اقلام بهداشتی، ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار تومان می‌شود.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها تاکید می‌کند: این سبدِ محاسبه شده – چه با در نظر گرفتن سهم اقلام بهداشتی و چه بدون آن- بدون در نظر گرفتنِ «سهم مسکن در کلانشهرها و شهرهای اقتصادی و صنعتی» محاسبه شده است و  با دخالت سهم مسکن به خصوص در کلانشهرها، این سبد تا مرز ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم می‌رسد؛ کافی‌ست فقط اجاره بهای مسکن را در کلانشهرهایی مانند تهران در نظر بگیریم تا ببینیم تورم سبد چقدر می‌شود!

بیم و امیدها!

در این شرایط، امید کارگران که تا حدود زیادی در ماه‌های گذشته با سوگیری‌های دولت ناامید شده، به جلسه عصر امروز است؛ آیا نمایندگان دولتی و کارفرماییِ حاضر در جلسه عصر امروز، شرایط سخت معیشتی کارگران را درک خواهند کرد؟ آیا لااقل حاضر به پذیرش اعداد و ارقام سبدی خواهند شد که بسیار حداقلی و کمتر از نرخ واقعی هزینه‌های زندگی محاسبه شده است؟ و آیا راهکارهایی –نقدی یا غیرنقدی- برای بهبود معیشت کارگران و جبران قدرت خریدی که در ماه‌های گذشته بیش از همیشه از دست رفته است، در نظر خواهند گرفت؟!

حداقل انتظار این است که به وعده‌های داده شده عمل شود؛ رئیس سازمان بازرسی کشور بارها در چندماه گذشته از قول وزیر کار برای ترمیم دستمزد ۹۹ در نیمه دوم سال خبر داده و رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز بارها اعلام کرده دولت «موظف» است راهکارهای ترمیمی برای بهبود وضع معاش کارگران در دستور کار قرار دهد. انتظار کارگران این است که این وعده‌ها، فقط «وعده» باقی نمانند و جامه‌ی عمل بپوشند!

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: سبد معاش صراط نظر گرفتن سهم محاسبه شده شورایعالی کار سبد خوراکی ها کمیته دستمزد خوراکی ها هزار تومان ۶ میلیون سهم مسکن سه جانبه سبد معاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم تجلیل از استادان سرآمد آموزشی که عصر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم خطاب به استادان اظهار کرد: ان‌شاءالله خداوند به شما توفیق دهد که شغل معلمی را شغل انبیاست با صحت و سلامت و تربیت دانشجویان ایمانی و دغدغه‌مند نسبت به سرمایه‌های ایرانی به محقق کنید.

وی با گرامیداشت یاد شهیدمطهری بیان کرد: شهید مطهری فیلسوف، فقیه و عالم دین بود و در کنار عالم دین بودن دارای غیرت دینی هم بود؛ چرا که بین غیرت دینی و عالم دین بودن تفاوت وجود دارد، البته باید از همسر ایشان مرحومه مغفوره خانم روحانی هم یاد کنیم؛ چرا که شهیدمطهری قطعا با پشتیبانی همسرشان توانستند جایگاه علمی را کسب کنند.

دبیر شوری عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه شما استادان با اصطلاح مدرن، آشنایی دارید، اصطلاح مدرن وصف خیلی از موضوعات از قبیل فلسفه، علم، فناوری، صنعت، سبک زندگی و ... است. معروف است که می‌گویند دکارت پدر فلسفه مدرن است، یعنی قبل از دکارت فلسفه، فلسفه مدرن نبود یا می گویند نیوتون در نیمه دوم قرن هفدهم پدر علم مدرن است، یعنی قبل از وی علم بود، اما علم مدرن نبود. این سوال خیلی مهم است که می‌گویند علم مدرن چیست؟ و چه فرقی با علم غیر مدرن دارد؟ علمی در دوران قرون وسطی مطرح بود که در اصطلاح غربی‌ها علم با مبنای سنت مسیحی نام داشت که با ظهور گالیله در قرن هفدهم و نیوتون در نیمه دوم قرن هفدهم علم مدرن شکل گرفت.

استاد خسروپناه با طرح این سوال که علم مدرن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ ادامه داد: اصولا ما در تفکر اسلامی معتقد به علم، دانش، معرفت و فریضه دانستن علم هستیم و توصیه شده‌ایم که به دنبال علم برویم و فرموده‌اند که بر زن و مرد مسلمان علم فریضه هست. این علم که العلم السلطان یا فریضه است، چیست؟ آیا علم مدرن هست؟ با تعبیر فلسفه علم، چقدر با این پارادایم علم مدرن موافق هستیم؟ دانشگاه ها شکل گرفته و دروس دانشگاهی عمدتا علومی است که از غرب آمده است، اکنون فیزیک یک علم مدرن است و با فیزیکی که در طبیعات قدیم تدریس می‌شد، متفاوت است.

وی ادامه داد: در طبیعات قدیم عناصر ۴ گانه‌ای را قائل بودند که شامل خاک و آب و باد و آتش می‌شده است؛ اما در علم مدرن هم قوانین ترمودینامیک تغییر کرده و هم عناصر جدول مندلیف مرتب رو به توسعه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین پارادایم علمی تغییر کرده است، آیا با داشته هایی که داریم با علم در اندیشه اسلامی می توانیم علم مدرن را بپذیریم، معمولا این سوال را خیلی ها ساده جواب می دهند و می گویند هر علمی که نافع باشد، باید مورد استفاده قرار بگیرد حال علم مدرن باشد یا علم دوران سنت باشد، اگر نافع است باید بپذیریم. فیزیک و شیمی و زمین شناسی و علوم مهندسی و فناوری نافع هستند و استفاده می‌شوند که برخی از این علوم بهره نادرست می‌برند و آن را بد استفاده می‌کنند مثل چاقویی که یکی از آن استفاده درست می‌کند و دیگری استفاده غلط می‌کند.

استاد خسروپناه گفت: اسلام بر علم حکمی و مبتنی بر حکمت تأکید دارد که با علم سنت مسیح قرون وسطی متفاوت است. با علم مدرن هم متفاوت است،  البته وقتی می‌گویند تقابل طبیعتا نافی وجوه اشتراک نیست.

وی با طرح این پرسش که چه نسبتی بین علم حکمی با علم مدرن وجود دارد؟ اضافه کرد: عقل قطعا ابزار علم است، البته امروزه در علم مدرن مخصوصا در مهندسی، صنعت، فناوری و ... غیر از عقل از تخیل هم بهره می‌بریم و به همین علت است که بشر صاحب علم اکتسابی زایشی است و تولید علم می‌کند، اما حیوانات این کار را نمی‎کنند، آنها علم دارند، اما علم غریزی است و ما انسان‌ها علم عقلی داریم، قطعا پشتوانه علم عقل است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر بخواهم تفاوتی در ساحت عقل بین علم مدرن و علم حکمی ذکر کنم این هست؛ عقلی که در دوره مدرن و دوره فلسفه مدرن مطرح است و در علم مدرن اثرگذاشته است 2 معنایی از عقل بود؛ دکارت وقتی از عقل سخن می گوید عقل نظری ریاضی را مدنظر قرار می‌دهد و می‌گوید اگر انسان ریاضی بداند عالم را نیز می‌شناسد. وقتی نوبت به عقل استدلالی کانت رسید، عقل دیگری را به میدان نشاند به نام عقل علمی. پس از کانت فیلسوفان دیگری مانند ماکس وبر که جامعه‌شناس و فیلسوف بود، عقل معاش یا برنامه‌ریز را مورد تاکید قرار داد.  

استاد خسروپناه گفت: در سیر علم مدرن که مبتنی بر فلسفه مدرن است، 3 عقل نظری و عقل عملی و عقل ابزاری مطرح است. اگر کسی بخواهد علم مدرن را بر اساس عقل مدرن تعریف کند باید بگوید علم مدرن دانش زاییده عقل نظری یا عقل عملی با عقل ابزاری است. اما آیا در حکمت عقل نظری را قبول داریم؟ اگر نهادهای اصلی قدرت ابن سینا، سهروردی تا خواجه نصیرالدین، علامه طباطبایی باشند عقل نظری و عقل عملی را قبول داشتند. ما شیعیان عقل نظری و عملی را قبول داریم. آیا در فرهنگ اسلامی واژه‌ای معادل عقلانیت برنامه‌ریز داریم یا خیر؟

وی بیان کرد: منشا حکمت را «خرد ناب» می‌دانیم که اگر جامع شود معنای لب می‌دهد. عقل جامعه و خرد ناب این است که عقل نظری، عملی و معاش را قبول داشته باشیم، اما این عقل مدرن است، در علم حکمی که مبتنی بر خردناب است، غیر از عقل نظری، عملی و معاش یک عقل چهارمی به نام عقل معاد است که اگر این ۴ عقل سمع و بصر، تخیل، تعقل و عقل ناب با هم جمع شوند عقل معاد یا لُب را شکل می‌دهند، پس فرق علم مدرن با علم حکمی در این نیست که یکی عقل را قبول داشته باشد و دیگری خیر، بلکه هر دو عقل نظری و عملی و معاش و برنامه ریزی را قبول دارند، ولی علم حکمی عقل معاش و معاد را هم قبول دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: برخی نظریه های علوم اجتماعی مانند عقلانیت ارتباطی که هابرماس مطرح می کند عقل نظری را قبول ندارد، پست مدرن ها عقل نظری و عملی را قبول ندارند و جزء علم مدرن به شمار می‎آیند، البته نمی‌خواهم بگویم کسی که جزء پست مدرن است علم نظری و عملی را قبول ندارد، اما هستند کسانی که در علم مدرن عقل نظری و عملی را قبول ندارند، امروزه روانشناسی و جامعه شناسی پست مدرن داریم، پس وقتی علم حکمی خواهیم داشت که عقل نظری  و عملی و معاش و معاد با هم جمع شوند که حکمت را تشکیل می دهد و به علمی که از حکمت سرچشمه بگیرد علم حکمی نام دارد.

استاد خسروپناه افزود: آیا در برنامه آموزشی و درسی و شورای گسترش و تعیین رشته ها و سرفصل‌ها و تدوین کتب درسی این تمایز فلسفی اثر می گذارد یا خیر؟ استادان و نخبگان باید برای این پرسش پاسخ بیابند.

وی تاکید کرد: عالمان ما از ابن سینا تا رازی، شیخ بهایی و میرداماد و ... علم حکمی را دنبال می‌کردند، اگر بخواهیم به تمدن نوین اسلامی برسیم، محتاج علم حکمی هستیم. حال باید دنبال آن باشیم که چگونه علم حکمی را با عقل معاد پیوند دهیم، شما استادان حکمت بنیان ان‌شاءالله با کنش و خرد و فضیلت و اخلاقی که دارید می توانید این علم را به ثمر برسانید، ولی مهم است که در برنامه های درسی به آن توجه کنیم و امیدواریم خداوند عمری به ما عطا کند تا علم حکمی را در سراسر دنیا نشر دهیم.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • محاسبه هزینه حمل بار بین المللی
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | حقوق حداقل‌بگیران چند درصد افزایش می یابد؟
  • گفت‌وگو باکارگردان مجموعه‌مستند «پابه‌ماه»/ قصه‌هایی تماشایی از امید و زندگی
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول!
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان
  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نیازمندان فارس