Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@20:34:39 GMT

آغاز اولین ماموریت سفینه هوشمند سازمان فضایی اروپا

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۲۷۰۴

آغاز اولین ماموریت سفینه هوشمند سازمان فضایی اروپا

اولین ماموریت سفینه فضایی مجهز به هوش مصنوعی سازمان فضایی اروپا در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، سازمان فضایی اتحادیه اروپا برای اولین بار در جهان از فناوری هوش مصنوعی به منظور تحقیقات فضایی استفاده کرد. در راستای این پروژه ماهواره تحقیقاتی ɸ-Sat-1 به فضا پرتاب شد و ماهواره ɸ-Sat-2 در حال طی مراحل نهایی جهت پرتاب به خارج مدار زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولین سفینه مجهز به فناوری هوش مصنوعی سازمان فضایی اروپا در تاریخ 13 شهریور سال جاری از مقر این سازمان در فرانسه به فضا پرتاب شد و تلاش برای پرتاب دومین سفینه فضاپیما ادامه دارد. هدف استفاده از فناوری هوش مصنوعی در ساخت این ماهواره‌های تحقیقاتی ارزیابی تاثیر فناوری‌های هوشمند روی عملکرد سفینه‌هایی فضایی عنوان شده است. مدیران این پروژه معتقدند هوش مصنوعی با ایجاد پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در حوزه پردازنده‌های دیجیتال و انواع کسب‌کار می‌تواند صنعت فضایی را نیز متحول کند.

فناوری هوش مصنوعی کیفیت عملکرد دستگاه‌های مختلف ماهواره را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد. به عنوان مثال تصاویری که دوربین‌های ماهواره از مناطق مختلف فضا ثبت می‌کنند به وسیله تراشه‌های هوشمند پردازش شده و پس از بالا بردن چند برابری کیفیت به مراکز تحقیقاتی در زمین ارسال می‌شود.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در صنایع فضایی اما هنوز هم ارسال داده‌های جمع‌آوری شده در فضا به زمین به دلیل حجم بالا با کمی تاخیر همراه است ولی حالا هوش مصنوعی حجم این داده‌ها را کاهش داده و در حالت فشرده به زمین می‌فرستد. در این حالت اطلاعات بسیار سریع به پایگاه تحقیقاتی می‌رسد.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: هوش مصنوعی سازمان فضایی اروپا فناوری هوش مصنوعی سازمان فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۲۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین شکری*، طی یادداشتی مأموریت ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری را پیگیری بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی، دریایی، فضایی و فعالیت‌های دانش‌بنیان مرتبط با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست.

متن یادداشت به شرح زیر است؛

« حوزه حمل‌ونقل سهم قابل‌توجهی از توسعه اشتغال و رونق اقتصادی هرکشور را به خود اختصاص داده است. ما در ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری مأموریت داریم تا در بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل هوایی، جاده‌ای، ریلی، دریایی، فضایی و فعالیت‌های دانش‌بنیان مرتبط با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه را پیگیری کنیم و درحوزه‌های مرتبط نظیر خودروهای الکتریکی واحتراقی، طراحی وساخت هواپیما، بالگرد، پهپاد، تجهیزات فرودگاهی، ماهواره و ماهواره‌بر، شناور، واگن مترو و... در تعامل و هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مشارکت کنیم.

از جمله برنامه‌های ستاد می‌توان به ایفای نقش حداکثری در توسعه زیست‌بوم نوآوری، فناوری و ایجاد ظرفیت و برنامه‌ریزی برای ارتقای سهم اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی با رویکرد مشارکت حداکثری ذی‌نفعان خصوصی و دولتی، تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی جهت بهینه‌سازی و تنوع‌بخشی به سبد حوزه صنعت حمل‌و‌نقل کشور و حل نیازهای این حوزه با تمرکز بر داخلی‌سازی اقلام راهبردی و ارزبر، ارائه برنامه و پیاده‌سازی پروژه‌های اقتصادمحور، پیشران و راهبردی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی با کلیه نهادهای حاکمیتی، سازمان‌های مرتبط دولتی و بازیگران بخش خصوصی با نگاه بلندمدت اشاره کرد.

در افق پیش روی ستاد اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی در زمینه خودرو، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه با راهکارهای فناورانه به‌ویژه دربخش صنعت حمل‌و‌نقل الکتریکی و خودران از دغدغه‌های اصلی به‌شمار می‌رود. همچنین ارتقای مشارکت نخبگان در شناسایی و حل مسائل حوزه حمل‌و‌نقل پیشرفته و فضایی با همکاری تنگاتنگ سایر ارکان تصمیم‌ساز، تصمیم‌گیر و اجرایی دولتی و خصوصی، هم‌افزایی فعالیت‌های مرتبط با حوزه هوایی و هوانوردی و نظارت بر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان صنایع مربوط در سطح کشور از جمله برنامه‌های ستاد خواهد بود.»

* دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حمل‌ و‌ نقل پیشرفته و فضایی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • پردازش انسان‌گونه داده‌ها با استارت‌آپ «هوش فضایی»
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • اولین ارتباط بلوتوثی فضایی برقرار شد