Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@10:02:11 GMT

از خواص گریه و فواید ارزشمند آن چه می‌دانیم

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۳۵۷۴

از خواص گریه و فواید ارزشمند آن چه می‌دانیم

ایسنا/خراسان رضوی دانشمندان معتقدند گریه و خنده هر دو ریشه در یک بخش از مغز دارند و همانطور که خنده فواید زیادی برای بدن و بهبود حالت روحی دارد، گریه نیز خواص مشابهی دارد. 

متخصصان مغز و اعصاب معتقدند، گریه می‌تواند در اثر هر محرک بیرونی مانند شنیدن یک موسیقی، تماشای یک فیلم یا محرک درونی مانند یادآوری خاطرات تلخ یا هر موضوع دیگری ایجاد شود، اما آنچه اهمیت دارد این است که بدین ترتیب تخلیه احساسی که بسیار ضروری است انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در پژوهشی با عنوان «گریه کنیم یا نه؟» آورده‌اند، زنان چهار برابر بیشتر از مردان گریه می‌کنند و بررسی‌های انجام شده نشان داده است که ۸۵ درصد از زنان و ۷۲ درصد از مردان پس از گریه احساس بهتری دارند. 

در این پژوهش که توسط مریم سرمدی کارشناس مشاوره و روانشناسی انجام شده آمده است: «یکی از تأثیرات اجتماعی گریه این است که وقتی ما گریه می‌کنیم اطرافیان نرمش و انعطاف پذیری بیشتری نشان داده و تمایل به حمایت بیشتری از ما پیدا می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که گاهی اوقات گریه کردن بسیاری از مسائل نهفته احساسی را آشکار می‌کند. به عبارت دیگر گاهی اوقات ما تا گریه نکنیم نمی‌دانیم که ناراحت هستیم. نکته دیگر این است که همانطور که اشک ریختن و تخلیه احساسی مفید است انباشته کردن خشم و ناراحتی و نگاه داشتن اشک ضرر دارد».

مطالعات نشان می‌دهند: «انباشت احساسات منفی موجب افزایش فشارخون، مشکلات قلبی، سرطان و بسیاری از عوارض دیگر می‌شود. به یاد داشته باشید که ما از نظر طبیعی و ژنتیکی باید در مواردی اشک بریزیم. بنابراین اگر بخواهیم جلوی آن را بگیریم ضربات جبران ناپذیری به سلامت خود وارد می‌کنیم. حتما تا به حال با افرادی که عزیزی را از دست داده‌اند اما سعی کرده‌اند گریه نکنند روبه‌رو شده‌اید.  چنین افرادی پس از مدتی مبتلا به انواع اختلالات جسمی و روحی خواهند شد؛ چراکه به تعبیر روانشناسان به موقع سوگواری نکرده‌اند و این احساسات جمع شده و از آنجایی که راه تخلیه و بروز نداشته‌اند مانند یک دیگ زودپز عمل کرده و با انفجار خود روح و جسم فرد را ویران کرده‌اند».

در این پژوهش آمده است: « اگر از نظر شیمیایی هم به مسأله نگاه کنیم مواد تشکیل دهنده اشکی که به واسطه بروز احساسات جاری شده با اشکی که تحریکات فیزیکی مانند خارش یا پیاز ایجاد می‌شود، تفاوت دارد. اشکی که منشاء احساسی دارد حاوی پروتئین بیشتری است و مقداری کورتیزول هم دارد(کورتیزول هورمونی است که در شرایط بحرانی و توام با استرس در بدن ترشح می‌شود).
بنابراین این قضیه نشان می‌دهد که اشک ریختن در چنین مواقعی موجب سم‌زدایی از بدن می‌شود. بعضی از روانشناسان اشک را به کریستال‌های یخ تشبیه می‌کنند که در تماس با گرمای زندگی آب شده و مانند رود از چشم‌ها سرازیر می‌شوند. 

این نکته نیز لازم به ذکر است که وقتی اشک‌های ما منشاء ناراحتی یا درد دارند بدن احساس به تماس فیزیکی پیدا می‌کند؛ برای مثال وقتی فرزندان گریه می‌کنند و والدین آن‌ها را در آغوش می‌گیرند زودتر آرام می‌شوند و این تاثیر وقتی شدت می‌گیرد که این در آغوش گرفتن همراه با احساس همدردی و محبت باشد. 

تأثیر گریه بر بهبود افسردگی

دلیل گریه کردن در انسان و فرآیندی که در حال گریستن در بدن رخ می‌دهد، هنوز بر دانشمندان ناشناخته است. مطالعات مختلفی در سراسر جهان نشان دهنده این امر است که گریستن در سلامتی بدن نقشی کلیدی داشته و محققان گریه کردن را به عنوان یکی از شیوه‌های درمانی به افرادی که به افسردگی دچارند، توصیه می‌کنند. اشک‌های احساسی سطح منگنز بدن را کاهش می‌دهند. منگنز بر خلق و خو تأثیر مستقیم می‌گذارد. غلظت منگنز اشک احساسی ۳۰ برابر بیشتر از منگنز موجود در سرم خون است. 

اگرچه فلسفه و کارکرد عزاداری ایام محرم و عاشورا فراتر از مسأله سلامت و مفاهیم آن است، اما بعضی کنش‌های انسانی و عاطفی نهفته در آن از منظر سلامت نیز قابل تحلیل و بررسی است. یکی از مهمترین فعل و انفعالات زیستی و فیزیولوژیکی که به واسطه آیین‌های این ایام در انسان افزایش می‌یابد گریستن و اشک ریختن است.

 مطالعات مختلفی در سراسر جهان نشان دهنده این امر است که گریستن در سلامتی بدن نقشی کلیدی داشته و محققان گریه کردن را به عنوان یکی از شیوه‌های درمانی به افرادی که به افسردگی دچارند، توصیه می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اشک‌هایی که با احساسات در ارتباطند، دارای سطوح بالایی از پروتئین، منگز، پتاسیم و هورمون‌هایی مانند پرولاکتین هستند. 

منگنز یکی از مواد حیاتی بدن است که افزایش آن در بدن می‌تواند منجر به کاهش توانایی لخته شدن خون، کاهش کلسترول خون و مشکلات پوستی شود. همچنین پتاسیم روی سیستم‌های اعصاب، ماهیچه‌ها و فشار خون تأثیرگذار بوده و هورمون پرولاکتین نیز در ایجاد استرس نقش داشته و بر عملکرد سیستم دفاعی بدن و دیگر قسمت‌ها تأثیرگذار است و افزایش هر یک از این سه ماده در بدن می‌تواند اختلالات متفاوت و پیچیده‌ای را ایجاد کند.

گریه عملی طبیعی، سالم و شفابخش است

گریه در کاهش و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با استرس موثر است. خنده و گریه دو ابزار کارآمد در کاهش استرس و رهایی از احساساست منفی نیز است. هنگامی که گریه سرکوب می‌شود، هیجانات رها نمی‌شوند و خصایص شخصیتی مخرب مانند پرخاشگری بروز می‌کنند. به باور دانشمندان سرکوب و امتناع از گریه کار معقولی نیست. 

اما بعضی افراد که پس از مورد انتقاد قرار گرفتن، مشاجره با دوستان، مواجهه با ناکامی‌های کوچک فوری شروع به گریستن می‌کنند، باید به روانشناس مراجعه کنند؛ چراکه معمولا علت اصلی این نوع گریه‌ها اعتماد به نفس پایین و مشکلات مزمن در فرد بوده و باید تحت درمان قرار گیرد. انسان‌ها پس از گریه کردن از لحاظ جسمی و روانی احساس بهتری پیدا می‌کنند و در واقع سبک و خالی می‌شوند. تحقیقات و بررسی‌های عملی نشان داده است زنان ۴ تا ۵ برابر بیشتر از مردان گریه می‌کنند». 

این پژوهش در فصلنامه سرمد منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پژوهش گریه گریه کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۳۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

به گزارش «تابناک» به نقل از وابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نقش و جایگاه بورس و بازار سرمایه در تحقق شعار سال مبنی بر « جهش تولید با مشارکت مردم» به خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعار امسال علاوه بر اهمیت جهش تولید، به مشارکت مردم نیز اشاره داشتند و آنچه که در مشارکت مردم می تواند رقم بخورد بخش اعظمی از آن بازار سرمایه کشور است کما‌اینکه سهام عدالت را از طریق بازار سرمایه کشور با رویکرد مشارکت عمومی تبدیل کردیم.

پور ابراهیمی اذعان کرد: شاید تنها کشوری در منطقه هستیم که این تعداد از توده های مردم در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.

وی با بیان نگرانی‌های مردم بابت سرانجام دارایی های دولت گفت: بعضاً اصطلاحاتی شنیده می‌شود که دارایی‌های دولت را به تاراج برده‌اند و بخش خصوصی آنها را ارزان خریده است؛ اینها دغدغه‌های مردم هست و اگر ما می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم به دلیل شرایطی که در کشور وجود دارد باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما توده‌های مردم را در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی‌های سهامی که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند شریک می‌کنیم، این دغدغه به تاراج بردن به مراتب کمتر می شود چرا که خیر آن به توده‌ها می‌رسد و هر میزان سهمی که به آنها اختصاص داده شود شفاف و مردمی است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که آن را به یک شخص داده‌اید.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ظرفیت بازار سرمایه اساساً در جهت تجهیز منابع از طریق ورود افراد به صورت سرمایه گذاری خرد است؛ تصریح کرد: هنر این است که این اقدامات منجر به تغییر بزرگ اقتصادی شود. 

وی ماهیت بازار سرمایه را بسیار مهم دانست و افزود: برای تمام این مسائل ابتدا لازم و ضروری است که ما ذائقه مردم را که در بازار سرمایه مدتهاست تلخ شده، شیرین کنیم. اگر ذائقه شیرین شود مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد. این بازار از سال 84 دارای قوانینی بوده که در سال‌های بعدی نیز مورد تایید بوده است اما به دلیل عملکردی که خوب نبوده اکنون ما شاهد یک نگاه منفی هستیم که با اقدامات به موقع و موثر دولت می‌توانیم این نگاه را تغییر داده و شاهد افزایش مشارکت مردم از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واگذاری بیش از 50 درصد سهم پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی ایران به شرکت شتران که 70 درصد آن مردمی است و حدود 47 میلیون ایرانی در آن سهم دارند، در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری‌ گفت: این اقدام بانک ملی ایران بسیار ارزشمند است و هر کاری که بتواند تصدی‌گری دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد را کاهش داده و سهم بخش خصوصیِ واقعی و مردم را افزایش دهد قابل تقدیر است.

 پور ابراهیمی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت کنیم، گاهی این اتفاق رقم می خورد اما باز به شرکتی انتقال پیدا می‌کند که دولت در پشت آن دست داشته و با کمترین سهم بیشترین اعمال قدرت را می‌کند، مانند فرآیندی که در خودرو سازی شاهد آن هستیم. واگذاری‌ها باید به این شرط باشد که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و یا مردم درآن سهم زیادی را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • معنای ضرب‌المثل با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه چیست؟ + فیلم
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • ناپولی ۲-۲ آاس رم؛ ده روسی ۲ امتیاز ارزشمند را در ناپل جا گذاشت
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی