Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از دانشجویان دانشگاه اراک طی نامه‌ای به رئیس این دانشگاه، پرداخت شهریه برای آموزش مجازی را ناعادلانه خوانده و خواستار کاهش شهریه دانشجویان شبانه و حذف شهریه پایان سنوات شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه اراک در نامه‌ای به دکتر سعید حمیدی، رئیس این دانشگاه، با اشاره به ارائه آموزش مجازی به دانشجویان، اخذ شهریه ی کلاس های حضوری برای خدماتی را که دانشجویان از آن بهره نمی‌برند، به ویژه برای دانشجویان سنواتی، ناعادلانه عنوان کردند و خواستار انجام اصلاحات و بازنگری در این رابطه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه آمده است:

از دیرباز تاکنون در بین جامعه، دانشگاه دولتی همواره به عنوان محلی شناخته شده است که علم و دانش را به صورت رایگان در اختیار جوانان این مرز و بوم قرار می‌دهد تا بتوانند با کسب علم به کشور خویش خدمت کنند. این دیدگاه در بین جامعه و به خصوص جامعه دانشگاهی برگرفته از اصل ۳۰ قانون اساسی است که صراحتا بیان می‌کند «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

مدت زمانی است که این اصل مهم قانون اساسی در برخی از دانشگاه‌های کشور به فراموشی سپرده شده است و دانشگاه اراک نیز از این موضوع مستثنی نبوده که این موضوع موجب نارضایتی دانشجویان شده است. یکی از موضوعات مهم اخذ شهریه از دانشجویان روزانه پس از پایان سنوات تحصیلی «هشت ترم برای دانشجویان کارشناسی پیوسته و چهار ترم برای دانشجویان کاردانی» است. هر ترم دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی اعتراض خود را نسبت به اخذ شهریه به شیوه‌های مختلف بیان می‌کنند و همواره با بی توجهی دانشگاه و یا وعده وعید‌های مختلف روبرو می‌شوند.

و اما در سال جاری که کشور درگیر پاندمی کرونا است؛ آموزش در دانشگاه‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و آموزش حضوری به آموزش مجازی تبدیل شده است. آموزش مجازی دانشجویان را از تمام امکانات فیزیکی دانشگاه و حضور در دانشگاه محروم کرده است، اما دانشجویانی که سنوات آن‌ها به پایان رسیده است و همچنین دانشجویان شبانه ملزم به پرداخت شهریه آموزش حضوری هستند درصورتی که آموزش مجازی نصیبشان می‌شود و برکسی پوشیده نیست که آموزش مجازی کیفیت آموزش حضوری را ندارد، این دسته از دانشجویان شهریه استفاده از امکانات دانشگاهی را باید پرداخت کنند که هیچ کدام از آن‌ها نصیبشان نمی‌شود. اخذ شهریه‌های سرسام آور در سالی که اکثر دانشجویان و خانوادهایشان وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند فشار دوچندانی به خانواده‌ها وارد کرده است.

ما جمعی از فعالین دانشجویی، دانشجویان روزانه پایان سنوات تحصیلی و دانشجویان شبانه امضاکننده این نامه اخذ شهریه در ترم ۹۹۱ را به مانند ترم‌های گذشته بدون هیچ تغییری، امری ناعادلانه دانسته و دریافت شهریه مازاد را مثابه حق الناس می‌دانیم و درخواست داریم با بازنگری در شهریه دانشجویان به جای دریافت شهریه آموزش حضوری «در صورتی که در این ترم قرار نیست از این نوع آموزش بهرمند شوند» شهریه آموزش مجازی را دریافت کنید؛ لذا درخواست داریم شهریه دانشجویان پایان سنوات را در این ترم حذف کرده و شهریه دانشجویان شبانه را نیز کاهش دهید.

امید است با پیگیری جناب عالی در اسرع وقت اصلاحات لازم صورت گرفته تا حقی از دانشجویی ضایع نشود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشجویان شبانه شهریه دانشجویان پایان سنوات آموزش مجازی آموزش حضوری شهریه آموزش اخذ شهریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۴۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ده‌ها دانشجو بازداشت شدند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، پلیس نیویورک با یورش به دانشگاه کلمبیا، تحص دانشجویان این دانشگاه در حمایت از غزه را پایان داد.

پلیس نیویورک تظاهرات‌کنندگان و خبرنگارانی را که دستان خود را به هم داده بودند تا نیروهای پلیس نتوانند آنها را از هم جدا کنند از محوطه سالن همیلتون خارج کردند.

این اقدام چند روز بعد از تحصن دانشجویان در این دانشگاه شد که تاثیر زیادی در افکار عمومی آمریکایی و غربی داشت.
  بعد از این که دانشجویان درب‌های ساختمانی را که در آن تحصن کرده بودند، بستند، نیروهای پلیس از پنجره‌ها وارد ساختمان شدند.

رسانه‌های آمریکایی در این باره گزارش دادند که رئیس دانشگاه کلمبیا از نیروهای پلیس خواسته است که تا روز 17 می در دانشگاه بمانند. این رسانه‌ها همچنین از بازداشت ده‌ها دانشجو خبردادند.

تصاویر منتشر شده، بیانگر حضور صدها نفر از نیروهای پلیس با لباس ضد شورش در محوطه دانشگاه است.

این در حالی است که تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا مسالمت‌آمیز و بدون هرگونه اغتشاش بوده است و دانشجویان تنها شعارهایی در حمایت از فلسطین سر می‌دادند.

دانشجویانی که در این دانشگاه تحصن کرده بودند خواسته‌هایی را برای پایان اعتصاب خود به مدیریت دانشگاه ارائه دادند که مهم‌ترین آنها قطع هرگونه ارتباط اقتصادی و دانشگاهی میان این دانشگاه و موسسات و دانشگاه‌های اسرائیلی بود.

در همین رابطه 117 نفر از اعضای هیئت تدریس وابسته به دانشگاه جورج واشنگتن در آمریکا با امضای طوماری از مدیریت دانشگاه خواستند از تصمیم خود برگشته و مجازات‌هایی که برای دانشجویان شرکت کننده در اعتصاب در محوطه دانشگاه در نظر گرفته است را لغو کند.

در این طومار خواسته شده بود که همه درخواست‌ها برای دخالت پلیس به منظور پایان دادن به تحصن پس گرفته شده و نشستی برای شنیدن خواسته‌های دانشجویان ترتیب داده شود.

دیگر خبرها

  • یورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ده‌ها دانشجو بازداشت شدند
  • پورش پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ده‌ها دانشجو بازداشت شدند
  • مبلغ شهریه مدارس غیردولتی را آموزش و پرورش تعیین نمی‌کند
  • گسترش موج اعتراضات دانشجویان حامی غزه در آمریکا و جهان
  • راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
  • ابراز نگرانی گزارشگر سازمان ملل از تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه کلمبیا تعلیق دانشجویان معترض را آغاز کرد
  • تلاش دانشگاه حرکت در جهت درآمدزایی غیر شهریه‌ای است
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا دانشجویان حامی فلسطین را تهدید به تعلیق کرد 
  • دانشگاه کلمبیا: با رهبران دانشجویان درباره اعتراضات به اسراییل به توافق نرسیدیم