Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش با اشاره به آلودگی زیست محیطی رودخانه شاوور، گفت: فاضلاب شهری بدون تصفیه و نخاله‌های ساختمانی و فضولات دامی در این رودخانه ریخته می‌شوند و اکثر روستاییان پایین‌دست، برای تامین آب شرب از این رودخانه استفاده می‌کنند.

فیروز حاجی‌کلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت آلودگی رودخانه شاوور شوش اظهار کرد: از سال‌های گذشته تاکنون فاضلاب شهری شوش به صورت سنتی و تصفیه‌نشده وارد رودخانه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر یک تصفیه‌خانه برای تصفیه فاضلاب شهری در نزدیکی رودخانه شاوور در حال احداث است اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی افزود: فاضلاب شهری بدون تصفیه و نخاله‌های ساختمانی و فضولات دامی در این رودخانه ریخته می‌شوند و اکثر روستاییان پایین‌دست، برای تامین آب شرب از این رودخانه استفاده می‌کنند.

حاجی‌کلی بیان کرد: این رودخانه، شهرستان شوش را به دو قسمت تقسیم می‌کند؛ در حوالی رودخانه شاوور اراضی کشاورزی وجود دارد و بر اثر آبیاری، پساب‌های کشاورزی که شاید حامل سموم کشاورزی باشند، وارد رودخانه می‌شوند. زمین‌های شهری نیز در اطراف این رودخانه وجود دارد و برخی از مردم، نخاله‌های خود را به صورت شبانه در اطراف یا داخل رودخانه می‌ریزند که باعث آلودگی آب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش گفت: در پایین دست شوش نیز دامدارانی فعالیت می‌کنند که آن‌ها نیز فضولات دامی را درون رودخانه می‌ریزند و به علت مجموع این موارد، آلودگی آب رخ می‌دهد.

وی افزود: بخش عمده آلودگی رودخانه شاوور به جز مورد ورود فاضلاب شهری به آب، توسط خود مردم رخ می‌دهد.

حاجی‌کلی گفت: در پی این آلودگی‌های زیست محیطی و آلودگی آب، مشکلات بهداشتی و احتمال مسمومیت موجودات زنده رودخانه وجود دارد و این در حالی است که مردم منطقه به ماهیگیری در رودخانه شاوور می‌پردازند. اکثر روستاییان پایین‌دست نیز از آب رودخانه شاوور بدون سیستم تصفیه و تنها با کمی کلرزنی، برای مصارف شرب استفاده می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوش بیان کرد: مدت‌ها است که رودخانه شاوور به صورت کامل لایروبی نشده است؛ این رودخانه باید توسط سازمان آب و برق لایروبی شود تا سرعت آب افزایش یابد و تجمع زباله‌ها کمتر شود.

وی گفت: اطراف رودخانه باز و دسترسی به آن راحت است؛ باید دایک‌های حفاظتی در اطراف رودخانه احداث شود تا راه دسترسی خودروهای حمل نخاله کمتر شود. از طرف دیگر نیز باید فرهنگ‌سازی شود و با نصب تابلوهای هشداردهنده به مردم آموزش داده شود که در اطراف یا داخل رودخانه زباله نریزند.

حاجی‌کلی افزود: مرتب این مشکلات در کارگروه مدیریت پسماند و شورای سلامت شهرستان شوش مطرح می‌شود اما هنوز اقدامی نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی محیط زیست آلودگي آب شوش رودخانه شاوور فاضلاب شهری پایین دست حاجی کلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۴۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر اکبریان امروز چهارشنبه در جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب لرستان هشت مصوبه در دور اول سفر رئیس‌جمهور به استان داشته است که شش مورد از آنها در حوزه فاضلاب و دو مورد در حوزه آب است، اظهار داشت؛ مشکلی که در لرستان وجود دارد این بوده که هیچ‌کدام از شهرهای استان آب شرب پایدار ندارند.

وی با اشاره پیشرفت ۷۵ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب خرم‌آباد، پیشرفت ۶۸ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب بروجرد، پیشرفت ۴۴ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب دورود، پیشرفت ۶۷ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب کوهدشت و پیشرفت ۹۵ درصدی تصفیه‌خانه فاضلاب پلدختر، عنوان کرد: همچنین یکی دیگر از طرح‌ها، پروژه «قمرود» است که تا کنون هیچ اعتباری برای آن اختصاص پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، ادامه داد: بخشی از این پروژه در لرستان از سوی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا و برخی از روستاها از آب شرب بهره‌مند شده‌اند، گفت: همچنین آبرسانی به شهر «شاپورآباد» الیگودرز در قالب این پروژه تا کنون عملیاتی شده است.

اکبریان، افزود: مابقی پروژه آبرسانی به روستاها در قالب طرح «قمرود» اعتباری برای تکمیل ندارند.

کد خبر 6087679

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه
  • بهره‌برداری از اولین تصفیه‌خانه مدرن فاضلاب روستایی در قزوین
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • تصفیه خانه فاضلاب از هدر رفت آب درصنایع آب بر پیشگیری می‌کند
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • افتتاح شبکه بازچرخانی آب یک شرکت خودرویی
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است