Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@15:31:54 GMT

هر آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۹۸۲۹

هر آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم

حوادث ناشی از سوختگی منجر به ایجاد صدمات جدی و مرگ زودرس است، همچنین درمان و مراقبت‌های سوختگی بسیار پرهزینه و حتی برخی سوختگی‌ها خود عامل معلولیت‌های شدید هستند علاوه بر آن هزینه درمان و مراقبت بیماران سوختگی در بیمارستان‌ها بسیار بالاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوختگی به عنوان یکی از دردناک‌ترین حوادث منجر به ایجاد صدمات جدی و مرگ زودرس می‌شود و تأثیر منفی زیادی بر کیفیت زندگی مصدومان سوختگی دارد که از آن می‌توان به عنوان یکی از پر عارضه‌ترین بیماری‌ها نام برد، چرا که این بیماران نیازمند جراحی‌های متعدد، بستری‌های طولانی، صرف هزینه‌های بالای درمان و البته حمایت روحی و روانی طولانی مدت هستند به همین دلیل باید تلاش کرد موضوع پیشگیری از سوختگی را بیش از گذشته به مردم آموزش داد تا از سطح حوادث و سوختگی ناشی از آن در جامعه کاسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظر به اهمیت بالای این موارد گروهی از پرستاران و پزشکان بیمارستان امام موسی کاظم (ع) که تنها بیمارستان تخصصی سوانح سوختگی در استان اصفهان است با توجه به اینکه سال‌ها در ارتباط با این بیماری و بیماران ناشی از سوختگی بودند تصمیم به تألیف و نشر کتابی با نام "هر آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" گرفتند. سید عبدالله احمدی، اعظم صمدی و فریدون عابدی سه تن از پرستاران و پزشکان بیمارستان امام موسی کاظم (ع) هستند که اقدام به تألیف این کتاب کردند.

سوانح سوختگی جبران ناپذیر است

اعظم صمدی یکی از نویسندگان کتاب " آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" در خصوص این کتاب به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بیماران سوختگی از آن دسته، بیمارانی نیستند که شما در هر بیمارستانی با آنها مواجه شوید و برخورد با بیمارانی که خواسته یا ناخواسته دچار سوختگی‌های بعضاً عمیق و جبران ناپذیر شده‌اند ما را بر آن داشت تا اقداماتی در خصوص پیشگیری از سوختگی انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: راهی که برای پیشگیری از سوختگی به ذهن ما رسید این بود که با تألیف این کتاب بتوانیم به مردم بحث پیچیده و ناآشنای سوختگی را اطلاع رسانی کنیم، چرا که مردم هنوز نحوه برخورد درست با این بیماری را نمی‌دانند و شاید از این طریق بتوانیم بخشی از راه‌های پیشگیری، مواجهه و درمان سوختگی را آموزش دهیم.

یکی از نویسندگان کتاب "آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" ادامه می‌دهد: لزوم این اطلاع رسانی باعث شد ما به سمت تألیف یک کتاب به زبان ساده و مردمی حرکت کنیم تا بتوان از این طریق عوارض جبران ناپذیر سوختگی را بیان کنیم که این کتاب در بخش‌های مختلف در همین راستا تلاش می‌کند.

عدم آشنایی با پوست مقابله با سوختگی را سخت می‌کند

وی اضافه می‌کند: در فصل اول این کتاب خواننده با پوست که یکی از اعضای کم توجه بدن انسان است بیشتر آشنا می‌شود زیرا سوختگی وسیع، عمیق و یا حتی محدود بیش از همه پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عدم آشنایی افراد با این بخش از بدن توانایی مقابله با سوختگی را از آنها می‌گیرد.

صمدی در خصوص هدف نهایی از تألیف کتاب "آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" می‌گوید: در این کتاب تلاش کردیم بعد از اینکه خواننده با پوست و انواع سوختگی آشنا می‌شود بتواند از آن پیشگیری کند و در واقع پیشگیری هدف اصلی تألیف این کتاب است.

مهمترین اصل پیشگیری از سوختگی است

وی اظهار می‌کند: آتش نشانی اصولی برای جلوگیری از حوادث آتش سوزی در ساختمان‌ها و اماکن مختلف لحاظ می‌کند و مطمئناً در تألیف این کتاب از اصول و راه‌های پیشگیری از آتش سوزی در اماکن که بیشتر آن بر دوش آتش نشانی است استفاده شده است.

این متخصص سوختگی در خصوص جامعه هدف کتاب "آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" می‌گوید: نمی‌توانیم بگوییم سوختگی برای شخص یا قشر خاصی است زیرا ممکن است هر شخص و در هر لحظه به صورت کاملاً غیرارادی در موقعیت خطر قرار بگیرد پس مطالعه تالیفات این کتاب به عامه مردم توصیه می‌شود.

وی تصریح می‌کند: مطالب این کتاب در عین علمی و تخصصی بودن به نحوی از منابع معتبر اخذ و نوشته شده است که بتوان خواندن آن را به مردم عادی تا اساتید دانشگاهی در حوزه‌های پزشکی و غیر پزشکی توصیه کرد.

صمدی با بیان اینکه تیراژ اول این کتاب هزار نسخه بوده است، تصریح کرد: فعلاً این کتاب بین کسانی که در جریان نگارش آن بوده‌اند توزیع شده و مورد استقبال قرار گرفته است، ولی هدف ما با توجه به اهمیت پیشگیری از حوادث، توزیع رایگان این کتاب با کمک خیرین در سراسر نقاط کشور است.

استان‌های مرزی و جنوبی مناطق پرخطر سوختگی

وی می‌گوید: توزیع این کتاب با کمک خیرین قرار است بیشتر در استان‌های مرزی از جمله استان کرمانشاه و کردستان و استان‌های حادثه خیز جنوبی انجام شود، همچنین مطالعه این کتاب بیش از همه به بانوان خانه دار به عنوان ستون خانواده و مهمترین افرادی که می‌توانند در کاهش سوختگی نقش داشته باشند توصیه می‌شود.

این متخصص سوختگی تصریح می‌کند: با همکاری انتشارات کتاب توزیع آن در کشور با تخفیف بالایی انجام می‌شود و نویسندگان کتاب نیز با توجه به نیت خیر خود هیچ‌گونه حق تألیفی دریافت نکرده‌اند.

اطلاعات مردم نسبت به سوختگی پایین است

همچنین سید عبدالله احمدی یکی دیگر از نویسندگان این کتاب به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به طور کلی اطلاعات مردم در خصوص پیشگیری از سوختگی و مواجهه با آن بسیار پایین است، بنابراین همیشه دغدغه ما این بود که بتوانیم با تلاش‌های خود سوختگی را با زبانی ساده به مردم توضیح دهیم.

وی اضافه می‌کند: پیشگیری از سوختگی، آشنایی با ارگان‌های یاری رسان در حوزه سوختگی، آشنایی با بیمارستان‌های این حوزه در ایران، اقدامات مؤثر در زمان سوختگی و نحوه کمک به فرد آسیب دیده از سوختگی از جمله موضوعاتی است که در کتاب "آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" به آن پرداخته شده است.

این متخصص سوختگی ادامه می‌دهد: برای ایجاد درک بهتر از شرایط سوختگی در این کتاب برخی از سناریوهای مختلف بینی شده است و ۱۵ موقعیتی که در آن بیشتر مباحث سوختگی رخ می‌دهد به همراه اقدامات مؤثر در این زمان از طریق کتاب "آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" اطلاع رسانی و آموزش داده شده است.

وی تصریح می‌کند: این کتاب کمک شایانی به اقشار در معرض خطر از نظر اطلاعات اجتماعی می‌کند زیرا می‌تواند با ایجاد موقعیت‌های ذهنی مواجهه با سوختگی افراد را بیش از پیش با این نوع حوادث و عوارض و پیشگیری‌های آن آشنا کند.

سود برخی در بیماری مردم است

احمدی می‌گوید: سود برخی در آسیب و زیان و بیماری مردم است و در تألیف این کتاب نیز افراد زیادی مقابل ما ایستادند اما حتی اگر جلوی توزیع نسخه چاپی کتاب گرفته شود نسخه اینترنتی آن در راستای پیشگیری از سوانح سوختگی توزیع می‌شود.

کد خبر 442851

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سوختن سوختگی آتش سوزی حادثه آتش سوزی بیمارستان امام موسی کاظم ع شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق پیشگیری از سوختگی تألیف این کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «سفر به نیمه دیگر خود» نوشته علی نورآبادی خبرنگار و پژوهشگر به تازگی توسط نشر صاد منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود. این کتاب شامل دو تک نگاری درباره افغانستان است. همچنین یک سفرنامه تصویری نیز در کتاب آمده است.

نورآبادی درباره چگونگی نوشتن است کتاب می گوید: سفر نخست من به افغانستان در آذر ۱۳۸۵ بعد از سقوط حکومت طالبان بدست مجاهدان بود. این سفر کاملاً شخصی و زمینی و به مدت ۱۲ روز بود. اما سفر دوم در اسفند ۱۳۹۲ بود. این بار سفر ما کاملاً رسمی و دولتی بود و به همراه هیئتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دعوت مسئولان فرهنگی افغانستان عازم این کشور شدیم.

این خبرنگار با اشاره به سابقه آشنایی خود با افغانستان، این توضیح را دارد: نخستین آشنایی جدی من با افغانستان در دوره دانشجویی بود. نمیدانم کتاب «پیاده آمده بودم»، مجموعه اشعار محمدکاظم کاظمی چگونه به دستم رسیده بود اما شعرهایش به شدت به دلم نشسته و بسیاری از آنها را حفظ کرده بودم. اشعار آن با فضای بعد از جنگ و دهه ۱۳۷۰ همخوانی زیادی داشت و از آنها در نمایشگاه ها و نشریات دانشجویی استفاده میکردیم. البته در آن زمان نمی دانستم محمدکاظم کاظمی افغانستانی است، این را بعداً فهمیدم و شگفت زده شدم و با نگاه تازه ای کتاب و دیگر اشعار او را خواندم. همین کتاب، نقطه آغاز جستجوی بیشتر من درباره افغانستان شد. در این جستجوها کتاب «برچه های سرخ، کوچه های سبز» به دستم افتاد. مطالعه این کتاب که شامل یادداشتهای سفر رضا برجی به افغانستان در بحبوحه جنگ های داخلی است، علاقه ام به این کشور را دو چندان کرد. در مقدمه کتاب تحلیلی کوتاه و چند صفحه ای از تاریخ معاصر افغانسان به ویژه بعد از سر کار آمدن طالبان آمده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«افغانستان کشوری ساده و بدوی اما با مسایلی سخت است. شاید سختی آن در همین سادگی و بدویت بیش از حد آن باشد. ابر قدرت ها که قدرت خود را در ماشین جنگی سنگین و پیچیده می بینند، به اشتباه خیال میکنند به راحتی می توانند چند روزه افغانستان را تسخیر کنند اما خود به تسخیر آن بدویت در می آیند. اکنون افغانستان است و طالبان. و اولین اولویت طالبان امروز، کسب مقبولیت داخلی و مشروعیت بین المللی است. طالبان تشنه به رسمیت شناخته شدن از سوی دیگر کشورهاست اما هنوز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است. طالبان هنوز پدیده ای ناشناخته است و قضاوت درباره این گروه زود است. طالبان، مشارکت سیاسی همه گروهها و اقوام را در ساختار قدرت آینده افغانستان وعده داده است، باید منتظر ماند و دید. و اما مردم خوشحالند و نگران؛ خوشحال از رفتن متجاوزان و برقراری امنیت و نگران از آینده. مردم، مضطربند و منتظر؛ مضطرب از بلاتکلیفی و منتظر که چه خواهد شد؟»

این کتاب با قیمت ۲۸۹ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6095035 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • سمنان چگونه پایتخت کتاب ایران شد؟
  • نمایشگاه کتاب کارناوال شادی است
  • نمایشگاه کتاب ظرفیت جذب گردشگران خارجی را دارد
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • سه سرنشین لنج آتش گرفته در آبهای جزیره هرمز جان باختند
  • «دیکتاتوری با اخلاق سگی» به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • برگزاری همایش بزرگ عقیدتی سیاسی در بافق
  • مصدومیت ۴ نفر بر اثر انفجار گاز شهری در مراغه
  • مصدومیت ۴ نفر بر اثر انفجاری گاز شهری در مراغه
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور