Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون فرهنگی هنری «آل‌طه» با اجرای طرح‌هایی همچون پیوند مسجد و مدرسه، راه‌اندازی قرارگاه مقابله با کرونا و برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی همچون معامله در بورس توانسته جای خود را بین نسل جوان باز کند و مرکزی برای همدلی و همگرایی باشد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: کانون فرهنگی هنری آل طه نهاد فعال و پویا در مسجد روح الله و سطح منطقه افسریه تهران است که توانسته با مشارکت در اجرای طرح های جذاب و مفید جای پای خود را در میان نسل جوان این منطقه از پایتخت کشورمان محکم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کانون فرهنگی هنری آل طه که اکنون بیش از 300 عضو خواهر و برادر دارد و بیش از 15 سال از عمر آن می گذرد، به همت حجت الاسلام والمسلمین حسین دقیقی شاهرودی در مسجد روح الله (واقع در تهران، بزرگراه بسیج، خیابان شهید رحیمی، خیابان چهار افسریه، نبش خیابان 38) تاسیس شد و اکنون به درختی تناور و پر محصول تبدیل شده است.

 

کانونی که نسل جوان اکثر اعضای آن را تشکیل می دهد

 

حجت الاسلام والمسلمین رضا دقیقی شاهرودی درباره این کانون به خبرنگار شبستان گفت: کانون فرهنگی هنری آل طه مجموعه ای فعال و موثر است که نسل جوان اکثر اعضای آن را تشکیل می دهد و در برگزاری برنامه های مسجد روح الله همیشه موفق بوده و ابتکارات زیادی نیز به کار بسته است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آل طه افزود: حضور نوجوانان و جوانان در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه ها است که موجب موفقیت این کانون شده و به همین دلیل جوان گرایی همیشه در مسجد روح الله و نهادهای آن لحاظ شده و همیشه نتیجه بخش نیز بوده است.

 

این کانون که دفتر آن در سمت چپ ورودی شبستان مسجد روح الله واقع شده در جذب نسل جوان به این مسجد نیز بسیار موفق عمل کرده و اعضای آن از 30 نفر به 100 نفر افزایش یافت و اکنون بیش از 300 عضو فعال دارد که به گفته دقیقی شاهرودی، از نکات جالب آن است که اکثریت این اعضا را بسیجیان تشکیل داده اند. در واقع همانطور که بسیاری از اعضای کانون فرهنگی هنری آل طه، عضو پایگاه بسیج مسجد روح الله هستند، بسیاری از اعضای این پایگاه نیز خود را کانونی می دانند و وجود همین روحیه همدلی موجب موفقیت و شهرت این خانه خدا در سطح منطقه افسریه و در میان مساجد مرکز رسیدگی به امور مساجد ناحیه شهید محلاتی شده است.

 

مشارکت در اجرای طرح پیوند مسجد و مدرسه

 

مدیریت کانون فرهنگی هنری آل طه نقش آفرینی این کانون در اجرای طرح «پیوند مسجد و مدرسه» را جزو ماموریت های آن تعریف کرده که بر اساس اعضای این کانون به همراهی امام جماعت و چند تن از اعضای پایگاه بسیج مسجد روح الله حلقه اصلی اجرای این طرح را تشکیل می دهند. هر سال در مناسبت های مختلف اجرای این طرح نمود بیشتری پیدا می کند که مهم ترین آنان در قالب همکاری مسجد روح الله با مدرسه ثقلین در اجرای اردوهای زیارتی و سیاحتی و برگزاری اعتکاف رجبیه و اردوهای تحصیلی در فضای مسجد روح الله به منظور آمادگی دانش آموزان این مدرسه برای موفقیت در امتحانات تحصیلی و المپیادهای علمی است.

 

به گفته دقیقی شاهرودی دو سال است که طرح 18 ساعت در مسجد به همت کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج و با حضور جمعی از دانش آموزان مدرسه ثقلین در مسجد روح الله اجرا می شود که طی آن افراد ضمن شرکت در کلاس های فرهنگی و انجام اعمال عبادی و برنامه های تفریحی و ورزشی، از کلاس های تقویت درسی و رفع اشکال نیز استفاده می کنند.

 

کانون فرهنگی هنری آل طه در راستای تقویت معرفت دینی و مهارت های مذهبی نمازگزاران مسجد روح الله، کلاس های آموزش مداحی را در روزهای دوشنبه با تدریس علی ولی خانی، ذاکر اهل بیت (ع) برگزار می کند و ویژه افراد در رده سنی نوجوان -11 تا 18 سال- است. تمام هزینه های این کلاس نیز توسط همین کانون تامین می شود.

 

برپایی نمایشگاه دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در چهل سالگی انقلاب

 

از این گونه فعالیت های دینی و مذهبی و علمی که بگذریم نوبت می رسد به خدماتی که کانون فرهنگی هنری آل طه در زمینه انقلاب اسلامی انجام می دهد. اعضای این کانون در کنار بسیجیان مسجد روح الله با برپایی غرفه ای در سال 1397 و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردهای چهل ساله نظام جمهوری اسلامی در حوزه های اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی را به شکلی ملموس و نو در معرض دید عموم مردم قرار دادند. اعضای کانون فرهنگی هنری آل طه همچنین به اعضای پایگاه بسیج این مسجد در برپایی غرفه این پایگاه در نمایشگاه «بسیج، سرباز چهل ساله» همکاری داشتند که نمودی دیگر از همدلی و همگرایی کارگزاران و فعالان این خانه خدا است.

 

این کانون همچنین در مناسبت های مختلف کارگاره علمی و عملی برگزار می کند که از جمله آنها می توان به برگزاری کارگاه آشنایی با بورس، وهابیت شناسی، سبک زندگی اسلامی ایرانی و روش های بهزیستی در زندگی فردی و خانوادگی اشاره کرد.

 

تشکیل قرارگاهی برای خدمت به مردم و مدافعان سلامت

 

همه این فعالیت ها موجب شهرت و موفقیت کانون فرهنگی هنری آل طه شده است اما وقتی سرو کله ویروس کرونا پیدا شد اعضای این کانون با همکاری پایگاه بسیج، قرارگاه خدمت و سلامت را در مسجد روح الله راه اندازی کردند که ضد عفونی کردن اماکن و معابر عمومی و کوچه پس کوچه های منطقه افسریه به ویژه در خیابان چهارم این منطقه، آغاز نهضت جهادی آنها بود.

 

کانون فرهنگی هنری آل طه در قالب این قرارگاه در گام دوم، اقدام به تهیه لوازم بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده و توزیع آن میان نمازگزاران مسجد روح الله، مدافعان سلامت و شماری از نیازمندان کردند تا به این صورت جزو مجریان پویش «نذر سلامت» باشند. اقدام بعدی این کانون و همسو با فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه و رزمایش مواسات و همدلی، تهیه و توزیع بیش از 600 بسته ارزاق در هشت مرحله میان نیازمندان بود که بخشی از نیازمندان، افرادی هستند که در دوره شیوع ویروس کرونا بی کار شدند یا درآمدشان بسیار کاهش یافته بود. آماده سازی فضای مسجد روح الله برای برگزاری برنامه در مناسبت های مختلف مذهبی از جمله نیمه شعبان، شب های قدر و سوگواری حسینی، از اقدامات دیگر کانون فرهنگی هنری آل طه در دوره شیوع این ویروس بوده است.

 

سخن آخر اینکه، کانون فرهنگی هنری آل طه نمونه ای ممتاز از همگرایی فعالان یک مسجد در خدمت به نیازمندان، برگزاری برنامه در مناسبت های مذهبی و ملی و اجرای طرح های ملی و منطقه ای است واقعیتی که در دوره شیوع ویروس کرونا از سوی اعضای این کانون، اثبات شد.

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک مومنانه بچه های مسجد فعالان مسجدی پیوند مسجد و مدرسه مسجد روح الله اعضای این کانون پایگاه بسیج اجرای طرح نسل جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۰۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد

ایسنا/اردبیل مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل گفت: مساجد می توانند نقش مهمی در بحث عدالت فرهنگی و گسترش برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات داشته باشند.

مصطفی آمون، ۱۱ اردیبهشت در جلسه کارگروه تخصصی غنی سازی اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی مناسب برای نوجوانان و جوانان در ایام تابستان، اظهار کرد: جریان سازی، پشتیبانی و نظام مند کردن فعالیت های تابستانی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در این کارگروه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل تصریح کرد: برنامه ریزی خلاقانه و طرح ایده های جدید برای اوقات فراغت موجب بهره مندی هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان از برنامه های تابستانی خواهد شد.

وی اظهار کرد: مساجد می توانند نقش مهمی در بحث عدالت فرهنگی و گسترش برنامه های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات داشته باشند.

آمون خاطرنشان کرد: فضای معنوی مساجد می تواند تاثیر عمیقی در گسترش برنامه های فرهنگی و تربیتی در بین جوانان و نوجوانان داشته باشد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان به شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز اشاره کرد و افزود: امروز بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری در سطح استان اردبیل می‌توانند به عنوان پاتوق فرهنگی و تربیتی نوجوانان و جوانان نقش مهمی در اجرای برنامه های تابستانی و غنی سازی اوقات فراغت آنها داشته باشند.

آمون، توسعه تعاملات و بهره مندی از ظرفیت های دستگاه های فرهنگی و اجرایی برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن طرح «مسجد، کانون نشاط» را بسیار مهم دانست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل از معلمان روستای احمد آباد سفلی در تکاب
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم دهه کرامت در لرستان با محوریت مردم برگزار می‌شود
  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان