معرفی چهره سال «هنر انقلاب» پس از ماه محرم
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۴۴۱۷
به گزارش ایسکانیوز، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درباره برگزاری مراسم پایانی و معرفی برگزیدگان «هفته هنر انقلاب اسلامی» گفت: همکاران من در حوزه هنری در حال بررسی شرایط هستند تا با توجه به وضعیت جدیدی که به دلیل بیماری کرونا حاصل شده و همه برنامههای ما را متأثر کرده است، درباره برگزاری برنامه پایانی «هفته هنر انقلاب اسلامی» جمعبندی حاصل شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با تأکید بر اینکه مراسم پایانی این رویداد با رعایت پروتکلهای بهداشتی بهطور قطعی برگزار خواهد شد، توضیح داد: قطعاً درباره شیوههای برگزاری این رویداد وقتی به نتیجه نهایی رسیدیم، اطلاعرسانی جزئیتری خواهد شد، اما احتمالاً بعد از ایام عزای حضرت سیدالشهدا (ع) بهصورت محدود اختتامیه را برگزار میکنیم و در همان مراسم، برگزیدگان بخشهای مختلف اعلام خواهند شد.
دادمان در پاسخ به اینکه آیا رویکرد و دیدگاههای جدیدی در اعلام برگزیدگان این رویداد مدنظر قرار گرفته است یا خیر، گفت: حتماً نگاههای تحولی در هفته هنر انقلاب اسلامی وجود دارد منتهی با توجه به شرایط جدید باید دنبال شود.
بر این اساس، جواد افشار برای کارگردانی سریال «گاندو» و واکنش هنری بههنگام به اتفاقات سیاسی روز، صابر شیخرضایی برای طراحی و اجرای دیوارنگارههای ضداستکباری لانه جاسوسی و تولید پوستر برای شهادت سردار سلیمانی، غلامرضا صنعتگر برای خوانندگی تصنیفهای «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران»، محسن کاظمی برای نویسندگی کتاب «نقاشی قهوهخانه» که به عنوان اثر برگزیده جایزه جلال آل احمد برگزیده شد و حسن روحالامین برای خلق آثاری به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین، به عنوان ۵ نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب انتخاب شدند.
انتهای پیام/
369 / 347 چهره هنر انقلاب حوزه هنری حسن روحالامین غلامرضا صنعتگر جواد افشار صابر شیخرضایی محسن کاظمیمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: چهره هنر انقلاب حوزه هنری حسن روح الامین غلامرضا صنعتگر جواد افشار محسن کاظمی هنر انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۴۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
هوش مصنوعی (AI) را میتوان برای دیدن جزئیات تصاویری که از چشم انسان دور میمانند، آموزش داد. اکنون یک ابزار هوش مصنوعی، چیز غیرمعمولی را در مورد یک چهره در نقاشی رافائل شناسایی کرده: بخشی از این نقاشی را رافائل نکشیده است.
به گزارش فرادید، چهره مورد بحث متعلق به سنت جوزف است که در سمت چپ بالای تابلوی معروف به مدونا دلا روزا (یا بانوی گل سرخ) دیده میشود.
در واقع محققان مدتهاست بر سر اینکه آیا این نقاشی واقعاً اثر رافائل است یا خیر بحث کردهاند. نتیجهگیری درباره منشأ یک اثر هنری به شواهد مختلفی نیاز دارد، با این حال روش جدیدتر تحلیل مبتنی بر الگوریتم هوش مصنوعی به حمایت از کسانی آمده که فکر میکنند دستکم برخی از ضربات به دست هنرمند دیگری انجام شده است.
محققان بریتانیایی و آمریکایی یک الگوریتم تجزیه و تحلیل سفارشی را بر اساس آثاری که میدانیم نتیجه روش ویژهی قلموکاری این استاد ایتالیایی است، توسعه دادند.
حسن اوگیل، ریاضیدان و دانشمند کامپیوتر از دانشگاه برادفورد در بریتانیا، ماه دسامبر، پس از انتشار یافتههای محققان توضیح داد: «با استفاده از تجزیه و تحلیل ویژگیهای عمیق، از تصاویر تأیید شده نقاشیهای رافائل استفاده کردیم تا کامپیوتر را آموزش دهیم که سبک او را تا حد بسیار دقیقی تشخیص دهد، از ضربههای قلم مو گرفته تا پالت رنگ، سایهها و هر جنبهای از کار.»
«کامپیوتر نسبت به چشم انسان، سطوح عمیق میکروسکوپی را میبیند.»
فرآیندهای یادگیری ماشینی معمولاً باید با مجموعه وسیعی از نمونهها آموزش داده شوند، چیزی که همیشه در مورد آثار یک هنرمند تک در دسترس نیست. تیم در این مورد، برنامه از پیش آموزشدیدهای را که Microsoft به نام ResNet50 توسعه داده بود، همراه با یک تکنیک یادگیری ماشینی سنتی به نام Support Vector را اصلاح کرد.
قبلاً ثابت شده بود این روش در شناسایی نقاشیهای رافائل دارای دقت ۹۸ درصدی است. معمولاً آموزش روی عکسهای کامل داده میشود، اما این بار آموزش روی جزئیات صورتها متمرکز بود.
مدونا، کودک و سنت جان همگی آثار خلقشده رافائل در نظر گرفته میشوند، اما در مورد سنت جوزف اینطور نیست. محققان خاطرنشان میکنند در بحثهای قبلی درباره اصالت این نقاشی، تصور میشد صورت سنت جوزف به خوبی سایر چهرههای موجود در قاب، کشیده نشده است. احتمالاً شخص دیگری در کشیدن صورت سنت جوزف نقش داشته است
اوگیل میگوید: «وقتی دلا روزا را به طور کلی آزمایش کردیم، نتایج قطعی نبود.»
«بنابراین، تکتک قطعات را آزمایش کردیم. تایید شد بقیه تصویر رافائل کشیده، اما چهره جوزف به احتمال زیاد کار رافائل نیست.»
جولیو رومانو، یکی از شاگردان رافائل، احتمالاً خالق چهره چهارم بوده است، اما این نتیجهگیری به هیچ وجه قطعی نیست. این نمونه دیگری از فناوری مدرن است که اسرار نقاشیهای کلاسیک را آشکار میکند، این بار با هوش مصنوعی.
به گفته کارشناسان، مدونا دلا روزا در سالهای ۱۵۱۸ تا ۱۵۲۰ روی بوم نقاشی شده است. اواسط دهه ۱۸۰۰ بود که منتقدان هنری در این که کل این اثر، کار رافائل باشد، دچار تردید شدند.
اکنون درستی این تردیدها تقریباً با قطعیت به اثبات رسیده است، اگرچه تیم تحقیقاتی پشت این مطالعه تأکید میکند که این هوش مصنوعی به جای اینکه جایگزین متخصصان هنری شود، در آینده به کمک آنها خواهد آمد.
اوگیل میگوید: «این موردی نیست که فکر کنیم هوش مصنوعی جای انسانها را میگیرد. فرآیند احراز هویت یک اثر هنری شامل بررسی بسیاری از جنبههای آن میشود، از منشأ آن گرفته تا رنگدانهها، وضعیت اثر و غیره.»
با این حال، از این نوع نرمافزار میتوان به عنوان ابزاری برای کمک به این فرآیند استفاده کرد.
کانال عصر ایران در تلگرام