Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@03:15:06 GMT

پردازش زبانی کودکان با هر دو نیمکره مغز انجام می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۴۳۵۵

پردازش زبانی کودکان با هر دو نیمکره مغز انجام می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی کودکان بسیار کوچک، از هر دو طرف مغز و بزرگسالان از نیمی از مغز برای پردازش زبان استفاده می‌کنند.

به نقل از ساینس، این بررسی بر روی تصویربرداری رایانه‌ای متمرکز بود تا دریابد، کدام قسمت از مغز نوزادان و کودکان وظیفه پردازش زبانی را بر عهده دارد. بر اساس یافته‌ها، تمام مغز به‌جای یک نیمکره، این وظیفه را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الیسا نیوپورت، استاد مغز و اعصاب دانشگاه جورج تاون امریکا اظهار کرد: استفاده از هر دو نیمکره، می‌تواند عاملی برای جبران آسیب عصبی باشد.

برای مثال، اگر نیمکره چپ از سکته مغزی پریناتال آسیب ببیند(سکته‌ای که بعد از تولد رخ می‌دهد)کودک با استفاده از نیمکره راست، زبان را می‌آموزد. کودک متولدشده با فلج مغزی با یک نیمکره آسیب‌دیده، می‌تواند توانایی‌های شناختی موردنیاز را در نیمکره دیگر ایجاد کند و این بررسی نشان می‌دهد که چگونه این عملکرد امکان‌پذیر است.

بزرگسالان تقریبا به صورت جهانی، زبان را در نیمکره چپ خود پردازش می‌کنند و این فرایندی است که به‌عنوان جانبی شدن شناخته می‌شود.

این تحقیق با استفاده از تصویربرداری مغز و مشاهدات بیماران سکته مغزی در نیمکره چپ که این توانایی را از دست دادند، انجام شده است. بااین‌حال، به نظر نمی‌رسد کودکان بسیار کوچک نیز همین‌طور باشند.

آسیب به هرکدام از نیمکره‌های مغز، بعید است منجر به نقص زبان شود و محققان گفتند: کودکان بعد از آسیب شدید به نیمکره چپ، پردازش زبان آن‌ها بهبود پیدا می‌کند و اینکه چطور این اتفاق افتاده است، هنوز مشخص نیست.

نیوپورت افزود: مشخص نیست که آیا تسلط نیمکره چپ بر زبان، از بدو تولد وجود دارد یا به‌تدریج طی رشد ظاهر می‌شود.

این گروه با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) نشان داد که الگوهای جانبی بزرگسالان در روزهای اولیه زندگی ایجاد نشده است.

نیوپورت گفت: شبکه‌های خاص مغزی که باعث جانبی شدن می‌شوند فقط در حدود 10 یا 11 سالگی کامل هستند.

محققان الگوهای فعال‌سازی مغز 39 کودک چهار ساله، نوجوان 13 و 14 ساله و بزرگسال 18 تا 29 ساله را بررسی کردند.

داده‌های fMRI برای نیمکره‌های هر فرد به‌طور جداگانه ثبت شد و سپس بین چهار گروه سنی چهارتا 6 ، هفت تا 9، 10 تا 13 و 18 تا 29 سال  مقایسه شد.

این گروه تمام مغز همه شرکت‌کنندگان را تجزیه‌وتحلیل کردند تا دریابند که کدام مناطق در هنگام درک زبان در سنین مختلف فعال‌شده‌اند.

محققان اعلام کردند: به‌طورکلی، کودکان خردسال نیز، جانبی شدن سمت چپ در این روند را نشان دادند، بااین‌حال، در تعداد زیادی از آنان فعال شدن شدید در نیمکره راست مشخص شد و برای بزرگسالان مشاهده نشد.

محققان افزودند: این ناحیه از مغز در پردازش محتوای احساسی مکالمه در بزرگسالان نقش دارد. آنان معتقدند که کودکان کوچک‌تر، می‌توانند نیمکره راست خود را در درک گفتار دخیل کنند.

این گروه قصد دارند تحقیقات خود را بامطالعه همان مراحل در نوجوانان و جوانان که هنگام تولد، دچار سکته مغزی نیمکره چپ شدند، ادامه دهند.

این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences ارائه‌شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی مغز كودكان پردازش زبان نیمکره چپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۴۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سدسازی در جنوب سیستان وبلوچستان در اولویت کاری منطقه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، استاندار در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در فرمانداری شهرستان چابهار برگزار شد،  با بیان اینکه باید تمام طرح های سطح استان با دقت کافی و انجام مطالعات و پیش‌بینی‌های لازم انجام شوند، گفت: به واسطه پیش بینی‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای که پیش از وقوع سیلاب اخیر انجام شد، کمترین آسیب جانی را داشته‌ایم.

 محمد کرمی افزود: در سیلاب اخیر حجم بسیار بالایی از آب در قسمت سرریز سد کهیر با ارتفاع سه متر به وجود آمد که اکنون حجم ورودی آب بسیار کم شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ما شاهد محدوده‌ای به وسعت حدود ۳۲۰ کیلومتر منطقه درگیر سیلاب بوده‌ایم و، چون این مناطق به صورت دشت است؛ خسارت‌ها نیز کاهش یافت. 
وی ادامه داد: کار‌های بسیار خوبی دراین مدت در محدوده درگیر سیلاب در جنوب استان انجام شده، اما باید کار‌های باقیمانده نیز با سرعت مضاعف پیگیری و انجام شوند.
کرمی بیان کرد: دو بالگرد جدید ارتش نیز در حال افزوده شدن به تیم‌های حاضر در منطقه است تا علاوه بر گروه‌های جهادی که در اختیار ستاد اجرایی هستند، با تلاش مضاعف هرچه زودتر از این بحران عبور کنیم.
وی افزود: باید مباحث آبرسانی با سرعت پیگیری شوند و تیم‌های موجود در منطقه نیز با تامین نیروی انسانی و امکانات از سایر استان‌ها تکمیل شوند تا روستا‌های دارای تنش آبی مشکلاتشان کاسته شود.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اعتبارات لازم برای افزودن دستگاه‌های راهسازی به راهداری داده شده است و این موضوع به اطلاع فرمانداران منطقه نیز قرار داده شده است.
وی ادامه داد: نکته بسیار حائز اهمیتی که در سیلاب گذشته هم بر آن تاکید شده است؛ آن است که باید از آب‌های حاصل از باران‌های این چنینی استفاده مفیدی و لازم صورت گیرد.
کرمی یادآور شد: ما دو اولویت مهم در امر سدسازی سد کاجو و سد قصر قند را در منطقه دنبال می‌کنیم و با ساخت این سد‌ها بخشی از آب حاصل از باران‌های سیلابی کنترل می‌شوند.
وی افزود: بر همین اساس بخش مطالعاتی سد‌های حوزه جنوب انجام شده و به رئیس جمهور ارائه شده است همچنین در بخش هوتگ‌ها به دنبال استفاده مفید از از آنها برای ذخیره و جلوگیری از خسارات ناشی از سیلاب‌ها هستیم.
وی ادامه داد:  بخشی از راه‌های ما به شدت آسیب دیده و بخشی نیز به علت نبود پل کافی برای گذر آب رودخانه‌ها، تخریب شده است.
کرمی گفت: در منطقه مهرستان نیز به واسطه نبود پل و استفاده از آبنما در طول مسیر راه اصلی، ارتباط دو شهرستان قطع شده بود که می‌توانست با ایجاد یک پل این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.
وی ادامه داد: پل‌هایی که احداث شده به واسطه مطالعات ۵۰ سال گذشته و دبی آب ۲۰۰ سال پیش دچار آسیب شده است و بر همین اساس باید تغییرات اساسی در مطالعات صورت گیرد تا کمترین آسیب ایجاد شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بحث برق رسانی و آبرسانی نیز برخی از لوله‌ها در مسیر رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند وبه جای آنکه در کنار پل قرار گیرند، عنوان کرد: بخشی از فیبر نوری هم در مسیر آب قرار داده شده در حالی که می‌توانستند با انجام اقدامات فنی نظیر کابل کشی از عمق پنج متری و یا شش متری زمین و بتن‌ریزی خسارت را کاهش دهندوباید به صورت اساسی در این زمینه کار شود.

دیگر خبرها

  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • ۴۷ سال سریع تر با کامپیوتر کوانتومی گوگل! (+عکس)
  • خزعلی: دوره موشک تمام نشده وقتی زبان وتو می‌شود
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • فهرست مراکز کاردرمانی در مشهد
  • سدسازی در جنوب سیستان وبلوچستان در اولویت کاری منطقه
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟