Web Analytics Made Easy - Statcounter

منطقه گردشگری بکر گلیل که در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان شیروان واقع شده با داشتن آب و هوای بسیار مناسب، کشاورزان از کشت هر گونه محصولی در آن ناراضی و بی انگیزه هستند.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ منطقه گلیل شیروان با داشتن دره ها و چشمه سارهای فراوان دارای آب و هوایی عموما کوهستانی است که به علت سرمای بالا و زودرس منطقه کشت محصولات، کیفیت خوبی ندارد و همه دچار سرمازدگی و خسارت به کشاورز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 از سویی به گفته خود کشاورزان در سال های گذشته اقدام به کشت چغندر، گوجه، خیار، سیب زمینی و غیره در منطقه کرده اند که به دلیل سرمای فراوان موفق به برداشت محصولی نشده اند و یا اینکه کیفیت و استفاده لازم را نداشته است. برخی هم معتقدند آب سد کیفیت لازم را ندارند و با محصولات آنان همخوری ندارد و اینک آنان فقط اقدام به کشت یونجه و گندم دیم می کنند که با توجه به بارندگی بالای سالانه منطقه نیازی به آب سد ندارند.

 

رییس نظام صنفی کشاورزی شیروان گفت: با توجه به سردسیر بودن منطقه که زمستان زودتر و تابستان کوتاهی در منطقه حاکم است برخی محصولات خاص را نمی توان کشت کرد.

 

«علی کاظمی» با بیان اینکه لایه زیر اراضی زراعی شبکه سد گلیل از نوع گچ است که معمولا باید خاک باشد، اظهارداشت: از سویی به علت سرمای زیاد محصولات گوجه فرنگی، خیار، سیب زمینی و غیره را نمی توان در این منطقه کشت کرد و گیاهان دارویی منحصر به فرد در آنجا کشت می شود.

 

رییس نظام صنفی کشاورزی شیروان با بیان اینکه هوا در این منطقه از شهریورماه سرد می شود، گفت: محصول گندم دیم در این منطقه کشت می شود که با توجه به بارندگی سالانه بالای ۴۰۰ میلی متر، کشاورزان ضرورتی برای تامین و خریداری آب نمی بینند و از آب سد استقبال نمی کنند.

 

کاظمی افزود: کارخانه قند شیروان در یکسال، کشت چغندر انجام داد که محصول بسیار کم برداشت شد و به علت سرمای فراوان نتوانستند از محصول استفاده درستی کنند و همچنین کشاورزان اقدام به کشت گوجه و خیار کردند که اقلیم به آنان اجازه نداد و سرما همه محصولات آنان را از بین برد.

 

رییس نظام صنفی کشاورزی شیروان گفت: بهترین راهکار این است که در حوزه دشت شیروان-فاروج که دچار کمبود آب هستیم، آب سد به دشت انتقال داده شود چرا که خاک آنجا مرغوب و نیاز آبی داریم که بستر آن آماده است.

 

وی با بیان اینکه آب این منطقه کارایی ندارد و با توجه به دمای هوا و بارندگی باید برنامه درازمدت در نظر گرفته شود، گفت: با توجه به علم و تکنولوژی و خاک مناسب دشت، در صورت انتقال آب سد هم متقاضی خرید آب زیاد خواهد بود و هم میزان تولید افزایش می یابد.

 

وی افزود: نظام صنفی کانون خبرگان کشاورزی پیشنهاد انتقال آب سد به دشت و مشارکت را داده، ولی انتقال آن نیاز به بودجه دارد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: در این منطقه به دلیل بارش های بالا، مالکین و عشایر یونجه و گندم دیم کشت کرده اند که علوفه بسیار خوبی دارد و کیفیت آن از سطح استان بالاتر است.

 

«عبدالله یوسفی» اظهارداشت: کشاورزان منطقه مشکل تامین آب ندارند و برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام آمادگی شده در صورتی که هرگونه مشکلی داشته باشد برطرف خواهیم کرد.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: یکی از موانع عمده عدم سرمایه گذاری در این منطقه محدودیت های اقلیمی، قرار گرفتن در ارتفاع بالا، هوای سرد، یخ زدن آب سد به مدت بیش از سه ماه و برف و یخبندان است که مشکلاتی را برای تردد ایجاد می کند.

 

یوسفی با بیان اینکه کیفیت خاک در هر منطقه متفاوت است افزود: آب و خاک این منطقه از کیفیت خوبی برخوردار است ولی برخی از محصولات گرمسیر مانند پنبه، گوجه، خیار را نمی توان کشت کرد چرا که هوای منطقه زود سرد و دیرتر گرم می شود.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: به دلیل بارندگی های فراوان منطقه فقط یونجه کشت می شود که از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

«مصطفی سیامکی» با اشاره به اینکه اراضی منطقه گلیل در تصرف این اداره نیست اظهار داشت: اینک اراضی که در آنجا کشت انجام می شود از قبل در تصرف کشاورزان بوده است.

 

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: در این منطقه ۴ هزار هکتار یونجه دیم کشت می شود( میانگین تولید علوفه در هر هکتار ۳ تن است) که از این میزان ۷۰۰ هکتار مستثنیات قانونی است و قرار است در جلسات آینده این موضوع مطرح شود.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: کشاورزان بخش سرحد شیروان، به گمان تاثیر منفی آب سد گلیل بر میزان و کیفیت محصولات تولیدی، به استفاده از آب این سد رغبتی نشان نمی‌دهند.

 

«اسحاق خسروپناه» اظهار داشت: علت عدم استقبال کشاورزان به گفته خودشان عدم تولید محصول خوب با آب سد گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: این در صورتی است که علت پایین بودن عملکرد محصول در این منطقه سردسیری و سرمای زودرس آن است و احتمال می رود یکی از علل پایین بودن میزان تولید محصول این مساله و نه آب سد گلیل باشد.

 

خسروپناه با اشاره به فعال بودن شرکت تعاونی آبدران این منطقه افزود: میزان مشارکت مردم در این شرکت تعاونی بسیار ضعیف است و اخیرا تعداد بسیار اندکی برای خرید آب اقدام کرده اند.

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: ۲۲۰ هکتار از زمین های این منطقه زیر کشت می رود که تاکنون خیلی کم برای استفاده از آب سد گلیل قرارداد بسته شده و عمده کشاورزان آب مورد نیاز خود را از جاهای دیگر تامین می کنند.

 

خسروپناه، حجم کنونی آب سد گلیل این شهرستان را ۲.۵ میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: کشاورزان برای خرید آب درخواست خود را به شرکت تعاونی می دهند که به صورت حجمی و براساس تعرفه برای فرد منظور می شود.

 

وی با اشاره به انتقال آب سد به دشت شیروان-فاروج گفت: حجم آب سد پایین است از سویی با توجه به صعب العبور بودن مسیر، انتقال آب که نیاز به کانال کشی و سایر موارد دارد اعتبارات میلیاردی و هزینه بالایی می طلبد.

 

خسروپناه افزود: طرح انتقال آب سد گلیل به دشت شیروان- فاروج باید مطالعات آن انجام شود که بخشی انجام شده و بخشی نیازمند اخذ مجوزهای لازم است که کار هزینه بر و از اعتبارات شهرستان خارج است و نیاز به سرمایه گذار دارد.

 

میانگین دمای هوای منطقه گلیل و سرانی شیروان در زمستان پنج درجه سانتیگراد زیر صفر است که بعضا کمینه آن تا ۱۷ درجه سانتیگراد زیر صفر هم می رسد.

 

سد خاکی گلیل با هسته رسی، توان ذخیره سه میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

 

این سد در ۹۰ کیلومتری شمال شیروان واقع است که آب مورد نیاز ۲۵۰ هکتار از کشتزارهای روستاهای میلانلو و تخت چرمه را تامین می کند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: سد گلیل شیروان کشاورزی انتقال آب سد شیروان گفت منطقه گلیل کشت می شود نظام صنفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۱۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد

محبوبه منفرد رییس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی اتاق بازرگانی قزوین گفت: تفاهم نامه صادرات محصولات از سوی اتاق بازرگانی قزوین با هیات تجاری بازدیدکننده چین در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ بین المللی تهران، مبنی بر صادرات محصولات قزوین به چین منعقد و به امضا رسید.

وی ادامه داد: طبق این تفاهم نامه، فروشگاهی در منطقه ویژه اقتصادی غرب چین تجهیز و فراهم می‌شود تا کالا‌های مورد نظر در این منطقه به نمایش گذاشته و به فروش برسد.

منفرد اضافه کرد: یکی از اهداف مهم صادرکنندگان استان قزوین این است که برند‌های ایرانی در کنار سایر برند‌های اروپا و جهان در منطقه آزاد چین که یک منطقه ویژه اقتصادی در مرز مشترک قزاقستان و چین است به نمایش گذاشته شود تا بازار فروش این محصولات نیز به وضعیت مناسبی دست یابد.

رییس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی اتاق بازرگانی قزوین بیان کرد: این نمایشگاه از هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ برپا است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • امسال آب سد سفیدرود زودتر رهاسازی می‌شود
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • انتقاد از رفیق بازی مدیران ورزشی در اصفهان/ وزیر ورزش به این بازی مار و پله خاتمه دهد