Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی امروز (چهارشنبه 19 شهریور) در صحن علنی مجلس در پاسخ به سؤال علی خضریان درباره واردات گندم از سوی حجاریان اظهار داشت: از آقای خضریان به دلیل توجهی که به بحث گندم دارند تشکر می‌کنم و این نکته را بگویم که این سؤال مربوط به سال‌های 93 و 94 است و بنده از اردیبهشت ماه سال جاری وارد وزارت جهاد کشاورزی شدم و سعی کردم به احترام آقای خضریان همه اسناد را خیلی عادلانه مورد بررسی قرار دهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس ماده 7 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، طرحی است که در زمان مشخص شروع و در زمان مشخصی هم خاتمه می‌یابد و طرح خودکفایی گندم از سال 82 شروع شده و در سال 93 خاتمه پیدا کرده است.

خاوازی اضافه کرد: یک هدف در این طرح تعیین شده که به صورت تجمعی به 117.3 میلیون تن گندم برسیم که این عدد به 141 میلیون تن گندم رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: طرح خودکفایی گندم در فاصله سال‌های 82 تا 93 خاتمه یافته و طرح دیگری با عنوان ضریب خوداتکایی در تولید محصولات راهبردی کشاورزی توسط سازمان برنامه و بودجه به تصویب رسیده است.

وی با بیان این که من سعی کرده‌ام در بررسی اسناد به نگرانی آقای خضریان هم بپردازم، گفت: من فواصل 5 سال بعد و 5 سال قبل از این طرح را مورد بررسی قرار دادم و در طرح به صورت تجمعی در این 5 سال 49.5 میلیون تن با میانگین تولید سالانه 9.9 میلیون تن تولید گندم بوده است. در 5 سال طرح ردیف ارتقای ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی که جایگزین شده 65.2 میلیون تن و با میانگین تولید سالانه 13 میلیون تن در سال بوده است.

خاوازی تأکید کرد: اگر بخواهیم این طرح را از نظر خرید هم مقایسه کنیم در 5 سال منتهی به خاتمه این طرح 92 میلیون تن گندم خریداری شده؛ یعنی به صورت متوسط 5.8 و در 5 سال بعدی که این طرح به جای آن آماده 45 میلیون تن خرید گندم اتفاق افتاده که متوسط آن به 9 میلیون تن می‌رسد.

*طرح خودکفایی گندم مورد حمایت است

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر این که در مورد واردات نیز باید بگویم واردات 19 میلیون تن با متوسط 3و8 میلیون تن و در 5 سال منتهی به خاتمه این طرح اتفاق افتاده و در 5 سال بعد نیز 5.4 میلیون تن واردات بوده است. بنابراین آقای خضریان این نگرانی را نداشته باشند که طرح مورد حمایت نباشد. بلکه طرح از طریق تزریق اعتبارات دیگر مورد حمایت قرار گرفته است.

وی با بیان این که طرح 82 تا 93 نیز به طور متوسط 55 درصد آن صرف ناظران گندم شده است، افزود: تا 2 الی 3 سال آخر طرح نیز کل پول مربوط به طرح ناظران گندم بوده که اینها در سال 92 همه ناظران با تصویب مجلس شورای اسلامی جذب وزارت جهاد کشاورزی شدند و عملا طرح ضریب خوداتکایی و خودکفایی گندم به بحث پرسنل پرداخته و طرح جدیدی با اعتبارات نسبتا خوبی جایگزین آن شده است.

*بنده شخصا با تمام فرمایشات آقای خضریان موافق هستم

خاوازی با بیان این که بنده شخصا با تمام فرمایشات آقای خضریان موافق هستم و نکات درست است، گفت: وقتی ردیف خوداتکایی تزریق شده به وزارتخانه اتفاقات بسیار زیادی در بذر و مکانیزاسیون که اصلاً خط اعتباری نداشته و در بسیاری از نهادها اتفاق افتاده که باعث شده تولید گندم تثبیت پیدا کند.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: ما برای نیاز داخلی گندم در داخل کشور هیچ مشکلی نداریم، اما هر کشوری باید ذخایر استراتژیک خود را داشته باشد که این عدد بین 3 تا 5 میلیون تن است.

*واردات گندم برای ذخایر استراتژیک بوده است

وی گفت: وارداتی که توسط شرکت‌های دولتی اتفاق افتاده است که البته این از برج 98/5 مدیریت آن با وزارت جهاد کشاورزی نیست. به عبارتی مدیریت واردات با ما نیست و این اتفاقی که افتاده برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور بوده است و باید کشور ذخایر استراتژیک داشته باشد اما تولید به اندازه مصرف و داخل وجود دارد.

خاوازی با بیان این که برخی از دوستان می‌پرسند این خریدی که اتفاق می‌افتد با اعدادی که شما مطرح می‌کنید فاصله زیادی دارد، گفت: اعدادی که ما مطرح می‌کنیم، برآورد ما از وزن خوشه در کل کشور است و هیچ کشاورزی اجباری در فروش گندم به دولت ندارد. بنابراین آمار 20 ساله نشان می‌دهد 67 درصد تولید متوسط از گندمی که برآورد شده بر روی خوشه در اختیار قرار می‌گیرد و این از حداقل 23 درصد تا 84 درصد متفاوت بوده است. قیمت‌های دیگری که در بازار است این خرید را تضمین می‌کند. اگر قیمت ذرت و جو بالا باشد قطعا گندمکار ما اینها را نمی‌فروشد.

وزیر جهاد کشاوزری اضافه کرد: 67 درصد از اینها مربوط به خریدهای تضمینی است و 8.5 درصد بذر مورد نیازی است که در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد و حداقل یک میلیون و 150 هزار تن بذر در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد. یعنی حدود 8.5 میلیون تن گندم خریداری شده و اگر بذر را به آن اضافه کنیم به 9650 خواهد رسید.

وی با بیان این که 10 درصد از گندم ما را کارخانجات خوراک دام و طیور در 20 سال گذشته خریده‌اند، گفت: ما حدود 7 درصد ضایعات در گندم داریم و حدود 17 هزار کمباین داریم و نزدیک به 14 هزار کمباین دیگر نیاز داریم و 5 ماه طول می‌کشد که کمباین‌ها گندم‌ها را برداشت کنند. در خیلی از جاها با یک باد می‌ریزد و این نیازمند کمک شما و دولت است.

خاوازی تأکید کرد: همین الان 500 هزار تن کارخانجات آرد سوای سهمیه، گندم از کشاورزان خریده‌اند و این 5 درصد از گندم کشور را شامل می‌شود، بنابراین ما وقتی تأکید داریم به اندازه نیاز کشور گندم تولید می‌کنیم، حرف صحیحی است و این مسأله در 5 سال گذشته تثبیت شده است و ما امیدواریم این اتفاق ادامه یابد.

وزیر جهاد کشاوزری با بیان این که ما 70 درصد از گندم مورد نیاز کشور را با همه محدودیت‌های آبی از کشت آبی تأمین می‌کنیم، افزود: باید در مکانیزاسیون که خیلی عقب هستیم، کمبود کمباین و کاونده غلات، تراکتور، سرمایه گذایر شود.

وی ادامه داد: وضعیت مکانیزاسیون در این چند سال خیلی ارتقاء پیدا کرده است و شرایط ما در کشور چه از نظر مواد آلی و تلخی بسیار شکننده است و آنچه امروز می‌تواند به ما کمک کند، بحث قیمت‌گذاری است.

*تلاش میکنیم قیمت خرید تضمینی گندم ترغیب کننده باشد

خاوازی اضافه کرد: بنده تمام تلاشم را می‌کنم که امسال دولت قیمتی را تعیین کند که همه کشاورزان ترغیب شوند تا گندم بکارند.

وزیر جهاد کشاوزری با بیان این که نفوذ ارقام پرمحصول بسیار پایین است اظهار داشت: نفوذ ارقام پرمحصول ما حدود 45 تا 50 درصد است که حداقل باید به 60 درصد در گندم آبی برسد و ما ارقامی داریم که این ارقام بسیار کارآ هستند مثل نفوذ ارقام پیشگام و مهرگان و برنامه‌ای را پیشنهاد داده‌ایم که برنامه استفاده از آبیاری میکرو برای بحث آب است و الان کشاورزانی داریم که در حال برنامه ریزی هستیم که به ازای هر مترمکعب 1.7 کیلوگرم ماده خشک گندم برداریم.

 ادامه دارد ...

منبع: الف

کلیدواژه: وزیر جهاد کشاورزی طرح خودکفایی گندم ذخایر استراتژیک میلیون تن گندم اتفاق افتاده آقای خضریان مورد حمایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۵۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: از ابتدای امسال سطحی بالغ بر ۴۰ هزار هکتار مبارزه کنترلی و پیشگیری بر علیه زنگ زرد و ۱۴۸ هزار هکتار مبارزه بر علیه آفت سن و ۲۶۱ هزار هکتار نیز مبارزه بر علیه علف‌های هرز در مزارع گندم انجام شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، جاوید عباسی اظهار داشت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی و پیش بینی‌های قبلی مبنی بر شیوع بیماری‌های برگی خصوصاً زنگ زرد و افزایش تراکم آفت سن غلات، از ابتدای بهمن ماه سال گذشته عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت زا به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان شبکه مراقبت در سطح مزارع گندم استان فارس انجام شده است.

وی اضافه کرد: عملیات پایش و مبارزه با عوامل خسارت زا در سطح مزارع گندم تا پایان خرداد ماه در فارس ادامه دارد. خوشبختانه با اقدامات به موقع تاکنون خساراتی ناشی از بیماری زنگ زرد در مناطق مستعد و شمالی استان فارس گزارش نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس، صدور اطلاعیه‌ها و ارائه دستورالعمل‌های فنی به کشاورزان، انجام مبارزه به موقع به صورت پیشگیری و کنترلی و همچنین همکاری کشاورزان خصوصاً در مناطق مستعد را از جمله اقدامات به موقع این سازمان برای کنترل بیماری زنگ زرد گندم و آفت سن غلات در فارس برشمرد. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس توصیه کرد: کشاورزان استان فارسی می توانند با نظر کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و مدیران پهنه نسبت به سمپاشی مزارع خود بر علیه بیماری زنگ یا سن غلات اقدام کنند.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس
  • ضوابط تامین ارز از محل واردات در مقابل صادرات اعلام شد
  • ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد
  • اختصاص ۹۸ میلیارد ریال برای طرح‌های آبرسانی کشاورزی گناباد
  • اعلام جایزه تحویل گندم راهکاری موثر در رسیدن به خودکفایی