Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پلاسما دارای کاربردهای مفیدی بوده و در صنایع مختلفی نظیر صنعت خودرو، الکترونیک، پزشکی، نساجی، لوازم‌خانگی و مواد گسترش یافته است و مفیدترین کاربردهای آن در زمینه اصلاح سطح بوده که با هدف تغییر ویژگی‌های سطح برای افزایش یا کاهش توانایی آن در چسبندگی است؛ چرا که هر چه انرژی سطح ماده بیشتر باشد، قابلیت چسبندگی آن نیز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف تولید سیستم‌های نوین مورد نیاز صنعت، اقدام به ساخت دستگاه پلاسمای سرد صنعتی کرده است که قابلیت آماده‌سازی سطح منسوجات و اعمال پوشش‌های آب‌گریز بر روی آنها را به‌صورت همزمان دارد. منسوجات آب‌گریز در صنایع تولید کفش و البسه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

پیش از این یکی از شرکت‌های تولیدی کفش برای ایجاد خاصیت آب‌گریزی روی کفش‌های تولید خود از فناوری پلاسمای این شرکت دانش‌بنیان استفاده کرده و توانسته بود با این فناوری کفش‌هایی کاملا آب‌گریز مناسب برای استفاده در محیط‌های خیس و روزهای بارانی تولید کند.

علاوه بر این‌ها یکی دیگر از شرکت‌ها در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پردازش پلاسمایی سطح از قبیل کرونا تریتمنت و پلاسما گلاید جهت پردازش سطوح طیف وسیعی از مواد برای بهبود ویژگی‌های سطحی از قبیل چسبندگی فعالیت می‌کند. این شرکت به پشتوانه منابع خود، تجربه و سطح بالای دانش فنی، قادر به ارائه سیستم‌های پردازش سطحی برای مرتفع کردن چالش‌های فعلی در صنعت است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، همچنین شرکت دیگری نیز در بخش خدمات پردازش با پلاسمای سرد جهت بهبود خواص رنگرزی انواع پارچه‌ها فعالیت دارد. با استفاده از این فناوری، زبری نانومقیاس بر روی سطح الیاف پلیمری باعث افزایش میزان جذب رنگ می‌شود. اگر سطح زبر باشد، ماده چسبنده می‌تواند درون حفره‌ها نفوذ کرده و به‌طور مکانیکی به سطح قفل شود. افزایش آب‌گریزی و بهبود رنگ‌پذیری از جمله مزیت‌های این فناوری است.

انتهای پیام/

169 / 336 خدمات پلاسما صنعت کفش آب گریز فناوری نانو لوازم خانگی ستاد نانو

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: خدمات پلاسما صنعت کفش آب گریز فناوری نانو لوازم خانگی ستاد نانو شرکت ها آب گریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۲۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز

ایسنا/خوزستان رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه محققان مرکز اهواز در حال تحقیق و پژوهش روی درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیرز مادون قرمز هستند، گفت: این کار مشترک با گروه‌های فیزیک، شیمی، ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است.

محمد صباییان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت‌های شاخص مرکز لیزر دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهارکرد: مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای غرب کشور در سال ۹۹ آغاز به کار کرد؛ این مرکز روی لیزرهای پالسی کوتاه و فوق کوتاه یعنی لیزرهای نانوثانیه و فمتوثانیه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: لیزر در بخش‌های مختلفی از جمله صنایع، کشاورزی، پزشکی، داروسازی و... کاربردهای فراوان و متنوعی دارد. پلاسما نیز در شیمی و زیست‌شناسی کاربرد دارد.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه مرکز روی تصویربرداری فراطیفی کار می‌شود که در صنایع غذایی کاربرد دارد، گفت: یکی از مهمترین کاربردهای لیزر و اپتیک در پزشکی، دندانپزشکی، زیست‌شناسی و کشاورزی است و محققان و دانشجویان این مرکز نیز در حال فعالیت در این بخش‌ها هستند.

وی با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی نو در این مرکز عنوان کرد: برخی از کارهای تحقیقاتی این مرکز در فناوری بسیار بالا اجرا می‌شوند به عنوان مثال محققان مرکز اهواز در حال تحقیق و پژوهش روی درمان سرطان ریه با استفاده از نانوذرات و لیرز مادون قرمز هستند. این کار مشترک با گروه‌های فیزیک، شیمی، ژنتیک دانشگاه شهید چمران اهواز و برخی محققان و داروسازان خارج از کشور در حال انجام است و در فاز تحقیقاتی است.

صباییان گفت: برای تولید غشاء تصفیه‌خانه‌ها نیز از پلاسما در پلیمر استفاده می‌شود. از این غشاء در تصفیه‌خانه‌ها، برای تصفیه آب استفاده می‌شود. این طرح نیز در فاز پژوهشی و تحقیقاتی قرار دارد.

وی افزود: دستگاه و سامانه لیدار نیز در مرکز اهواز طراحی شده است؛ این سامانه ذرات گرد و غبار را آشکارسازی می‌کند که این فرآیند با استفاده از لیزرهای پالسی کوتاه انجام می‌شود. این سامانه وجود ذرات گرد و غبار در هوا را به صورت دقیق تشخیص می‌دهد.

رئیس مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در بخش فیزیک اتمی و مولکولی نیز چندین پژوهش در دست اجرا هستند که عموما سطح بالا و در مرحله تئوری هستند. این بخش، برهم‌کنشی لیزر، اتم‌ها و مولکول‌ها را مورد مطالعه قرار داده است. در طرحی دیگر نیز از لیزر برای تسریع در جوانه‌زنی بذر استفاده شد.

وی عنوان کرد: طراحی و ساخت سنسورهای گازی با استفاده از لیزر نیز از دیگر فعالیت‌های موفق در مرکز تحقیقات اهواز بود که خوشبختانه به ثمر رسیده است. این طرح در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفت. در این طرح، از لیزر برای تشخیص وجود گاز استفاده می‌شود. اسپکترومتر نیز که دستگاه طیف‌سنج است و برای اندازه‌گیری تغییرات یک مشخصه فیزیکی در یک محدوده مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای یک شرکت دانش بنیان ساخته شد.

صباییان گفت: علاوه بر این، مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای اهواز با مراکز علمی مهم و معتبری همچون بنیاد ملی علم ایران، ستاد ملی کوانتوم و اپتیک و ستاد ملی نانو ارتباطات علمی و پژوهشی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • حمایت ۲۷.۵ میلیاردی ستاد اتصال‌پذیری از ۲۵ طرح فناورانه
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • خدمت ۱۳ میلیارد تومانی بسیج جامعه پزشکی به مناطق کم‌برخوردار کرمانشاه
  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن