Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@23:39:42 GMT

نظر شما درباره عکس چیست؟/شاه مسعود، شیر پنجشیر

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۵۰۸۰

نظر شما درباره عکس چیست؟/شاه مسعود، شیر پنجشیر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  صدیقه همسر مسعود از آخرین روز حیات این فرمانده مجاهد روایت می کند: از پنجره خم شدم، در حالی که آمرصاحب(مسعود) سرش را به طرف بالا گرفته بود، گفت: فردا اینجا را ترک می‌کنم.

شیرپننجشیر در آخرین مصاحبه خود به خبرنگار آمریکایی که از او می پرسد بزرگترین آرزویت در زندگی چیست می‌گوید: بزرگترین ارزویم این است که در افغانستان صلح تامین شود و افغانستان را یک روز مستقل و آزاد ببینم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود که با لقب «شیر دره پنجشیر» خوانده می شد، متولد سال 1332 خورشیدی بود و جدا از دغدغه ای که برای تحصیل و گوشه چشمی هم به حوزه شعر و ادبیات داشت به ناچار مانند هزاران تن از هم میهنانش مجبور به ورود به جنگ با ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق شد که در دی ماه سال 1358 خورشیدی به افغانستان لشکر کشی کرده بودند.

او یکی از توانمندترین فرماندهان مجاهدین افغانستان در مبارزه با ارتش سرخ بود و بعد از آن که پس از 10 سال مبارزه ، اشغالگران بیرون رانده شدند، فاتحان نتوانستند در شیوه اداره کشور و تقسیم قدرت به تفاهم برسند و درگیرهای داخلی با لجاجت ها و زیاده خواهی های افرادی مانند «گلبدین حکمتیار» شروع شد باز مسعود برای کاهش شعله جنگ داخلی تلاش کرد.

مسعود به رغم آن که تلاش داشت خود را از درگیری ها قدرت دور نگه دارد ، این حوادث بود که او را به میدان می خواند و بعد از ظهور طالبان و سلطه آنها بر پهنه افغانستان او دوباره به میدان نبرد آمد و فرماندهی نیروهای مخالف طالبان را موسوم به نیروهای شمال بر عهده گرفت.

احمد شاه مسعود در عملیات مشکوکی که گروه القاعده عامل اصلی آن معرفی شد، 18 شهریور 1380 در انفجار انتحاری دو تروریست عرب تبار که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در شهرستان «خواجه بهاءالدین» استان «تخار» در شمال افغانستان کشته شد و هر سال روز شهادت او را بزرگ می دارند و در تقویم افغانستان این روز تعطیل رسمی است. چند روز پس از ترور او حادثه 11 سپتامبر و حمله افغانستان آغاز شد.

ایا مسعود به آرزویش رسیده است؟

شما می توایند نظر خود را در قالب کامنت انتهای همین خبر برای ما ارسال کنید.

*عکس از آرشیو مجموعه تصاویر رضا دقتی از احمد شاه مسعود

310 310

کد خبر 1430637

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: احمد شاه مسعود افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۵۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقیقی قربانی توسعه تاکتیکی فوتبال هوادار

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا حقیقی را بسیاری با نام پسر پرسپولیس می‌شناسند، دروازه‌بان جوانی که با پیراهن قرمزهای تهرانی پنالتی علی دایی را مهار کرد تا ورودی درخشان به فوتبال حرفه‌ای باشگاهی ایران داشته باشد.

حقیقی که در زمان کارلوس کی‌روش دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود، حالا در این فصل شاگرد رفیق قدیمی خود یعنی مسعود شجاعی شده است.

او زیر نظر مسعود شجاعی روزهای بهتری را نیز در هوادار تجربه کرد و این روزها، گلر مورد اعتماد سرمربی جوان هوادار است. حقیقی که در این فصل شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند و در همه بازی‌های لیگ برتر حضور داشته، طی ۲۶ بازی لیگ و حذفی، هشت کلین‌شیت را به ثبت رسانده که آمار خوبی برای او محسوب می‌شود.

حقیقی در بازی با صنعت نفت به خصوص در نیمه دوم عملکرد خوبی داشت و زیر فشار حملات شاگردان کمالوند مقاومت کرد تا سه امتیاز ارزشمند به حساب هوادار نوشته بشود.

اما تک گل نفتی‌ها روی ضربه پنالتی توسط طالب ریکانی به ثمر رسید که حقیقی آن را مرتکب شده بود. حقیقی در حالی که دنبال پیدا کردن یار مناسب برای پاس دادن بود، با اضافه نشدن مدافعان توپ را از دست داد و مرتکب خطا شد. جالب اینکه حقیقی در این صحنه نیز در حال پیروی از دستورات تاکتیکی مسعود شجاعی بود. سرمربی جوان هوادار مخالف بازی بلند و بدون هدف گلرهایش است و به حقیقی دستور داده بازی‌سازی را از عقب زمین انجام بدهد که یک ناهماهنگی سبب از دست رفتن توپ علیرضا حقیقی شد.

با این حال دروازه‌بان باتجربه هوادار در ادامه بازی این گل را جبران کرد و توانست مهره موثری برای کسب پیروزی دو بر یک تیمش برابر صنعت نفت آبادان باشد. حقیقی این هفته دیدار مهمی در انزلی برابر ملوان خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • پیکر مسعود اسکویی فردا به خاک سپرده می‌شود
  • حقیقی قربانی توسعه تاکتیکی فوتبال هوادار
  • دستیار آینده مسعود شجاعی از حالا مشخص است!
  • محبی: با مسعود شجاعی می‌توانیم قهرمان حذفی شویم
  • (ویدئو) مسعود فروتن؛ اولین کار رنگیِ تلویزیون را من کارگردانی کردم
  • گزارش: تیم مسعود به سه امتیازی رتبه تک رقمی رسید
  • صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • گروه طالبان در پنجشیر به جان مردم و موبایل‌‌های هوشمند افتادند!
  • خاموشی صدای ماندگار ورزش