Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-29@09:11:55 GMT

خصوصی‌سازی نادرست چوب لای چرخ تولید است

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۰۴۵۵

خصوصی‌سازی نادرست چوب لای چرخ تولید است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،در سال‌های گذشته همواره روند خصوصی‌سازی مورد نقد بسیاری از کارشناسان و جریان دانشجویی بوده چرا که معتقد هستند رانت در این روند دخیل است. به عنوان مثال کارخانه هفت تپه از زمان واگذاری به بخش خصوصی دارای حواشی و مشکلات بسیاری بوده به گونه‌ای که کارگران آن 6 ماه است حقوق دریافت نکردند و بیش از 70 روز است که در گرمای شدید خوزستان دست به تحصن و اعتراض زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند خصوصی‌سازی در کشور بیان کرد: در سال‌های اخیر روند نادرست خصوصی‌سازی در کشور چوب لای چرخ تولید داخلی گذاشته و زندگی و معیشت بسیاری از کارگران را مختل کرده است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مرتبا شاهد تحصن یا اعتراض کارگرانی هستیم که کارخانه محل کارش به بخش خصوصی واگذار شده و خودشان یا بیکار شدند یا چندین ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با انتقاد از عملکرد سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: این سازمان به جای نظارت بر اموال بیت‌المال و سرمایه‌های مردم، برای جبران کسری بودجه یا رانت بازی این اموال را به افراد ناشایست واگذار می‌کند.

وی با اشاره به شرکت کشت و صنعت هفت تپه عنوان کرد: در چند ماه گذشته شاهد مظلومیت کارگران هفت تپه بودیم؛ کارگرانی که در گرمای ۵۰ درجه خوزستان ۷۰ روز است که اعتصاب کردند تا حقوق قانونی خود را دریافت کنند.

به گفته ریاحی؛ مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بدون توجه به منازعات و دعواهای سیاسی به سرعت باید قوانین مبارزه با فساد و خصوصی سازی رانتی را اصلاح کنند تا بیش از این شاهد واگذاری با رانت و بدون اهلیت، فقدان نظارت کارآمد و عدم صیانت از سرمایه‌های ملت نباشیم.

این دانشجوی دانشگاه تهران اضافه کرد: با توجه به گستردگی موارد خصوصی سازی نادرست ضروری است مجلس با تحقیق و تفحص از تک‌تک بنگاه‌های واگذار شده مواردی که منتج به اثبات تخلف و ناکارآمدی شده اند را متوقف کرده و سریعاً مسئولان مربوطه در این تخلفات را برای محاکمه عادلانه و اطلاع رسانی عمومی به قوه قضاییه معرفی کنند.

انتهای پیام/

300 / 320 خصوصی سازی دانشگاه تهران رانت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: خصوصی سازی دانشگاه تهران رانت خصوصی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار


به گزارش تابناک به نقل از مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • گام عملی برای جهش تولید
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • شوک شدید به بازار طلا / زیان سکه‌بازان سنگین شد
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟