Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، برخی کارشناسان کشاورزی نوسانات دمایی و افزایش یکباره دما در اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد امسال را یکی از مهمترین دلایل کاهش محصول می دانند.

 از آن جا که خوشه های گندم در این زمان در حال تکمیل شدن بود ، این امر در کاهش وزن دانه‌ها  گردید .

اعلام میزان کاهش یا افزایش تولید گندم معمولا با خریدهای تضمینی صورت گرفته سنجیده و اعلام می شود ، برخی کارشناسان هم معتقد هستند بخش زیادی از گندم تولیدی را به خاطر قیمت مناسب آب ، بخش خصوصی خریده که از مقدار آن آماری در دست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان معتقدند، افزایش قیمت گندم در بازار آزاد و نیز خریداری کردن گندم از سوی صاحبان دامداری‌ها از دیگر دلایل کاهش این محصول است.

این کارشناسان تأثیر افزایش نرخ ارز را یکی دیگر از عمده مشکلات عدم تحویل این محصول به مراکز خرید گندم می دانند و می گویند نرخ ارز در زمان تعیین قیمت تضمینی گندم در حدود ۱۱۰ هزار ریال بوده در حالی که  هنگام خرید توسط مراکز خرید نرخ ارز به بیش از ۲۰۰ هزار ریال رسیده است.

علی اصغر محمدی مدیر جهاد کشاورزی میامی در این خصوص در گفت وگو با ایرنا، افزود: امسال بر خلاف سال‌های گذشته برآورد تولید گندم از مزارع این شهرستان بسیار کاهش یافت بطوری که طبق برآوردهای اولیه تولید گندم می بایست حدود ۴۸ هزار تن باشد که بخاطر نوسانات دمای هوا این میزان به حدود ۳۸ هزار تن کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه این میزان محصول از ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار گندم آبی و ۱۰ هزار و ۷۵۰ هکتار گندم دیم برداشت شد، تصریح کرد: برداشت محصول گندم در این شهرستان از اول تیرماه آغاز شد.

محمدی با بیان اینکه توزیع بذر اصلاح شده و همچنین توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی ضرورت دارد، اظهار داشت: اطلاع‌رسانی و پیگیری بیمه محصولات کشاورزی و ارایه خدمات فنی و کارشناسی از جمله اقدام‌هایی است که در زمان کاشت برای حمایت از کشاورزان انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی میامی با بیان اینکه نخستین برداشت گندم در دهستان فرومد بخش مرکزی و حومه شهر میامی از مناطق گرمسیری و سپس بخش کالپوش انجام شد، ابراز داشت: استفاده از نهاده‌های استاندارد در زمان کشت و بارندگی‌های مناسب بهاری از عواملی است که باعث افزایش تولید نسبت به سال های گذشته می‌شود.

وی برداشت گندم در سال گذشته را  ۴۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: میامی ۵۰ درصد تولید گندم استان سمنان را به خود اختصاص داده است .

به گفته وی بیشترین گندم دیم نیز در بخش کالپوش تولید می شود.

گندم، جو، کلزا، آفتابگردان ، ذرت علوفه ای ، چغندرقند و پیاز از مهمترین محصولات زراعی این شهرستان محسوب می شود.

بیش از  ۸۸ درصد از جمعیت میامی در روستاها سکونت دارند و بیشترین درصد اشتغال مردم در حوزه کشاورزی و دامپروی است.

میامی هر سال با تولید حدود ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و باغی، ۴۰ درصد تولیدات کشاورزی استان سمنان را به خود اختصاص می دهد.

از مجموع ۲۳ هزار هکتار زمین قابل کشت این شهرستان حدود ۱۵ هزار هکتار به گندم دیم و آبی و باقی به کشت آفتابگردان ، کلزا ، چغندر قند و انواع حبوبات اختصاص دارد.

شهرستان میامی با بیش از ۴۰ هزار تن جمعیت با ۲ بخش کالپوش و مرکزی در شرق استان سمنان قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم برداشت محصول میامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم برداشت محصول میامی وزارت جهاد کشاورزی گندم برداشت محصول میامی اخبار کنکور جهاد کشاورزی تولید گندم هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران

وفائی نژاد مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در جلسه کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی، گفت: ۳۲ مرکز خرید در استان تجهیز و آماده آغاز عملیات خرید تضمینی گندم هستند و در صورت نیاز به افزایش تعداد مراکز خرید و تصویب کارگروه، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان آمادگی لازم را برای افزایش تعداد مراکز خواهد داشت.

او افزود: در سال جاری سیاست‌های دولت در حمایت از کشاورزان و در راستای تحقق شعار سال بر این است که از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی در خرید دانه روغنی استفاده نماید که در استان مازندران نیز یک شرکت بخش خصوصی به عنوان خریدار دانه روغنی کلزا معرفی شده و همزمان با آغاز برداشت کلزا در استان فعالیت این شرکت نیز با همکاری و نظارت سازمان جهاد کشاورزی آغاز خواهد شد.

مدیرکل غله مازندران گفت: در سال ۱۴۰۲ با خرید ۱۱۸ هزار تن گندم افزایش ۴۲ درصدی و جهش تولید را تجربه کردیم و امیدواریم در سال جاری نیز با شرایط آب و هوایی حاکم، وضعیت مطلوب تری را از لحاظ تامین نیاز کشور در پیش داشته باشیم.

وفائی نژاد افزود: در سال گذشته ۹۶۰۰ تن کلزا در استان مازندران خریداری کردیم و دولت به منظور حمایت از کشاورزان قیمت خرید را از ۲۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش داد.

حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران نیز در ادامه این جلسه، با اشاره به اهمیت و ضرورت جلسات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان بر ساماندهی مراکز خرید، نظارت بر فرآیند خرید و تسهیل در امور کشاورزان در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی تاکید کرد.

او با اعلام رضایتمندی از خرید تضمینی گندم و کلزا در سال گذشته و قدردانی از تمام دستگاه‌های مرتبط با این امر، افزود: در سال گذشته بیش از ۱۱۸ هزارتن گندم و بیش از ۹ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد و در سال زارعی جاری نیز امیدواریم این ارقام افزایش پیدا کند.

خیریانپور با تاکید بر اینکه در استان مازندران سالانه حدود ۴۸۰ هزارتن گندم برای مصرف انسانی مورد نیاز می‌باشد گفت: ما با استفاده از تمام ظرفیت‌ها می‌بایست بخش زیادی از این گندم را در مزارع داخل استان تامین نماییم.

او با تاکید بر نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: استان مازندران در تولید ۱۴ محصول کشاورزی رتبه اول را دارد و این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان تولید کالا‌های اساسی مورد نیاز استان را هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با توجه به اینکه زمان آغاز برداشت گندم در استان نیمه دوم خرداد می‌باشد، گفت: کشاورزان از برداشت زودهنگام گندم خودداری نمایند، برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای خواهد بود که از نیمه دوم خرداد ۳۲ مرکز خرید بنا به اعلام جهاد کشاورزی هر شهرستان آمادگی لازم را برای آغاز عملیات خرید تضمینی گندم خواهند داشت.

او از فرمانداران شهرستان‌هایی که به نوعی درگیر خرید هستند خواست، با تشکیل جلسات مستمر و منظم و با همکاری لازم با اداره کل غله و خدمات بازرگانی به روند مطلوب عملیات خرید کمک کنند.

خیریانپور با تاکید بر ضرورت ثبت مشخصات مزارع کشاورزان در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ضمن درخواست از کشاورزان برای ثبت مشخصات مزارع خود قبل از برداشت محصول، از سازمان جهاد کشاورزی خواست هرچه زودتر اقدامات لازم را جهت نهایی کردن اطلاعات این سامانه انجام دهد تا کشاورزان در روند تحویل محصول دچار مشکلی نشوند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • یک واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری پس از ۷سال به چرخه تولید برگشت
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد